در یکی از بزرگترین تحولات صنعت خودروی کشور، سهام دولتی ایرانخودرو به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری که به عنوان بزرگترین خصوصیسازی خودروسازی ایران شناخته میشود، منجر به تغییرات مدیریتی مهمی شد و در نتیجه، عادل پیرمحمدی به عنوان مدیرعامل جدید ایرانخودرو منصوب شد.
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ هنگام برگزاری مجمع عمومی سهامداران ایران خودرو، اتفاقی تاریخی شکل گرفت و بزرگترین خودروساز ایران، ظاهرا به بخش خصوصی واگذار شد. این اقدام، واکنشهای مختلف نمایندگان مجلس و موافقان خصوصیسازی را در پی داشت.
مدیرعامل قبلی ایرانخودرو (علیمردان عظیمی) براساس ابلاغیه معاون دادستانی کل کشور از برگزاری مجمع عمومی امتناع کرده و زمان آن را طبق اطلاعیه کدال تا روشن شدن ماجرای حق رای کروز در ایرانخودرو به تعویق انداخته بود؛ اما سهامداران وابسته به کروز در اقدامی عجیب به صورت یک جانبه و بدون حضور نمایندگان بخش دولتی هیات مدیره ایران خودرو به برگزاری مجمع اقدام کردند.
این جلسه که قرار بود ساعت ۹ صبح آغاز شود، با ۷ ساعت تأخیر روبهرو شد. مشکلاتی مانند قطع برق و اختلال در سیستم رأیگیری نیز روند تصمیمگیری را دشوار کرد. با این حال، پس از ۹ ساعت مذاکره، ترکیب جدید هیئتمدیره ایرانخودرو با ورود شرکتهای خصوصی مشخص شد.
ترکیب جدید هیئتمدیره ایرانخودرو
بر اساس تصمیمات این مجمع، شرکتهای خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینهسازان بهمن، اعتبارآفرین و مدیریت سرمایهگذاری ملی ایران به عنوان اعضای جدید هیئتمدیره انتخاب شدند. در زمان رأیگیری، ۵۱.۷۹ درصد از سهامداران حضور داشتند و در نهایت، مدیریت این خودروساز بزرگ به بخش خصوصی واگذار شد.
برنامههای جدید برای ایرانخودرو
پس از این تغییر مدیریتی، سهامداران جدید برنامههایی را برای توسعه ایرانخودرو ارائه کردند که شامل:
- افزایش تولید و تنوعبخشی به سبد محصولات
- تولید خودروهای ایمن، کممصرف و باکیفیت مطابق با استانداردهای جهانی
- گسترش تحقیق و توسعه (R&D) و جذب نیروهای متخصص
- تقویت شبکه فروش و خدمات پس از فروش
- افزایش تعامل با قطعهسازان داخلی برای کاهش وابستگی به واردات
- فروش داراییهای مازاد و استفاده بهینه از سرمایههای شرکت
طبق اعلام سهامداران جدید، طی ماه آینده جزئیات کامل برنامه توسعه ایرانخودرو منتشر خواهد شد.
سوابق شرکت کروز و حواشی پیرامون آن
کروز سال ۱۳۶۱ تاسیس شد. بزرگترین تامینکننده قطعات خودرو در ایران، با سرمایهگذاری و حضور در کنسرسیوم بخش خصوصی، اکنون مالک اصلی ایران خودرو محسوب میشود. کیفیت قطعات ساخت زیرمجموعههای کروز، همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده و حالا بهبود استاندارد خودروسازی در ایران خودرو، عامل نگرانی است. از سوابق درخشان شرکت کروز، میتوان به نقص در سیستم کیسه هوا (ایربگ) و ترمزهای ABS اشاره کرد.
شرکتهای قطعهسازی مستقل از کروز، بارها از انحصارطلبی این مجموعه نسبت به رقبا شکایت داشتهاند. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، شرایط رقابت سالم با کروز فراهم نیست و این شرکت ار روابط غیرشفاف برای انعقاد قرارداد با خودروسازان استفاده میکند.
سابقهی قضایی شرکت کروز طی سالهای اخیر، بسیار گسترده است. مدیران شرکت کروز در سال ۱۴۰۰ دستگیر و با قید وثیقه آزاد شدند. دادگاه این شرکت در بهمن ۱۴۰۰ شکل گرفت و اتهامات متعددی پیرامون آنان در کیفر خواست مطرح شد. گرانفروشی قطعات به سایپا و ایران خودرو، از دیگر ادعاها علیه کروز است. همچنین اعتصاب کارکنان کروز در آبان ۱۴۰۱ نشان از شرایط عجیب در مجموعهی کروز دارد.
شرکت کروز، سال ۱۳۹۵ بهمن موتور را از طریق یکی از زیرمجموعههای خود به نام «ویسمن موتور» تصاحب کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که محصولاتی مثل مزدا ۳ توسط گروه بهمن عرضه میشد. امروزه شرکت بهمن، نهتنها مونتاژکار خودروهای چینی محسوب میشود؛ پروندههای متعدد قضایی، از جمله ماجرای واگذاری چند نمونه فیدلیتی و دیگنیتی به نمایندگان مجلس را در کارنامه دارد. در آذر ۱۴۰۲ شرکت بهمن خودرو به دلیل گرانفروشی توسط سازمان تعزیرات حکومتی ۵ هزار میلیارد تومان جریمه شد و رکورد تخلف را شکست. هرچند با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید ادعا شد که سازمان تعزیرات این شرکت را تبرئه کرده است.
مخالفت مجلس با واگذاری ایران خودرو به کروز
۸ بهمن ۱۴۰۳ صد و چهل نماینده مجلس در نامه ای به مسعود پزشکیان خواستار توقف واگذاری ایران خودرو به کروز شدند. در برخی از نامه این نمایندگان آمده است:
وجود «تعارض منافع» در ساختار مدیریتی آن شرکت، مایه بسیاری از عقب ماندگیهای صنعت خودروی کشور است، زیرا تعارض منافع با حضور قطعه ساز در هیئت مدیره خودروساز سبب میشود تا خودروساز بهجای ایجاد مزیت رقابتی از طریق خرید قطعه ارزان، همواره مزیت رقابتی خود را به سبب خرید قطعات گرانقیمت از قطعه ساز تأثیرگذار در مدیریت شرکت، قربانی نماید؛ بنابراین اگرچه خصوصیسازی درست صنعت خودرو میتواند راه نجات این صنعت باشد، اما سپردن خودروسازی به بانیان وضع موجود و بدون توجه به تعارض شدید منافع بین قطعه سازان و خودروسازان، بی شک تیر خلاصی به این صنعت است، و در خلاف جهت خصوصیسازی منجر به از بین رفتن بخش وسیعی از قطعه سازان خصوصی کشور میشود که با انواع موانع و محدودیتهای اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند. ۱- هیچ خودروسازی را در دنیا نمیتوان یافت که قطعه سازی در هیئت مدیره آن شرکت حضور یابد، به گونهای که حتی برای سهامداری قطعه سازان بدون داشتن حق رأی نیز محدودیت وجود دارد.
۲- واگذاری ایران خودرو به صاحبان شرکتی که بزرگترین پرونده مفتوح قضایی کشور از سال ۱۴۰۰ تحت عنوان «اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق حرفهای و سازمان یافته قطعات خودرو، اخلال در توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی قطعات خودرو، تحصیل مال از طریق نامشروع و پرداخت رشوه» را داشته و یکی از دو نفر مالک آن با تابعیت ایرانی – کانادایی به اتهام سردستگی و رهبری این گروه مجرمانه سالهاست که متواری میباشد، مصداق غفلت از قاعده اساسی اهلیت سنجی و تأیید صلاحیت در خصوصیسازیهای کشور است.
