عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس جدید به صحن علنی رفت و پیرامون قانون ساماندهی صنعت خودرو توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش پدال به نقل از ایلنا، به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس تازه تأسیس دوره دوازدهم، وزیر صنعت برای پاسخ به سؤالات خودرویی نمایندگان به مجلس رفت. در این جلسه که صبح امروز برگزار شد، نمایندگان مسائلی نظیر کیفیت خودروها، زیان انباشته خودروسازان و بحث خدمات پس از فروش را به عنوان مطالبه از وزیر مطرح کردند.
محمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس در خصوص میزان تحقق قانون ساماندهی صنعت خودرو نطق کرد:
قانون ساماندهی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ مصوب شد اما امروز در سال ۱۴۰۳ چه مقدار از آن اجرایی شده است. در سال ۱۳۹۹ ما یادمان هست که کمبود خودرو چه وضعیتی پیدا کرده بود و چه بازار سیاهی شکل گرفت. چه قیمتهای نجومی بر روی خودروها گذاشته شد. مردم برای تحویل خودروهای خود چه میزان در صف انتظار بودند که کیفیت آنچنانی نداشت برای صیانت از حقوق مردم ما این قانون را مصوب کردیم تا هم وضعیت بازار بهبود یابد و هم خودروی نو وارد شود.
مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود نسبت به دخالت شدید دولت در امور ایران خودرو و سایپا را محور سخنان خود قرار داد:
سهم دولت در ایران خودرو بالغ بر هفت درصد و در سایپا بالغ بر ۱۲ درصد میباشد. دولت این درصدها را واگذار کند. دولت بدین ترتیب در انتخابات هیات مدیره این شرکتها دخالت میکند بنده معتقد هستم که دولت پایش را از اقتصاد بیرون بگذارد و بخش خصوصی را به عنوان عامل اقتصادی مهم باور داشته باشیم. مجلس گذشته واردات خودروهای کمتر از پنج سال را مصوب کرد که از نگاه بنده این خودش به نوعی توهین به مردم ایران بود چرا ما بعد از چهار دهه باید به این نقطه برسیم. حال ارز لازم برای واردات این خودروها نیز تخصیص داده نمیشود.
جابه جاییهای سایپا در انتهای دولت سیزدهم خلاف دستور معاون اول رئیس جمهور است
احمد بخشایش، نماینده مردم اردستان نیز، گفت: شما در مپنا خوب درخشیدید ولی در وزارت صنعت، معدن و تجارت اینگونه نبود آقای وزیر شما چگونه خوابتان میبرد زمانی که خودروساز داخلی خودروی کم کیفیت تولید میکند و به مردم میدهد. آیا از خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا خبر دارید؟ چرا برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی اقدام نمیشود؟ آیا از جابهجاییهای دوستانه در ایمیدرو و سایپا خبر دارید که بخشنامه آقای مخبر را نیز زیرپا گذاشتهاند؟
مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه نیز بیان کرد: تراژدی غمبار خودروسازی در ایران چه زمانی به پایان میرسد. مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو را مصوب کرد. همه از وضعیت نامناسب خودروها و خدمات پس از فروش آن که مشکلات عدیدهای برای خریداران ایجاد کرده است مطلع هستند. نگرشهای جزیرهای و سلیقهای بر صنعت خودرو وضعیت را به اینجا کشانده است.
هنوز نمیتوانیم یک گیربکس اتوماتیک تولید کنیم
مصطفی نخعی، نماینده نهبندان نیز در همین رابطه، گفت: دلایل متعددی از جمله اصرار بر مدیریت دولتی و انحصار ناشی از تعرفههای وارداتی سبب شده تا بازار خودرو به چنین وضعیتی برسد. از سوی دیگر ما نتوانستهایم حتی موتور خودروهای تولیدی خود را بسازیم. شما یک خودروساز با این تاریخچه پیدا کنید که هنوز نتوانسته صفر تا ۱۰۰ یک موتور را خودش بسازد. ما حتی یک گیربکس اتوماتیک معمولی را نتوانستیم تولید کنیم وضعیت امکانات رفاهی خودروها نیز مشخص است. از سوی دیگر وضعیت ایمنی خودروها که سالانه تلفات زیادی را به کشور تحمیل میکند بر کسی پوشیده نیست.
علی آبادی: مشکلات یک شبه حل نمیشوند
وزیر صمت پس از استماع نطق نمایندگان به جایگاه رفت و توضیحاتی ارائه داد؛ وی اظهار کرد: مسائل خودرو و صنعت خودروی کشور در عرض یک شب حل نخواهد شد. راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت برای حل این موضوع نیازمند است. صنعت خودرو بیش از ۱۰ درصد تجارت جهان را به خود اختصاص داده است. به ازای هر خودرو نیز هفت نفر مشغول به کار است.
رکورد واردات خواهد شکست
وزیر صمت ادامه داد: این صنعت درحال یک پوست اندازی و تحول است. برای ایران یک فرصت تاریخی است تا جایگاه خود را در جهان ارتقا دهیم. تولید خودروهای برقی رو به افزایش است. اوضاع صنعت خودرو در ایران مطلوب نیست. اقتصاد کشور باعث شده خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای شود. ۳۰ هزار دستگاه خودرو در این یک سال وارد کشور شده است و رکورد این واردات تا پایان امسال خواهد شکست.
وزیر صمت گفت: قیمت گذاری دستوری باعث زیان انباشته خودروسازان و کاهش کیفیت خودروها شده است. صنعت خودرو تاثیر به سزایی بر سایر بخش ها دارد. وزارت صمت برای برون رفت از شرایط حاکم طرح های مهمی را تدارک دیده است. اجرای راه حل های سیاسی به دلیل اثرات منفی مقطعی نیازمند حمایت جدی مجلس است.
علی آبادی با اشاره به این موضوع که سرمایه گذاری در خودرو باید به گونه ای باشد تا مهندسی تقویت شود و تداوم تولید تضمین شود، عنوان کرد: خودروهای برقی نه تنها خودروهای آینده اند، بلکه انتخاب روز هستند. چرا که مصرف انرژی را کاهش و عملکرد مطلوب تری دارند. برقی سازی میتواند جایگاه فعلی کشور را ارتقا بخشد. شاید تا چندسال آینده دسترسی به خودروهای بنزینی سخت تر شود. درحال حاضر ۵۰۰ شارژر برق در تهران نصب شده و این میزان افزایش خواهد یافت. برای نصب شارژرها تاکنون هزینه ای به کشور تحمیل نشده و خودروسازان متعهد شده اند آن را انجام دهند. تا پایان سال سه نمونه خودروی برقی آماده ساخت و تحویل به بازار میشوند.
وزیر صمت در ادامه گفت:
مهمترین اقدام ما در وزارت صمت تدوین و نوشتن برنامه تحول صنعت خودرو بوده است. تولید دانش بنیان، افزایش عمق تولید داخل، اصلاح ساختار حاکمیتی، ارتقای فناوری و تولید خودروهای برقی از موارد این برنامه بودهاند. چهره صنعت خودروی کشور نزد مردم زیبا نیست. هیچ مسئولیتی در وزارت صمت بر زمین نمانده است. بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ثبت و سفارش انجام شده است. بیش از ۲۰ هزار خودرو نیز تاکنون وارد کشور شده است. در سه ماهه اول سال رکورد اسقاط خودرو شکسته شد. برنامه تولید خودرو نیز به رکورد بی سابقه خواهد رسید.
تولید ۳ محصول برقی در کرمان موتور
علی آبادی گفت: تولید سه محصول در کرمان موتور اتفاق خواهد افتاد. به زودی ۱۴ هزار خودروی برقی نیز تحویل مردم داده خواهد شد. مجبور به تولید و واردات خودروهای برقی هستیم. کیفیت و افزایش رضایت در دستور کار وزارت صمت قرار داشته است تا کاهش آلودگی و افزایش سطح ایمنی و رضایت شکل بگیرد.
