با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس، دولت مجاز شد تا پایان سال ۱۴۰۳ نظام پرداخت یارانه انرژی به خصوص بنزین را تغییر دهد. به این ترتیب شاهد تخصیص سهیمه بنزین یارانهای به طور مساوی به ازای کد ملی افراد خواهیم بود.
به گزارش پدال، مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت زیرساخت و پایه اساسی نظام جمهوری اسلامی است، گفت: خوشبختانه در بسیاری از موارد روندهای قبلی اصلاح شده است، ولی در حوزه حاملهای انرژی همچنان با مقوله ناعدالتی در توزیع یارانهها مواجه هستیم. حدود چهار سال پیش آمارها حکایت از آن داشت که براساس نیاز خانوارهای ایرانی به یارانه انرژی و میزان بهره مندی آنها از این یارانه ها، تقریبا نسبت دهکهای کم درآمد و پردرآمد یک به ۳۰ بود.
وی افزود: مجلس یازدهم و دولت در حوزه برق و گاز بحث نظام افزایش پلکانی را اجرا کرد و تا حدودی این روند بی عدالتی را کاهش داد به این دلیل که عموم مردم برق و گاز را استفاده میکنند و میتوان برای آن الگویی برای مصرف تعریف کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند، گفت: این طرح درباره افزایش قیمت بنزین نیست بلکه طبق این طرح قرار است روند فعلی نظام توزیع تغییر کند، به این صورت که به جای آنکه بنزین به خودروها تعلق گیرد بر اساس الگویی به خانوارها اختصاص یابد.
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه دولت تا پایان سال ۱۴۰۳ مهلت دارد با ایجاد زیرساخت مناسب، نسبت به پرداخت عادلانه یارانه انرژی میان همه ایرانیان اقدام کند.
این ماده شامل همه انواع حاملهای انرژی از جمله برق، گاز، بنزین و غیره میشود.
در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم آمده است:
به منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد، اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه انجام میشود:
الف) دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه سازی مصرف انرژی با فراهمسازی زیرساختهای لازم، بر اساس آییننامه اجرایی که به تصویب هیات وزیران میرسد، اقدامات لازم را برای بهرهمندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حاملهای انرژی به عمل آورد.
این ماده در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، قابل اجرا خواهد بود.
نمایندگان مجلس ۱۴ سال پیش در ماده هفت قانون هدفمندکردن یارانهها نیز به دولتها اجازه توزیع یارانههای انرژی میان همه خانوادههای کشور را داده بودند.
به همین منظور، دولت سیزدهم نیز اعطای سبدی از حاملهای انرژی منتخب در قالب بسته یارانهای مصون در برابر تورم و تخصیص آن بر اساس شماره ملی و متناسب با بعد خانوار و ایجاد امکان مبادله آن توسط مردم را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای مبارزه با فقر در فصل پنجم از سند تحول دولت مردمی ذکر کرده است.
حسین
۲۸ آبان ۱۴۰۲مشکل کار اینجاست که میگن الان بنزین ۵۰ هزار تومنه ، ما داریم ۴۷ هزار تومن یارانه میدیم ( بعنوان مثال) ، خب حالا این ۴۷ تومن را به کد ملی میدیم که عادلانه باشه اما سال بعد بنزین قیمتش میشه ۱۰۰ هزار تومن اما یارانه همون ۴۷ هزار تومنه!!
حالا اینکه قیمت بنزین روی همه چی تاثیر داره بکنار!
حمید عسگری
۲۹ آبان ۱۴۰۲از نظر اقتصادی رسیدگی به اصلاح مصرف سوخت تاثیر خیلی ناچیزی بر روی اقلام دیگه داره اما فواید آن بی شماره لطفا به نکات مثبت آن توجه کنید .البته دولت در وحله اول باید جواب حق وحقوقی که تا بحال از کسانی که خودرو نداشتن ضایع شده را جبران نماید
حسین
۲۸ آبان ۱۴۰۲باید بنزین را ۳ نرخی کنند ،
۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی
۶۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی
و بیش از این به قیمت کشور های همسایه مثل پاکستان که میگن شده ۵۰ هزار تومن
بنزین سوپر را هم کلا آزاد کنند
اینجوری مصرف اندازه تولید میشه
افشار
۲۸ آبان ۱۴۰۲عزیزم حالت خوبه؟؟؟
علی
۲۸ آبان ۱۴۰۲آفرین بر شما معلومه آدم حسابی دقیقا هدف همینه اما روشی که میگی خیلی مشکل اینکه چطوری بنزین دولتی فقط به مردم برسه و قاچاق نشه الان شده بحران بقول استاد اقتصاد دانشگاه تهران ما داریم بنزین تمام منطقه رو تامین میکنین یعنی ۲۰۰ میلیون نفر باور نکردنیه اینطوری بهترین روشه بنظرم
آرنگ
۲۸ آبان ۱۴۰۲مراحل این شیوه کومونیستی به زبان ساده یعنی :
1- دادن یارانه به افرادی که اصلا سوخت لازم ندارند!
2- افرادی که سوخت لازم ندارند پس سوخت رو به بهای بالاتر میخوان به کسانی لازم دارند بفروشند
3- قیمت سوخت آروم آروم میره بالا و تورم مضاعف روی همه اقتصاد ایران اعمال میشه.
3- دولت حالا نه تنها مسئول گرونی نیست بلکه هم داور ماجرا هم میشه و هم پورسانت خودشو از بستر فروش در میاره
4- پروژه مردم علیه مردم بی صر و صدا کلید میخورده و دیگه کسی نمیدونه به کجا باید شکایت گرونی حامل های انرژی و افزایش بی رویه قیمت ها و تورم رو ببره!
jalal rasooly
۲۸ آبان ۱۴۰۲اتفاقا سیستم فعلی کمونیستی هست، که میان یک سری حقوق بدیهی رو سلب میکنن، جاش یارانه میزارن، که تمام استفاده از اون یارانه رو هم دهک های بالایی میبرن، نتیجش این میشه که تحت نام عدالت شکاف طبقاتی افزایش پیدا میکنه.
اتفاقا این طرح نسبت به سیستم فعلی به نظام اقتصاد بازار نزدیک تر هست.
حسین
۲۸ آبان ۱۴۰۲خب سهم کسانی که خودرو شخصی ندارند اما از پول آنها برای شما داره خرج میشه ، چی میشه؟
علی
۲۸ آبان ۱۴۰۲نخیر دوست عزیز ما داریم بنزین تمام کشورهای همسایه رو میدیم (۲۰۰میلیون نفر) با قاچاق چرا باید بنزینمون ببرن مجانی حق ماست شما جلوی قاچاق بگیر بنزین تا صد سال ۳ تومان میمونه قول میدم
Porsche
۲۸ آبان ۱۴۰۲اینا تا ۲ سال دیگه هم قیمت بنزین رو بالا نمیبرن و همین ۳۰۰۰ و ۱۵۰۰ سهمیه باقی خواهد ماند ، بنزین بشه لیتری ۵۰ هزار تومان یه قرص نان میشه مثلا ۷۰ هزار تومان یا ارزون ترین میوه هم میشه کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و گوشت گوسفند و مرغ هم که دیگه میلیونی میشن ، *** چون دیگه واقعا قضیه مرگ و زندگی برای مردم پیش میاد ، به خاطر همین مطمئن باشید فعلا خبری از افزایش قیمت بنزین نیست ***
Gabriel
۲۸ آبان ۱۴۰۲یعنی هنوز خیال میکنی مرگ یا زندگی این ملت واسه اون 100نفر گنده بالانشین پشیزی مهمه؟!!!!
Porsche
۲۸ آبان ۱۴۰۲چند سال پیش یکی از مسئولین با تکبر اومد گفت : قیمت بنزین تو کشور های همسایه بالای لیتری ۳۰ هزار تومان هست در صورتی که تو ایران از قیمت یک بطری آب معدنی هم کمتر هست پس باید این شرایط رو تغییر بدهیم !! یکی نبود بهش بگه : آخه مرد مثلا مومن ، تو نمیگی یک کارگر تو ترکیه ماهی ۵۰ میلیون به پول ایران درآمد داره در صورتی که همون کارگر بیاد ایران به زور بهش ۶ میلیون بدن پس با توجه به درآمد فوق پایین مردم ایران همین لیتری ۳۰۰۰ تومان هم برای خیلی ها زیاد هست دیگه چه برسه بخواد بیش تر هم بشه ! ( به خدا بعضی ها کلشون با پهن پر شده )
مجتبی خانی
۲۸ آبان ۱۴۰۲قیمت یک کالا رو هزینه تمام شده تعیین می کنه نه حقوق دریافتی
علی2
۲۸ آبان ۱۴۰۲اون وقت معیار درآمد چیه؟؟فارغ از هزینه ها و تخیلیه؟
gabriel
۲۸ آبان ۱۴۰۲شخص بدون وسیله نقلیه موتوری نازل سوخت رو دقیقا چطور باید استعمال کنه؟؟!!!؟؟یکی نیست بین اینا که تفهیم باشه من بدون خودروی شخصی هم دارم بدلیل استفاده از تاکسی و اسنپ و پیک موتوری سوبسید بنزین رو حس میکنم
jalal rasooly
۲۸ آبان ۱۴۰۲تو پیشنهادشون بود که سهمیه ناوگان حمل و نقل تغییری نکنه، نمیدونم این قضیه اعمال شد یه یا نه.
مهمترین نکته نظام فعلی اختصاص یارانه این هست، یارانه یک سیاست حمایتی هست و حمایت هم برای دهک های بالایی معنی نداره و مختص به دهک های پایینی هست. حالا با این شکل توزیع یارانه، آیا دهک های بالایی بیشتر ازش بهره میبرن یا دهک های پایینی؟ مشخصا سیستم فعلی ناکارآمد و ناعادلانه هست
حسین
۲۸ آبان ۱۴۰۲ولی اونی که در بیابان کپر نشین هست ، حس نمیکنه
Genius
۲۸ آبان ۱۴۰۲مگه ما ۴۵ سال بعد انفجار نور هنوز کپرنشین داریم جایی؟؟؟⊙.☉
حسین
۳۰ آبان ۱۴۰۲نه ، از وقتی شاه گفت کوروش آسوده بخواب ، کپر نشین نداریم!
BEN
۲۸ آبان ۱۴۰۲قیمت خودرو جهانی بشه
قیمت و کیفیت بنزین هم جهانی
SS
۱ آذر ۱۴۰۲خیر
قبل از همه این ها باید درآمد جهانی باشه
Mehdi TuRbO
۲۸ آبان ۱۴۰۲مردم اگه حس لیاقت ارزش داشتن متوجه میشدن ایران با منابعش باید مثل کویت باشه حالا در حد خانه ماشین برای کسی که بچه دار میشه نه ولی یه لول پایین تر
تمام این منابع از اون طرف جاذبه توریستی که دارن از عمد خراب میکنن چند وقت پیش یه سد ابی بود حالت شهرک داشت با قدمت بسیار نمیدونم تو کودوم شهرا بود با سیمان سیاه پر کرده بودن
تمام پلای اصفهان به دلیل نبود رودخانه داره تخریب میشه دریاچه نمک ارومیه تبریز خشک شده …
الان تمام دنیا به دلیل برقی شدن از بین رفتن سوخت فروش نفت دارن به سمت توریسم میرن ایران درامدش از توریست میتونست از متابعش بزنه بالا و کلی مشاغل بوجود بیاره
از اون طرف عراق با پول ایران شده کویت شما یه سفر برو اربیل عراق دورم نیست داره میشه عین عربستان
تو دانشگاه اصفهان به یه عده عراقی سهمیه جانباز دادن
پولا به سمت لبنان سرازیر شده قبلا
بعد اینجا مردم دارن برای بنزین میزنن تو سر کله هم
یکم پی گیری کنین میفهمین علت تمام خارج کردن این پول ها به بقیه کشورها،از بین بردن منابع توریستی جاذبه گردشگری که پر درامدترین کشور دنیا از این لحاظ میتونه بشه به دلیل ۴ فصل بودن همان جاذبه هایی که دارند از بین میبرن،الودگی هوایی که از قصد خودشان دارند بوجود میارن و راه حلش بسیار ساده است در جنوب
تمام پل های اصفهان دریاچه ها …. که به راحتی میشه حفظشان کرد ولی از قصد دارن تخریب میکنن همه را متوجه میشید چیه
ایران با این وضعیت اگه این جاذبه گردشگری ها نابود بشه و منابع همینجوری هدر داده بشه منابعی که درامدش تا چند سال اینده بیشتر نخواهد بود
از افغانستان عقب می افته همونطوری که از لحاظ ارزش پولی افتاده و سالهای اینده همین ایرانی هایی که افغانی ها را مسخره میکنن خودشان به عنوان همان افغانی ها باید تو بقیه کشورهای همسایه زندگی کنن
حسین
۲۸ آبان ۱۴۰۲جمعیت کویت ۴ میلیون نفر
درآمد (gdp) کویت تقریبا نصف ایران
گردشگری هم اگر تمام جاذبه ها بود ، اینقدر غرب زد ایران تبلیغ کرده که کسی حاضر نیست بیاد .
حالا بماند همین گردشگران داخلی در کویر چقدر چشم و گوش بچه های روستا ها را باز کردند و فرهنگ را از بین بردند.
MasouD
۲۸ آبان ۱۴۰۲بحران ایز کامینگ
ab0lf4zl
۲۸ آبان ۱۴۰۲چرا نفت و بنزینی ک مال ما مردمه رو باید ب قیمت جهانی بخریم؟ مگه دارن ب ما خدماتی میدن؟ مالیات هم ک دارن میگیرن
حسین
۳۰ آبان ۱۴۰۲چون برای آیندگان هم هست
حمید عسگری
۲۹ آبان ۱۴۰۲دولت باید هرجه سریعتر به این وضعیت افسار گسیخته مصرف سوخت رسیدگی نماید در غیر این صورت کشور هم در تامین سوخت هم ترافیک وهم آلودگی هوا دچار مشکلات ایده خواهد شد…