آیا آئیننامه واردات خودرو به ایستگاه پایانی خود رسیده است؟ با اعلام معاون پارلمانی ریاست جمهوری آئیننامه واردات خودرو در جلسه صبح چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ به تصویب هیئتوزیران رسید.
سید محمد حسینی با اعلام توافق همه طرفهای ذینفع در واردات خودرو بیان داشت که در نظر گرفتن تمامی نگرانیها منجمله بحث منابع ارزی باعث شد تا این مسئله با تأخیر به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه دولت با موضوع واردات خودرو موافق است درباره جزئیات آن افزود:
دولت آئیننامهای برای این موضوع تدوین کرده است؛ باید برای تحقق این امر همهجانبهنگری صورت گیرد و بهطور مثال تأثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود.
سید رضا فاطمی امین نیز در پایان این جلسه در رابطه با آخرین وضعیت آییننامه واردات خودرو بیان داشت:
واردات خودرو نهایی شده است و شنبه خبر قطعی آن اعلام میشود.
وی با بیان اینکه در طرح واردات خودرو، خودروی دستدوم وارد نمیشود، گفت: مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد.
تعرفه واردات خودرو
معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت:
هماکنون در حال تشکیل سازوکاری هستیم که متناسب با میزان تولید داخل تعرفه خودروهای وارداتی تعیین شود.
ابوالفضل خلخالی افزود:
بهطور نمونه اگر در خودروهای وارداتی، ۲۰ درصد داخلی سازی داشته باشیم ۳۲ درصد تعرفه به واردات آن تعلق میگیرد و اگر داخلی سازی به ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند تعرفه واردات آن به ۲۰ درصد کاهش مییابد
وی افزود:
البته قیمتگذاری بر اساس نظر سازمان حمایت صورت میگیرد، اما آییننامهای در دست تنظیم است تا معیار قیمتگذاری باشد که طبق آن رقابتی بودن محصولات را میسنجیم. بر اساس این آییننامه برای هرکدام از این محصولات رتبه رقابتی بودن را تخصیص میدهیم، این رقابتی بودن بر اساس سنجش میزان قیمت کنونی محصول با میزان قیمت محصول رقابتی در جهان خواهد بود.
خلخالی اضافه کرد:
به دنبال این هستیم فضای حمایتی را که برای خودروسازها ایجاد کردهایم از بین ببریم تا خودروسازان ما بتوانند با دنیا رقابت کنند، بر این اساس یک قیمت رقابتی برای هر محصول اعلام خواهد شد و میزان رقابتی بودن این محصولات در مقایسه با قیمت رقابتی بازارهای جهانی سنجیده میشود.
معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت:
همچنین به اجزای تشکیلدهنده قیمت یک محصول توجه ویژهای خواهیم داشت. دراینبین قیمت اعلامی توسط بنگاه از حیث رقابتی، بررسی و مشخص خواهد شد که آیا قیمت رقابتی است یا خیر؟ و اگر رقابتی است در چه رتبهای قرار دارد؟
خلخالی افزود:
اگر محصولی رتبه رقابتی پایین داشته باشد باید از خط تولید خارج شود و یا اصلاحاتی صورت گیرد تا به قیمت رقابتی برسد درواقع محصولات تنها زمانی میتوانند با توجه به قیمت اعلامی بنگاه در بازار عرضه شوند که قیمت رقابتی داشته باشند.
معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در پاسخ به علت بالا بودن قیمت اولیه خودروهای مونتاژ در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و کشورهای سازنده آن گفت:
بخشی از این موضوع به دلیل تعرفه قیمتی و بخشی از آن نیز به دلیل میزان پایین تولید و غیراقتصادی است به همین دلیل باید در پلتفرمهای مشترک در داخل کشور تولید انجام دهیم تا میزان تولید را به میزان اقتصادی برسانیم و برای تحقق این موضوع به دنبال همافزایی از طریق ایجاد اتحادهای راهبردی میان تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور هستیم تا بر روی هزینههای سربار تأثیر بگذارد و شاهد تعدیل قیمت این نوع محصولات باشیم.
مهدی
۲۸ مرداد ۱۴۰۱تحریم ها اثر نداره!
ولی تا وقتی برجام ابقا نشه خبری از واردات نیست
این خبرهای قطره چکونی و شل کن سفت کن ها فقط خریدن زمان برای احیای برجامه ولا غیر
برجام که احیا شد فقط چند روز پس و پیش وارداتم آزاد میشه…
مهرانیان
۲۸ مرداد ۱۴۰۱برجام چه ربطی به واردات زباله از چین به پول یوآن داره. شما مگه جنس درست درمون وارد میکنید؟ تازه گفتند خودروی بالای 20 هزار دلار (بخوان خودروی خوب) فقط با ارز منبع خارجی باید تامین بشه. به زودی چینیها کل بازار رو خواهند گرفت
NAVID۰۰۹۸
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ما حال میکنیم با پدال !
پدال حال میکنه با مبحث واردات !
واردات حال میکنه با مجلس !
آما
آما
مجلس خبرگان چرا حال نمیکنه با واردات من نمیدونم ، شما نمیدونید ، آما اونی که باید بدونه میدونه😂 !
نوید AJ
۲۹ مرداد ۱۴۰۱جنتی و روحانی هم تو خبرگان هستن؟
Mohsen63
۲۸ مرداد ۱۴۰۱یعنی دنا پلاس رو با تویوتا کمری باهم توی یه رنج قیمتی میزارن که قیمتش جهانی بشه.جیب هاتونو گشادتر بدوزید که پول خوبی تو راهه.ملت پشم شماس.دولت مزخرف.
Erfan
۲۸ مرداد ۱۴۰۱بهترین گزینه واردات.
تویوتا (یاریس کراس.یاریس صندوق دار.یاریس هاچبک)
سینا
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ماشینای هوندا هم کاشکی با یه شرکت خوب وارد بشن هوندا جاز ،هوندا سیتی و …
حسین
۲۸ مرداد ۱۴۰۱هوندا برند خیلی خوبی هست ولی چون یکسری ساخت آمریکاست بخاطر تحریم حضور پر رنگی در ایران نداره،هوندا اکورد،سیویک و CR-Vسفارش آمریکاست.
کیان
۲۹ مرداد ۱۴۰۱میتسوبیشی هم بخاطر دل من وارد کنن که دلم نشکنه
Si
۲۸ مرداد ۱۴۰۱بله میرن ماشین 200 میلیونی رو میکنن 2 میلیارد بسیار عالی کسی هم اعتراض نداره
سینا
۲۸ مرداد ۱۴۰۱اگر زیر ۲۰ هزار دلار باشه که پشمکم نمیشه اورد ولی بازم از فرغونای ما بهترن باید اول برجام بشه وگرنه واردات الان پشمکه و تا ۳۰ هزار دلارش کنن
Erfan
۲۸ مرداد ۱۴۰۱همینطوری هم تا ۲۰هزار دلار بالای ۱میلیارد تومن ماشین ها قیمت میخورن.
اگه بشه ۳۰هزار دلار که فقط به درد به عده خاص میخوره.
پس فعلا با این وضع تعرفه ها و وضع مالی مردم تا ۲۰هزار دلار خوبه.
Erfan
۲۸ مرداد ۱۴۰۱هیوندای النترا
۲۰،۲۰۰ دلار
فولکس واگن جتا
۲۰،۳۶۵ دلار
اوپل کورسا
۲۰،۳۹۰ دلار
تویوتا کرولا
۲۰،۴۲۵ دلار
رنو کولیوس
۲۰،۴۴۰ دلار
کیا سراتو
۲۰،۴۹۰ دلار
هیوندای کونا
۲۰،۵۰۰ دلار
مزدا ۳
۲۰،۶۵۰ دلار
کیا سول
۲۰،۶۹۰ دلار
هیوندای ونیو
۲۰،۷۵۰ دلار
مزدا CX-3
۲۰،۷۹۰ دلار
فولکس واگن تی راک
۲۰،۸۴۰ دلار
نیسان سنترا
۲۰،۸۷۰ دلار
شورولت کپتیوا
۲۰،۹۱۰ دلار
کیا K5
۲۰،۹۶۰ دلار
آیا این ماشین های حدود ۲۰هزار دلار به نظر شما پشمک هستند؟
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۸ مرداد ۱۴۰۱زیر بیست هزار دلار اینا تو رنج بیست و یک هزار دلار هستن
مهرانیان
۲۸ مرداد ۱۴۰۱پشمک نیستند ولی آش دهن سوزی هم نیستند. برای قشر معمولی خوبه البته اگر دزدان سر گردنه تعرفه نبندند. میتسو میراژ با قیمت 16 هزار دلار از همه به صرفه تره و 206 و 207 را نابود میکنه.
قلی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱اینها قیمت های شما هستند، مگر نخوندی که مرقوم فرموده اند قیمت گذاری توسط انجمن حمایت انجام میشه!!!
یعنی هم اونا قیمت رو تعیین میکنند
هم تعرفه رو
میشه یک معادله و دو مجهول که بینهایت حالت مختلف داره و فقط نقش خرکردن ملت رو دارند
سرکاریم فعلا
هر وقت خودرو بدون هیچ شرط و شروطی و بدون هیچ منظور کردن ساخت داخل و این اراجیف دیگه خواست وارد بشه اونوقت باید خوشحال بشیم
اول این خبر هم میگه : درصدی از خودرو بومی سازی بشه، مثلا موتور تویوتا یاریس رو بدیم سایپا یدک بسازه برامون……توی همون اول این خبر نگفت: اگر هیچی از خودرو داخلی سازی نشه تعرفه اش چقدره؟؟؟ همون ۱۵۰ درصده؟؟؟؟
علی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱چرا میپرونی؟ معمولا داخلی سازی ما واسه شیشه لاستیک و پلاستیک های داخله که همینا تا 30درصدو میره…
Kamy
۲۸ مرداد ۱۴۰۱من که چشمم آب نمیخوره
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۸ مرداد ۱۴۰۱با این سقف قیمتی نمیشه خودروی خوب وارد کرد
AMANTE
۲۸ مرداد ۱۴۰۱مثلا چه جوری میشه ماشین 20 هزار دلاری رو با دلار 27000 هزار تومنی و تعرفه ی 100 درصدی یا در صورت داخلی سازی با 32 و 20 درصد تعرفه با یک قیمت رقابتی وارد بازار کرد و رقیبی برای خودروهای داخلی بشه.
Comodor
۲۸ مرداد ۱۴۰۱قشنگ مشخصه یه عده که نه از اقتصاد چیزی میدونن، نه ماشین و نیازهای جامعه رو میشناسند و نه حتی معنی رقابت رو میفهمن، نشستن یه آئین نامه نامفهوم و کلی و بدون جزئیات رو غزلمفتکی سرهم کردن که تهش جوری اجرا بشه فقط خودشون و دار و دستهی طماعشون سود کنند.
محمد
۲۸ مرداد ۱۴۰۱واقعا” مشخص نیست چرا واردات سالیانه 3 میلیارد دلار موبایل باعث محدودیت ارزی نمی شود ولی واردات 1 میلیارد دلار خودرو به ضرر کشور است؟ عمر متوسط خودرو حول و حوش 10 سال و موبایل 3 سال است. بعد از پایان عمر خودرو حدود 1 تا 1.5 تن فولاد قراضه هم برای صنایع ذوب آهن و فولادسازی کشور به جا می ماند.
امید
۲۸ مرداد ۱۴۰۱چون خودروساز داریم اما موبایل ساز نداریم که اگر داشتیم،در آن هم همین شرایط بود…
ناشناس
۲۸ مرداد ۱۴۰۱به دنبال این هستیم فضای حمایتی را که برای خودروسازها ایجاد کردهایم از بین ببریم تا خودروسازان ما بتوانند با دنیا رقابت کنند
یعنی این تیکش داغونم کرد. از اینجا تا جلو در وزارت صمت پرانتز
:))))))))))))))))))))))))))))))))))…
Elemento
۲۸ مرداد ۱۴۰۱عالیه ایشالله همگی به زودی تویوتا سوار میشیم
مهرانیان
۲۸ مرداد ۱۴۰۱فرمایش شما درصورتی درست درمیاد که ملت همیشه در صحنه مثل ملخ حمله نکنند به بازار. این مردم حقشون بدترینهاست و به زودی توی صف خواهی دیدشون و این باعث میشه نقشه جناب عالی و امثال شما نقش بر آب بشه.
معلول
۲۸ مرداد ۱۴۰۱بعضی از تاجرها می گویند ما اصلاً ارز از دولت نمی خواهیم خودمان می رویم وارد می کنیم فقط گیرنده. این های همه اش بهانه است. عمر مردم ما تلف شد.چندین سال است که به خاطر نبود خودروی اتومات نمی توانم نان دربیارم.
AmirAli
۲۸ مرداد ۱۴۰۱علی برکت الله (: …
JDM lover
۲۸ مرداد ۱۴۰۱هر چقدرم ارزون باشه بازم نمیتونه قیمت رقابتی با خودرو های داخلی داشته باشه
خودروی بیست هزار دلاری با دلار ۲۸ تومن و تعرفه ۲۰ درصد به هیچ عنوان در رده قیمتی خودرو های سایپا و ایران خودرو نیستش
فقط برای خودشون و طایفه شون واردات میکنن
احمدرضا
۲۸ مرداد ۱۴۰۱آخرش میبینیم به نفع مردم میشه یا خودروسازان کشور
هوشنگ
۲۸ مرداد ۱۴۰۱جوری این لایحه رو نوشتند که اول به نفع دولت و دوم به فروغون سازان مونتاژ کار 40ساله و سوم به نفع دوستان واردکننده شون
علییی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱چرا میبافی آیین نامه رو خوندی؟؟؟؟؟؟
aminbikar
۲۸ مرداد ۱۴۰۱اشغال ترین ماشین رنو پی کی ۵۰ ملیون گل بگیرن این مملکت رو 😥
سعید
۲۸ مرداد ۱۴۰۱اگرواقعابخاطررفاه ورقابت باشه تاییدیه های بغل کامنتهابهترین گزینه هست که به نظرمردم ایران احترام بزارن
Hadi
۲۸ مرداد ۱۴۰۱امیدوارم واردات بار بشه و سقف قیمتی نداشته باشه و حداقل ماشین های جدید و بروز ببینیم…
هوندا سیتی با قیمت ۱۶ هزار تا برا واردات عالیه👌🏼