بزرگترین صادرکنندهی خودرو، بخشی از بازار خود را با واردات مدلهای خارجی تامین میکند. ژاپن و آلمان در صدر فهرست صادرکنندگان خودرو به چین هستند.
چین در سهماهه اول ۲۰۲۵، تعداد ۳۰۵۱۷ خودرو از ژاپن، ۲۳۶۹۵ از آلمان و ۱۷۷۳۳ مدل از اسلواکی وارد کرد. امسال هم واردات خودرو از انگلیس و امریکا، روند کاهشی دارد.
تولید خودرو در چین، ماه به ماه رکورد میزند و حالا طیق نمودارهای رسمی، نیاز بازار چین به مدلهای وارداتی، شدیدا کاهش یافته است. در سه ماه اول سال ۲۰۱۴ تعداد ۱/۴۳ میلیون خودرو وارد چین شده اما برای ۲۰۲۵، آمار به کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده است.
وضعیت واردات خودرو در سهماهه اول ۲۰۲۵
بر اساس گزارش کوی دونگشو، دبیرکل اتحادیه خودروهای سواری چین (CPCA)، چین در سهماهه اول سال ۲۰۲۵، تعداد ۹۵,۰۰۰ خودرو وارد کرده که کاهشی ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. در ماه مارس ۲۰۲۵ نیز ۳۹,۰۰۰ خودرو وارد شد که کاهش ۲۷ درصدی را نشان میدهد.
حجم واردات خودرو به چین از سال ۲۰۱۷ بهطور متوسط سالانه ۸ درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۴، تعداد کل خودروهای وارداتی به ۷۰۰,۰۰۰ دستگاه رسید که کاهش ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد.
تحلیل بازار واردات خودرو
-
خودروهای لوکس همچنان بخش عمدهای از تقاضای واردات را تشکیل میدهند، درحالیکه سهم خودروهای غیرلوکس به شدت کاهش یافته است.
-
خودروهای سواری ۹۸ درصد از حجم واردات سهماهه اول را به خود اختصاص دادند.
-
۴۳ درصد (۴۰,۰۰۰ دستگاه): سدان
-
۲۹ درصد (۲۷,۰۰۰ دستگاه): شاسیبلندهای چهارچرخمحرک (AWD SUV)
-
-
واردات خودروهای الکتریکی نیز کاهش یافته است:
-
۱,۳۴۵ دستگاه خودروی برقی (BEV) → کاهش ۸۲ درصدی
-
۱,۰۷۸ دستگاه خودروی هیبریدی قابل شارژ (PHEV) → کاهش ۷۷ درصدی
-
۱۰ کشور صادرکنندهی خودرو به چین: سهماهه اول ۲۰۲۵
رتبه | کشور | تعداد خودروهای وارداتی |
---|---|---|
۱ | ژاپن | ۳۰,۵۱۷ |
۲ | آلمان | ۲۳,۶۹۵ |
۳ | اسلواکی | ۱۷,۷۳۳ |
۴ | آمریکا | ۸,۸۷۱ |
۵ | بریتانیا | ۸,۳۷۱ |
۶ | مکزیک | ۱,۴۴۳ |
۷ | سوئد | ۱,۳۷۱ |
۸ | اتریش | ۶۹۵ |
۹ | کره جنوبی | ۳۵۹ |
۱۰ | ایتالیا | ۲۶۶ |
تحلیل تغییرات واردات بر اساس کشورها
چین همچنان بیشترین حجم واردات خودرو را از ژاپن، سپس آلمان و پس از آن اسلواکی داشته است. در مقایسه با سهماهه اول ۲۰۲۴، بیشترین افزایش واردات از کشورهای زیر بوده است:
-
اسلواکی (+۱,۹۳۱ دستگاه)
-
بلژیک (+۹۸ دستگاه)
-
لهستان (+۸۵ دستگاه)
-
ویتنام (+۴۰ دستگاه)
-
اسپانیا (+۲۳ دستگاه)
کشور چین به تازگی تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو از آمریکا اعمال کرده است. با توجه به ادامه جنگ تجاری بین چین و آمریکا، انتظار میرود رتبه آمریکا در فهرست واردات تغییر کند.
Lyting
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴فکر کن چین زندگی کنی و ماشین غیر چینی سوار بشی 😐
SS
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴چیز عجیبی نیست خیلی از افراد در طبقه متوسط و متوسط به بالا در چین هم خودروهای خارجی سوار میشن
این فقط آمار واردات هست و میزان نفوذ برندهای خارجی در بازار چین رو نشون نمیده چون خیلی از برندها طبق قوانین چین موظف شدن با شرکتهای داخلی چینی قراردادهای جوینت ونچر ببندن و محصولات خودشون رو با مونتاژ در چین عرضه کنن. پیشرفت سریع بعضی برندهای چینی هم حداقل تا حدی به همین دلیل و همکاری با کمپانی ها بزرگ هست.
ashkanyp
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴همه چی واسه خودشون ساختن دیگه مگه چیزی مثل فراری طرف بخواد که نداشته باشن
مصطفی
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴از چین بصورت خیلی شدیدی بدم میاد …
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ولی چینیها عاشق ایران هستند و آرزو دارن به قدرت علمی و صنعتی ایران برسن
علی
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام.جناب اشتری.ظاهرا هرگونه ایراد گرفتن به چین خط قرمز شماست.برادر من ایشون از چین خوشش نمیاد سلیقشه شما چرا باید مثل همیشه سریع جبهه بگیری و تیکه بندازی؟؟
امید
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴شما چرا سریع میپری و ایراد میگیری
این دو نفر نظرشون رو گفتن
شمام نظرت رو بگو
KAIZEN
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴علی
خط قرمزشه چون چینی زاده است
محمد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام اگه چین نبود که ایران بدبخت میشد
الان همه جنس ها چینیه
شهروند ایرانی
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ماشین تولید چین مثل گوشی تولید چین رفته رفته رسیدن به سطح یک و الان بهترین خودرو های الکتریکی و حتی هیبریدی چین تولید میکنه ماشین بنزینی هم درست دوام کیفیت ژاپن نداره ولی خب قیمت و امکاناتش این قضیه تا حد زیادی پوشش میده فکر کن چین از نظر قیمت اجناس واقعا بهشتی فکر کن همه چیز ارزون باش از لباس تا گوشی ماشین فقط مشکلش این که کمونیستی وگرنه تا حالا امریکا میکرد تو جیبش
بهنام
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴چین رفته رفته واردات خودرو رو داره کم میکنه و در عوضش دوست داره به همه ی دنیا خودرو صادر کنه. عه نه بابا ؟ خیلی زرنگی که. خب اینجوری باشه همه ی کشور ها واردات رو کاهش و به جاش خودروهای داخلی رو در کشورشون عرضه میکنن. بنظرم کشورهایی که با انتقال تکنولوژی به چین و ( و یا سرقت تکنولوژی از طرف چین) دچار ضرر شدن باید یک قرارداد عادلانه ی تجاری وضع کنن تا هر دو کشور بتونن به هم خودرو صادر کنن . اینکه با تقلید و کپی و حمایت های دولتی بیای خودرو با نصف قیمت تولید کنی و بقیه ی شرکت ها رو نابود کنی نمیشه اونها هم مقابله به مثل میکنن.
محمد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام اگه چین نبود که ایران بدبخت میشد
الان همه جنس ها چینیه