صنعت خودرو در ایران همواره با چالشهایی نظیر افزایش قیمت، کمبود عرضه، وجود واسطهها و عدم شفافیت در قیمتگذاری روبرو بوده است. در این میان، یکی از مهمترین مسائلی که به شدت مورد توجه قرار میگیرد، نحوه توزیع منافع حاصل از تولید خودرو و دسترسی مصرفکننده واقعی به محصول با قیمت مناسب است.
مشکلات موجود در سیستم فعلی
وجود واسطههای متعدد: شبکه گستردهای از واسطهها، از تولیدکننده تا مصرفکننده نهایی، باعث افزایش قیمت تمامشده خودرو و کاهش سهم تولیدکننده و مصرفکننده واقعی از سود حاصل میشود.
عدم شفافیت در قیمتگذاری: قیمتگذاری خودرو در ایران اغلب به صورت دستوری و غیرشفاف انجام میشود که منجر به ایجاد رانت و فساد شده و از طرفی، مصرفکننده را در تعیین قیمت نهایی خودرو بینقش میگذارد.
کمبود عرضه و صفهای طولانی: به دلیل اختلاف قیمت قابل توجه بین کارخانه و بازار آزاد، تقاضای کاذب برای خودرو افزایش یافته و صفهای طولانی خرید خودرو شکل گرفته است.
کاهش کیفیت محصولات: به دلیل تمرکز خودروسازان بر افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضای کاذب، کیفیت محصولات کاهش یافته و رضایتمندی مشتریان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.
دخالتهای دولت در عرضه خودرو: دولت هربار با روشی ابداعی سعی در کنترل بازار دارد با این حال این موضوع هنوز نتوانسته یک بستر سالم و قابل اتکا برای خریداران واقعی برای دسترسی آسان و سریع و به قیمت واقعی به خودرو ایجاد کند و تنها به سوداگری و دلالپروری بیشتر منجر شده است.
راهکارهای بهبود وضعیت
حذف واسطهها: یکی از مهمترین راهکارها برای توزیع عادلانه منافع و کاهش قیمت خودرو، حذف واسطههای غیرضروری و ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرفکننده است. این امر میتواند از طریق فروش مستقیم خودرو به مصرفکننده، استفاده از پلتفرمهای آنلاین و ایجاد بازارهای شفاف انجام شود.
شفافسازی قیمتگذاری: قیمتگذاری خودرو باید بر اساس هزینههای تولید، تورم و عرضه و تقاضا به صورت شفاف انجام شود. همچنین، باید مکانیزمی برای نظارت بر قیمتها و جلوگیری از افزایش خودسرانه آنها ایجاد شود.
افزایش عرضه خودرو: برای کاهش صفهای طولانی و کنترل قیمتها، باید تولید خودرو افزایش یافته و عرضه به بازار به صورت مستمر و برنامهریزی شده انجام شود.
بهبود کیفیت محصولات: خودروسازان باید به جای تمرکز بر افزایش تولید، بر بهبود کیفیت محصولات و افزایش رضایتمندی مشتریان تمرکز کنند.
ایجاد بازار رقابتی: ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی و خارجی میتواند به کاهش قیمتها و افزایش کیفیت محصولات کمک کند.
حمایت از مصرفکننده: دولت باید از حقوق مصرفکننده دفاع کرده و مکانیزمهایی برای رسیدگی به شکایات آنها ایجاد کند.
مزایای توزیع عادلانه منافع
کاهش قیمت خودرو: حذف واسطهها و شفافسازی قیمتگذاری میتواند به کاهش قابل توجه قیمت خودرو منجر شود.
افزایش رضایتمندی مشتریان: بهبود کیفیت محصولات و دسترسی آسان به خودرو با قیمت مناسب، رضایتمندی مشتریان را افزایش میدهد.
رشد صنعت خودرو: با کاهش هزینههای تولید و افزایش تقاضا، صنعت خودرو میتواند رشد کرده و اشتغالزایی ایجاد کند.
کاهش فساد: شفافسازی قیمتگذاری و حذف واسطهها میتواند به کاهش فساد در صنعت خودرو کمک کند.
