ایستگاه خبر

تقاضا فراتر از عرضه: 140 هزار ثبت نام برای 10 هزار خودرو

خریداران با کمبود زیرساخت چه خواهند کرد؟ آیا پشت سودجویان این دور از عرضه را هم قبضه خواهند کرد؟

به گفته معاون وزیر صمت، تاکنون ۱۴۰ هزار نفر برای خرید خودروهای برقی تازه‌وارد ثبت‌نام کرده‌اند؛ بنابراین سیاست این وزارت‌خانه برای فروش محصولات یادشده، برگذاری قرعه‌کشی خواهد بود. با پایان دور دوم ثبت‌نام‌ها برای خودروهای برقی، «مهدی ضیغمی» با اشاره به عرضه محصولات تازه‌وارد در سامانه عرضه یکپارچه خودرو بیان کرد که از هفته گذشته، عرضه خودروهای وارداتی با ایجاد سامانه عرضه خودروهای برقی آغاز شده است. متقاضیان می‌بایست مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به‌صورت وکالتی در یکی از بانک‌های واجد شرایط بلوکه می‌کردند تا بتوانند در قرعه‌کشی خودروی موردنظرشان شرکت کنند.

هر شخص یک خودروی وارداتی می گیرد

ضیغمی تاکید کرده که این طرح قابل‌تمدید نیست؛ با این وجود مدیر طرح واردات خودرو وزاتخانه او اعلام کرده که تاکنون حدود ۱۴۰ هزار نفر حساب خود را برای دریافت خودرو وکالتی کرده‌اند. سازوکار عرضه این خودروها به این صورت خواهد بود که ۱۰ هزار دستگاه برقی به ۱۰ هزار مشتری تحویل خواهد گردید که برای دریافت محصول خود باید ۹۰ روز صبر کنند.

برای عرضه خودروهای برقی صف تشکیل نمی شود

با عرضه موج نخست خودروهای برقی، ثبت‌نام باقی شرکت‌کنندگان ابطال خواهد شد و می‌توانند از طریق سامانه یادشده برای دوره‌های بعدی اقدام کنند. ضیغمی خاطرنشان کرد که به‌واسطه ثبت‌نام در این دوره، اولویتی برای دوره بعدی ایجاد نخواهد شد. او افزود که برخی افراد هنوز خودروی موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و برای دریافت خودرو باید تا تاریخ تعیین‌شده اقدام به انتخاب کنند؛ وگرنه مانند باقی مردم باید منتظر دوره بعدی عرضه خودروهای برقی باشند و مراحل ثبت‌نام را از ابتدا انجام دهند.

تاریخ آزادسازی مبالغ بلوکه شده

رئیس سازمان توسعه تجارت هم درباره مبالغ بلوکه‌شده ۱۰۰ میلیونی گفت که بانک‌ها موظف هستند از روز دوشنبه این هفته مورخ ۷ خرداد ۱۴۰۳ و طی ۴۸ ساعت، مبالغ را آزاد کنند.

پشت پرده استقبال قوی از محصولات

تاکنون ۷ مدل مختلف در سامانه دردسترس خریداران قرار گرفته‌اند که از این میان تنها دو دستگاه شامل قیمت قطعی هستند و مابقی قیمت‌ها، علی‌الحساب هستند. تجربه واردات دور قبل نشان داد که سیاست عرضه قطره‌چکانی با وعده‌های دولتی همخوانی ندارد؛ سخنگوی وقت وزارت صمت در اسفند ۱۴۰۱ وعده ورود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی تازه را داده بود که به ۱۲ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

بنابراین کارشناسان معقتدند که این روند در پی جذب نقدینگی برای دولت انجام شده و محدودیت‌های واردات و زمان قطعی تحویل خودرو را در نظر نگرفته است. همین مهم سبب شده تا خبری از وعده‌های بزرگ نباشد و به‌جای آن، تمرکز بیشتری روی عرضه تعداد محدودی باشد. هر چند دولت هم می‌داند که زیرساخت درست و کافی برای پشتیبانی از خودروهای برقی وارداتی ندارد، تقاضای بالا برای این خودروها برایش خوش‌بینانه ارزیابی می‌شود.

