تولید جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱، حدود سه درصد رشد نسبت به ۲۰۲۰ را نشان میدهد. ایران با افزایش دو درصدی عرضهی خودرو، موفق به تحویل ۹۰۰ هزار خودرو به مشتریان شده است و جایگاه نوزدهم تولیدکنندگان وسایله نقلیه جهان را دارد.
براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بینالمللی وسایل نقلیه موتوری، خودروسازان چین توانستهاند با اختلاف چشمگیر نسبت به امریکا، ژاپن و کره، جایگاه نخست تولید را کسب کنند. پرجمعیتترین کشور جهان، ۲۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۱ تولید کرده است؛ درحالیکه مجموع عرضهی خودروهای صفر کیلومتر دنیا در این مدت، ۸۰ میلیون دستگاه بود. به بیان سادهتر، یکسوم کل خودروهای دنیا، در چین تولید میشود.
مطابق انتظار، رتبهی دوم بزرگترین خودروساز جهان به امریکا رسیده است. این کشور در سال ۲۰۲۱، تعداد ۹ میلیون دستگاه تولید داشت. خودروسازان فعال در خاک ژاپن، ۷/۸۴۶ میلیون عرضه کردند.
در سال ۲۰۲۱، کشور هند توانست به رتبهی چهارم خودروسازان جهان برسد. صنعتگران این شبه قاره، ۴/۴ میلیون دستگاه تولید داشتند. در رتبههای بعدی، کره جنوبی با ۴/۴ میلیون، آلمان ۳/۳ میلیون، مکزیک ۳/۱۴۵ میلیون و برزیل ۲/۵ میلیون خودرو قرار گرفتند.
بعد از ایران در رتبهی ۱۹ خودروسازی جهان، ایتالیا، افریقای جنوبی و لهستان، به ترتیب با ۷۹۵ هزار، ۴۹۹ هزار و ۴۳۹ هزار خودرو، جایگاههای بعدی را در اختیار دارند. انگلستان در سال ۲۰۲۱، تعداد ۹۳۲ هزار خودرو تولید کرد و به جایگاه هجدهم رسید.
در سال ۲۰۲۱ روسیه ۱/۵ میلیون، فرانسه ۱/۳۵۶ میلیون، ترکیه ۱/۲۷۶ میلیون و کانادا ۱/۱۱۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کردند و از این نظر، رتبهی بالاتری نسبت به ایران داشتند.
A.M.D
۷ خرداد ۱۴۰۱ایکاش تولید نصف این بود ولی با کیفیت بود
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ خرداد ۱۴۰۱ترکیه چنین شرایطی داره
تولید خودرو در ترکیه باکیفیت اتحادیه اروپا انجام میشه و درصد بسیار بالایی از قطعات خودروی تولید ترکیه، ساخت داخله
نکته جالب تر اینکه، کشور ترکیه هنوز برند ملی خودروساز با تولید انبوه نداره و ظاهرا مونتاژکار فیات، رنو، فورد و چند برند دیگه است
اگر می تونستیم آمار دقیقی از قطعه سازان خودرو داشته باشیم، اونجا قدرت صنعتی ترکیه بهتر دیده می شد
کارخانه های بسیار زیادی در ترکیه وجود دارند که برای خودروسازان فرانسه، آلمان و ایتالیا قطعه استاندارد و باکیفیت می سازن
بهزاد
۷ خرداد ۱۴۰۱میزان تولید قطعه سازان ترکیه برای امسال به دلار حدود ۱۲ میلیارد خواهد بود که از این میزان حدود ۵ میلیارد دلار صادر میشه و مابقی در تاسیسات تولید داخلی و افترمارکت مصرف میشه.
میزان واردات قطعات خودرو نیز حدود ۶ میلیارد دلار خواهد بود.
با توجه به افت ارزش پول ترکیه قدرت خرید خودرو کاهش پیدا کرده و شاید تا چندین سال روند صعودی نداشته باشه ولی چشم انداز شرکت های قطعه سازشون خوبه و روند رو به رشدی دارند.
NAVID۰۰۹۸
۷ خرداد ۱۴۰۱اشتباه نکنم ، ترکیه بزرگترین تولید کنندهی خودردهای کار و تجاری در جهان به حساب میاد و از طرفی بزرگترین تولید کنندهی قطعات خودرو به حساب میاد و به جای علاف کردن خودش در بحث خودروسازی و ملی سازی ، روی آورده به سیاست قطعه و صادراتش !
به جرئت میتونم بگم اگر مسئولان ما سر دعوا با جهان نداشتند ، امروز نفت در اولویت چندم بودجه بود و از نظر تولید و منتاژ خودرو و قطعاتش و صادراتش در منطقه به سبب موقعیت جغرافیایی ایران جزو ۵ کشور اول بودیم و میتوانستیم از درآمد توریستی کشاورزی معدنی تمام جهان را به زانو در بیاوریم و با همین جمعیت ۸۵ میلیون نفری با ارزشترین پول را داشته باشیم اما حیف حیف حیف از لیاقتی که از بیسوادی ندارند و فقط دنبال خودخواهی و دعوا و گُندهگویی میگردند !
ای کاش برای یکبار هم که شده دسن از خودخواهی بردارند و با همه جهان دوست شوند !
عاشق پدال
۸ خرداد ۱۴۰۱همین زد اف معروف تو ترکیه خط تولید داره.
یکی از فامیلامون بورس اراسمودوس تو هلند گرفت. و اسپانسرش شرکت زد اف بود. بعد درسش رفت ترکیه اونجا مدت ۲ ماه تو شرکت زد اف ترکیه کار میکرد.
سامان اذری
۸ خرداد ۱۴۰۱اقای اشتری
من ۶ ساله استانبپل هستم و قبلا هم رفت امد زیاد میکردم کاملا با صنعت خودروسازیشون اشنا هستم
حرفهاتون کاملا درسته
ترکیه یه شرکت خودروسازی بومی داشت به نام توفاش tofaş که چند مدل ماشین داشت به نام
شاهین و کارتال . مورات . دوغان و سرچه
که تا سال ۲۰۰۰ داشتن تولید میکردن
یه ماشین که بیشتر شبیه پیکان خودمون بود دیفرانسل عقب و تکنولوژی فیات که به شدت هم نا ایمن بودن
بعد ترکیه ای ها دیدن که نمیتونن خودرو درست حسابی بسازن تصمیم گرفتن خودروهای خارجی رو فقط مونتاژ کنن و در کنار اون قطعات خودرو بسازن
و چون کارگر نسبت به کشورهای اروپایی خیلی ارزونتره (هر کارگر به دلار ۲۶۰ دلار حقوق میگیره )
بیشتر خودروسازان اومدن ترکیه کارخونه تولید و مونتاژ ساختن
مثل رنو پژو سیتروئن فیات تویوتا فولکس واگن بنز ائودی و…..
حتی فکنم سال ۲۰۰۸ بود که مگان های وارداتی که اومدن ایران همشون مونتاژ ترکیه بود و تویوتا اچ سی کراس ها هم تو ترکیه ساخته میشن
جالبه بدونید که از نظر اقتصادی اولین درامد ترکیه از همین خودروسازیشون هست بعد کشاورزی و دامداریو پوشاک و توریست
به امید ویرانی خودروسازهامون
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۸ خرداد ۱۴۰۱ترکیه از بعضی برندها ماشینی مخصوص خودش میسازه و صادر میکنه.مثل کامیون فورد که سال گذشته کامیون سال اروپا شد و انحصار ترکیه هست و خودش صادذ میکنه و فورد دخالت خاصی درش نداره.البتع در گذشته یه ماشین تولید داخل داشت که فاجعه بود.بعضی وقتها صرف نداره تولید کننده خودرو برند خودت باشی مثل استرالیا که بعد 90 سال هولدن رو جمع کرد
datsun
۷ خرداد ۱۴۰۱نمیشه گفت چین بزرگ ترین تولید کننده س چون برنده های متعلق به کشورهای دیگه اونجا تولید کردن منظور از بزرگترین یعنی تعداد خودروی که اونجا ساخته شده حالا ممکنه آلمانی باشه آمریکای یا ژاپنی باشه.
پویان
۷ خرداد ۱۴۰۱سلام datsun. منظور اینجا میزان تولید در کشورهای مختلف هست. نه برند خاصی.
در زمینه صادرات خودرو از کشورها هم اول ژاپن بعد المان بعد چین.
امار فروش اوریل خودروهای برقی و پلاگین هیبرید در چین رو دیدم تمام برندها چینی بودن. اابته تسلا به خاطر کرونا تولید نداشته در چین یه مدت.
آرین
۸ خرداد ۱۴۰۱چون ایران یک استان چین حساب میشه میشیم رتبه اول.
TML BN
۷ خرداد ۱۴۰۱کیفیت نه کمیت
Nima
۷ خرداد ۱۴۰۱واقعیت خودرو سازى اینه در واقع.
یه خودروسازى جهانى
یک سوم توى چینه با این که همش برند هاى معتبر دنیاس ماشینا.
ولى سود ؟
هر دو کشور.