۳- نگاهی به سرنوشت واگذاری گروه بهمن که منتج به مونتاژکاری صرف این خودروساز و تشکیل پروندههای متعدد گرانفروشی در سازمان تعزیرات حکومتی شد، اثبات میکند که بضاعت لازم از منظر مدیریتی در این گروه برای تصاحب ایران خودرو وجود ندارد؛ چه بسا که تیراژ تولید خودرو در گروه بهمن هماکنون به مراتب کمتر از نصف دو خودروساز خصوصی دیگر است! بنابراین آزموده را آزمودن خطاست و دل بستن به امید واهی و خوش خیالانه واگذاری مالکیت یا مدیریت ایران خودرو به گروه کروز – بهمن، اشتباهی مهلک را در خودروسازی کشور رقم خواهد زد.
امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس در جلسه علنی سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳، طی تذکر شفاهی، اظهار کرد:
متأسفانه مطلع شدم که فردا قرار است جلسه مجمع عمومی شرکت ایران خودرو برگزار شود تا صندلی سوم هیئت مدیره این شرکت از ۵ تا صندلی به شرکت کروز داده شود. شرکت کروز یک قطعهساز پرحاشیه است که کیفرخواستی که سه سال پیش برای آن صادر شد، ۲۱۸ صفحه بود و متأسفانه یک قلم از موارد اتهامیاش این بود که ۲۲۰ میلیون دلار مال نامشروع تحصیل کرده بود.
من نمیفهمم این چه مملکتی است، طرف فساد به این بزرگی دارد، نه تنها حکم به آن ندادند، بلکه میخواهند ایران خودرو را هم به آن دهند.
آقا! اگر دوربین مخفی است، بگویید ما هم بدانیم. این مردم بیچاره گناه دارند، تا الان کم از ایران خودرو کشیدند؟ حالا اکثر سهام آن را هم به کروز دهید تا فردا قیمتها بالاتر و کیفیت پایینتر شود. آیا این ظلم به مردم نیست؟
من به عنوان نماینده مردم نباید فریاد بزنم اینجا؟ میدانم ما این موارد را میگوئیم، فردا میروند و پول پاشی میکنند و تخریب مان میکنند، ولی این وظیفه ماست که اینها را بگوییم.
آقای قوه قضائیه! آقای سازمان بازرسی کل کشور! چه کار دارید میکنید در این کشور؟ چرا در برابر این چپاولها کاری انجام نمیدهید؟
آقای پزشکیان! شما اگر ضد فساد هستید و اگر نهج البلاغه میخوانید، جلوی این وضعیت را بگیرید. دو نفر از کسانی را که میتوانند رأی دهند، از طرف وزارت اقتصاد هستند. مردم ما فریاد زدیم، چون هیچ حواله خودرویی از این شرکتها نگرفتیم، بدانید ما مخالف این فساد بودیم.
تایید سازمان بورس برای مالکیت کروز و صحت مجمع!
علیمردان عظیمی مدیرعامل در آستانه برکناری ایران خودرو، در نامهای به رئیس سازمان بورس خواستار عدم تأیید نتیجه رایگیری مجمع و انتخاب هیاتمدیره جدید شده بود؛ اما رئیس سازمان بورس درباره ادعای تخلف در مجمع ایران خودرو اظهار کرد: نماینده سازمان بورس در مجمع ایران خودرو حضور داشت و بر صحت برگزاری نظارت کرد.
انتصاب مدیر عامل جدید ایران خودرو!
در مجمع چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، ترکیب هیئتمدیره بهگونهای شکل گرفت که بخش خصوصی برای نخستینبار سهم بیشتری در مدیریت ایران خودرو کسب کرد. حالا اعضای جدید هیئتمدیره عبارتند از:
- شرکت سرمایهگذاران گنجینه ایرانیان (کروز)
- شرکت بهینهساز بهمن (کروز)
- شرکت اعتبار آفرین (کروز)
- شرکت خدمات گستر صبا انرژی
- شرکت سرمایهگذاری ملی ایران
پس از تشکیل جلسه هیئتمدیره، عادل پیرمحمدی بهعنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو منصوب شد. او پیش از این مدیرعامل ساپکو و مدیرعامل تام ایران خودرو بوده است. در این جلسه، یوسف الهی شکیب بهعنوان رئیس هیئتمدیره و جمشید ایمانی بهعنوان نایبرئیس هیئتمدیره انتخاب شدند.
