ایران خودروایستگاه خبرچشم انداز

دگرگونی در ایران خودرو؛ واگذاری به شرکت کروز و مدیر عاملی پیر محمدی

لحظاتی پیش، عادل پیرمحمدی به سمت مدیر عاملی ایران خودرو رسید. روز گذشته هم در اقدامی عجیب، شرکت کروز  به عنوان مالک جدید ایران خودرو معرفی شد.

ثبت نام ۳ محصول ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۳ شروع شد + لیست کامل قیمت ها

چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ هنگام برگزاری مجمع عمومی سهام‌داران ایران خودرو، اتفاقی تاریخی شکل گرفت و بزرگ‌ترین خودروساز ایران، ظاهرا به بخش خصوصی واگذار شد. این اقدام، واکنش‌های مختلف نمایندگان مجلس و موافقان خصوصی‌سازی را در پی داشت.

 مدیرعامل قبلی ایران‌خودرو (علیمردان عظیمی) براساس ابلاغیه معاون دادستانی کل کشور از برگزاری مجمع عمومی امتناع کرده و زمان آن را طبق اطلاعیه کدال تا روشن شدن ماجرای حق رای کروز در ایران‌خودرو به تعویق انداخته بود؛ اما سهام‌داران وابسته به کروز در اقدامی عجیب به صورت یک جانبه و بدون حضور نمایندگان بخش دولتی هیات مدیره ایران خودرو به برگزاری مجمع اقدام کردند.

سوابق شرکت کروز و حواشی پیرامون آن

کروز سال ۱۳۶۱ تاسیس شد. بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات خودرو در ایران، با سرمایه‌گذاری و حضور در کنسرسیوم بخش خصوصی، اکنون مالک اصلی ایران خودرو محسوب می‌شود. کیفیت قطعات ساخت زیرمجموعه‌های کروز، همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده و حالا بهبود استاندارد خودروسازی در ایران خودرو، عامل نگرانی است.  از سوابق درخشان شرکت کروز، می‌توان به نقص در سیستم کیسه هوا (ایربگ) و ترمزهای ABS اشاره کرد.

کارخانه خودروسازی

شرکت‌های قطعه‌سازی مستقل از کروز، بارها از انحصارطلبی این مجموعه نسبت به رقبا شکایت داشته‌اند. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، شرایط رقابت سالم با کروز فراهم نیست و این شرکت ار روابط غیرشفاف برای انعقاد قرارداد با خودروسازان استفاده می‌کند.

سابقه‌ی قضایی شرکت کروز طی سال‌های اخیر، بسیار گسترده است. مدیران شرکت کروز در سال ۱۴۰۰ دستگیر و با قید وثیقه آزاد شدند. دادگاه این شرکت در بهمن ۱۴۰۰ شکل گرفت و اتهامات متعددی پیرامون آنان در کیفر خواست مطرح شد. گران‌فروشی قطعات به سایپا و ایران خودرو، از دیگر اتهامات کروز است. همچنین اعتصاب کارکنان کروز در آبان ۱۴۰۱ نشان از شرایط عجیب در مجموعه‌ی کروز دارد.

شرکت کروز؛ قطعه اصلی پازل صنعت خودرو - وب سایت خبری نبض صنعت

شرکت کروز، سال ۱۳۹۵ بهمن موتور را از طریق یکی از زیرمجموعه‌های خود به نام «ویسمن موتور» تصاحب کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که محصولاتی مثل مزدا ۳ توسط گروه بهمن عرضه می‌شد. امروزه شرکت کروز، نه‌تنها مونتاژکار خودروهای چینی محسوب می‌شود؛ پرونده‌های متعدد قضایی، از جمله ماجرای واگذاری چند نمونه فیدلیتی و دیگنیتی به نمایندگان مجلس را در کارنامه دارد. در آذر ۱۴۰۲ شرکت بهمن خودرو به به دلیل گران‌فروشی توسط سازمان تعزیرات حکومتی ۵ هزار میلیارد تومان جریمه شد و رکورد تخلف را شکست. هرچند با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید ادعا شد که سازمان تعزیرات این شرکت را تبرئه کرده است.

مخالفت مجلس با واگذاری ایران خودرو به کروز

۸ بهمن ۱۴۰۳ صد و چهل نماینده مجلس در نامه ای به مسعود پزشکیان خواستار توقف واگذاری ایران خودرو به کروز شدند. در برخی از نامه این نمایندگان آمده است:

وجود «تعارض منافع» در ساختار مدیریتی آن شرکت، مایه بسیاری از عقب ماندگی‌های صنعت خودروی کشور است، زیرا تعارض منافع با حضور قطعه ساز در هیئت مدیره خودروساز سبب می‌شود تا خودروساز به‌جای ایجاد مزیت رقابتی از طریق خرید قطعه ارزان، همواره مزیت رقابتی خود را به سبب خرید قطعات گران‌قیمت از قطعه ساز تأثیرگذار در مدیریت شرکت، قربانی نماید؛ بنابراین اگرچه خصوصی‌سازی درست صنعت خودرو می‌تواند راه نجات این صنعت باشد، اما سپردن خودروسازی به بانیان وضع موجود و بدون توجه به تعارض شدید منافع بین قطعه سازان و خودروسازان، بی شک تیر خلاصی به این صنعت است، و در خلاف جهت خصوصی‌سازی منجر به از بین رفتن بخش وسیعی از قطعه سازان خصوصی کشور می‌شود که با انواع موانع و محدودیت‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. ۱- هیچ خودروسازی را در دنیا نمی‌توان یافت که قطعه سازی در هیئت مدیره آن شرکت حضور یابد، به گونه‌ای که حتی برای سهامداری قطعه سازان بدون داشتن حق رأی نیز محدودیت وجود دارد.

۲- واگذاری ایران خودرو به صاحبان شرکتی که بزرگ‌ترین پرونده مفتوح قضایی کشور از سال ۱۴۰۰ تحت عنوان «اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق حرفه‌ای و سازمان یافته قطعات خودرو، اخلال در توزیع مایحتاج عمومی از طریق گران‌فروشی قطعات خودرو، تحصیل مال از طریق نامشروع و پرداخت رشوه» را داشته و یکی از دو نفر مالک آن با تابعیت ایرانی – کانادایی به اتهام سردستگی و رهبری این گروه مجرمانه سال‌هاست که متواری می‌باشد، مصداق غفلت از قاعده اساسی اهلیت سنجی و تأیید صلاحیت در خصوصی‌سازی‌های کشور است.

۳- نگاهی به سرنوشت واگذاری گروه بهمن که منتج به مونتاژکاری صرف این خودروساز و تشکیل پرونده‌های متعدد گران‌فروشی در سازمان تعزیرات حکومتی شد، اثبات می‌کند که بضاعت لازم از منظر مدیریتی در این گروه برای تصاحب ایران خودرو وجود ندارد؛ چه بسا که تیراژ تولید خودرو در گروه بهمن هم‌اکنون به مراتب کمتر از نصف دو خودروساز خصوصی دیگر است! بنابراین آزموده را آزمودن خطاست و دل بستن به امید واهی و خوش خیالانه واگذاری مالکیت یا مدیریت ایران خودرو به گروه کروز – بهمن، اشتباهی مهلک را در خودروسازی کشور رقم خواهد زد.

ببینید | حمله جنجالی ثابتی به پزشکیان در مجلس با استفاده از گریه رئیس جمهور به یاد همسرش

امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس در جلسه علنی سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳، طی تذکر شفاهی، اظهار کرد:

متأسفانه مطلع شدم که فردا قرار است جلسه مجمع عمومی شرکت ایران خودرو برگزار شود تا صندلی سوم هیئت مدیره این شرکت از ۵ تا صندلی به شرکت کروز داده شود. شرکت کروز یک قطعه‌ساز پرحاشیه است که کیفرخواستی که سه سال پیش برای آن صادر شد، ۲۱۸ صفحه بود و متأسفانه یک قلم از موارد اتهامی‌اش این بود که ۲۲۰ میلیون دلار مال نامشروع تحصیل کرده بود.

من نمی‌فهمم این چه مملکتی است، طرف فساد به این بزرگی دارد، نه تنها حکم به آن ندادند، بلکه می‌خواهند ایران خودرو را هم به آن دهند.

آقا! اگر دوربین مخفی است، بگویید ما هم بدانیم. این مردم بیچاره گناه دارند، تا الان کم از ایران خودرو کشیدند؟ حالا اکثر سهام آن را هم به کروز دهید تا فردا قیمت‌ها بالاتر و کیفیت پایین‌تر شود. آیا این ظلم به مردم نیست؟

من به عنوان نماینده مردم نباید فریاد بزنم اینجا؟ می‌دانم ما این موارد را می‌گوئیم، فردا می‌روند و پول پاشی می‌کنند و تخریب مان می‌کنند، ولی این وظیفه ماست که اینها را بگوییم.

آقای قوه قضائیه! آقای سازمان بازرسی کل کشور! چه کار دارید می‌کنید در این کشور؟ چرا در برابر این چپاول‌ها کاری انجام نمی‌دهید؟

آقای پزشکیان! شما اگر ضد فساد هستید و اگر نهج البلاغه می‌خوانید، جلوی این وضعیت را بگیرید. دو نفر از کسانی را که می‌توانند رأی دهند، از طرف وزارت اقتصاد هستند. مردم ما فریاد زدیم، چون هیچ حواله خودرویی از این شرکت‌ها نگرفتیم، بدانید ما مخالف این فساد بودیم.

تایید سازمان بورس برای مالکیت کروز و صحت مجمع!

علیمردان عظیمی مدیرعامل در آستانه برکناری ایران خودرو، در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس خواستار عدم تأیید نتیجه رای‌گیری مجمع و انتخاب هیات‌مدیره جدید شده بود؛ اما رئیس سازمان بورس درباره ادعای تخلف در مجمع ایران خودرو اظهار کرد: نماینده سازمان بورس در مجمع ایران خودرو حضور داشت و بر صحت برگزاری نظارت کرد.

انتصاب مدیر عامل جدید ایران خودرو!

در مجمع چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، ترکیب هیئت‌مدیره به‌گونه‌ای شکل گرفت که بخش خصوصی برای نخستین‌بار سهم بیشتری در مدیریت ایران خودرو کسب کرد. حالا اعضای جدید هیئت‌مدیره عبارتند از:

  • شرکت سرمایه‌گذاران گنجینه ایرانیان (کروز)
  • شرکت بهینه‌ساز بهمن (کروز)
  • شرکت اعتبار آفرین (کروز)
  • شرکت خدمات گستر صبا انرژی
  • شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران

پس از تشکیل جلسه هیئت‌مدیره، عادل پیرمحمدی به‌عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو منصوب شد. او پیش از این مدیرعامل ساپکو و مدیرعامل تام ایران‌ خودرو بوده است. در این جلسه، یوسف الهی شکیب به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و جمشید ایمانی به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انتخاب شدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3071 ديدگاه)

    یک دوستی داشتیم، می‌گفت تنها راه پیشرفت خودروسازی ایران، واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصیه
    این شرایط البته زمانی محقق می‌شه که بخش خصوصی، پسرخاله من و خیلی خودمونی نباشه
    شرط اصلی، ایجاد شرایط عادلانه برای فعالیت اقتصادی گروه های مختلف و جلوگیری از انحصار هست
    تا وقتی صادرات واردات آزاد نباشه رقیبی هم نیست و خصوصی سازی دردی دوا نمی کنه

    موافقم 39
    1. هراکلیوس

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      چناب اشنری حرص نخور الان تنها کسی که اا نفرینیش پشت این زد بنداست خاندان خیامی این نیز بگذرد

    2. سامان اذری

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3203 ديدگاه)

      اقای اشتری تمامی کمپانی های سود ده در ایران رو یه ارگان نظامی به دست گرفته که همه میدونیم
      از نوک نوک که بالا نشینان هستن تا پایین غرق در فساد و رانت
      اینا هیچ وقت به فکر مردم نیستن اینا فقط میخوان ببینن چطوری میتونیم پول بیشتری به دست بیاریم

      یه ماشین تولید میشه ۴-۵ هزار دلار
      با حق بیت … حق قوه قضایی حق لبنان حق یمن و … ۱۲ هزار دلار میدن دست مردم

      موافقم 14
      مخالفم 9
  2. Yaghoob

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (371 ديدگاه)

    گوشت رو دادند دست گربه

    موافقم 20
  3. Sina

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (835 ديدگاه)

    اگر کروز واقعا واقعا یک شرکت خصوصی باشه به نظرم حرکت خوبیه حالا چرا این رو میگم
    من بعنوان کسی که توی صنایع نفت و پتروشیمی هم واسه شرکتها و پلایشگاههای دولتی هم واسه خصوصیآ کار کردم به جرات میتونم بگم هردمبیل و خرکی ترین شرکتها دولتی ها هستن چونکه شرکت که مال طرف نیست که دلش بسوزه سمتهای الکی گذاشتن افراد نالایق باب میل شخصی رفیق بازی احساس مسئولیت صفر کلا یک بتخمم کامل و باب میل ایرانی جماعتو گشادبازی محض خصوصا اگر نیرو رسمی هم باشن

    ولی شرکت خصوصی طرف هزینه کرده پول داده سرمایه گذاشته اصلا حالیش نیست پسرخاله خودشم نمیشناسه واقعا کار میکشه و کار میخواد اونجاست که کسی که توانایی نداره حذف میشه و آدم درست میاد بالا و نظم حاکم میشه

    ولی اگر از این دست به اون دست باشه که هیچ اتفاق خاصی نمیوفته و همون آشه و همون کاسه

    موافقم 7
    مخالفم 12
    1. خزان

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (255 ديدگاه)

      برو سوابق کروز رو مطالعه کن میگی کاش همون دولتیا باقی میموندند!!

      موافقم 18
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3071 ديدگاه)

      متن این مطلب نخوندی متاسفانه

  4. خزان

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    کاش امکانش بود واردات خودرو تا عمر ۱۰ سال به شرط سلامت فنی خودرو و سقف قیمت آزاد میشد اما در عوض به ازای هر واردات، یه درصد خاصی رو به خودرونسازان کشور میدادند. همچنین ارائه خدمات و قطعات هم انحصاری میدادند به خودرونسازان تا یه پول تپلی هم ازینجا بیاد. اونطور مردم خودروی نسبتا مناسب سوار میشدند این خودرو نسازها هم پول زورشونو میگرفتند. الان مردم پول زور هم میدن و خودروی بی کیفیت هم سوار میشن. آرزوم اینه مافیای خودرو سر این موضوع به جمع بندی برسه هم اونا سود کنند هم فقط کمی نصیب ما مردم بشه ,گرچه امیدم زیر ۵ درصده،،.

  5. A1

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    فک نکنم تغیر خاصی توی اساس شرکت ایجاد کنن صرفا یه عده از مدیرا عوض میشن عینن مثل وقتی که دولت تغییر میکنه و البته مهم ترین اتفاق کنار رفتن بخش زیادی از قطعه سازای دیگه خواهد بود که با شرکت همکاری میکردن

  6. datsun

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3975 ديدگاه)

    یه شرکت سرتاسر از فساد و رانت و مافیا رو دادن به یه شرکت دیگه که چند لول تو فساد و لجن بالاتره چه شود،

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. محمدh

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    حتی اگه کروز شرکت سالمی هم بود که ظاهرا نیست باز هم خصوصی سازی به تنهایی دردی رو از مردم دوا نمیکنه تا زمانی که خودروی خارجی حداقل تا ۵۰ هزار دلار در ایران به قیمت جهانی عرضه نشه (بدون الزمات برقی و هیبریدی و ..)! صنعت خودرو سازی ایران فقط وقتی پیشرفت میکنه که شرایط سالم برای رقابت داشته باشه! در مورد خودروهای بیشتر از پنجاه هزار دلار که خریداران ثروتمند تری دارن میتونن پلکانی تعرفه گذاری کنن. فقط در این شرایطه که هم مردم راضی میشن هم خودروساز داخلی مجبور میشه خودروی باکیفیت بسازه. خیلی از مردم ایران اگه خودروی داخلی امن و باکیفیت در سطح خودروهای تراز اول جهان تولید شه به هزار و یک دلیل اون رو به خودروی خارجی ترجیح میدن و میشه به خیلی از کشورهای دنیا هم صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا