فراتر از رویدادهای سال قبل و عدم تحقق واردات خودرو با تیراژ بالا، اظهارات ابتدای سال مسئولان مختلف، نشان از توقف ورود خودروهای خارجی در ۱۴۰۳ دارد.
در روزگاری که بودجههای سنگین به نهادهای مختلف کشور اختصاص داده میشود و طبق گفتههای مسئولان رده بالای ایران، شرایط فروش نفت یا دیگر درآمدهای دلاری، بسیار بهتر از سالهای قبل است؛ موضوع واردات خودروهای خارجی به سمت توقف کامل پیش میرود.
تنها ۶ روز گذشته از سال ۱۴۰۳، آمار نگران کننده از خسارات مالی و جانی در جادههای ایران، بسیار پررنگ هستند. قطعا اگر مردم ما به خودروهای مدرن با ایمنی عالی و کیفیت ساخت قابل قبول دسترسی داشتند، حفاظت از جان شهروندان ایرانی بهبود مییافت و تعداد کشتههای مربوط به حوادث خودرویی، تغییر میکرد. از سویی دیگر، واردات خودروهای خارجی، انحصار شرکتهایی مثل ایران خودرو، سایپا و کارخانههای مقیم کرمان را کاهش میدهد. به بیان سادهتر، ساماندهی بازار خودروی ایران، بدون گسترش واردات، غیرممکن است.
امیدی به واردات در سال ۱۴۰۳ نیست
سال ۱۴۰۲ که با ورود چند دستگاه خودروی چینی و کرهای و ژاپنی مونتاژ چین، به انتها رسید؛ امیدواری چندانی برای بهبود شرایط در ۱۴۰۳ باقی نگذاشت. حالا اما کور سوی امید هم رو به زوال میرود و مسئولان مختلف کشور، زمزمههای توقف کامل واردات خودرو را به گوش رسانهها و مردم میرسانند.
داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در اولین روز کاری سال ۱۴۰۳ به خبرنگاران گفت:
تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست. فرض می کنیم که سال ۱۴۰۳ حدود دو – سه میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود. می دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم در حالیکه داخل کشور ظرفیت تولید ۱/۵ میلیون خودرو را داریم.
معادل ۱۵ میلیارد دلار یا ۱۳.۶ میلیارد یورو برای تامین ۱۰ قلم کالاهای اساسی مردم با نرخ حمایتی اختصاص دادیم.
ارز برای شرکتهای مونتاژ کار تامین میشود؛ اما واردات…
سوال مهم برای عموم مردم، نحوهی تامین ارز مورد نیاز شرکتهای مونتاژ کنندهی خودرو است. طبیعتا چینی سازان، شامل گروه بهمن، غولهای مقیم کرمان، مثل کرمان موتور و مدیران خودرو برای واردات قطعات از چین، نیازمند ارز هستند و ظاهرا برای تامین این مورد، مشکلی ندارند. سایپا و ایران خودرو هم، چندان خودکفا محسوب نمیشوند و قطعات خارجی، در محصولات خود استفاده میکنند. در بخش موتورسیکلت هم بدون تعارف، باید ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل قطعات را ساخت چین یا هند توصیف کرد.
براساس آمار ارائهشده از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی، در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲، رقم ۸ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار ارز به خودرو (سبک و سنگین و موتورسیکلت) اختصاص یافته است. از این میزان، تنها ۱/۵ درصد، معادل ۱۲۲ میلیون دلار به خودروهای وارداتی (غیر مونتاژی) و حدود ۸ میلیارد دلار به مونتاژکاران اختصاص دارد.
سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۰ هزار خودروی خارجی به ایران رسید تا عدد ۲۰۰ هزار دستگاه که توسط مسئولان مختلف به مردم وعده داده شده بود، با اختلاف فاحش نقض شود. حال اگر فرض کنیم ۲۰۰ هزار خودرو با میانگین قیمت ۲۰ هزار دلار برای مردم ایران فراهم میشد، تنها ۴ میلیارد دلار ارز نیاز داشت.
نکتهی بسیار مهم، بازگشت سرمایه (ارز) پس از ورود خودروی خارجی و فروش به مردم است که ظاهرا توسط مسئولان کشور، عمدا نادیده گرفته میشود. قطعا آزادسازی واردات خودرو، برای دولت سودآوری گمرکی (مالیاتی) دارد و خیلی زود، ارز اختصاص داده شده هم به خزانه بر میگردد؛ اما ظاهرا این خواستهی مردم و نیاز بازار، از اولویتهای دولت خارج شده است.