دعوا و کلانتری در اولین روز بعد از مالکیت کروز
علیمردان عظیمی مدیرعامل سابق «ایران خودرو» که روز گذشته به دلیل انتخاب هیاتمدیره جدید برکنار شد، اجازه ورود مدیران جدید به ساختمان مدیریت ایران خودرو را نداد و کار به ورود پلیس به مجموعه کشیده شد.
بر اساس صورتجلسهای که به مهر و امضای کلانتری ۱۵۴ وردآورد رسیده، اعضای هیاتمدیره جدید «ایران خودرو» به همین دلیل از عظیمی به اتهام «اقدام به تصرف عدوانی» و «مزاحمت و ممانعت از حق» شکایت کردهاند.
علیمردان عظیمی همچنین در شرایطی که مجمع عمومی در حال برگزاری بود، با انتشار یک نامه دستنویس روی کدال بورس اطلاعات نادرست مبنی بر تعطیلی و تعویق مجمع منتشر کرد. نامه دیگری که به امضای او رسیده بود و مدعی تخلف و تعویق مجمع بود نیز بدون تاریخ و شماره منتشر شد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ بهمن ۱۴۰۳یک دوستی داشتیم، میگفت تنها راه پیشرفت خودروسازی ایران، واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصیه
این شرایط البته زمانی محقق میشه که بخش خصوصی، پسرخاله من و خیلی خودمونی نباشه
شرط اصلی، ایجاد شرایط عادلانه برای فعالیت اقتصادی گروه های مختلف و جلوگیری از انحصار هست
تا وقتی صادرات واردات آزاد نباشه رقیبی هم نیست و خصوصی سازی دردی دوا نمی کنه
هراکلیوس
۱۸ بهمن ۱۴۰۳چناب اشنری حرص نخور الان تنها کسی که اا نفرینیش پشت این زد بنداست خاندان خیامی این نیز بگذرد
سامان اذری
۱۸ بهمن ۱۴۰۳اقای اشتری تمامی کمپانی های سود ده در ایران رو یه ارگان نظامی به دست گرفته که همه میدونیم
از نوک نوک که بالا نشینان هستن تا پایین غرق در فساد و رانت
اینا هیچ وقت به فکر مردم نیستن اینا فقط میخوان ببینن چطوری میتونیم پول بیشتری به دست بیاریم
یه ماشین تولید میشه ۴-۵ هزار دلار
با حق بیت … حق قوه قضایی حق لبنان حق یمن و … ۱۲ هزار دلار میدن دست مردم
Genius
۱۸ بهمن ۱۴۰۳ارگان ن..ظامی که نیست اونجا
نهایتا یک ارگان میلیشیا و هوو و جا تنگکن ارتش کشوره
آنتی تزویر
۱۹ بهمن ۱۴۰۳!الان همه میدونند که کروز متعلق به چه کسانی وبا چه دیدگاهی هستش نعل وارونه زدن دیگه جواب نمیده بزرگوار!!!دوتن از مدیران کروز الان در اروپا وآمریکا ساکن هستند و مشرب سیاسیشون هم کاملا واضح ومشخص!!سی شرکت بزرگ ومعظم بورس ایران در چهار صنعت پتروشیمی فولاد صنایع معدنی وخودروسازی متعلق به جریان تکنوکرات کارگزاران سازندگی میباشند که حضرات مهندس نعمت زاده اسحاق جهانگیری وحسین مرعشی وخاندان مرحوم هاشمی رفسنجانی در اتاق بازرگانی مثل اختاپوس بر کل این صنایع چنبره زده اند!!
زمانی
۲۱ بهمن ۱۴۰۳کجای دنیا یک خودرو را ۴-۵ هزار دلار تولید می کنند؟ حتی سه چرخه های هندی هم گرانتر تولید می شوند.
در ضمن مالکیت یک نهاد نظامی بر شرکت کروز هم یکی دیگر از خیالبافی های حضرتعالی و عده ای دیگر می باشد، که اگر اینطور بود ۱۴۰ نماینده عمدتا حامی این نهاد فریاد واویلا سر نمی دادند.
یک زمان سهام مدیریتی شرکت بهمن در اختیار موسسه مالی اعتباری کوثر قرار گرفت که به دلیل عدم اهلیت مجبور به واگذاری آن شد.
و اما نکته آخر؛ حامی اصلی واگذاری سهام مدیریتی ایران خودرو به بخش خصوصی (کروز) وزارت اقتصاد و شورای بورس بودند.
احمدیانی
۱۸ بهمن ۱۴۰۳خسته نباشید. نه اینکه شرکتهای خصوصی خیلی به فکر مردمن!!! دولت با این داستانها فقط میخاد مسوولیت خودشو در مقابل مردم کم و کمتر کنه. اون نماینده ها که یعنی نماینده مستقیم مردمن چه دردی از مردم دوا میکنن. چیه این کشور برای مردمه اصلا؟ فقط گرونی و فقر و بدبختی و اعصاب خردی و شاید هم جنگ و انقراض!!!
بابک
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خصوصی سازی به این صورت ، از این جیب به اون جیب است….
مطمئن باشید با این روش خصوصی سازی و سپردن گروه صنعتی ایران خودرو به یک شرکت خصولتی با سابقه نا درست مالی و انواع تخلف ، اوضاع را بهنر که نمی کند ، بدتر هم خواهد کرد.
هیچ شرکت بزرگ خصوصی در ایران وجود ندارد که رانت دولتی و یا حمایت دولتی نداشته باشد…
Yaghoob
۱۸ بهمن ۱۴۰۳گوشت رو دادند دست گربه
Sina
۱۸ بهمن ۱۴۰۳اگر کروز واقعا واقعا یک شرکت خصوصی باشه به نظرم حرکت خوبیه حالا چرا این رو میگم
من بعنوان کسی که توی صنایع نفت و پتروشیمی هم واسه شرکتها و پلایشگاههای دولتی هم واسه خصوصیآ کار کردم به جرات میتونم بگم هردمبیل و خرکی ترین شرکتها دولتی ها هستن چونکه شرکت که مال طرف نیست که دلش بسوزه سمتهای الکی گذاشتن افراد نالایق باب میل شخصی رفیق بازی احساس مسئولیت صفر کلا یک بتخمم کامل و باب میل ایرانی جماعتو گشادبازی محض خصوصا اگر نیرو رسمی هم باشن
ولی شرکت خصوصی طرف هزینه کرده پول داده سرمایه گذاشته اصلا حالیش نیست پسرخاله خودشم نمیشناسه واقعا کار میکشه و کار میخواد اونجاست که کسی که توانایی نداره حذف میشه و آدم درست میاد بالا و نظم حاکم میشه
ولی اگر از این دست به اون دست باشه که هیچ اتفاق خاصی نمیوفته و همون آشه و همون کاسه
خزان
۱۸ بهمن ۱۴۰۳برو سوابق کروز رو مطالعه کن میگی کاش همون دولتیا باقی میموندند!!
