شرکتهای واردکننده خودرو ازاینپس باید علاوه بر اثبات توانمندی خود در بخشهای مالی، سرمایه و اعتبار، خدمات پس از فروش و داخلیسازی را نیز متعهد شوند.
واردات خودرو درواقع رانتی بزرگ برای شرکتهایی است که چنین امتیازی دریافت مینمایند. به همین دلیل است که شاهد ظهور شرکتهایی بینامونشان با اسمهایی عجیبوغریب در این حوزه هستیم. ازآنجاکه این شرکتها میتوانند سهمیههای خوبی در تخصیص ارز دولتی دریافت کنند و ازآنجاکه مردم باید سرمایههای گرانقدر خود را تقدیم این شرکتها کنند، کسب اطمینان لازم از اعتبار آنها، بسیار ضروری است و درواقع نقش دولت و نهادهای نظارتی در این بخش اهمیت بالایی دارد.
در طول یک سال اخیر که واردات خودرو کمی رونق گرفته، شرکتهای واردکننده توانستهاند دست به پیشفروش دهها هزار دستگاه خودروی خارجی بزنند. درحالیکه تقریباً همه این شرکتها مشکل تأخیر در تحویل داشتهاند و برخی نیز مشکلات بزرگتری چون عدم پاسخگویی به خریداران، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و عدم واردکردن خودروی پیشفروش شده را دارند. انتظار میرفت وزارت صمت پیش از تأیید برخی از این شرکتها بهجای شتابزدگی در ارائه مجوز واردات، بررسی بیشتری در قبال امکان ارائه تعهدات و کسب اطمینان از توانمندی در واردات و ارائه خدمات پس از فروش آنها به عمل میآورد.
در اقدامی دیرهنگام اما ضروری، مدیر پروژه واردات خودرو، بخشنامهای را به شرکتهای واردکننده ارسال نموده و به آنها تا ۲۹ دی ماه فرصت داده تا مدارک لازم را در این بخشها به دفتر واردات خودروی وزارت صمت تحویل دهند. بر اساس مدارک ارائه شده، میزان ارز تخصیصی و همچنین سهمیه تعداد خودروی قابل فروش شرکتها تعیین خواهد شد.
مطابق این بخشنامه، شرکتها باید مدارک مربوط به اسناد مالکیت دفتر مرکزی و تعمیرگاه مرکزی خود، گزارش اعتبارسنجی از شرکتهای رتبهبندی مورد تأیید بانک مرکزی، میزان سرمایه ثبتی شرکت، گواهی مفاصاحساب مالیاتی، لیست نمایندگیهای خدمات پس از فروش، سوابق واردات از سال ۱۴۰۰، میزان سرمایه گذاری در بخش آموزش کادر خدماتی و در نهایت برنامه تولید و افزایش عمق داخلی سازی مدلها را ارائه نمایند.
ممد ژانگولر
۱۹ دی ۱۴۰۳داداشا یکی به زبون ساده توضیح بده یکی بخواد ماشین وارداتی بخره دقیقا باید چی کار کنه . یبار به اسم بورس کالا دهنمون صاف شد آخرشم نفهمیدیم چی شد الان هم هی میگن حساب وکالتی کنید بابت ماشینی که نمیدونی چیه یا اگر هم بدونی معلوم نیست برنده بشی یا نه .
کلا بریم لاس وگاس زندگی کنیم پولامونو ببازیم فکر کنم لذت بخشتره
منتقد_123
۱۹ دی ۱۴۰۳بگید یکسره با وارد کردن خودرو مخالفیم و مردم را به همین صفهای ایرانخودرو و سایپا و قرعه کشی های تشریفاتی با پنج درصد جوابگویی متقاضیان. بیخیال این کاغذبازی ها شوید مردم جون بلب شده اند . تازه خودروهای وارداتی شما در کمترین قیمتها 1/5 میلیارد هستند یعنی طبقه متوسط که باید کلا بیخیال خودرو شوند از طرفی خودروسازهای داخلی هم که قطره چکانی کار میکنند ت
.تا کی مافیای خودرو …..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رامین
۱۹ دی ۱۴۰۳دولت می تواند از ظرفیت مناطق آزاد استفاده کند و ماشین توسط شرکتها به مناطق آزاد وارد و هر شخص که قصد خرید ماشین وارداتی را داشته باشد به این مناطق مراجعه و پرداخت پول در همان لحظه خودرو را دیده و پسند و بخرد و منبع درآمد برای مناطق آزاد میشود و خریدار واقعی خودرو میخرد و دلال بازی کمتر میشود و برای هر کد ملی برای یک دوره مثلا سه ساله یک خودرو برای هر شخص
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۳اونوقت کی تو ادارات بخور بخور کنه
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۳چه سیستم دولتی بیسوادی که ۳ سال طول کشیده. میلیاردها دلار مردم بیچاره رو به فنا دادن. تازه الان فهمیدن. این چه داستانیه که شرکتی که پول نداره. با پول مردم بازی کنه. هر وقتم دلش خواست خودرو تحویل برندگان بده. خر تو خره واقعا. کارمندی که با سود یک ماشین بشه خریدش. آخرش این میشه. یکی تو این وزارت صمت یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان پیدا نمیشه. قرارداد این شرکتهارو با مردم کنترل کنه. قراردادی جلوت میگذارن که حتی ۱درصدم بنفع مشتری نیست
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۳هیچ نماینده مجلسی هم پیدا نمیشه. بره دنبال کار واردات تو شرکتهای خصوصی بگیره. ببینه چه سواستفاده ای از این ملت میشه. نماینده مردمن اینا. معلوم نیست برای کی کار میکنن