استفاده از این خودروهای برقی باعث صرفهجویی ۵ هزار دلاری خواهد شد.
امروزه کمتر کسی از حرکت صنعت خودرو به سوی برقیشدن بیخبر است. مسئولان ما هم با اعلام برنامههایی از قبیل تولید خودروهای برقی ملی، واردات خودروهای برقی، توسعه زیرساخت شارژ و استفاده از آنها در سیستمهای خدمات شهری قصد دارند از این تغییر همهگیر بازار جهانی عقب نیافتند.
در همین راستا، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسن کریمی سنجری»، فروردین امسال با اشاره به کارکرد بالای تاکسیهای داخلی و درنتیجه هزینه سوختشان، اعلام کرد که استفاده از خودروهای برقی در این بخش میتواند به سود راننده و دولت تمام شود. کریمی میگوید تاکسیها تهران بهطور سالانه ۸۰ هزار کیلومتر حرکت میکنند.
از آنجا که بسیاری از آنها فرسوده به شمار میروند، مصرف سوخت بالاتر از خودروهای نو دارند. بررسیها نشان از آن دارد که مصرف برخی از آنها به ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم میرسد. با این وجود اگر میانگین مصرف را ۸ تا ۱۰ لیتر و قیمت بنزین وارداتی را ۵۰ سنت آمریکا در نظر بگیریم، میبینیم هزینه سالانه سوخت تاکسرانان به ۴ تا ۵ هزار دلار میرسد. حال تنها ۵ درصد این مبلغ توسط مالک تاکسی پرداخت شده و دولت موظف است باقی هزینه را برعهده بگیرد.
این مقام دولتی تاکید دارد که با بهرهگیری خودروهای برقی میتوان به ازای هر خودروی تاکسی، حدود ۵ هزار دلار صرفهجویی کرد که بخشی از آن بهصورت یارانه خرید تاکسی برقی ارائه میشود. خوشبختانه مدیر طرح خودروهای برقی میداند که با توجه به قیمت بالای ۱ تا ۱.۳ میلیارد تومانی تاکسیهای برقی، خرید آن برای متقاضیان غیرممکن خواهد بود. علاوه بر آن، استفاده مداوم و درست از این تاکسیها مشروط به وجود زیرساخت شارژ مناسب است. گویا راهاندازی ایستگاهها منتخب تهران در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.
سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، دو ماه بعد یعنی در خرداد ۱۴۰۳ دوباره به تاکسیهای برقی در این شهر اشاره کرد و توضیح داد که با تکیهبر تخصیص پلاک تاکسی به خودروهای برقی و انجام مراحل ثبتنام و واگذاری این خودروها، تا یک ماه آینده شاهد حرکت آنها در خیابانهای تهران خواهیم بود. «شادی ملکی» افزود که مرحله دوم ثبتنام جدید بالافاصله پس از عرضه هزار دستگاه تاکسی برقی کنونی انجام خواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، «محسن هرمزی»، در این راستا گفته که چهار مدل خودروی خارجی برای انجام وظیفه در ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شدهاند. قرارداد یک هزار خودرو از یک مدل هم با ایرانخودرو بسته شده است. او معتقد است این موضوع زیربنایی با کمک دولت و صرف هزینه ۲ میلیارد دلاری در شهر تهران رو به پیشرفت دارد. گویا در شهرداریی تهران قرارداد خرید ۲۷,۵۰۰ دستگاه خودروی برقی بسته شده است؛ رقمی که بعدا با ۱۰,۰۰۰ ون برقی و ۲,۵۰۰ اتوبوس برقی افزایش پیدا خواهد کرد. قرار است تولیدکنندگان داخلی هم ۲,۷۰۰ دستگاه اتوبوس که ۱,۰۰۰ از آنها دستگاه برقی هستند را به این مجموعه تحویل دهند.
برای تامین شارژ این خودروها، قرار بر آن شده تا ۲۷ دستگاه شارژ با ۵۴ درگاه خروجی توسط گروه مپنا تهیه شود. بر پایه قراردادهای آتی، امسال ۹۰۰ نقطه از شهر تهران و سال آینده ۴,۵۰۰ نقطه به درگاه شارژ مجهز میشوند تا تامینکننده ناوگان تاکسیرانی و احتمالا خودروهای برقی وارداتی مردم باشند.
هرمزی افزود که شهرداری تهران و سازمان ترافیک برای تعیین موقعیت ایستگاههای شارژ درحال انجام یک تحقیق هستند. برای رفع مشکلات محتمل، ممکن است از روش شبشارژ یا روزشارژ برای شارژ خودرو در منزل هم استفاده شود. این مقام شهرداری تهران میگوید که مجموعه شهرداری برای ورود ۲۷ هزار دستگاه خودروی برقی به سطح خیابانهای پایتخت با ۱۱ خودروساز قرارداد دارد. عمر مفید باتری این خودروها برابر ۷ تا ۸ است. مشخصا این رقم با توجه به شرایط جوی و مصرفی متغیر خواهد بود و کمتر خواهد شد.
تصمیم دولت بر آن است تا برای حمایت از فرایند برقیسازی حملونقل عمومی، حدود ۵۰۰ میلیون یورو از درآمد نفتی را به خودروسازان دهد و طرح تاکسی برگشتی را عملیاتی کند؛ یعنی راننده تاکسی برق پس از ۵ تا ۷ سال کارکردن با خودروی یادشده، مالک آن خواهد شد. تاکسیرانان علاقهمند میتوانند تنها با پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به خودروهای برقی به ارزش حدودی ۱.۳ میلیارد تومان دسترسی داشته باشند. از دید شما، آیا استفاده از تاکسیهای برقی با موفقیت انجام خواهد شد؟ نقش خودروسازان داخلی در این داستان چیست؟
در این رابطه بخوانید:
محمد
۱۴ خرداد ۱۴۰۳درود به دولت سیزدهم.
یادم میاد سال ۱۴۰۰،۹۹ یک خبر در مورد برقی ها در این سایت و یا سایت های دیگر می آمد همه می گفتند ۱۰ سال دیگر هم در ایران خودرو های برقی بخ لطف مسئولین نمی آید،ولی آمد.
علی جردن
۱۴ خرداد ۱۴۰۳آقای محترم خودروهای برقی ده سال پیش باید می اومدن عراق و افغانستان تسلا و بقیه برندهای برقی دارن الان وقتشه خودروهای خودران بیاد ایران که اونم ۱۰۰ سال دیگه میاد با این فرمون بریم جلو
حسین
۱۴ خرداد ۱۴۰۳آقای جردن بنده چند بار عراق رفتم!
نه تاکسی برقی بود و نه زیرساختش!
ولی قیمت بنزین خیلی بیشتر از ایران بود .
لطفاً الکی حرف نزن .
تاکسی خودران هم هنوز همه گیر نشده و بهتره با جوون مردم بازی نکرد.
شمال
۱۴ خرداد ۱۴۰۳کابل که پایتخت افغانستان هست هنوز بیشتر مردمش برق ندارن و مثل عصر حجریها زندگی میکنن بعد ماشین برقی رو نیخوان چکارس کنن ؟
شمال
۱۴ خرداد ۱۴۰۳میخوان چکارش کنن ؟
۱۴ خرداد ۱۴۰۳عزیزم افغانستان و عراق ماشین برقی داره؟؟
Ehsan
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ده سال پیش تو خود امریکا خودرو برقی نبود بعد باید میومدن ایران؟
زیزیگولو
۱۴ خرداد ۱۴۰۳علی جردن مثل دیوی برعکسی و همه چیزو برعکس میگی 🤦
۱۵ خرداد ۱۴۰۳۵۵۵۵
مبارک زیزیگولو جان
فندق
۱۶ خرداد ۱۴۰۳شما قطعا از پا بساط پاشدی
بجز دبی و چین و کالیفرنیا (فقط کالیفرنیا نه کل امریکا) هیچ جای دیگه تو دنیا ماشین های خودران زیادی وجود نداره و به طور انبوه تست نمیشه
به امثال تو واقعا باید گفت ناراحتی از ایران برو
بعد عراق ماشین برقی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عراق ماشین برقیی؟؟؟؟؟؟؟؟
برو عراق مهاجرت کن خودم پولشو میدم
به خدا میدم پولشو اگه بری
ولی اگه خودرو برقی قبل ۱۰۰ سال اومد ایران تو باید واسم یه کاری کنی که زنگ اخر بهت میگم (قبل ۵ سال فراگیر میشع)
Mohsen68
۱۴ خرداد ۱۴۰۳آفتابه و لگن ۱۰۰ دست، شام و ناهار هیچی!