وزیر صمت در پایان عنوان کرد: قیمت گذاری دستوری برای خودروهای برقی خارج شد. در سالهای آینده به شرایطی خواهیم رسید تا با مدیریت تولید و مصرف بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم.
datsun
۲۹ خرداد ۱۴۰۳اگه بخوان یه شبه حل میشه جالبه کسای که خودشون مقصرن دنبال مقصرن این جلسات هم شوآفه مثلا میخان بگن ما هم تازه اومدیم تو مجلس یه حرکتی زدیم چهار تا سوال و بسلامت، زیاد پیگیر شدن استیضاح و نفر بعد چی تغییر کرد هیچی! و همچنان با حمایت های دولتها سالیان سال خودروسازها میتازند،
نانو
۲۹ خرداد ۱۴۰۳این 50هزار خودرو که وارد شده کجاست که دیده نمیشه بعد واردات خودرو کارکرده نمایشی بود اخراینکه 40سال میگید تولید خودرو با زیان بوده خب تولید نکنید جلوی ضررو ازاول میگرفتید جای این همه نیروی کارو میبردید توی یه صنعتی که بعد از چهل سال هم سوددهی داشت وهم صادرات
زیزیگولو
۲۹ خرداد ۱۴۰۳عباس علی آبادی نهایتاً یکی دو ماه دیگه میره پی کارش و وزیر بعدی میاد و اون مقع هم وضعیت هیج فرقی با الآن نخواهد داشت چون تجربه ثابت کرده که این وزیر یا اون وزیر هیچ فرقی نداره ……….. همیشه همین بوده که با کارای بیهوده ماجرا رو به اشتباه به سمتی هدایت میکنن که هدف موردنظر را برآوورده نمیکنه و نتیجه این کارای بیهوده این هستش که فقط زمان و انرژی و سرمایه مملکت تلف میشه و دیگه هیچ
محمد
۲۹ خرداد ۱۴۰۳چقدر مشابه حرف های من هست.
اون زمانی که من گفتم ما توان تولید یک گیربکس اتوماتیک نداریم و اینکه الان در خودرو های داخلی ما گیربکس اتوماتیک داریم به لطف چینی ها است و خودروسازی ما با اومدن چین پیشرفت کرده،کلی دیس لایک خوردم.
محمد
۲۹ خرداد ۱۴۰۳علی آبادی به نظرم آدم کار درستیه.
این آقا تو مپنا درخشید و تو صنایع دیگر هم که بوده کارنامه خوبی داشته است، پس مشکل از وزیر که ظاهر قضیه است نیست،مشکل از کل وزارت صمت است.
محسن
۲۹ خرداد ۱۴۰۳تو مپنا ماهی 600 میلیون تومان حقوق میگرفت این آدم
RR
۲۹ خرداد ۱۴۰۳بازار ما نیاز به خودروی کم مصرف و با کیفیت معقول و نزدیک به مدل های استاندارد روز دنیا ، اونم در مقیاس میلیون داره . حرف از ۳۰ هزار خودرو و این ارقام خیلی مضحکه
new reventon
۲۹ خرداد ۱۴۰۳اتفاقا تو مملکت ما دولت باید دقیقا تو اقتصاد باشه. سهام دار صد درصد ایرانخودرو و سایپا باشه و قیمت تارا رو بکنه صد میلیون. تولیدم ببره بالا. نمیشه که سرانه مردم 200 دلار در ماه باشه، ماشین به قیمت جهانی.
فرزاد
۲۹ خرداد ۱۴۰۳بهتره نمایندگان چندتا عکس از محصولات داخلی نشونش بدن و فقط اسم اونها رو ازش بپرسند و اذیتش نکنند
البت به شوخی
علی جردن
۳۰ خرداد ۱۴۰۳سلام پیشنهاد میکنم که لطفا عوارض گمرکی ۱۰۰ در ۱۰۰ رو بردارین و واردات انواع اقسام خودروی صفر کیلومتر به بازار را با هر سقف قیمتی و حجم موتوری و برندی آزاد کنید به غیر از چینیا چندتا ماشین باکیفیت آلمانی ایتالیایی ببینیم تو خیابون هم وطنامون سوارش شدن
مهردادکمال
۳۰ خرداد ۱۴۰۳هنوز نمیتوانیم یک گیربکس اتوماتیک تولید کنیم
شما نمیتونین یه رم 128مگابایتی درست کنین حتی سوزن خیاطی رو وارد میکنید.