اواخر اردیبهشت ماه امسال دولت در راستای کاهش دلالی در بازار خودرو و ساماندهی این بازار آشفته از سامانهی فروش یکپارچهی خودرو رونمایی کرد. گرچه دولت معتقد بود باید به فروش خودرو توسط قرعهکشی پایان دهد اما این سامانه نیز همچنان پر پایهی قرعهکشی است. پس از گذشت پیش از یک ماه خریداران مشکلات بسیار زیادی با این سامانه دارند و ظاهرا قرعهکشی خودرو به جای توسعه و بهبود، پسرفت کرده و با مشکلات عدیدهای روبرو است.
سامانه انحصاری ثبت نام خودروها که مشخص نیست با چه شرایط و ضوابطی به یک سایت اهدا شده دارای باگهای امنیتی و عملکردی غیرشفاف و فاقد نظارت است که با اهداف تعیین شده برای واگذاری عادلانه خودروها در تضاد است. سید مهدی نیازی معاون وزیر صمت در نامهای به منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت صلاحیت فنی و امنیتی این سامانه را مورد سوال قرار داده است و ظاهرا قرار است فعلا قرعهکشی خودرو متوقف شود.
در این نامه آمده است:
«همانگونه که در جلسات کارشناسی، پیش از دوره اول قرعهکشی خودروها بهواسطه سامانه جدید یکپارچه تخصیص خودرو بهاستناد صورتجلسات مربوطه بهوضوح اعلام گردید، دفتر فناوری داده، اطلاعات و امنیت فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی انتخاب پیمانکار، عدم عقد قرارداد با وزارتخانه، عدم مالکیت سامانه و همچنین عدم ورود در تحلیل فرایند تخصیص، امکان پذیرش مسئولیت در خصوص تأیید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را ندارد و صرفاً در این شرایط، امکان ارائه مشورت فنی در جلساتی که در این رابطه برگزار میشود وجود دارد.
لازم به ذکر است در صورت واگذاری رسمی مسئولیتهای مربوط به مباحث فنی سامانه مذکور، مواردی از جمله انتخاب پیمانکار، اجرا، و پیادهسازی و تست همهجانبه سامانه، نیازمند طی مراحل فنی و کارشناسی موضوع بوده و تحلیل فرآیندها و زیرساختهای مربوطه نیز میبایست تعیین تکلیف شود.لذا پیشنهاد میگردد برای قرعهکشی آتی از طریق سامانه مزبور، فعلاً موارد و نقطهنظرات مرکز افتای ریاستجمهوری بهطور ویژه از آن مرجع درخواست و پس از دریافت و آمادهسازی سامانه مطابق آن موارد نسخه نهایی بهمنظور تست و ارزیابی فنی در اختیار یکی از آزمایشگاههای حائز صلاحیت تحت نظارت مرکز افتا قرار داده شود و قرعهکشی به بعد از آن زمان موکول شود. دفتر فناوری داده اطلاعات و فضای مجازی آماده همکاری برای موارد ذکرشده میباشد.»
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب موارد فوق گفت: آنچه در مورد این سامانه مطرح شده مراحلی است که باید طی شود تا مسوولیت انجام قرعهکشی به وزارت صمت واگذار شود.
امید قالیباف افزود: در حال حاضر تصدیگری وزارت صمت در واگذاری خودرو در دستور کار نیست و مرحله دوم تخصیص خودرو مشابه مرحله نخست از طریق سامانه ای که مورد استفاده قرار میگیرد انجام خواهد شد.
وی همچنین از رسانه ای شدن مکاتبات کارشناسی و مرسوم وزارت صمت گلایه کرد.
هیچکس
۷ تیر ۱۴۰۱آب از سرچشمه گل آلود است
بی طرف
۷ تیر ۱۴۰۱خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است!
Regra loaded
۷ تیر ۱۴۰۱الی برکت الله
AMANTE
۷ تیر ۱۴۰۱چقدر سخته که فروش ماشین رو به خود شرکت ها واگذار کنن!؟ و شرکت ها بدون عجله و به میزان تولیدی که دارن ماشین برای فروش عرضه کنن و بقیه در نوبت باشن.
این روشی که بالا گفتم در تمام جهان مرسوم هست و حتی گاهی شده برای خرید یک ماشین مردم ماه ها و سالها صبر کردن.
ایران فرانسه
۷ تیر ۱۴۰۱بارها در نظراتم اعلام کردم راه حل، تعامل سازنده با دنیا و رعایت اصل عرضه و تقاضا است ولی از وقتی که این سامانه توسط وزارت صمت راه اندازی شده خودروسازان بالاخص خودروسازان خصوصی که رانتهای وحشتناک پیش فروش های سرکاری و بعد فروش خودروها به قیمت بازار آزاد از طریق نمایندگی ها، بدجوری به مذاق شون مزه کرده بود، از طریق چندتا سایت خاص خودرویی ( خوشبختانه پدال جزو شون نیست) شروع کردن هر روز به بهانه های مردم پسند مثل عدم شفافیت و …. پنبه این سایت رو زدن ،چندتا نکته داره این فضا سازی ها :اولا هر عقل سلیمی می دونه قرعهکشی روش صحیحی نیست ولی با توجه به اوضاع کشور و افزونی تقاضا بر عرضه فعلا لاجرم ه .
ثانیا همانطور که در یکی از کامنت های گذشته نوشتم سال ۹۹ مجبور شدم سوزوکی ویتارا ی نازنین رو بفروشم و از اون زمان تک ماشین شدم چون همسرم شاغل و دوتا بچه محصل داریم به شدت نیازمند ماشین دوم هستیم حتی یکبار با توجه به بودجه مون از کاربرای پدال نظرخواهی کردم ،القصه دو ساله خانمم و ۴ نفر از اعضای فامیل که گواهینامه دارند ولی ماشین نیاز ندارند ، توی همه قرعهکشی های تمام شرکت های خصوصی و دولتی شرکت کردیم دریغ از یک ماشین، اما اینبار که دست اینها کوتاه شد ( سامانه قرعهکشی همه خودروسازان تا بار آخر متعلق به مگا موتور سایپا؟!! بود) خوشبختانه خانمم از گروه بهمن فیدلیتی برنده شد نمی دونید قیافه و رفتار کارکنان نمایندگی با ما چطوری بود کم مانده بود مارو کتک بزنن به ما روز ارائه مدارک به چشم کسانی نگاه می کردند که اونا رو از یه رانت بادآورده ۳۰۰ ، ۴۰۰ میلیونی محروم کردیم. نمی گم امکان تخلف در وزارت صمت نیست و شاید این قرعهکشی سالم که شنیدم خیلیا مثل ما بعد از بارها شرکت ، برنده شدن ، از حب علی نبوده و از بغض معاویه بوده ، ولی این دلیل نمیشه عوامل خبرنگار خودروسازان شانتاژ کنند و مردم رو فریب بدن
Amard
۷ تیر ۱۴۰۱وزیر و بالادستیش با چه شرایطی انتخاب شدن همه میدونیم هیچ کدوم از این تصمیم گیران شایسته اون پست نیستن نه روزمه قوی دارن نه دانش فنی بالا به سبب یه سری روابط و افکار خاص و سر سپردی در اون پست قرار گرفتن انتظار نتیجه درست نامعقول در مملکتی هستیم منافع یه عده عقب مونده بر اکثریت و منافع ملی ارجهیت دارع باید این سیستم تغییر داد راه دیگه ای نیست
Behnam1012
۷ تیر ۱۴۰۱این خانه از پایبست ویران است
محمدامین
۷ تیر ۱۴۰۱تا نظم در سامانه یکپارچه نباشه همینه که هست خودروکم آوردید چرا مردم و سرکار گذاشتین واقعیت و بگین خلاص
HamiD
۷ تیر ۱۴۰۱آقا سالیانه صدها هزار نفر (بلکه ممکنه چند میلیون نفر) فارغ التحصیل میشن بعد چهارتا بی سواد دارن مملکت رو هدایت میکنن …
این یعنی کار بیهوده! خب حاجی دانشگاه هایی که هیچ فایده ای ندارن و فقط وقت ملت رو میگیرن جمع کنین به جاش مسجد بزنین ملت دعا کنن که اقتصادشون پیشرفت کنه …
وقتی اینهمه دانشجو تربیت میکنین بعدش کار رو از یه بی سواد میخواین تهش میشه همین!!!
این نامه هم حتی اگه طلاکوب شده باشه بازم فاقد اهمیته ... بی صاحب تر از این مملکت وجود نداره …
بنده از همین جا اعلام میکنم ای کالا های بی تربیت ارزان شوید وگرنه با دشمنان همدست هستید و با شبکه های معاند هم همکاری میکنین!!!
ای واردات چرا اینقدر سفتی چرا باز نمیشی؟!!