بعد ما فقط تعصب.
اون ۹ میلیون آمریکا شامل تویوتا ها و … هم میشه.
سودش رو اقتصاد آمریکا میبره و اقتصاد ژاپن هم میبره.
Alan.r
۷ خرداد ۱۴۰۱کم بودن مقدار تولید در کشور های مختلف دلیل های مختلفی داره بعضیاشون مثل ایتالیا دلیلشون تولید خودرو های فوقالعاده با تولید محدوده بعضیاشونم مثل ایران کمبود امکانات ( و مدیران بی کفایت)
Jdm باز
۷ خرداد ۱۴۰۱ایران بالاتر از ایتالیای سوپر کار ساز 💪💪
ایران خودرو سایپا لامبورگینی و فراری رو قورت دادن😂😂
genius
۷ خرداد ۱۴۰۱همین عکس خبر و ژست کارگر واسه مونتاژ دستی تو قرن رباتیک سازی قشنگ نشون میده یه کارگاه ریخته گری تو اروپا و امریکا پایه علمی فنیش از اینا بیشتره!
هاتف
۷ خرداد ۱۴۰۱البته اصلا مهم نیست که چین بزرگترین تولید کننده خودروی جهانه، اینکه ۳ برابر آمریکا تولید میکنه، یا فروش خودروی چینی تو همه جای دنیا زیاد شده، یا حتی تو استرالیا و کشورای عربی هم برندهای چینی محبوبن، یا اینکه بی وای دی چین تو لنکستر کالیفرنیا اتوبوس میسازه. اینا اصلا مهم نیست، مهم اینه که ایرانی جماعت میگه چینی آشغاله! چرا؟ چون ۴۰ سال پیش چهارتا کادیلاک واسه تیمسارا وارد کردن روش برچسب کادیلاک ایران زدن. بی خیال داداش
شایان
۸ خرداد ۱۴۰۱ماشین چینی زباله هست.
matin
۸ خرداد ۱۴۰۱اینایی که تو ایرانن بله ولی الان ماشین های جدید و درجه یک شون رو ببین برگات بریزه
محمد
۷ خرداد ۱۴۰۱مصداق بارز ما سه تا رو کجا میبرین؟!
ارین صاحب جمعی
۷ خرداد ۱۴۰۱ببین کی بیشتر صادرکننده اون یعنی قدرت
سیاوش
۸ خرداد ۱۴۰۱اماری کاملا غلط انداز و میشه گفت اشتباه
مهدی
۸ خرداد ۱۴۰۱با سلام خدمت جناب آقای اشتری عزیز
اما صنعت و کارخانه های مهم ترکیه برای خود ترکیه نیست و ساختارش بسیار بسیار شکننده و بدهکار است و اقتصاد دانان مطرح ترکیه فروپاشی ساختاری صنعت ترکیه را تا کمتر از 20سال پیش بینی کرده اند
اکثر برندهای معرف دنیا در همه زمینه ها لوازم خانگی – خودرو – کفش – و….. در ترکیه است اگر آنها به نوعی اختلال ایجاد کنند کارش تمام است
این را اقتصاددانان میگویند
سامان
۸ خرداد ۱۴۰۱کارخانه های خودروساز های جهان فقط فورد فیات هیوندای تویوتا هستنند که در ترکیه هستند و رنو هوندا ترکیه ترک کردند و فقط واردات دارند و 50 50 هست که از هندی ها و برزیلی ها عاقلانه تر عمل کردند فورد اوتوسان توفاش که تیپو دوبلو انحصاری برای فیات تولید میکنه و تیپو گاو شیرده فیات هست و اگه از ترکیه بیاد بیرون فیات نمیتونه یا فیات 500 لوکس ادامه بده و ایتالیا ظرفیت تولید تیپو نداره و فورد هم چون خودروهای تجاری در ترکیه هست سخته خارج شدن از ترکیه و فقط هیوندای تویوتا خارج بشن چون تنوع مدال در حد 2 مدال کم ارزش هست و اقتصاد ترکیه بالخره درست میشه که ناشی از سیاست های اشتباه است و ترکیه 2001 با همین مشکل اما حاد تر مواجه بود که به لطف کمال درویش رفع شد اونها مثل ما نیستند
matin
۸ خرداد ۱۴۰۱ایران با این ماشینا صدم هم زیادشه
حسین دهمرد
۸ خرداد ۱۴۰۱ولی فک کنم بیشترین سود رو آلمان ببره.
Mehdi
۸ خرداد ۱۴۰۱اگه انحصار نبود جایگاه واقعی صنعت خودروسازی ایران ته فاضلاب بود