دیگر موضوع جالب، ارزشگذاری ۴ میلیارد دلار برای کشور بزرگ و ثروتمندی مثل ایران است. با توجه به اهمیت ساماندهی بازار خودرو، میتوان رقم مذکور را ناچیز تصور کرد؛ چراکه در مقایسه با آمار درآمدها و هزینههای کشور که سالانه توسط مجلس یا دیگر سازمانهای دولتی مثل برنامه و بودجه منتشر میشود، کلان نیست. این مورد اگر با گردش مالی شرکتهای بزرگ ایرانی یا حتی اختلاسهای مورد تایید قوه قضاییه مقایسه شود، ابعاد خود را بهتر نشان میدهد.
F22RAPTOR
۶ فروردین ۱۴۰۳در همیشه رو یه پاشنه نمیچرخه
net
۶ فروردین ۱۴۰۳حیفه ماشین های امریکایی و ماشین های اروپایی و ماشین ژاپنی و کره ای وارد ایران شود این ماشینها برای کشورهای پیشرفته امریکای شمالی و اروپای غربی و استرالیا ساخته شده و برای ایران همین ماشین های چینی و ایرانی کافیه
Taha Ayoobi
۶ فروردین ۱۴۰۳کاربر net
منم موافقم
ولی با شرایط الان مردم دارن لِه میشن زیر تورم
حداقل کارکرده خارجی بیاد
net
۶ فروردین ۱۴۰۳حتی دسته دوم و پلاک گذر موقت (کیش قشم انزلی) هم حیفه بیا در ایران
NAVID۰۰۹۸
۶ فروردین ۱۴۰۳میگم راستی ، چه خبر از اون گرگهای والاستریتی که مسخرم میکردن و اعتقاد داشتن دناهاشون رو بفروشن یک میلیارد تا وقتی سانتافه اومد دو تا صفر کیلومترشو بخرند دونهای ۵۰۰ میلیون!!!
یه چیزی میگم ، لطفاً فکر کنید و سپس جهتگیری کنید ، ولی اگر بدونید این بنزین ارزان چه تورمی به کشور وارد میکنه که باورتون نمیشه و از طرفی هم اگر گرونش کنند باز جدا از ترقهبازی یه تورم کلانی هم جدا وارد میکنه و این بنزین و قاچاق سوخت ، پدر کل مردم را درآورده!!!
فقط اینو میدونم که تنها یک راه باقی میماند و اون هم واردات هیبریدیهاست که به شدت میتونه هم قیمت خودروهارو بشکونه هم مصرف سوخت را تا نصف هم کم بکنه اما خب ، مگه مافیا ایرانی چینی اجازهی نفس کشیدن هم میدهد!!!
این شوآف برقی هم خیالتون جمع به جایی ختم نمیشه چون چایساز نیست که بزنی تو پریز از چایی لذت ببرید !!!
۶ فروردین ۱۴۰۳نوید اونا که میخواستن دناشونو بفروشن یه میلیارد و دو تا سانتافه بخرن از تو هم بدتر بودن 😐😂😂😂
ایرانی
۶ فروردین ۱۴۰۳اقای منظور چرا در بطن جامعه نیستی چرا از توده مردم خبر نداری
MehdiTurbo
۶ فروردین ۱۴۰۳اینقدر اسفالتا داغون شهر سازی داغون اصلا اصول شهر سازی برای جای پارک رعایت نشده اصلا مراکز و مغازه ها پارکینگ نیست براشون اینقدر مردم اشغال از شیشه میریزن بیرون قشنگ ترین رنگارنگ ترین ماشینارم بیارن شهر زیبا نمیشه
تا چند سال پیش شاید در حد سی چهل سال از لحاظ فرهنگ و شهر سازی … فاصله داشتیم الان قشنگ صد سال هست بی اغراق میگم
کافیه یه سفر برین فرهنگ شهریت ببینین نمیگم تمام کشورها ولی الان دیگه تک توک کشوری بدتر ایران هست از لحاظ فرهنگ و سیا و شهرسازی
پیام
۶ فروردین ۱۴۰۳امسال پرونده چین تو ایران هم بسته میشه و اون قرارداد ۲۵ سالش تبدیل میشه به کاغذ پاره.
Ali
۶ فروردین ۱۴۰۳انشالله امیدوارم لگنای چینی نیاد
کوروش
۶ فروردین ۱۴۰۳این منظور هم هرچند ماه میاد یه حرف مفتی میزنه
چطور پول برای همه چیز از چای تا لگن سازی هست، برای خودروی ایمن و استاندارد نیست
خودروسازی (لگن) داخلی خیلی بیشتر از دو سه میلیارد در سال به کشور ضرر میزنه از آلودگی و مصرف سوخت و تلفات و…
FY
۶ فروردین ۱۴۰۳سال ۱۴۰۲ هم هیچ بود فقط چهار تا آشغال چینی وارد کردن ( کره ای و ژاپنی ها هم کلا نمایشی بود)
Taha Ayoobi
۶ فروردین ۱۴۰۳آئودی هم گفتن میخواد بیاد
net
۶ فروردین ۱۴۰۳ائودی اعلام کرده ما اصلا در ایران نمایندگی نداریم چجوری در ایران ماشین ما رو پیش فروش می کنند🤣
۶ فروردین ۱۴۰۳به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم در حالیکه داخل کشور ظرفیت تولید ۱/۵ میلیون خودرو را داریم.
_ تو خودت سوار اون ماشینا میشی؟
تو خودت خانوادت رو سوار اون ماشینا میکنی؟
از … هم کثیف تره 🤢
Taha Ayoobi
۶ فروردین ۱۴۰۳یه جوری حرف میزنن انگار صنعت خودروی ایران برابری میکنه بقیه جا های دنیا
اون 1/5 میلیونی که ساخته میشه 100 تای خارجی ها حساب میشه
OM.01
۶ فروردین ۱۴۰۳تو پست واردات آئودی! گفتم واردات یعنی کشک فقط دعا کنید اونایی که پول بلوکه کردن چانگان هاشونو تحویل بگیرن بعد عید داستان نکنن! بقیه ماشینا وارد نخواهند شد
دقیقا همونی شد که گفتم🤦♂️
تو اکثرا کشورها طرف میره خیابان X و 20 تا نمایندگی خودرو هست هرکدوم وارد شی کل کارمندان التماس میکنن بیا بخر شرایط ویژه مون اینه ببین بهت میخوره یا نه تازه هرچقدر پول داری اوکی هست وام با سود 5 درصد بهت میدیم فقط یکی بخر!! حالا من کلاسیک بازم و خیلی دنبالشم و جالبه تو چندین کشور از جمله آمریکا یا نیوزلند نمایندگی ماشین کلاسیک هست اقساط میدن هیچ خدمات بعد فروش هم دارن!!! تازه ماشین فول رستوماد!
حالا ایران میری ماشین بخری در همه ماشینا قفله هیچ میگن سایت بستس همین رنگ هم داریم خدمات هم نداریم قطعات هم نداریم میخواهی بخواه نمیخواهی هم باید بخواهی…
علی جردن
۶ فروردین ۱۴۰۳همین النترا های بدون آپشن تندر نودی وارد نکنین ما دنبال بهترین های جهان هستیم فراری و انواع AMG Mpower های تا دندان مسلح
انشالله قانون واردات اصلاح شه تا آزادانه انتخاب کنیم چی سوار شیم
Amirmohammad
۶ فروردین ۱۴۰۳خدا لعنتتون کنه که اینقدر ظالمین
IRAJKING
۶ فروردین ۱۴۰۳این خانه از پای بست ویران است ! 😞😞😞
زیزیگولو
۶ فروردین ۱۴۰۳از اولشم معلوم بود که همش خیمه شب بازیه
۶ فروردین ۱۴۰۳ولی من دالگ داود منظور رو امشب میخوام تو چنگالم بگیرم کی مخالفه میخوام بدونم 🤬
Amir
۶ فروردین ۱۴۰۳همون چند دستگاه خودروی وارداتی هم که اوردن فقط برای این بود که بگن ما به قولمون عمل کردیم و واردات رو آزاد کردیم همش نمایش و دلقک بازی بود
ماشین ۲۰ هزار دلاری رو که میشه یک میلیارد و دویست با دلار ۶۰ تومنی رو میفروشن سه یا چهار میلیارد تومن همه اینا فرمالیته هستش
هوشنگ
۶ فروردین ۱۴۰۳دوستان با این فرمون آینده کوبا و کره شمالی در انتظار ماست؟
مجتبی .
۶ فروردین ۱۴۰۳عزیزان یک حقیقت هست که ناراحت میشیم ولی قبول کنیم خودمون لایق همین مسعولین هستیم. هیچوقت برای رسیدن به حقمون پافشاری نکردیم وراحت ازهم جدا میشیم وهرکی به فکر خودشه وگرنه اینجوری ازمون سواری نمیگرفتن چه در موضوع خودرو چه دیگر موارد.
H
۷ فروردین ۱۴۰۳توجه کنید که مثلا ۵ میلیارد دلار بودجه نمیدیم چون ضرره در عوض جون مردم و خسارت به اقتصاد و کیفیت تولید میزنیم که به صرفه تره🥰🥰🥰🥰🥰
A1
۷ فروردین ۱۴۰۳همراه با سال جدید حماقتشون دوباره ریست شده
رضا
۸ فروردین ۱۴۰۳چه لزومی داره خبر دروغ میزنید اگر خبرها رو پیگیری کنید اسفند ماه بود که تعداد زیادی خودروی وارداتی ثبت نام کردن که این خودروها از ابتدای اردیبهشت وارد بازار خودرو میشود و صد در صد بازار خودرو فروکش خواهد کرد متاسفانه عده ای از از خبرگزاریها خواسته یا نخواسته با انتشار این نوع خبرها باعث گرانی خودرو میشون
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ فروردین ۱۴۰۳صد در صد