محمود
۱۸ بهمن ۱۴۰۳یکی از عوامل اصلی بی کیفیت تر شدن خودروهای داخلی در سالهای اخیر همین شرکت کروزه. یکی از تخلفات اصلیشون اینه که قطعات درجه چندم چینی رو وارد و بعنوان قطعات تولیدی خودش به شرکتهای خودروسازی میفروخت و با استفاده از قانون منع واردات قطعاتی که مشابه داخلی دارن اجازه واردات به شرکتهای رقیب نمیداد و با این روش تعداد زیادی شرکتهای تولید کننده و وارد کننده قطعه رو از دور خارج کرد و با خیال راحت و بدون رقیب جدی بی کیفیت ترین قطعات خودرو رو به ایران وارد کرده و میکنه و از اونجایی که به اون ارگان نظامی خاص وصله هیچکی زورش بهش نمیرسه
Genius
۱۸ بهمن ۱۴۰۳ارگان ن..ظامی که نیست اونجا
نهایتا یک ارگان میلیشیا و هوو و جا تنگکن ارتش کشوره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ بهمن ۱۴۰۳متن مطلب نخوندی متاسفانه
ali
۱۹ بهمن ۱۴۰۳برو کروز کار کن تا ببینی صد رحمت به دولت
خزان
۱۸ بهمن ۱۴۰۳کاش امکانش بود واردات خودرو تا عمر ۱۰ سال به شرط سلامت فنی خودرو و سقف قیمت آزاد میشد اما در عوض به ازای هر واردات، یه درصد خاصی رو به خودرونسازان کشور میدادند. همچنین ارائه خدمات و قطعات هم انحصاری میدادند به خودرونسازان تا یه پول تپلی هم ازینجا بیاد. اونطور مردم خودروی نسبتا مناسب سوار میشدند این خودرو نسازها هم پول زورشونو میگرفتند. الان مردم پول زور هم میدن و خودروی بی کیفیت هم سوار میشن. آرزوم اینه مافیای خودرو سر این موضوع به جمع بندی برسه هم اونا سود کنند هم فقط کمی نصیب ما مردم بشه ,گرچه امیدم زیر ۵ درصده،،.
A1
۱۸ بهمن ۱۴۰۳فک نکنم تغیر خاصی توی اساس شرکت ایجاد کنن صرفا یه عده از مدیرا عوض میشن عینن مثل وقتی که دولت تغییر میکنه و البته مهم ترین اتفاق کنار رفتن بخش زیادی از قطعه سازای دیگه خواهد بود که با شرکت همکاری میکردن
datsun
۱۸ بهمن ۱۴۰۳یه شرکت سرتاسر از فساد و رانت و مافیا رو دادن به یه شرکت دیگه که چند لول تو فساد و لجن بالاتره چه شود،
محمدh
۱۸ بهمن ۱۴۰۳حتی اگه کروز شرکت سالمی هم بود که ظاهرا نیست باز هم خصوصی سازی به تنهایی دردی رو از مردم دوا نمیکنه تا زمانی که خودروی خارجی حداقل تا ۵۰ هزار دلار در ایران به قیمت جهانی عرضه نشه (بدون الزمات برقی و هیبریدی و ..)! صنعت خودرو سازی ایران فقط وقتی پیشرفت میکنه که شرایط سالم برای رقابت داشته باشه! در مورد خودروهای بیشتر از پنجاه هزار دلار که خریداران ثروتمند تری دارن میتونن پلکانی تعرفه گذاری کنن. فقط در این شرایطه که هم مردم راضی میشن هم خودروساز داخلی مجبور میشه خودروی باکیفیت بسازه. خیلی از مردم ایران اگه خودروی داخلی امن و باکیفیت در سطح خودروهای تراز اول جهان تولید شه به هزار و یک دلیل اون رو به خودروی خارجی ترجیح میدن و میشه به خیلی از کشورهای دنیا هم صادر کرد.
ایران فرانسه
۱۸ بهمن ۱۴۰۳از سایت وزین پدال بعید بود که این رپورتاژ آگهی را برای یکسری رانت خوار پایداری چی کار کنه، بهمن موتور دلبخواهی مزدا ۳ رو کنار گذاشت ؟ بهمن موتور چاره ای جز خودرو چینی زدن داشت تو تحریم های اقتصادی؟ اگر بهمن موتور گرانفروش ه اونوقت کرمان خودرو و مخصوصا مدیران خودرو چی هستند الان فیدیلیتی با قطعات مشترک با تیگو ۸ تو کارخانه چنده و تیگو چند؟ چندتا پرونده علیه بخش خصوصی تشکیل شد تا بیوفته دست خصولتی ها ؟ مگه بانک پارسیان و گیر سه پیچ مموتی یادتون رفته که آخر رفت بغل ستاد و گروه تدبیر ، جالبه کامنت ها رو خوندم حیران شدم از عمق تاثیر تبلیغات یکسری رانت خور قطع منافع شده روی کاربران، کروز هر چی باشه که قطعا ایرادات و اشکالات فراوان دارد ، از مدیران دولتی و مفاسد مدیریت دولتی بهتر خواهد بود التماس تفکر
گاس فرینگ
۱۸ بهمن ۱۴۰۳رپورتاژ آگهی نیست یه شرکت ایتالیایی بود که قبل تحریم ها با سایپا کار میکرد صفحه کلاچ پراید تولید میکرد ایرانی چینی هم نه ها ایتالیایی بعد تحریم ها صفحه کلاچ رو رفتن از شرکت های چینی گرفتن بعد برجام دوباره یه گروهی از ایران رفتن با این شرکت ایتالیاییه گفت و گو کردن اون وسط ها یه بحث هایی هم مطرح شد در مورد جایگزین پراید شرکت ایتالیایی میگفت نه بابا نکنین این قالب کلاچ من که عوض نشده همون قالبی که مثلا سال ۸۰ از روش کلاچ میساختم میدادم بهتون همونو میخوام دوباره از روش بسازم بدم شما اگه بخواین جایگزین بیارین باید قالبم رو عوض کنم اینها … فکر کن یه قطعه ساز اونم ایرانی بیاد راس کار شرکت خودروسازی… دیگ همون چهارتا چراغ و گلگیر هم تغییر نمیدن
یکی از مقامات شرکت فیات میگفت ما دوبار ورشکست شدیم یه بار بعد از سقوط شوروی یک بار بعد از آزاد شدن نسبی بازار خودرو ترکیه. ایرانم تقریبا وضعش همینه رنو از وقتی بازار ایران رو ترک کرد افتاده به زیان دهی البته وضع برند های رنو و داچیا خوبه و توی اروپا هرسال جزو تاپ های آمار فروشن ولی نیسان و اینفینیتی و میتسوبیشی که زیربرندهاش بودن جایگاه خودشون رو تو بسیاری از بازارها از دست دادن پژو هم رفت با فیات کرایسلر متحد شد
رهگذر
۱۸ بهمن ۱۴۰۳انشاالله خیری در کار باشه
همه میدونیم چیزی توی ایران درست نمیشه فقط بدتر میشه ولی انشالله اینبار خیره
ساسان
۱۸ بهمن ۱۴۰۳کروز قطعه ساز نیست بیشتر شرکت بسته بندی هست. قطعه بنجل به چین سفراش میدن وارد میکنند اگر فقط زحمت بکشه بسته بندیش کنن
samurai
۱۸ بهمن ۱۴۰۳میکروفن این ثابتی ….(حیف تایید نمیشه) قطع نکردن
یارو مایه ابروریزی ه معلوم نیست کی بهش رای داده رفته ….. ملت
گاس فرینگ
۱۸ بهمن ۱۴۰۳توی تهران سوم شد
با حدودا ۴۸۷ هزار رای
نفر اول هم حدودا ۶۰۰ هزار رای اورد
در شهری که جمعیتش بالغ بر ۱۳ میلیون نفره
gamshid
۱۸ بهمن ۱۴۰۳همین عددا هم که گفتی الکیه کل تهران 300 400 هزار تا فوقش رای داده باشن عددسازی واسه این جماعت کاری نداره
Genius
۱۸ بهمن ۱۴۰۳دیگه تو مملکتی که صبا انرژی متعلق به ودجا که دولتی ترین بخش دولته رو میگن بخش خصوصی بیاید از عقل و منطق و درایت حرف نزنیم!!