ایستگاه خبر

اولین مرحله عرضه خودرو در بورس و حواشی آن

ورود دیگنیتی و فیدلیتی به بورس

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مخالفت‌های بسیار اولین عرضه رسمی خودرو در بورس کالا انجام شد.
دیگنیتی و فیدلیتی دو محصول گروه بهمن در این مرحله بر روی تابلوی معاملات به فروش رسیدند.
اگرچه پیش‌ازاین وانت کارا هم در بورس عرضه شده بود اما با مخالف وزارت صمت عرضه آن متوقف شد.
در جریان عرضه دو محصول گروه بهمن، مجموعاً بیش از هزار سفارش گذاری انجام شد که درنهایت تعداد ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی و ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی به بالاترین پیشنهادات قیمت تخصیص پیدا کرد.
در این عرضه دیگنیتی پرایم با نرخ پایه ۸۲۱.۵ میلیون تومان به قیمت میانگین ۱ میلیارد و ۳۳ میلیون تومان (رنگ سفید) به فروش رسید.
لازم به ذکر است قیمت میانگین دیگنیتی، بر اساس کمترین و بیشترین قیمت معامله خودروها بوده و سایر هزینه‌های جانبی و همچنین هزینه مالیات بر ارزش افزوده (حدود ۱۱۳ میلیون تومان)، در آن لحاظ نشده است.
آمار اولیه در رابطه با فروش فیدلیتی نیز نشان می‌دهد که فیدلیتی پرایم ۵ نفره با نرخ پایه ۷۵۸.۵ میلیون تومان پس از رقابت خریداران در بورس، نهایتاً با قیمت میانگین ۹۶۰ میلیون تومان در رنگ مشکی و قیمت متوسط ۹۶۶.۷ میلیون تومان در رنگ سفید معامله شده است.
همچنین فیدلیتی پرایم ۷ نفره نیز با نرخ پایه ۷۷۲ میلیون تومان نهایتاً با قیمت میانگین ۱ میلیارد و ۲۷ میلیون تومان در رنگ مشکی و قیمت متوسط ۹۶۶.۵ میلیون تومان در رنگ سفید معامله شد. به فیدلیتی نیز رقمی در حدود ۹۰ میلیون تومان هزینه‌های قانونی تعلق می‌گیرد.
گروه بهمن زمان تحویل این خودروها را اواخر مهر اعلام کرده و سند این خودروها آزاد و بنام خریدار خواهد بود.

درنهایت با فروش این دو خودرو به مبالغ فوق، بورس کالا در اولین تجربه رسمی خود به‌ظاهر توانست تأثیر خود را نشان داده و این دو محصول را ۱۵ درصد ارزان‌تر نسبت به قیمت بازار بدست مصرف‌کننده برساند.

این سبک فروش باعث شد حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سود بیشتر نسبت به فروش معمولی همین خودروها نصیب بهمن موتور شود. پس از پایان معاملات بورس، در بازار خودرو نیز حدود ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت برای این دو خودرو به ثبت رسید. البته مخالفان عرضه خودرو در بورس این کاهش قیمت فیدلیتی و دیگنیتی در بازار را نتیجه کاهش قیمت دلار و اخبار مثبت برجامی می‌دانند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از اولین عرضه موفق خودرو در بورس کالا گفت:

طبق ماده ۳۶ احکام دائمی، ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها به‌صراحت کالاهایی که وارد بورس می‌شوند، باید از شمول قیمت‌گذاری خارج شوند.

این موضوع می‌تواند دلیل اشتیاق وافر خودروسازان به عرضه خودروهای مختلف در بورس کالا باشد. قرار است ایران‌خودرو و سایپا نیز خودروهای خود را وارد بورس کالا کرده و از این طریق به فروش برسانند و بدین ترتیب علاوه بر خروج از شمول قیمت‌گذاری دستوری، به‌مراتب این خودروها را با قیمت بالاتری خواهند فروخت. علاوه بر این درصورتی‌که خودروسازان بخواهند دست به قیمت‌سازی بزنند می‌توانند با عرضه‌هایی محدود و کم تعداد و با توجه با نظام عرضه و تقاضا قیمت‌ها را به سمت بالا سوق دهند. همچنین امکان بازی با قیمت‌ها توسط مؤسسات حقوقی و یا سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد که تمایل دارند از خودرو به‌عنوان ابزاری در جهت افزایش سرمایه سود ببرند و این کالای مصرفی را تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای نمایند.

کشف قیمت‌ها

یکی از عرضه خودرو در بورس کالا در همان اولین تجربه نشان داد که قیمت‌گذاری دستوری هیچ ثمری جز قیمت‌های نجومی نداشته و روی دیگر قیمت دستوری همان قیمت‌های نجومی بوده است. این در حالی است که قیمت کشف شده در بورس کالا که در ناقص‌ترین شکل ممکن اجرا شد بسیار پایین‌تر از قیمت‌هایی بود که در شرایط مداخله قیمتی دولت انتظار می‌رفت. به عنوان مثال قیمت خودروهای نهایتاً ۱۸ هزار دلاری در بورس معادل حدود ۳۷ هزار دلار کشف شده است!

