در چند سال اخیر و پس از اعمال تحریمها تولید خودرو در ایران به شدت کاهش یافت در نتیجهی این کاهش و بیشتر بودن تقاضا نسبت به تولید قیمت خودرو هر روز به طور سرسام آوری افزایش یافت، تا جایی که خرید خودرو برای گروهی از مردم به آرزویی محال تبدیل شده است. خودروسازان تلاشهای زیادی در راستای افزایش تولید و تکمیل خودروهای ناقص خود کردند اما همچنان بازار خودرو در ایران در شرایط بسیار بدی به سر میبرد.
هنوز قوانین و شرایط واردات خودرو به طور رسمی اعلام نشده است و فقط شایعههایی در رسانهها نقل قول میشوند. با این حال پر واضح است که در صورت واردات خودروهای مناسب آشفتگی بازار خودرو کاهش پیدا خواهد کرد. اکنون در اقدامی دفاعی، خودروسازان پروژه تولید خودروهای اقتصادی را مطرح کردهاند.
وزیر صمت در مورد تولید خودروهای اقتصادی اعلام کرد:
طراحی خودرو ۱۸ ماه طول میکشد و ما کار طراحی خودروی اقتصادی را از اواخر سال گذشته در شرکت ایران خودرو آغاز کردیم و سال آینده وارد بازار میشود.
وزر محترم البته از همان ابتدای سکانداری وزارت وعده کاهش قیمت خودرو و حذف قرعهکشی و را ظرف یک سال داده بود که عملی نشد. وی در ادامه گفت:
همچنین در آیین نامه واردات خودرو نیز امتیاز ویژهای برای خودروهای اقتصادی گذاشتیم تا هم به تعداد بیشتری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونهای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید آن را داشته باشند. البته این خودرهای وارداتی هم باید بتدریج داخلی سازی شوند.
جمله آخر وزیر به معنی بخشیدن انحصار واردات خودرو به خودروسازان است. قرار است امروز آییننامه واردت خودرو در دولت نهایی و ابلاغ شود.
برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که خودروهای وارداتی قیمت بالایی داشته باشند اثری که بر بازار میگذارند کاملا متفاوت است. در این سالها با وجود تحریمها و به دنبال آن تورم ایجاد شده قیمت خودرو داخلی با افزایش غیر قابل باوری مواجه شده و همین مسئله در قیمت خودروی خارجی نیز تأثیرگذار است. علاوه بر آن به محض ورود خودرو خارجی گران قیمت به ایران قیمت آن دچار شوک شده و گاهاً در بازار آزاد تا چندین برابر قیمت به فروش میرسد.
اما اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعا روی قیمت اثر خواهد داشت و پیشبینی کارشناسان این است که با شروع واردات و ادامهدار بودن آن، قیمتها به آرامی کاهش پیدا کند یا حداقل از افزایش بیشتر آن جلوگیری شود.
دکتر استاپ
۱۲ تیر ۱۴۰۱بیا پایین سرمون درد گرفت
محمد رستمی نژاد
۱۲ تیر ۱۴۰۱همش دروغه
NAVID۰۰۹۸
۱۲ تیر ۱۴۰۱شاعر میگه که :
بُزَک نمیر بهار میاد / کونبوزه با خَیار مَیاد !
حالا کاری به اینا ندارم ، کلاً هرچی گفتن شما برعکس حسابش بکنید !
طرف حساب من اونایی هستند که دلخوش به شعرهای اینها هستند !
چطور چینیهایی با بازهی ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار منتاژ میشه با سه برابر قیمت فرو میشه ، اما واردات یه خودروی اقتصادی مثل هیوندای i20 یا تویوتا یاریس اینقدر زمان میبره !
یعنی حقارتی که مردم ایران در این ۴ سال اخیر کشیدن را حتی زنهای آلمانی پس از ورود سربازان شوروی به برلین هم نکشیدند !
شوآف
شوآف
شوآف
hamid
۱۲ تیر ۱۴۰۱وزیر محترم صمت از یه طرف میگه قرعه کشی حذف نخواهد شد و از اون طرف میگه واردات خودرو های خارجی اقتصادی به وفور انجام میشود. اخه تناقض تا کی. همه میدونن واردات خودرو در این شرایط جوکی بیش نیست.
holbay با کاربرات ۴ دهنه
۱۲ تیر ۱۴۰۱حمید چرا جوکی بیش نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه شرای واردات چجوریه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
hamid
۱۳ تیر ۱۴۰۱جناب holbay اصلا وارداتی در کار نیست .واردات همش در حد حرفه- 4 ساله میخان ماشین وارد کنن -4 ساله میخان ایین نامه ی واردات خودرو تصویب بشه-ولی در عمل خبری نیست -صابون به دلتون نزنید وارداتی در کار نیست.
دکتر
۱۲ تیر ۱۴۰۱امیدوارم جیمنی وارد بشه
al-ml-kh
۱۲ تیر ۱۴۰۱بابا تمام ماشین های ایران خودرو و سایپا از دم ماشین اقتصادی بحساب میان نسبت به ماشین های استاندارد روز دنیا ، فقط شما نامردا قیمتارو زیادی بالا گرفتین.
دناپلاس توربو اتوماتی که پرچمدار ماشین های ایران خودرو بود کیفیت اجزاء داخلیش و و مونتاژیش رو دیدیم
شاهین که بین ماشین های سایپا ینی خیلی سالار بودم دیدیم
ماشین اقتصادیشون چه کیفیت مونتژ و متریالی داشته باشه رو دیگه خدا میداند
اینطور که داره بوش میاد اینا اصا وارداتو بیخیال شدن
معطلن ایران خودرو و سایپا یکسذی ماشین های 1401 رو تحویل بدن که اینا بیان بگن آره تو محصولات جدید کیفیت و ایمنی حرف اول رو میزنه و خودتون برین ماشین های تحویلی جدید رو ببینین و فلان و این حرفا .بعدم میگن آره چون کیفیت محصولات داخلی رفته بالا و برادران چینم که هستن ،واردات دیگه احتیاجی بهش نیست