افزایش رقابتپذیری: ایجاد بازار رقابتی میتواند به افزایش رقابتپذیری صنعت خودرو در سطح بینالمللی کمک کند.
نتیجهگیری
توزیع عادلانه منافع حاصل از تولید خودرو و حذف واسطهها، یکی از مهمترین چالشهای صنعت خودرو در ایران است. برای بهبود وضعیت صنعت خودرو و افزایش رضایتمندی مصرفکنندگان باید تصمیمات قانونگذاران و مجریان در جهتی باشد که هردوسوی مصرفکننده و تولیدکننده را دربرگیرد. همانگونه که رویکردهای یکسویه جمایت ازتولیدکننده باعث فساد میشود، نادیده گرفتن تولیدکننده نیز منجر به ایجاد انواع آسیبها ازجمله رانت، دلالی، نارضایتی مصرفکنندگان، افزایش قیمت، کاهش تولید و کاهش کیفیت خواهد شد.
Cehx
۲۵ آبان ۱۴۰۳تو هر کدوم از نمایشگاه ها نگاه می کنی یه پارس صفر مدل بالا میبینی که داره خاک می خوره بعدش نصف ایران ثبت نام می کردن اسمشون در نمی اومد مشکل از ایرانی جماعته که می خواد تو هر شرایطی از آب گل آلود ماهی بگیره هم ایران خودرو که با خودش میگه من اگه سافت تاچ بزنم یا پلاستیک بو دار ماشینم فروش میرسه بزار پلاستیک بزنم و هم اون دلال که با اکانت صد نفر ثبت نام می کنه تا به یه سودی برسه
زیزیگولو
۲۵ آبان ۱۴۰۳اینا همش شعاره فایده ای هم نداره
رهگذر
۲۵ آبان ۱۴۰۳واقعا نمیفهمم الان ایران خودرو قیمتاش از حدود ۵۰۰ شروع میشه و توی بازار حدود ۲۰۰ تومن بالاتره
وجدانا یعنی با قیمت ۵۰۰ تومن داره ضرر میکنه؟
بعد الان قیمت رو برسونه به ۷۰۰ چطوری باعث کاهش قیمت خودرو میشه؟
معلومه بازار هم ۲۰۰ دیگه میره بالا
حتی اگه بالا هم نره یعنی اگه بازار بیاد ۶۰۰ تومن قیمت کارخونه هم از ۷۰۰ میارن ۶۰۰!؟معلومه که نه!!
رضا
۲۶ آبان ۱۴۰۳اکثر کانالها و سایت های خودرویی به طور کاملا هماهنگ و همزمان دنبال آزادسازی قیمت خودرو هستن ولی از پدال این انتظار نمی رفت
سعی کنید آزاد مرد باشید و طرف حق رو بگیرید … گناه مردم چیه که قیمت تمام شده خودرو در ایران به علت مالیات و بی کفایتی مسئولین و حقوق های نجومی مدیران و واگذاری خودرو به کارمندان خودشون و … بالاست
رضا
۲۶ آبان ۱۴۰۳دوسال قبل که سامانه یکپارچه فروش خودرو راه اندازی شد خودرو دنا پلاس در کارخانه ۱۸۵ میلیون تومان قیمت داشت و اکنون قیمت این خودرو در کارخانه ۵۶۱ میلیون تومان است یعنی طی دوسال ۳۰۰ درصد قیمت کارخانه افزایش داشته است آیا این افزایش قیمت کافی نیست ؟
مهرداد
۲۶ آبان ۱۴۰۳پدال جان از شما انتظار نمیرفت به خاطر پول شرفتون رو بفروشید!
A1
۲۶ آبان ۱۴۰۳بازارو آزاد کنید اون موقع نگران ضرر نخواهید بود چون ورشکست میشین:)
رضا
۲۹ آبان ۱۴۰۳خدا ازتون نگزره، بعد ۵ ماه که پول اولیه را با بدبختی جور کردیم بهشون دادیم برج ۳، الان تو برج ۹ میگن خودرو ۲۰۰ میلیون گرون شده