در ادامه جریان فروش خودرو در بورس کالا بنابر اعلام مدیرعامل سایپا ظرف دو هفته آینده خودروی شاهین نیز همانند محصولات گروه بهمن بر روی تابلوی معاملات قرار خواهد گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (881 ديدگاه)

    این جوری که بیشتر دلال بازی میشه

    موافقم 29
    مخالفم 5
    1. حق گوی باطل

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      افزایش قیمت و کالای سرمایه ای کردن ماشین بصورت قانونی
      خوبه..

      موافقم 33
      مخالفم 5
      1. مهرانیان

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (26 ديدگاه)

        یعنی چی عزیز من. چجوری میگی سرمایه‌ای کردن خودرو کار خوبی است؟ خودرو در همه جای جهان یک وسیله مصرفی است مثل دمپایی که هرکس توان دادن مالیات بیشتر داشته باشد خودروی بهتری سوار میشود. مثلاً امروز در آمریکا اگر خودرو تصادف سنگین کند، هیچکس خودرو را از شما نمیخرد چون ارزش مالیات دادن نخواهد داشت. به همین دلیل است که گورستانهای خودرو آمریکا پر از ماشینهای سالم هستند که اگر این خودروهای تصادفی در ایران بودند به قیمت میلیاردی فروخته میشدند. منظور اینها از یک شرکت سرمایه‌دار که خودرو را به عنوان سرمایه میبیند، دراصل همان «شرکتهای لیزینگ» هستند که رباخواری را روی خودرو انجام میدن. یعنی بیشتر از قیمت واقعی‌‌اش به مردم میفروشند و از همه بدتر همانها هستند که باعث شدند کمبود خودرو در بازار وجود داشته باشه. یک مشت دختر را به عنوان مسئول فروش پشت تلفن گذاشتند و اخلال در بازار ایجاد کردند.

        موافقم 14
        مخالفم 5
    2. bizhan nano

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      کاملا موافقم،چند سال کارم بورسه هرکه بامش بیش برفش بیشتر.طرف قیمت پایه میذاره رو کالای خودش بعدش میشینه پشت سیستم و خودش هم قیمتش رو بالا میبره حالا یه عده ای معذرت میخوام اسکل از همه جا بی خبر فکر میکنن مسابقه اس و همراه با اون ادم پشت سیستم قیمت رو فرو میکنن به خودشون
      قبلا دلم به حال مردم میسوخت ولی همین چند وقت پیش یه آدمی که خدا بیشتر بهش بده ادعای نداری میکرد توی همین سایتای لاتاری خودرو برنده شد و هزینش رو هم کاملا عادی پرداخت کرد اونوقت پدر من با سی سال خدمت دور از خانه و خانواده با چندین سال بازنسشتگی هنوز قسط پژو مدل ۹۶ میده
      چه بذاری نظرم ثبت بشه چه نشه «تمام مردم ایران ادعایی بیش نیستند»

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. Erfan

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    نوعی دیگر از دلال بازی.
    اما به نظر من فیدلیتی ارزش بیشتری از دیگنیتی دارد.
    و فکر کنم که پلتفرم فیدلیتی و تیگو ۸ یکی باشه
    یه فیدلیتی مشکی داخل خیابان دیدم واقعا در ظاهر چیزی کم ندارد مخصوصا از نظر ابعاد در برابر رقبا.
    و رینگ های بزرگش چهره خیلی زیبایی رو به ماشین داده جوری که در نمای کناری رینگ ها من رو با این اندازه مجذوب خودش کرد که کمتر ماشینی توی این رنج قیمتی این ابعاد رینگ رو به صورت فابریک دارن

    موافقم 17
    مخالفم 7
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      عرفان جان
      زیر این رینگ‌های جذاب ، لاستیک کویر خودنمایی میکنه !

      موافقم 17
      مخالفم 4
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    شاهین ، بورس ، شیب ، بام !!!

    موافقم 19
    مخالفم 3
  4. پارسا

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (289 ديدگاه)

    یادتونه قرار بود واردات دوباره راه بیفته ؟ فکر کنم مسئولین از بس به فکر رفاه مردم هستن فراموش کردن

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. بی وطن

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (130 ديدگاه)

    از یک سو خودرو ساز با قیمت بالاتر از پایه میفروشه از طرف دیگه دلال زیر قیمت بازار میخره.ی معامله ی دوسر سود به نفع خودرو ساز و دلال… و مصرف کننده واقعی همچنان اندر خم یک کوچه…رانت خواری و رانت بازی با توجیه بورس فیزیکی کالا…کل اقتصاد مملکت بر این اساس استوار شده…

    موافقم 20
    مخالفم 4
  6. مهرانیان

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    بیشتر شبیه مزایده در بورس است. ببینید چکار کردیم که خاک بر سر شدیم.

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. Zonda R

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    همیشه برام مفهوم بازار جالب بوده
    بازار!! اصلا این بازار کی هست؟؟؟
    بورس
    دلال
    قرعه کشی
    صف طولانی اسم نویسی
    دلیل همش عرضه کمتر از تقاضاس
    شما خودرو رو صادر که نمیکنید یه مونتاژ کار ساده هستید ک فقط کارش بالا بردن قیمت و پایین اوردن کیفیته
    اندازه نیاز مردم تولید کنید رانت!!! از بین میره

    موافقم 6
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا