ازاینپس دارندگان خودروهای وارداتی با پلاک مناطق آزاد میتوانند با تبدیل پلاک خود به پلاک ملی، بدون محدودیت در تمام نقاط مختلف کشور تردد داشته باشند.
این مصوبه در ۲۴ بهمنماه ۱۴۰۱ به تأیید هیئت وزیران رسیده و اکنون ابلاغ شده است.
هزینه و عوارض تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی
بند ۵ مصوبهای که در ۲۴ بهمنماه سال هزار و چهارصد و یک، تصویب شد، مقرر میدارد:
“خودرو هایی که تا پیش از ابلاغ این تصویبنامه، طبق مقررات موجود، مجاز به تردد در مناطق صنعتی و تجاری هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهیهای مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب)، مجاز به پلاکگذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی هستند.” بر اساس آییننامه مذکور، میتوان هزینههای تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی را هزینههای زیر، تقسیم کرد:
هزینه مربوط به حقوق ورودی گمرکی که بر اساس بند د ماده یک قانون امور گمرکی، مصوب ۱۳۹۰، ” معادل چهار درصد (۴%) ارزش گمرکی کالا، بهاضافه سود بازرگانی که توسط هیئت وزیران، تعیین میگردد، بهعلاوه وجوهی که بهموجب قانون، گمرک مسئول وصول آن است و به واردات قطعی کالا تعلق میگیرد” میشود “ولی شامل هزینههای انجام خدمات” نمیگردد.
هزینه مربوط به عوارض که بر اساس ماده ۶ قانون مالیات بر ارزشافزوده، “مأخذ محاسبه مالیات و عوارض واردات کالا، مجموع ارزش گمرکی (موضوع ماده ۱۴ قانون امور گمرکی) و حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) است. مالیات و عوارض مذکور، جزو حقوق ورودی، محسوب نمیشود.”
هزینه تعویض پلاک منطقه آزاد به ملی که بر اساس قیمت ماشین تعیین میگردد که البته، تعیین قیمت ماشین، بر عهده کارشناس خبره این امر، خواهد بود.
هزینههای مربوط به خلافی خودرو، از دیگر هزینههای فرعی است که دارنده پلاک منطقه آزاد، باید، پرداخت کند تا موفق به تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی گردد.
مدارک لازم برای تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی
- مدارک هویتی مالک خودرو، اعم از کارت ملی و شناسنامه و در صورت عدم دسترسی به کارت ملی، رسید ثبتنام آن نیز، قابلپذیرش است
- مدارک مربوط به مالکیت خودرو، اعم از برگه کمپانی، سند فروش مزایدهای، پروانه،
- مدارک مربوط به سند گمرکی و تأییدیه گمرکی از سامانه گمرک
- مدارک مربوط به پرداخت عوارض و حقوق گمرکی خودرو وارداتی
- داشتن وکالتنامه رسمی و دارای تاریخ؛ درصورتیکه وکیل، به نیابت از مالک اصلی خودرو، برای انجام کارهای تبدیل پلاک، اقدام مینماید.
شرایط تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی
- کارشناسی قیمت خودرو و پرداخت هزینه انجام مراحل تبدیل پلاک، بر اساس قیمت تعیین
- شده در کارشناسی
- داشتن مدارک خودرو
- پرداخت حقوق ورودی خودرو که شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی میشوند
- پرداخت عوارض
پس از اینکه دارنده خودروی پلاک منطقه آزاد، نسبت به انجام امور بالا، اقدام کرد، پلاک منطقه آزاد او به پلاک ملی، تغییر یافته و میتواند بهصورت قانونی، در مناطق مختلف، تردد داشته باشد.
کافر مقدس
۱۸ اسفند ۱۴۰۱روش های تولید کاسبی
مونوپولی زیباییست
Amiro
۱۸ اسفند ۱۴۰۱سلام یه سوال یعنی لامبورگینی های کیش پلاک ملی میشن؟؟
یعنی اونتادور و فراری تبریز هم همینطور؟؟؟
جمشید
۱۸ اسفند ۱۴۰۱همین دو ساعت پیش داشتم جای دیگه ای همین اخبار رو میخوندم و گفتم حالا سایت پدال هم این اخبار رو منتشر میکنه😂
زیزیگولو
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ماشینای منطقه کیش و قشم از بس که به مسافرا اجاره شون دادن دیگه هیچی ازشون باقی نمونده
NAVID۰۰۹۸
۱۸ اسفند ۱۴۰۱زیزیگولو جان
در ایران هیچگاه هیچ خودرویی نمیمیرد و از خودرویی با اوورهالی به خودرویی جدید و اوکازیون لاکاغذی تبدیل میگردد مثل قانون ماده در علم شیمی !
در ایران تنها کاربراتوریها از این قانون پِیرَوی نمیکنند !!!!!
زیزیگولو
۱۸ اسفند ۱۴۰۱بله ….. چیزی در حدود نیمی از خودروهای داخل کشور فرسوده هستن و فقط با یه اورهال ساده همچنان تو خیابونا و جاده ها جولان میدن
هانتر
۱۸ اسفند ۱۴۰۱کمپانی ه سازنده اینقدر رو جنساش نمخوره که عوامل جیم و الف سوداوره براشون
امیر _ اهوازی
۱۸ اسفند ۱۴۰۱سلام من یه سراتو ۲۰۱۸ دارم و فلوکس بیتل ۲۰۱۷ کروک
پلاک اروندی
باید کجا رفت بنده اهواز هستم
حسین
۱۸ اسفند ۱۴۰۱یکسری ماشین های اسپرت هم در مناطق آزاد هست ، یکسری هم لوکس.
فک کنم کوروت ، رولزرویس و … هستند.
اینا چی میشه؟
SS
۱۸ اسفند ۱۴۰۱برای آقایون هستن و به راحتی پلاک ملی میشن
morteza
۱۸ اسفند ۱۴۰۱چیزی که من متوجه شدم از این خبر نشون میده که ایده واردات خودرو زیاد جدی نیست.وگرنه کی میاد ماشین کارکرده رو به نرخ روز عوارض و حقوق گمرکی بده.
Kato
۱۸ اسفند ۱۴۰۱مصوبه ای برای هیچ…
فقط یه عده پول میاد رو پولشون…
علی جردن
۱۸ اسفند ۱۴۰۱یکی از بهترین قانون های تصویب شده بود ای کاش محدودیت حجم موتور و برند نداشته باشه
فرزاد
۱۸ اسفند ۱۴۰۱به یه عزیزی صلاحیت داده شد تا بیاد جملهی علی برکت الله رو جاسازی کنه تو اقتصاد کشور و به یه عزیز دیگری صلاحیت داده شده تا برکتها رو از کف جامعه با روشهای لطیف و پیچیده جمعآوری کنه
مجتبی .
۱۹ اسفند ۱۴۰۱توکل متن یک نکته جالببود… اگه کارت ملی نبود رسیدشم قبوله. راستی چرا اول نمیان ازقدرت موشکی درساخت کارت ملی استفاده کنن بعد اینهمه دانش روببرن خودروسازی؟؟؟
ایمان
۲۷ اسفند ۱۴۰۱محدودیت حجم موتور داره؟. یعنی ماشینی که قبلا به خاطر حجم موتورش پلاک گذر موقت نمیشده الان میتونه پلاک ملی بشه
متین
۲۹ اسفند ۱۴۰۱من یک ۲۰۶ کروک سی سی ۲۰۰۷ دارم یعنی الان میتونم پلاک ملیش کنم ؟؟؟؟
علیرضا
۲۴ فروردین ۱۴۰۲سلام خودرو تویوتا هایلوکس 2013 میتونه تعویض پلاک بشه؟!
محدودیت یا قانون. تبصره ای ندارن؟
از کجا باید اقدام کنم؟
JaMsHiD
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲یه سوال دارم
یعنی الان که تو سال جدید یعنی ۱۴۰۲ هستیم ، من توی منطقه ی آزاد یک دونه تویوتا لندکروزر بخرم و بعدش با انجام این مراحل که بالاست میتونم پلاک ملیش بکنم؟
عسکر
۹ خرداد ۱۴۰۲سلام.تا این تاریخ یعنی1402.03.10 کسی ماشینشو ملی کرده؟؟ممنون.