با جزئیات وارد کردن خودروی خارجی برای هر کد ملی آشنا شوید.
چندی پیش سخنگوی دولت اعلام کرد که آییننامه وادرات خودروی مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان در جلسه هیئت دولت تصویب شده است و واردات خودروهای دستدوم خارجی برای عموم مردم آزاد شد. «احمد آقایی»، سرپرست معاونت حملونقل در وزارت صمت، افزود که هر فرد دارای کدملی میتواند خودروی موردنظر خود را وارد منطقه گمرکی کرده و با پرداخت حقوق گمرکی آن را ترخیص کند.
او در یک گفتوگوی تلویزیونی افزود که وزارتخانه یادشده، آییننامه ابلاغ را در بازه زمانی یک ماهه به دولت فرستاده و بررسی آن در کمسیونهای مختلف تا پایان سال گذشته انجام شده است. آقایی علت اعمال محدودیت واردات را مدیریت منابع ارزی و تحریمها عنوان کرد و گفت که در آن زمان و در پی شرایط پیشآمده، تولید خودرو کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرد و تیراژ تولید ۱.۵ میلیون دستگاه به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال رسید؛ بنابراین درپی بستهشدن واردات خودرو، تقاضا انباشته شد و بازار خودرو التهاب و قیمتهای کاذب را تجربه کرد.
در ادامه، این مقام وزراتی بخشی از مشکل را به مردم ارتباط داد و گفت که با افزایش و تاثیر تورم در اقتصاد کشور، برخی از مردم برای حفظ سرمایه، از خودرو بهعنوان کالای سرمایهگذاری استفاده کردند و آن را نگه داشتند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله «آیا خرید خودرو واقعا سرمایهگذاری به شمار میرود؟» را مطالعه کنید. آقایی گفت:
مجموع این دلایل، محلس شورای اسلامی را به این سمت سوق داد که حدود سه سال پیش طرح ساماندهی بازار خودرو را به نام قانون ساماندهی بازار صنعت خودرو تنظیم کرده و به تصویب برساند… .
این وزارتخانه (صمت) اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو در کشور که حدود سه سال پیش تصویب شد را با هدف رقابتپذیر کردن تولید در کشور پیگیری میکند.
او درباره چگونگی واردات خودروهای جدیدتر از ۲۰۱۹ افزود:
در بندهای آییننامه واردات خودروهای کارکرده، به فرآیند ثبت سفارش برای شرکتهای واردکننده و ثبت آماری مختص بهعموم مردم، پرداخته شده است.
هر فرد دارای کدملی میتواند خودروی موردنظرش را وارد منطقه گمرکی کرده و با پرداخت حقوق گمرکی، آن را ترخیص کند.
مقالات مرتبط:
راستگو
۲۹ تیر ۱۴۰۳حق گمرک : 100٪٪٪٪
هیچوقت کاری نمیکنن ک منابع و منافع داخلیا به خطر بیفته
یا با قیمت یا با قوانینی ک بعدا میگن یا با هر جرزنی ک بتونن قیمتو میرسونن ب بالای یه میلیارد و نیم
Khosrow
۲۹ تیر ۱۴۰۳نوش جان ملت در صحنه، قاطر هم زیاده براتون.
محمد
۲۹ تیر ۱۴۰۳چرا نمیتونم اینو صد تا لایک کنم؟ :؟
Sevlan
۲۹ تیر ۱۴۰۳آخه از خدا بیخبرا مگه مردم عادی میتونن خودرو وارد کنن و از گمرک ترخیص کنن؟! با بوروکراسی و فساد حاکم برسیستم، ملت بدبخت باید یه سال علاف باشن و درگیر گمرک بازی باشن و دست آخر با تعرفه 100%یه ماشین دست دو وارد کنن؟!هر چند میدونم همش کشکه و سر نمیگیره، ولی آخرش گه بگیره میشه اونی که گفتم!!!!
هیهات من الذله!!!
احمد
۳۰ تیر ۱۴۰۳چرا نشه؟ اجازه اش رو بده بقیه اش با ما.
۲۹ تیر ۱۴۰۳مردم نگو
بگو دالگخیز های در صحنه حاضر
گرچه با مردم فرق خاصی نمیکنند
فاز مردم رو هم درک نمیکنم یارو ۲۰ ساله پراید و تیبا سوار میشه الان این اخبار رو میبینه ذوق میکنه فکر میکنه فردا بهش لندکروز ۲۰۰ میلیونی میدن😂😂
Sahand
۲۹ تیر ۱۴۰۳هر قانونی میاد انتقاد میکنین
چی میخواین شما؟ بهتر بود کلا وارد نکنن؟
من طرفداری نمیکنم ولی باید بعضا قدردانی هم کرد
همین که واردات بدون محدودیت آزاد شد پیشرفت بزرگیه
Mohsen68
۲۹ تیر ۱۴۰۳دقیقا
منم نمیدونم واقعا بعضیا توقع شون از زندگی چیه دیگه
آقا نمیبینید چطوری پیشرفت میکنیم و پیش میریم
انقدر پیش رفتیم که همه کشورای منطقه ای و فرامنطقه ای و حتی فرا کهکشانی میخوان بدونن پیشرانه ما چیه که اینجوری داریم پیش میریم!
Navid_A.J
۲۹ تیر ۱۴۰۳ایرانی جماعت، نمیدونه چی میخواد. فقط میدونه اینی که هست رو نمیخواد. چه در ایران باشه چه خارج از ایران باشه.
ارسلان
۲۹ تیر ۱۴۰۳هر فرد دارای کدملی میتواند یک خودرو وارد کند/ارز باید منشاء خارجی داشته باشد….
.
من درست این خبرو که پدال گذاشته نخوندم ، ولی همچین متنی و ندیدم داخلش همینطور که یه نگاه کردم…
.
یه مشت چرت و پرت دارند تصویب میکنند ، تندروها عادت همیشگی شونه ، احمدی نژاد ام هرچی پروژه نیمه کاره بود ، افتتاح کرد و گفت این اتفاقات در دولت ما افتاد….همه این قانون ها هزارتا تبصره داره و کلا چرت و پرته!!! دلیلش ام انداختن خرابی ها گردن ملت همیشه پای صندوق های رأی با انتخاب پزشکیانه…این جماعت هنوز نفهمیدند جریان چیه!! 😐
احمد
۳۰ تیر ۱۴۰۳واقعا
Mohsen68
۲۹ تیر ۱۴۰۳راستگو جان سختش نکن دیگه
اونی که خودرو خارجی میخواد حتما پولشو داره دوبرابر قیمت ماشین کارکرده دیگران رو بخره، حالا چه اشکال داره که لیاقت خرید ماشین نو رو نداریم، اونم باقیمتی که توی ۲۰۹ تا کشور دیگه فروخته میشه؟!
مهم اینه که پلاک ملی روی اون ماشین چسبیده میشه و درو همسایه میگن فلانی رو دیدی با سیس عقاب میاد با ماشین ۵ سال کارکردش رد میشه، اوففف، عجب سیسی داره!
حالا فردا پس فردا قطعه هم خواست اونو هم با قیمت دو برابر میخره، چه اشکال داره، مهم حفظ سیس هست. آره مهم اینه که بشه ماشین ۵ سال کارکرده بقیه کشورهارو با قیمت دو برابر خرید و سوار شد.
محمد
۳۰ تیر ۱۴۰۳مثل آمریکا که تعرفه ۱۰۰ درصد گذاشته.
مگه آمریکا خوب نبود.
پیام۲
۳۰ تیر ۱۴۰۳آمریکا ماشین درست و حسابی تولید میکنه
الان اینجا ۳۰ ساله یا دارن ۴۰۵ تولید میکنن یا پراید
احمد
۳۱ تیر ۱۴۰۳این که بعدا اصلاح طلب ها یا مافیای واردات ک مونتاژ خودرو جلوی این طرح رو میگیرن یا نه ، معلوم نیست
ولی فعلا اعلامکردن ، ارزی که برای واردات خودرو استفاده میشه باید توی یه حساب ارزی خارج از ایران باشه (یعنی ارز به واردات اختصاص نمیدیم و نمیگذاربم هم از کف بازار برید دلار ها رو جمع کنید ببرید واسه واردات خودرو که شوک ارزی درست بشه) این حساب ارزی رو باید بانک مرکزی تاییدش بکنه و بعد میشه واردات خودرو رو انجام داد(این حساب ارزی رو میشه یه جوری دورش زد)
برای واردات شخصی نیاز به کارت بازرگانی نیست(امتیاز مثبت-این دردسرش برای شخصی ها حذف شده) هر نفر یک خودرو در سال می تونه وارد کنه
سقف حجم موتور واردات خودرو ، ۲۵۰۰ سی سی هست
تعرفه ش همون تعرفه خودروهای صفر هست
تعرفه مناسب برای واردات ، تعرفه خودرو برقی ۴ درصد و هیبریدی ۱۵ درصد هست
صرفه دقیقا با هیبریدی هاست (اگرررر بگذارند وارد بشه عالیه)
یه پریوس یا کرولا هیبرید کارکرده وارد کنی ۱۰ سال راحت کار میکنه
شدنی نیست منطقی نیست چرا چون هیچ کس دیگه چینی ها و ایرانی ها رو نمی خره
علی
۲۹ تیر ۱۴۰۳از نظر من این حق مردم ایران که تو فلاکت باشند چون دلایلش نمیشه بیان کرد پس بیشتر توضیح نمیدم
محمد
۲۹ تیر ۱۴۰۳شاید شما حقت باشه تو فلاکت زندگی کنی ولی ما میخوایم خودمون و خانواده هامون مثل بقیه دنیا یه زندگی نرمال و شاد داشته باشند خودت رو با بقیه جمع نبند
محمد
۳۰ تیر ۱۴۰۳زندگی نرمال؟؟؟
همین امشب فامیلمون که از ایتالیا اومده بود می گفت هزینه برق به قدری بالاس که جرعت نداریم پنکه روشن کنیم.
گفتم چرا پنکه برای چی از کولر استفاده نمی کنید گفت چون ۹۰ درصد خانواده ها در ایتالیا کولر ندارند و فقط پولدارا کولر دارند.
تازه همین حرف رو بقیه اقوام در ایتالیا و بقیه کشور ها تایید می کنند.
Mohsen68
۲۹ تیر ۱۴۰۳علی جان فلاکت کدومه
کسی که قدر تولیدات داخلی که تلاش مهندسان نخبه ایرانی هست رو ندونه همون بهتر که بره محصولات کشورهای سراپا مونتاژ و کپی خارجی مثل ژاپن، کره جنوبی و … رو سوار شه
ماشینای آمریکایی و آلمانی و اینام دیگه انقدر کپی هستن که انگار داری دستگاه زیراکس وارد میکنی. و میدونی که ما اینجا کاپی نمیخوایم
امیرحسین
۲۹ تیر ۱۴۰۳همه هر سوالی دارید میتونید از شرکت های صادرات و واردات بپرسید.
زیزیگولو
۲۹ تیر ۱۴۰۳به نظر من فقط دست دومهای ژاپنی ارزش واردات دارن ………. اهل فن دلیلش رو میدونن
Hamid
۲۹ تیر ۱۴۰۳چند ماه دیگه که ترامپ اومد و دلار شد بالای صد تومن، دیگه ماشین دست دوم با تعرفه پایین هم در توان خرید هیچکس نخواهد بود
Navid_A.J
۲۹ تیر ۱۴۰۳اتفاقا ترامپ بیاد برای ایران میتونه خوب باشه. بستگی به عوامل زیادی داره.
محمد
۲۹ تیر ۱۴۰۳هیچ اتفاق مثبتی که نمیفته هیچ به رسم این ۴۶ سال روز به روز هم بدتر میشه اگه اینا گفتن الان روزه شما شک کنید که شبه
محمد
۳۰ تیر ۱۴۰۳قطعا اگه به تو باشه شک می کنی.
OM.01
۲۹ تیر ۱۴۰۳اگه بخواهید ماشینی وارد کنید که تا حالا تو ایران نبوده مثلا سوبارو فارستر یا سوبارو لگاسی باید 700 میلیون الی 1/5 میلیارد تومن بابت استاندارد گذاری پرداخت کنید به غیر از عوارض گمرکی که معلوم نیست چند درصد هست…
برام سواله چیو میخواهید استاندارد کنن؟ماشین های روز دنیا یعنی استاندارد نیستن؟ الان کلی چانگان cs55 پلاس تو گمرک هست همه کاپوت ها بالا! منتظر استاندارد گذاری!چیو استاندارد میخوان کنن!؟ اصلا واردات صفر کیلومتر چی شد؟ متقاضیان cs55 پلاس اعتراض کردن به افزایش قیمت و عدم تحویل بعد 3 ماه!!
واردات دست دوم هیچ وقت اتفاق نمی افته چون ایرانخودرو سایپا مدیران خودرو کرمان خودرو و دلالان نمایشگاهی از نون خوردن می افتن.
فرزاد
۲۹ تیر ۱۴۰۳همین الانم خودروهای وارداتی تو بازار با دلار 100 هزار تومنی به فوروش میرسه و واردکنندگان و دوول سودشو بردند ولی ایندفعه دیگه مردم باید مستقیم و بدون واسطه سود دوول رو به حساب بریزند و دست واردکنندگان کوتاه میشه ولی چون مردم قادر به واردات مستقیم نیستند دوباره زحمت میافته گردن واردکنندگان ووووو!؟!
هیراد
۲۹ تیر ۱۴۰۳یه احتمال دیگه هم هست مثل باز کردن دریچه سدها که دولت رییسی واسه پزشکیان میخواد بحران ایجاد کنه اینم یه بازی سیاسی باشه که مردم رو متوقع کنه چون اجرای این مصوبه نرخ ارز رو میبره بالا و عدم اجراش نارضایتی رو
کرگدن باواریا
۲۹ تیر ۱۴۰۳دیدین گفتم گندش در میاد ؟ یه مشت مرغ ریختن دیسلایک دادن نوش جونتون تویوتا عنوالون ده هزاری به قیمت صد هزار دلار مرغ های همیشه در صحنه
Alimopar
۲۹ تیر ۱۴۰۳همش چرت و پرته همه نمیتونن ماشین وارد کنن حتی اونایی که پولشم دارن صدتا مکافات و دوندگی و الافی داره آخر سرم با تعرفه نجومی یه ماشین دست دو نصیبش میشه که نه خدمات پس از فروشی داره نه قطعات
هدف فقط فقط بازم مافیا بازیه این وسط چندتا بچه خوشگل آقا زاده با این طرح یه پولی میزنن جیب و تمام، مشکل خودرو و کل ممکلت ریشه ایه و با این روشها هم عمرا حل نمیشه
SS
۲۹ تیر ۱۴۰۳یه لحظه فکر کنین چینی ها اجازه بدن ملت با قیمت تیگو میگو لکسوس سوار شن
زهی خیال باطل
مجتبی .
۲۹ تیر ۱۴۰۳همیشه میگن اگه یکبار فریب بخوری تقصیر طرفه ولی باردوم تقصیر تو هستش…. راستی این دوره چندم بود؟؟
بابک
۲۹ تیر ۱۴۰۳با این وضع تعرفه ها و حقوق گمرکی و هزینه های شماره گذاری و کارشناسی و….ارزان ترین خودروهایی که با قیمت حداقل ۱/۵ میلیارد می شود وارد کرد ، خودروهای هیبریدی و برقی است که آنها هم با توجه به دسته دوم بودن و هزینه های تعمیر و تعویض باطری و تجهیزات هیبرید ، آنچنان ارزشی ندارد….اما جو روانی این دستورالعمل در بازار می تواند ، قیمت خودروهای بالای ۵ میلیارد را دچار شوک و ریزش تا ۳۰ درصد قیمت فعلی شان بکند…در مجموع اولا بازی ناجوانمردانه دولت قبلی بود که بعد از سه سال و در اوج ، درآمدهای ارزی ، ابلاغ نکرد و توپ را به زمین دولت چهاردهم انداخت
دوما ، قیمت خودروهای ارزان کمتر از ۱ میلیارد تومان داخلی به علت گران شدن قیمت ارز بابت واردات و انتخابات آمریکا ، گران خواهد شد و به ۱ میلیارد خواهند رسید .
فروش مونتاژ کاران داخلی شامل کرمان موتور و مدیران خودرو و گروه بهمن ، راکدتر و سخت تر خواهد شد
محسن
۲۹ تیر ۱۴۰۳مشکل اصلی تعداد خودروی وارداتیه که خیلی کمه.
اگه راست میگید تعداد همین خودروهای صفر وارداتی رو زیاد کنید چکار به دست دوم دارید؟ ماشین ۲۰ هزاردلاری (۱۲۰۰ میلیون) رو میارن تو سامانه بعد از ۶ ماه الافی میدن ۴۰ هزار دلار (۲ میلیارد و خورده ای) بعد همینو دلال میده چقد؟ ۴ میلیارد. اگه تعداد زیاد بیارن و واقعا به هر کس که میخواد و پول میده بدن خوبه، ولی زهی خیال باطل، قرار نیس ماشین خیلی ارزون بشه چون مونتاژکاران و بنجل سازان ضرر میکنن و این اتفاق نمیوفته، بابا کرولای دست دوم ۱۰ هزار دلار، میشه ۶۰۰ میلیون، پارس تی یو ۸۰۰!نظرتون؟ قطعا دست دوم زیر یه میلیارد به دست مردم نمیرسه
سامان اذری
۳۰ تیر ۱۴۰۳دولت قبلی در آخرین روزهایش گفته چیزی بگویم که دولت بعدی نتواند انجام بدهد و مردم بگوید وای دولت رئیسی چقدر عالی بود ولی پزشکیان نتونست
در حالی که همه ما میدانیم که چه پزشکیان چه رئیسی چه روحانی و چه قبلی همگی سرو ته یه کرباسن و کارشون شیره مالیدن هست
رهگذر
۳۰ تیر ۱۴۰۳فعلا ک باز نماینده های مجلس مخالفت خودشونو نشون دادن با این بهانه ک مردم عادی بتونن وارد کنن قطعات و خدمات پس از فروشش چی میشه.قطعات ماشین های ک خرید کردن خراب بشه تامین قطعه یدکی با کیه دست دلال بیفته خون مردم رو تو شیشه میکنه و فلان