امارات تو خیلی از زمینه ها پیشرفتش از خیلی از کشورهایی که ۳۰۰ سال تو مسیر توسعه هستن بیشتر بوده. هنوز تمام تاکسی هاش تویوتا کمری بنزین سوز هستن. حالا شهر تهران هیچ مشکل خاصی از نظر آلودگی نداره! فقط مونده بود تاکسی هاش برقی بشن!!!
حسین
۱۴ خرداد ۱۴۰۳اولا امارات پیشرفته نیست چون صنعت پیشرفته نداره!
دوما ما تهرانی ها داریم خفه میشیم از آلودگی ، کجا مشکل نداریم؟
سوما اعراب خیلی عقب تر از ما باشند ، شما ناراحتی؟ یا باید اول اونا برقی بشن؟
Mohsen68
۱۴ خرداد ۱۴۰۳جواب اون بخش از حرف های شما که مربوط به مقایسه کشور ها هست رو نمیدم.
شما بفرمایید چرا شهر توکیو با داشتن جمعیتی دو برابر شهر تهران و تعداد تاکسی دقیقا برابر و بنزینی یک هزارم آلودگی شهر تهران رو نداره؟
حالا بدو بدو بریم برقی بشیم تا از همه بزنیم جلو.
این کامنت اینجا میمونه و این تاکسی هام استفاده میشن. خواهیم دید که چه اتفاقی میفته.
اگر انسان ها در طول عمر خویش فعالیت مغزشان یک میلیونیوم معده شان بود اکنون کره زمین تعریف دیگری داشت. آلبرت انیشتین
علیزاده
۱۴ خرداد ۱۴۰۳توکیو ۳۶ میلیون جمعیت داره کجاش اندازه تهرانه
علیرضا
۱۵ خرداد ۱۴۰۳مردم ژاپن یا دوچرخه سوارن یا ماشین های سایز کی سوارمیشن که اندازه قوطی کبریت
abbas
۱۵ خرداد ۱۴۰۳جواب سادس تهران تو گودی قرار داره و سر تا سرش کوه از اون طرفم با مدیریت غلط برداشتن بلند مرتبه سازی و برج سازی رو رواج دادن تو تهران الخصوص غرب تهران که همین باعث کاهش وزش بادها شده
همین ایده خودرو برقی برای تهران خوبه ولی اصلا کافی نیست
باید پایتخت رو عوض کنن در مرحله اول
و دیگ اجازه ساخت بیشتر از دو طبقه در تهران داده نشه … هر چند دیگ خونه کلنگی و زمینی نمونده… حداقل حومه تهران از شر این آپارتمان نشینی مزخرف خلاص بشه…
Mohsen68
۱۴ خرداد ۱۴۰۳آره بابا، امارات که پیشرفته نیست. کرج خوبه!
B
۱۵ خرداد ۱۴۰۳داداش چندتا کشور جهان میتونن محصول ۴۰ سال پیشو فیس لیفت کنن اسمشو بزارن سهند و تیبا و سورن پلاس و … چند برابر قیمت بفروشن ؟ معلومه که این علم سرشار فقط در ایران وجود داره
این یعنی علم و پیشرفت 😉
Mohsen68
۱۵ خرداد ۱۴۰۳علیزاده عزیز کاملا مشخصه سطح مطالعه شما و اون ۴ نفری که پیام شمارو لایک کردن تو چه سطحی هست. من تو متن پیامم گفتم “با داشتن جمعیتی دو برابر شهر تهران و تعداد تاکسی دقیقا برابر” بعد ببین شما چی جواب دادی 😂. با همین فرمون برید جلو که کرج داره میشه سیلیکون ولی 😄.
Mercedes
۱۶ خرداد ۱۴۰۳امارات صنعت ندارع؟
خب اره دیکه شما ها کلا فقط امریکا رو پیشرفته میدونید
امارات پیشرفته هشت عجقم
صنعت هم داره
منتهی اینقدر کشور خفن و پر اپشنی هست مه اصلا کار به اونجا نمیرسه که کسی بخواد راجع صنایعش حرف بزنه
به اصطلاح اونقدر کمالات داره که نیازی به صحبت درمورد صنایع نداره
در مورد برقی شدن هم
ایرانیا کلا توهم برترین بودن دارن و میخوان به هر قیمتی ثابت کنن از همه جلوترن
روحشون اینطوری ارضا میشه
با خودبرتر بینی
نمونش رو زیاد تو جامعه میبینیم
از بلاگر های چخو که هیچی نیستن فاز ایلان ماسک میگیرن بگیر برو تا بالا
اینم همونه
الان چین تکنولوژی برقی پیشرفته داره
اینا هم رابطشون با چین خوبه
عه خب عالی شد که
میریم ماشین برقی میاریم بعدم میگیم تولید ملی و ما ویشرفته ترین کشور دنیاییم😍
۱۴ خرداد ۱۴۰۳تاکسی خطی ها باید برقی شن اگه نشن لاقل به کمترین قیمت ممکن عوض شن واقعا واجبه
پیرمرد های بدبختی رو دیدم که ستون از بابابزرگم بیشتر بود ولی مجبورن با پراید و آردی اسقاطی که ترکیدن خرج زندگیشونو در بیارن
هیچکی هم اصلا اهمیتی به این مسائل نمیده
باید لاقل قیمت سورن پلاس تاکسی رو زیر ۵۰۰ میلیون میکردن و طرح اسقاط میزاشتن برا اینا که اول ماشیناشو اسقاط میکردن بعد مثلا با ۱۵۰ میلیون پول یه سورن پلاس با گیربکس اتوماتیک بهت بدن
بنظر من اصلا تاکسی نباید گیربکس دستی داشته باشه من اصلا تعجب میکنم هیچ جا جز خاورمیانه اینطوری نیست …
این بدبختا کمرشون ترکیده داغون شدن باید لاقل تاکسی های تو شهرو عوض کنن
دلم میسوزه به حالشون!
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ستون = سنشون*
۱۴ خرداد ۱۴۰۳سال ۸۴ تاکسی های عربستان (مکه) از تاکسی های الانه ایران بهتر بود
۱۴ خرداد ۱۴۰۳دلم میخواد اونی که دیسلایک داده رو پیدا کنم و ….💦
محمد
۱۴ خرداد ۱۴۰۳انگار هر کاری امارات نکنه یعنی اون کار غلطه!
کل دنیا در تلاش اند که تاکسی ها رو برقی کنن.
۱۵ خرداد ۱۴۰۳بجز افغانستان که در تلاشه تاکسیارو آبی کنه
دیجی
۱۴ خرداد ۱۴۰۳خب سوژه جدید راننده هاجورشد سوار که بشی شروع میکن بدرد نمیخوره هزینه اش بالا ست کولرروشن کنم شارژم تموم میشه نصف وقتم تو صفه شارژه
علی جردن
۱۴ خرداد ۱۴۰۳بخاطر تامین انرژی خودروهای برقی مازوت بیشتر بسوزونید آلودگی هوا بیشتر میشه… دنبال راحل اینم باشین نگاهمون هست بهتون مسئولین
ممد ژانگولر
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ایده درست و کاملا منطقیه و تحسین داره این کار👏.به شرط اینکه از پنلهای خورشیدی هم زیاد استفاده بشه بابت تامین برق شهری .
Amirreza.M
۱۴ خرداد ۱۴۰۳اصلا برقی به نظرم برای تاکسی و اتوبوس و کامیونه حالا نهایتا خودرو های شهری هم نسخه برقی داشته باشن هم بنزینی دیگه جهنم الضرر دو تا سوپر اسپرت هم بسازن اما نباید v8و w12 و … منقرض بشن
فقط انگلستان
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ایران میتونه تو بیابانهای درجه یکش نیروگاه های خورشیدی زیادی تاسیس کنه و درصد زیادی از برق مصرفیش رو تولید کنه حتی شاید کل برق مصرفیش رو
حتی به دلیل کوهستانی بودن هم وزش باد زیادی داره تو نقاط مرتفع و میتونه توربین بادی زیادی هم داشته باشه ولی درجاهای مخصوص که زیبایی طبیعت آسیب نبینه
ایران جغرافیای بسیار باکیفیتی داره طوری که بیابان ها و کلوت هاش جزو بهترینها در جهان هستن و می تونن گردشگری ایران رو خیلی رونق ببخشن.
Amirreza.M
۱۴ خرداد ۱۴۰۳دقیقا شرایط ایران برای انرژی سبز خیلی عالیه امیدوارم یکم سرمایه گذاری بشه تو این زمینه بعد به جای سوزوندن نفت برای تولید انرژی اگه مواد پتروشیمایی تولید و صادر بشه هم سرمایه وارد کشور میشه هم آلایندگی کم میشه
تازه علاوه بر پنل های خورشیدی میشه از برق خورشیدی متمرکز استفاده کرد که کارایی زیادی داره و سیلیسیم هم نیاز نداره
حسین
۱۴ خرداد ۱۴۰۳پنل خورشیدی نیاز به شستشو مرتب و آب زیاد داره که در بیابان نیست .
توربین بادی باعث نابودی درختان اون منطقه میشه .
بهترین روش برای ایران نیروگاه های سیکل ترکیبی هست.
فقط انگلستان
۱۴ خرداد ۱۴۰۳بله امیر رضا جان توربین بادی یه مزیت نسبت به پنل خورشیدی داره و اون این هست که در طول شبانه روز باد می وزه ولی خورشید دیگه شب ها نیست
.
حسین عزیز
شستشو پنل خورشیدی شدنیه و ایران از نظر انتقال آب قوی هستش
توربین بادی هم به درختان آسیب نمیزنه و انرژی بادی کنار انرژی خورشیدی جزو کم هزینه ترین و مقرون به صرفه ترین انرژی هاست.
ناخدا
۱۴ خرداد ۱۴۰۳کی گفته توربین بادی به درختها آسیب میزنه ؟ یعنی حالا توربینهای بادی منجیل و رودبار جنگلها و درختهای اون منطقه رو خراب کرده ؟ این حرفها رو از کجا در میارین ؟
abbas
۱۵ خرداد ۱۴۰۳بله چندین شرکت خصوصی هستند ک رفتن سمت ساخت نیروگاه خورشیدی و بادی اتفاقا سود خوبی هم توشه دولت خودش زمین میده خودشم برقو میخره
ولی یکی اینکه هر کار آفرینی سمت نمیره و دوم سختی کارش بالاس
چون ما هنوز علم ساخت پنل خورشیدی و توربین رو اونم با فناوری روز و تولید بالا نداریم … نگهداری و تعمیرش هم سخته…
متاسفانه چین هم این ی رقم رو با ایران راه نمیاد تا اونجا ک شنیدم
زیزیگولو
۱۴ خرداد ۱۴۰۳طبق اخبار جهانی ریسک آتیش سوزی ماشینای برقی بالاست حتی برندهای درجه یک آمریکایی و اروپایی چه برسه به اینکه چینی باشه اونوقت باید دو چندان بیشتر ترسید 😱
سبز فسفری خسته
۱۶ خرداد ۱۴۰۳به به !! از این بهتر نمیشه برای من راننده تاکسی اسقاطی،همین الان یکی از برجهامو تو خیابون فرشته میفروشم و میرم یکی از این ماشینهای برقی میخرم،بعدش میاندازم تو اسنپ تا با ۱۸ هزار تومن خلق الله را دربست برسونم به مقصدشون،چقدر خوشبختیم ما
M2
۱۸ خرداد ۱۴۰۳مگه ماشینهای هیبرید یا پلاگین که ۴ لیتر در صد کیلیومتر بنزین مصرف میکنن و از حرکتشون برق تولید میکنن و تقرببا هر باک ۶۰ یا ۷۰ لیتری پیماشی در حدود ۲۰۰۰کیلومتر داره چه اشکالی داره و نیازی هم به جایگاه شارژ ندارن.و من فکر میکنم یه بودجه ای تعریف شده حالا کجا خرجش کنیم(هدر بدیم.کسی هم پیگیر نباشه)تاکسی ها و رانندهای بی زبون و بدون تریبونشون از همه چی بهتره