هنوز جوهر قلم تأیید برندگان قرعهکشی خرید خودروهای برقی خشک نشده که آگهی فروش حواله آنها منتشر شده است.
چندی پیش مراحل ثبتنام خودروهای برقی انجام شد. بهطور خلاصه، علاقهمندان باید با ایجاد حساب وکالتی در بانکهای معین و بلوکهکردن مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، واجد شرایط دریافت خودروهای وارداتی برقی میشدند. کمی بعد، گزارش سازمان توسعه تجارت مبنیبر ثبتنام ۱۴۰ هزار نفر برای دریافت ۱۰ هزار خودروی وارداتی منتشر شد تا این مجموعه دولتی، با تغییر موضع، روند قرعهکشی را برای تخصیص خودروها به مردم پیش بگیرد. تصمیمی که میشد نتایج ان را حدس زد. با آزاد شدن پول بلوکهشده مردم طی دو روز بعد، روند نهایی قرعهکشی انجام شد و برندگان این دور مشخص شدند؛ کسانی که باید برای دریافت خودروی برقی وارداتیشان مبلغ اصلی اعلامشده آنها را بپردازند.
مقالات مرتبط:
- اولویت بندی تخصیص خودروهای برقی
- تاکسیهای برقی از ماه آینده وارد خیابانهای تهران میشوند
- آیا خرید خودروی برقی در ایران منطقی است؟
اما هنوز این ماجرا به اتمام نرسیده که شماری از حوالههای این خودروها در وبگاههای گوناگون به اشتراک گذشته شده است. همانطور که انتظار میرفت و در مقاله «تقاضا فراتر از عرضه: ۱۴۰ هزار ثبت نام برای ۱۰ هزار خودرو» به آن اشاره کردیم، برخی از برندگان بهجای اقدام به خرید، قصد فروش آنها را دارند؛ برخی دیگر هم سود دریافتی از فروش حواله آنها را کافی دانسته و آگهیهای یادشده را منتشر کردهاند.
ازجمله آگهیهای منتشرشده میتوان به حواله لونا ایرانخودرو به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان، هوندا ens1 به ارزش ۳۴۰ تا ۶۰۰ میلیون، آئودی Q5 به ارزش ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد، هونگچی E-QM5 به پیشنهاد ۵۰۰ میلیون، کیامسی برقی با پیشنهادات ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون و فولکسواگن ID.4 به ارزش ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اشاره کرد. مشخصا با این روند، قیمت خود خودروها در بازار دستدوم سر به فلک خواهد کشید و عملا از ارزش واقعیشان دور خواهد شد و همانند موج اول واردات خودروهای خارجی، با ارقام هولناک فروش مواجه خواهیم شد که بار دیگر بیتدبیری مسئولان این حوزه را به رخ مردم میکشد. نظر شما درباره این رخدادها چیست؟ آیا فروش حواله خودروهای وارداتی برقی راهی برای سودجویی است؟ چرا اقدامی درستی برای کنترل قیمت بازار انجام نمیشود؟
Mohsen68
۲۱ خرداد ۱۴۰۳فرمول کلی خیلی سادست
بقیه جاهای دنیا
خودرو مستقیم از کارخانه به دست مصرف کننده میرسه
اینجا تا ۱۱۰ هزار نفر روش دلالی نکنن و یه عده هم پز کارآفرینی و ایجاد اشتغالش رو ندن اصلا ماشین استارت نمیخوره
froG-driVer
۲۱ خرداد ۱۴۰۳قراره بکشن روش و بفروشن. یه نکته عجیب یادم اومد.لکسوس ال ایکس 570 2013 خارج از ایران کارکرده هاش با قیمت حول 35000 دلار فروخته میشه.اما تو ایران یه سفید چند ده هزار تا کار کرده اش با قیمت 42000000000 تومان تقریبا برابر 724000 دلار که پول یه رولز رویس فانتوم اکستندد سفارشی2024 یا حتی یه اونتادور اس وی جی و کلی ماشین باحال دیگه مثل روئلتو و اس اف نود استراداله و کلی ماشین خفن دیگه هست،فروخته میشه🥲🥲
AMANTE
۲۱ خرداد ۱۴۰۳چقدر سخته که یک حد برای ثبت نام در نظر بگیرن یا کدی در سایت بزارن تا بیشتر از ظرفیت مردم ثبت نام نکنن.
فروش ماشین ( دلالی ) برای خیلی ها شده یک شغل پر سود چه برای اونی که وارد میکنه و چه برای اونی که میخره و با سود بالا میفروشه
زیزیگولو
۲۱ خرداد ۱۴۰۳آدمایی که هیچ نیازی به خودرو یا خیلی از کالاهای دیگه ندارن ولی میخوان از فاصله قیمتی بین عرضه با قیمت مصوب و قیمت بازار سود کسب کنن و نفع شخصی خودشون رو به نفع اقتصادی و جامعه ترجیح میدن ………… الآن دلالها دو دسته هستن : یه گروه که به صورت حرفه ای تو بازار فعالیت میکنن و منتظر کوچیکترین موقعیت واسه سودجویی از نوسانات بازار هستن و یه گروه دیگه که مردم عادی هستن که شوکهای قیمتی دلار و طلا و سکه مجبورشون میکنه واسه حفظ ارزش دارایی و پس اندازشون هجوم ببرن واسه خرید
JaMsHiD-R1988
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ملت همیشه در صحنه
از ماست که بر ماست
NAVID۰۰۹۸
۲۱ خرداد ۱۴۰۳مصرف کننده نیستند ولی دلال که هستند!!!
اما نکتهی جذاب ماجرا اینجاست که این خودروها رو نمیشه نگهداری کرد به طور نرمال و باتریها اگر بخوابه به مشکل میخوره با هزینههای دلاری فراوان و خدماتی که منفی صفر هست!!!
فقط کمی صبر کنید تا پای برقیها به کشور برسه و اونایی که خریدن برای رد کردنش سفرهی ابوالفضل پهن کنند!!!
درسته تو ایران هرچیزی را بخری بُرد کردی ولی نه دیگه این برقیهارو!!!
دلالی هم علم میخواد که به سبب اقتصاد ما همه مردم شدن دلال و جالب اونجاست که خیلیهاشونم ضرر میدن ولی به سبب پولهایی که به سبب اجارهبگیری و بهرهبگیری به دست میارن اصلاً به چپشونم نیست!!!
مثل جِتا و جیلی که اولش بالا ۴ میلیارد میگفتند ولی الان ۲/۵ میلیارد هم مشتری نداره دیگه وای به حالِ اینایی که برقی هستند حتی با اینکه برندهای خوبی مثل فولکس و آئودی هم تو جمعشون هست!!!
خریدارش فقط دو دسته هست ، یا دکتری که از خونه تا مطب مسیرش مشخصِ با خونه ویلایی شخصی یا بازاری که بازم مسیرش مشخصه با خونه ویلایی شخصی و لاغیر !!!
زیزیگولو
۲۱ خرداد ۱۴۰۳من فکر میکنم دلالهای بزرگ رانتهای اطلاعاتی دارن و از قیمتهای چند روز آینده زودتر باخبر میشن
Saeed
۲۱ خرداد ۱۴۰۳راه حل ساده: تعهد که خریدارتا پنج سال حق واگذاری یا فروش خودرو یا هرگونه نقل و انتقال به غیر را نداشته باشد. عملا جلوی دلالی گرفته میشود.
Taha Ayoobi
۲۱ خرداد ۱۴۰۳کشور روی دلالی میچرخه.
هرکی با خودش میگه خب این همه آدم دارن دلالی میکنن من براچی نکنم.
خیلی اشتباهه ولی شرایط اینجوریه که هرکسی برای پول درآوردن ناخودآگاه میره سمت دلالی.
NAVID۰۰۹۸
۲۱ خرداد ۱۴۰۳اینم بگو که اینا همه شکست میخورن چون علمشو ندارند و فقط یه چیزی از دور شنیدن!!!
تو کشور ما همونطور که میشه یک شبه پولدار شد ، یک شبه هم میشه بدبخت شد که درصد بدبخت شدن همیشه بالاتره چون همه چیز بر اساس شنیدهها شکل میگیره نه به صورت عملی!!!
Taha Ayoobi
۲۱ خرداد ۱۴۰۳👍👍👍
هرکی یه تحلیل از خودش میده.
Cehx
۲۱ خرداد ۱۴۰۳نقد شما منفی کشور داره اشتغال زایی می کنه حیف که این دست که نمک نداره
Kurosh33
۲۱ خرداد ۱۴۰۳اقا چرا ماشین برقی وارد میکنی وقتی میدونی همین الان کشور برق کافی نداره؟؟؟؟؟
این ماشینا باید کجا شارژ بشن؟
اینا تو امریکاش هم بهشون میگن اسکوتر برقی توی ایران که نه برق درست حسابی هست نه جایگاه شارژ و تازه هوا هم گرمه و باتریا زود خالی میشه چرا وارد میکنی؟؟؟
بعد یک سوال دیگه چرا میخرید اینارو؟
Taha Ayoobi
۲۱ خرداد ۱۴۰۳هوا گرم زود خالی نمیشه فک کنم.
اون برا سرما بود.
محمد
۲۲ خرداد ۱۴۰۳از کجا می دونی برق کمه؟
شبا برق اضافه هم میاد.
۲۱ خرداد ۱۴۰۳اره من دیدم
میخوام قیمت ماشین ایودی Q5 مدل ۲۰۱۶ رو تو دیوار ببینم ولی همش حوالست
اکثر آگهی های دیوار حواله شده
یدونه حواله سورن پلاس هم بی زحمت بدید به بابام
حسن
۲۱ خرداد ۱۴۰۳والا تا اونجایی که من میدونم خریداران خودروهای داخلی هم مصرف کننده نیستن فقط یه فرق دارن اینجا چارصد و پونصدا میتونن جورکنن ماشین را تحویل میگیرن بعد میفروشن برا خارجیا یا نمیتونن تکمیل وجه کنن یا به نظرشون ارزش نداره پولشون را بخوابونن و کار بهتری براشون پیدا شده
A1
۲۲ خرداد ۱۴۰۳اینا واردات خودرو رو که دست خودشونه رو نمیتونن کنترل کنن بعد میخوان بازاری که با سیستم خودشون عملا تونلی برای دلالی درست کردن رو کنترل کنن