سیاست پرابهام

دو روز پیش اعلامیه‌ای توسط سامانه جامع تجارت منتشر شد که به توقف ثبت سفارش جدید برای واحد‌های بازرگانی دارای مجوز واردات از سوی وزارت صمت اشاره داشت. قرار بر آن بود که بخشی از واردات خودروها توسط واحدهای بازرگانی انجام شود که حال امکان ثبت سفارش ندارند. ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی ثبت و تاییدشده در بخش تجارت داخلی وزارت صمت در سال ۱۴۰۳ ممکن است. بنابراین یک توقفگاه دیگر برای واردات خودرو ایجاد شده است.

چرا مردم به خرید خودروی برقی علاقه دارند؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین نگرانی خریداران خودروهای برقی در بازارهای پیشرفته و بین‌المللی، نگرانی از گستره مسافت قابل‌پیمایش کم خودروها برقی  و عدم اطمینان به فناوری آن‌ است. با نظر به این حقیقت که زیرساخت مناسب پشتیبان این خودروها در کشور وجود ندارد، چرا مردم تا این اندازه به خرید این محصولات علاقه پیدا کرده‌اند؟

شارژ خودروی برقی در خانه

ازجمله دلایل احتمالی تقاضای ۱۴۰ هزار نفری برای این محصولات می‌توان به بازار فروش تازه و تنوع محصولات اشاره کرد. بسیاری به فرصت مالکیت خودروی برقی به چشم یک فرصت تجاری نگاه می‌کنند؛ بر کسی پوشیده نیست که قیمت خودرو روزبه‌روز درحال افزایش است؛ اگر محصولات برقی خوش‌اقبال باشند، احتمالا از این قاعده مستثنا نخواهند بود. هنوز فراموش نکرده‌ایم که در دور اول واردات مدل‌های درون‌سوز، برخی مدل‌های مانند اپتیما ۲۰۲۴ با دو برابر قیمت خرید، آگهی شدند. البته کسانی هم هستند که با یا بدون در نظر گرفتن پیش‌نیازهای مالکیت این محصولات، اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند یا می‌خواهند شانس خود را در قرعه‌کشی محک بزنند. آیا آشفته‌بازار خودروهای برقی سامان خواهد یافت؟ نظر شما چیست؟

بی وای دی سانگ پلاس بهمن موتور نمای اصلی

در این باره بیشتر بخوانید:

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    بخاطر حمایت از هوای پاک و زندگی سالم لاقل خودروهای برقی رو بدون محدودیت برند و قیمت و تعداد و بدون قرعه کشی و بدون صف به بازار عرضه کنید ببینید چطور استقبال می کنن

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. مزدا

      ۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2088 ديدگاه)

      به نظرم خودروهای برقی برای مسافرت های برون استانی و داخل شهر و کارهای روز مره خوب هستند.
      از یه طرف هم چون برند آئودی و هوندا و فولکس واگن و … تو سبد محصولات هست برا خریداران جذاب هست .
      خریداران سود خوبی به جیب می‌زنند
      تا زمانی ک عرضه زیاد نباش وضع همین

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. ممد ژانگولر

      ۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4200 ديدگاه)

      خرید خودروی برقی از نون شب واجبتره ببینین کی گفتم.یبار سوار برقی بشین دیگه برگشتتون به بنزینی محاله.نه صدا نه آلودگی نه کثیفی .عشقه لامصب .فقط باید مانیتورشو خاموش کنید بدجوری رو نروه.

      موافقم 4
      مخالفم 13
      1. ناخدا

        ۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (368 ديدگاه)

        عجب چه گیری دادی

  2. دیجی

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    پول بولکه شده رقمی به حدود 14000000000000 میشود پس پول نقد دست خیلی ها هست بعدشم خیلی ها فقط برای سودش ثبت نام کردن خیلی ها اصلا نمی دونن ماشین برقی چی هست پس از ماست که بر ماست

    موافقم 14
  3. morteza

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (286 ديدگاه)

    به نظر من فقط برند بود که باعث جذابیت شد.کاش آمار منتشر بشه و ببینیم که استقبال از ژاپنی ها و اروپایی ها بیشتر بوده یا چینی ها.کاملا مشخصه و وارد کننده هم خوب میدونه چیکار کنه. و البته سود دلالی هم بی تاثیر نیست.منم اگه ۳ میلیار داشتم قطعا اینکارو میکردم.چرا که نه،🤐

  4. Amirmohammad

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (567 ديدگاه)

    یه بنزین سوپر با اوکتان بالا که تو اکثرای کشورای دنیا مثل آب خوردن گیر میاد نداریم برای ماشینای بنزینیمون بعد میخوان برقی که زیرساختاش تو کشورای سطح اول هم هنوز به مرحله تکامل نرسیده بیارن!!!
    استان داریم توش دوتا پالایشگاه موجوده با کلی دکل نفتی ولی یک لیتر بنزین سوپر توش نیست.تو پایتخت کشور سوپر نیس!!! مارو چه به برقی

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. KAIZEN

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3608 ديدگاه)

    ملت اوسکل
    ۱۴۰۰ میلیارد تومن بلوکه کردن برای ماشینایی که شارژر و پشتیبانی ندارن و از هر ۱۴ نفر، به یه نفرشون میرسه
    منتظر درست شدن چی هستیم واقعا؟

    موافقم 16
    مخالفم 4
  6. رضا

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (224 ديدگاه)

    خب نیتشون مشخص شد. هر سری بلوکه کردن واسه فریز کردن نقدینگیه. وگر نه تهش مثل سری قبل نوبت دهی میکردن هر سری فقط خودرو انتخاب میکردیم. هرچند الان دیگه هرکی صدتومن بالاسرش داره. اون چهار نفری که اسمشون ائودی و هوندا و فولکس در میاد خر نشن یهو به حواله فروشی بیافتن. بگیر بزار زیر پا خودت استفاده کن.

    موافقم 11
  7. yaghoub

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (349 ديدگاه)

    کاش آمار به تفکیک خودرو را هم اعلام میکردند
    من احتمال میدم بیش از نود درصد آئودی . هوندا و فولکس واگن ثبت نام کردند .
    دلیلش هم قیمت مناسب تر نسبت به درون سوز ها هست.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. زیزیگولو

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    حالا مالکای این ماشینا با این زیرساختای در حد صفر واسه ماشینای برقی میخوان چه کار کنن؟

    موافقم 12
    1. ارسلان

      ۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (260 ديدگاه)

      این جماعت ایرانی نام نویسی هویج ام باشه براش صف می‌کشند کاری به بقیه چیزاش ندارند…صفی باشه یه پولی ام بخوات بدی فقط!! به خدا اگر حاکمان درست و حسابی وجود داشت با این جماعت نفهم و پولشون کل مملکت و میشد کرد مثل دبی ، پول نفت و هم ذخیره کرد ! بردهای به این خوبی و حتی انگلیس ام به چشم نده…

  9. Hadi

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    آدمو برق بگیره جو نگیره 😂
    البته در این مورد خاص هر دوش گرفته 🤣

  10. مهربد

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (320 ديدگاه)

    دیوانه خانه ای بنام سرزمین مادری..!

  11. محسن

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید نحوه خرید مردم تغییر کنه به نظر من مردم خودرو کاملا بنزینی را برای خریدش در هیچ سامانه ای شرکت نکنن بجاش برای خرید هیپرید یا هیپرید PHEVو یا تمام برقی سرو دست بشکنن .چرا؟ چون در زمستان این همه سرب به خورد مردم میره این همه آلودگی باعث تعطیلی‌های مکرر میشه ما باید اول خودمون درست کنیم و بعد دولت مردها هم امیدوارم درست بشن ولی سازندگی به دست خود مردم است و بس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا