آیا سیستم قیمتگذاری خودروها که همیشه از سوی خریداران خودرو و کارشناسان در ایران مورد نقد و نکوهش قرار گرفته تغییر خواهد کرد؟
یک خودروی چینی با قیمت ۱۰ هزار دلار انتخاب کنید. آن را بهصورت عمده و CKD خریداری کنید. در یک خط تولید ساده دوباره سرهم کنید و به قیمت حداقل دو تا سه برابر به مشتریان داخلی با منت و قرعهکشی و بورس بفروشید. این همان روندی است که این روزها در ایران شاهدیم.
بهعنوانمثال یک خودروی چینی ۱۴ هزار دلاری اکنون توسط نمایندگی به قیمت دو برابر به فروش میرسد. البته میتوانید آن را در بازار آزاد به سه برابر قیمت تهیه نمایید.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت دراینباره در یک برنامه تلویزیونی گفت:
بعضی از خودروسازهای خصوصی عموماً خودروهای چینی تولید میکنند که این خودروها در کشور همسایه شاید ۵۰۰ میلیون تومان کمتر از کشور ما است. باید اقدامی برای فرمول تعیین قیمت این مدل خودروها انجام دهیم که بهزودی و در همین هفته یا هفته آینده اعلام خواهد شد. در آن صورت اینها دیگر نمیتوانند از یک سطحی قیمت خودرو را افزایش دهند.
خودروهای چینی داخل بازار ایران عمدتاً بهصورت SKD و CKD وارد میشوند و این بدان معناست که داخلیسازی خاصی مخصوصاً در قطعات مهم در آنها صورت نمیگیرد. بعلاوه سرهم کردن آنها آسان بوده و اشتغال چندانی ایجاد نمیشود. مهمتر اینکه در این فرایندها، انتقال فنّاوری، دانش طراحی و تولید و ساخت و غیره نیز وارد نمیشود.
پس بهجاست که بپرسیم دلیل اینکه مصرفکنندگان برای خرید این خودروها مورد اجبار قرار میگیرند درحالیکه قیمت آنها بهمراتب بالاتر از یک خودروی وارداتی است چیست؟ اگر قرار است مصرف کننده ۳۰ هزار دلار بابت یک خودروی چینی پرداخت کند و سود کلانی به جیب تولید کننده برود، بهتر نیست که این سود در جیب خود مردم باقی بماند یا لااقل همان ۳۰ هزار دلار بابت یک خودروی شایستهتر صرف شود؟ اصولا میلیونها ایرانی میتوانند به جای محدودیت خرید خودروهای ارزانِ گرانشده چینی، مالک خودروهای لوکس ژاپنی و آلمانی و غیره شوند به جای اینکه ثروت آنها باعث لوکس سواری تنها عده معدودی شود.
بهتر است دولت سمتوسوی خود را در این جریان تعیین نماید که آیا در جهت منافع مردم قرار میگیرد یا مقابل آنها.
ehsan fa
۱۴ دی ۱۴۰۱هیچ تغییری قرار نیست صورت بگیره ، الکی اعتراض نکنید
Avan
۱۴ دی ۱۴۰۱این وسط هم چین راضیه و سهمش از قرارداد ۲۵ ساله فراهم میشه ، هم دولت راضیه که سود هنگفت می بره، هم صاحبان پیدا و پنهان این چینی سازها راضی اند.رضایت مردم هم که مهم نیست.
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
۱۴ دی ۱۴۰۱ایران درست نمیشه
Clean energy
۱۴ دی ۱۴۰۱ایران زوری درست میشه
matin
۱۴ دی ۱۴۰۱درست نمیشه
تاخودمون درستش نکنیم
بردیا
۱۴ دی ۱۴۰۱همشون اگه باهم بیان خوب میشه اگه چینی با ژاپنی و کره ای و … بیاد اون موقع است که ارزش گذاری درست میشه ولی تا بازار انحصاریه نه
ali
۱۴ دی ۱۴۰۱قطعا اگه لیاقت بهتر از این داشتیم بدستش میاوردیم خلایق هرچه لایق
محمد
۱۴ دی ۱۴۰۱این کاملا درسته.
چون در غیر اینصورت، خود شما بجای نوشتن این مطلب کار دیگه ای میکردی.
محمدرضا
۱۷ دی ۱۴۰۱اگر عمیق نگاهدکنی حرفش کاملا درسته ،خودمون شیشه خورده داریم
برقیه جارو برقی
۱۴ دی ۱۴۰۱دقیقا دقیقا
روح الله
۱۴ دی ۱۴۰۱ظاهرا خودرو سازای داخلی به وزارت صمت کم لطفی کردن.چند روز دیگه همین خودرو ها با چهار یا ۵برابر قیمت واقعی به مردم بیچاره فروش میره.۴۴ساله هرروز درانتظار فردایی بهتر بودیم و هرروزمون برتراز دیروز شده
ممد ژانگولر
۱۴ دی ۱۴۰۱درود بر قالیباف فقید 👏
fordglx2008
۱۴ دی ۱۴۰۱مردم در جهت منافع دولت قبلنا گام های بزرگی برداشتن امیدوارم دولت هم در جهت منافع مردم
حداقل سری تکون بدن
phonix
۱۴ دی ۱۴۰۱هعی عکس تیتر هوندا crv نسل قبله
AMANTE
۱۴ دی ۱۴۰۱نهایت مثلا میگن چینی های 10 هزار دلاری نباید بالاتر از 1 میلیارد و 15 هزار دلاری نباید بالاتر از 1.5 میلیارد و چینی های 20 هزار دلاری نباید بالاتر از 2 میلیارد قیمت داشته باشن.
اینجوری خیلی خوش خوشان میگن قیمت در بازار رو کنترل کردیم برید حالش رو ببرید.
reza-a
۱۴ دی ۱۴۰۱قیمت گذاری ماشین ها تو ایران عجیب تر از این حرفاست که خودروساز همهی سودش رو ببره چه چینی چه داخلی چه وارداتی!
در مورد چینی ها اینطوریه که مثلا یه به اصطلاح خودروساز میره چین یه ماشین برای مونتاژ انتخاب کنه اول که برندهایی که به کشورهای معتبر صادرات دارن از چند سال پیش با شدید شدن تحریمها با ایران همکاری نمیکنن، میمونه باقی برندها که از بین اونا هم نمیتونن با هرکی همکاری کنن چون یه چند نفر از برادران دلال (با نفوذ) اونطرف هستن که برای مونتاژ ماشین از چین باید اول دَم اونارو دید پس یه درصدی میره برای اون عزیزان بعد میرسه به گمرک که اگر اشتباه نکنم برای مونتاژ خیلی کمتر از 50 درصد عوارض گرفته میشه بعد از اون هم به اسم سازمان های مختلف یه درصدی گرفته میشه و آخر هم خودروساز که اون هم یجورایی خودیه (چون اگر خودی نباشه به راحتی مجوز تولید نمیگره) دستش بازه تا جایی که بازار کشش داشته باشه رو سودش بکشه و همه راضین
البته اونیکه راضی نیست (ملت) چون صداش اکوی خاصی نداره اهمیت نداره و گاهی یه اشارهای به کم لطفی در حق مصرفکننده میشه جهت خالی نبودن عریضه
ali
۱۴ دی ۱۴۰۱تعرفه واردات مونتاژ ckd بیست درصد هست اونم با ارز نیمایی ولی موقع فروش قیمت دلار میشه صد هزار تومان نمونش تیگو هشت بیست هزار دلار اینجا شده دو میلیارد
تازه اینا برای مونتاژ قیمت تک فروشی چین ملاک نیست اون با احتساب گارانتی و هزینه های مونتاژ خودش شده مثلا ۲۰ هزار قیمت فروش عمده و به صورت قطعات حداقل ۴-۵ هزار دلار کمتره
حامد
۱۴ دی ۱۴۰۱قطعا لیاقت خیلی بهتر از اینا رو داریم و قطعا ایران درست میشه
درستش اینه که بگین اینا لیاقت این مردمو ندارن و با وجود اینا ایران درست نمیشه
سمت دولت که مشخصه همیشه در مقابل مردمه
درست شدن ایران فقط و فقط با رفتن اینا انجام میشه
شاپور
۱۴ دی ۱۴۰۱پدال جان دیگه از وضع آشفته بازار خودرو زده به سیم آخر 😁😁
A1
۱۴ دی ۱۴۰۱اون کسایی که میگن یه ملت لیاقت زندگی خوب ندارن همونا از همه بی لیاقت ترن
reza-a
۱۴ دی ۱۴۰۱دقیقا
بهراد
۱۴ دی ۱۴۰۱عالی نواختید
حمید
۱۴ دی ۱۴۰۱هرکس اون مدل ماشین بروز و ایمن میخواد،با همون پول جمع کنه بره ، اونجا همون ماشین و بخره ! باور کنید یکی درمیاد قیمتش
MASOUD 0099
۱۴ دی ۱۴۰۱ما باید ۴۴سال بیایم عقب تا از نوع انتخاب درست کنیم …….
Alireza
۱۴ دی ۱۴۰۱اینهم از دسته گل های وزیر ثمطه☹️☹️
شاپور
۱۴ دی ۱۴۰۱بله وزیر شایسته و کاردان صمت 😁
حسن
۱۵ دی ۱۴۰۱حتما شیتیل دوستان را فراموش کردن پیامک واریز که بره رو گوشی تا 5 برابر قیمت هم مجاز میشه قطعا دولت در مقابل مردمه
Soldier
۱۵ دی ۱۴۰۱نزدیک دو دهه است که محصولات چینی تو کشور ما حضور دارند بدون کوچکترین انتقال فناوری و طراحی محصول از برند های چینی به شرکت های داخلی صورت بگیره اونوقت فرانسوی ها خار دارند
arashk
۱۶ دی ۱۴۰۱مونتاژی که باعث افزایش چند برابری قیمت یه خودرو بشه جز کلاهبرداری چیز دیگه ای نیست. تنها راه واردات آزاده.هر فرد ایرانی بتونه یه خودرو بیاره نه فقط خواص