اولین دوره از قرعهکشی در سامانه تخصیص خودرو در روز دوشنبه ۹ خرداد ماه برگزار شد و شرکت کنندگان این دوره میتوانند با مراجعه به سایت sale.iranecar.com و با استفاده از کد ملی یا کد رهگیری از نتیجه قرعهکشی باخبر شوند.
به گفته مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت، با توجه به افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در خودروسازان بزرگ کشور تا خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (تولید کامل بالغ بر ۸۳ هزار خودرو در مقایسه با میزان ۳۰ هزار خودروی کامل تولید شده در مدت مشابه سال قبل ) ۳۸ مدل خودروی مختلف از ۶ خودروساز کشور در این دوره ارائه شد و چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر دراین سامانه ثبت نام کردند که سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۹۱ نفر در طرح عادی و۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده شرکت کردند.
مجموع ظرفیت در نظر گرفته شده در خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق العاده، پیش فروشهای کمتر از یکسال و مشارکت در تولید) عرضه شد. بدین ترتیب شانس برنده شدن به طور میانگین تنها ۴.۲ درصد خواهد بود که البته نسبت به برنامههای فروش خود شرکتها به مراتب بالاتر است.
در مجموع، ۱۹۱ هزار و ۶۰۶ نفر منتخب اصلی و ذخیره این دوره فروش یکپارچه خودرو شناخته شدهاند که به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به همه آنها خودرو تخصیص داده خواهد شد.
به عنوان مثال در آخرین عرضه ایران خودرو ۱۱.۵ میلیون نفر بهازای عرضه ۵۰ هزار خودرو ثبت نام کرده بودند در حالی که با عرضه یکپارچه خودرو میزان ثبتنام کنندگان محصولات این شرکت به سه میلیون و ۶۹۹ هزار خودرو بهازای عرضه صدهزارتایی، کاهش یافت و به عبارت دیگر احتمال دسترسی مصرفکنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروسازداخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافته است.
در طرح فروش فوق العاده محصولات سایپا هم در مجموع ۳۴۰ هزار و ۶۹۷ نفر شرکت کردند. ظرفیت محصولات عرضه شده سایپا در این طرح ۲۰ هزار و ۸۸۷ خودرو در نظر گرفته شده است.
در این طرح ۴ هزار و ۸۲۵ دستگاه خودرو تیبا۲ عرضه میشود. علاوه بر این هزار و ۵۰۰ دستگاه ساینا ای ایکس، ۶ هزار و ۸۴۵ دستگاه تیبا اس ایکس، ۴ هزار و ۹۰۴ دستگاه کوییک آر با گیربکس معمولی، ۸۹۷ دستگاه کوییک اس و هزار و ۹۱۶ دستگاه کوییک با گیربکس معمولی عرضه میشود.
جالب اینکه در طرح پیش فروش محصولات سایپا تنها ۱۰ هزار و ۷۶۸ نفر شرکت کردند در حالی که ظرفیت محصولات عرضه شده سایپا در این طرح ۱۹ هزار و ۳۵۴ خودرو است. بنابراین همه ثبت نام کنندگان پیش فروش سایپا، واجد دریافت خودرو و برنده خواهند بود.
قرار است در تیر ماه دومین عرضه در این سامانه انجام شود و به طور منظم و برای عرضه عادلانه و شفاف خودرو این روند ادامه یابد.
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دستور وزارت صمت و زیر نظارت تحت نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بر اساس اجرای بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیسجمهور در خصوص چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، از روز سهشنبه هفته گذشته کار خود را آغاز کرد.
چهار میلیون متقاضی و ناتوانی خودروسازان در تولید
منابع خبری مختلف، مجموع خودروهای قابل عرضه توسط شرکتهای مختلف فعال در ایران را، سالانه حدود یک میلیون تا ۱/۲ میلیون دستگاه عنوان کردهاند. در سال ۱۴۰۰، تعداد ۹۹۱ هزار و ۶۹۸ خودرو در ایران تولید شده است. از سویی دیگر، سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، در سخنانی که بهمنماه سال ۱۴۰۰ انجام داد، ابراز امیدواری کردهبود که تیراژ تولید خودرو در ایران، به ۱/۶ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱ برسد.
حتی با فرض بر تحقق رویاپردازیهای وزیر صمت، تناسبی بین ۱/۶ میلیون خودروی تولیدی و چهار میلیون متقاضی دیده نمیشود. این شرایط، نیاز مبرم به واردات خودرو، تغییر در فرایند تولید شرکتهای داخلی و ساماندهی بخش خصوصی را نشان میدهد.
پیشنهاد میشود ثبت نام در قرعهکشی همراه با پرداخت کامل قیمت خودرو صورت گیرد. از آنجا که مشتریان واقعی، خواهناخواه بعد از برنده شدن باید این مبلغ را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند، بهتر است پرداخت به یک حساب دولتی در قبل از قرعه کشی صورت گیرد. در این صورت بسیاری از افرادی که تنها به امید برنده شدن و دلالی خودرو در این لاتاری شرکت میکنند مانند اعضای مختلف یک خانواده یا افرادی که توسط دلالان خودرو مامور به ثبتنام میشوند از این فرایند جا میمانند و تنها مشتریان راسختر و واقعی باقی خواهند ماند. در این حالت پیشبینی میشود رقم شرکت کنندگان تا ۴۰۰ هزار نفر کاهش یابد که در این حالت تنها پس از چند ماه، میزان متقاضیان و برندگان متعادل شده و بازار خودرو نیز متاثر از آن آرام خواهد گرفت.
بهروزرسانی:
منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت از اعلام طرحهای فروش خودرو خارج از روند قرعهکشی بهزودی خبر داد و گفت:
مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه تیرماه برگزار میشود.
وی افزود:
در پی افزایش تولید خودروهای کامل در خودروسازان داخلی و افزایش عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱ به میزان بیشتر از ۲۰۰ درصد سال گذشته و در پی مباحث مرتبط با اعلام اسامی برندگان نخستین مرحله تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، به دستور وزیر صمت مقرر شد به همه منتخبین که نامشان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شده است (اعم از منتخبان اصلی و ذخیره) خودرو تخصیص داده شود.
وی گفت:
در خصوص واگذاری خودرو به منتخبین رزرو، پس از اتمام مهلت ثبتنام منتخبین اصلی در روز ۲۵ خرداد، اطلاعرسانی تکمیلی انجام خواهد شد.
NAVID۰۰۹۸
۴ خرداد ۱۴۰۱😂😂😂😂😂😂😂😂🤦♂️
نشون میده همه نیازمند خودرو هستند !
عجب روزگاریهها !
زیزیگولو
۱۰ خرداد ۱۴۰۱من که ماشین ایرانی ندارم ولی خیلی از مردم تو شهرای بزرگ به ماشین احتیاج دارن و اکثراً هم دوست ندارن ماشین دست دوم بخرن و دوست دارن فقط ماشین صفر از کارخونه بخرن چون تو حاشیه بازار قیمت خیلی بالاتر از کارخونه هستش …… البته خیلیا هم بخاطر دلال بازی و تفاوت قیمت بین کارخونه و حاشیه بازار و سود کردن ثبت نام میکنن
Amard
۱۰ خرداد ۱۴۰۱پرفسور نیاز بازار ایران حداقل سالی یک نیم میلیون اما تولید هشتصد نه صد هزارتاس الان که سه سال تحریم هستیم پس نیاز سه سال جمع شده غیر از این مسله وقتی تصمیم گیران انحصار ایجاد کردن خودرو مونتاژی به قیمت چند برابر و واردات به کل ممنوع کردن انتظار داری مردم چکار کنن خود من اول میگفتم نخرید مجبور میشن بیارن پایین اما نخریدم الان من ضرر کردم اونایی که خریدن سود کردن کیفیت خودرو ایرانی اشغال ولی تا وقتی سیستم مملکت داری تغییر نکنه چیزی تو اقتصادو صنعت کشور عوض نمیشه
Dian
۴ خرداد ۱۴۰۱ولی سوال اینجاست چندنفر از اون ۴ میلیون واقعا به خودرو نیاز دارن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ خرداد ۱۴۰۱برعکس، به نظر من 10 تا 15 میلیون نفر در ایران، واقعا خودرو نیاز دارن
افراد بسیار زیادی هستند که علاوه بر دسترسی به نقدینگی 300 تا 500 میلیون تومان، هیچ وقت ثبت نام اینترنتی نمی کنن، چون از تولیدات سایپا و ایران خودرو خوششون نمیاد یا اصلا معتقدن شانسی در قرعه کشی ندارد.
خود من و پدرم و چند نفر دیگه از اعضای خانواده ام چنین شرایطی داریم، اگر ماشین مناسب خارجی، بدون دردسر قرعه کشی وجود داشته باشه، با قیمتی حدود 300 میلیون تومان خریدار هستیم، همه جای دنیا با 10 هزار دلار ماشین دست دوم باکیفیت وجود داره
ناشناس
۵ خرداد ۱۴۰۱جناب مدیر : اگه منتظرید خودرو خارجی لوکس ۲۰۲۲ با قیمت ۳۰۰ میلیون سوار بشید پس منتظر ده برابرشدن قیمت بنزین هم باشید وقتی برا پر کردن باک بنزین خودرو خارجیتون دو میلیون تومن هزینه کردید حسرت این روزها رو خواهید خورد . اصلا ولش کن من دارم چرت و پرت میگم . موفق باشید و با خودرو خارجیتون مسافرتهای شیرینی براتون آرزو میکنم .
NAVID۰۰۹۸
۴ خرداد ۱۴۰۱هیچکدام
به وَلاه قسم که هیچکدامشون ، هیچکدام !
اونی که نیازمند این خودروهاس ، اینقدر درگیرِ تورم و گرانی شده که اجاره خونه ، خورد و خوراک پوشاک اَمانش را بریده و همین که نفس میکشه میگه خداروشکر !
اینا ۴ میلیون دلال و طمعکار هستند که یا میخواهند بفروشند یا بگذارند کنار باقی ماشینهاشون !
دیگه به خودمون که دروغ نمیتونیم بگیم که ، میتونیم ؟!
جناب اشتری نازنین ، دیگه از نزدیک دارم میبینم از نزدیک چه کسانی دارند ثبتنام میکنند !
طرف به اسم کارگر و کارمنداش هم ثبتنام میکنه و اتفاقاً به نامش هم در آمدهدچندتا چندتا و یه پولی ناچیز هم به آنها میدهد و خودرو رادمیگیره فقط برای سود بازاری زیادش !
طرف ۴تا ماشین داره خارجی ایرانی ولی باز هم ثبتنام میکنه ، چرا ؟!
چون بنده خدا نیازمنده ، گناه داره ، ای بابا !
Mohsen. G
۱۱ خرداد ۱۴۰۱این منطق هر بازاریه، جای گلایه و ناراحتی نداره،. همه به دنبال منافع خودمون هستیم، اون کسی که به نام کارمند ها و کارگر هاش ثبت نام میکنه چند میلیارد پولش رو در صورت برنده شدن میریزه به حساب اون افراد،. این یعنی ریسک… ممکنه تو این فرآیند بعضی وقتا بد بیاره و پولش سوخت بشه… ولی دل اش رو داره،. به راحتی میگیم و دلال و ازش رد میشیم، دلال تو این مملکت با این حجم از بی اعتمادی و کلاهبرداری باید زیرک باشه و قدرت ریسک بالایی داشته باشه،. خیلی از ما الان آنقدر پول داریم که از بازار آزاد یه ماشین متناسب با سرمایه مون بخریم و بذاریم تو پارکینگ، مطمئنا سال دیگه همین موقع بالای 50 در صد سود میکنیم که البته 20 در صد سود بانکی اش رو بذارید کنار به 30 درصد سود بیشتر میرسیم، ولی چند نفرمون اینکار رو میکنیم؟! میدونم جواب چیه، ولی واقعیت اینه که قدرت ریسک نداریم و بقیه حرفهای اخلاقی شعاره…. (به جز درصد کمی از مردم که همیشه با وجدان و فرهیخته آن که من خودم رو جزو اونا نمیدونم)
مزدا
۴ خرداد ۱۴۰۱جالب اینجاست خیلی از این افراد پول خرید خودرو رو هم ندارند فقط میخوان برنده بشونده و امتیازشو به یکی دیگ بفروشند
دکتر استاپ
۴ خرداد ۱۴۰۱حتی اینکه ثبت نام میکنند تا بتونن توی بازار آزد بفروشن نشونه فقره
al-ml-kh
۴ خرداد ۱۴۰۱قشنگ نود درصد افراد ثبت نامی نیت فروش تو بازار آزاد دارن
Amard
۴ خرداد ۱۴۰۱ببین عزیزان همه چیز بهم وصل شما نمیتونی یه کشور داشته باشی تصمیم گیرانش بیسواد نالایق باشن و یک سیستم مملکت داری داشته باشی که بر اساس وابستگی باش نه شایستگی و رقابت سالم و اونوقت انتظار داشته باشی که همه چیز رو اصول باش من جمله اقتصاد و صنعت اگه الان به شما بگن واردات ازاد هر خودرو خواستی بیار تعرفه هم صفر بازم میری ثبت نام میکنی قطعا جواب منفی جوری بازار مهندسی کردن که خودرو چینی بالای چهارصد پنجاه میلیون باش در صورتی که تعرفه ckd 32 درصد نه 100 درصد حالا این وسط مشکل از کیه اونی که این ساختار بیمار ایجاد کرد و ملت هم دنبال سود الان هستن براشون مهم نیست امینت نداره ماشین مصرف سوخت بالاست میخره گرونتر میفروشه سودشو میبرع
ارین صاحب جمعی
۴ خرداد ۱۴۰۱تنها راهی که خودروسازی ایران درست بشه اینه که فلج بشه با نخریدن مردم چون وقتی میری میخری یعنی آقا دمت گرم مرسی که هستی ولی وقتی نخریدی آره خیلی آدما بیکار میشن ولی در عوض این دولت مجبور میشه واردات کنه چون قیمتا منفجر میشه
al-ml-kh
۴ خرداد ۱۴۰۱برادر من تهش مردم ننویسن انقد دلال و سودجو هستن که فقط میخوان با ضربه زدن به مردم یجوری خودشونو بکشن بالا اونا میرن مینویسن
TML BN
۴ خرداد ۱۴۰۱دست به دست هم ثبت نام میکنیم
یوهووووو
😂😂
ممد ژانگولر
۴ خرداد ۱۴۰۱فکر کنم انقدر ثبت نام جذاب شده از کشورهای همسایه ترکیه و افغانستان هم تو این مسابقه شرکت کردن هیجان زندگیشون کم نشه 😂
چهار میلیون ؟!!!
چه خبره آخه
SS
۴ خرداد ۱۴۰۱سال 96 از ایران خودرو یه ماشین با اقساط دو ساله و تحویل سه ماهه گرفتم
حالا شرایط چه تغییری کرده؟؟ دلالی چرا به وجود میاد؟؟ کاملا مشخصه چون عرضه و تقاضا به هم خورده
چون یه عده گفتن تحریم هیچ اثری نداره و تازه خودکفا هم میشیم
بعد دیدن تحریم اثر داره و در واردات رو بستن فکر کردن مسئله حل میشه… تولید کنندهاشون هم خودکفا نشدن و تولیدشون نصف شد… حالا بازار مونده و یه مشت ماشین خارجی با قیمت های فضایی که خرید و فروش نمیشن، یه عده که میخوان ماشین بخرن که ارزش پول خودشون رو حفظ کنن و شاید یه تعداد مشتری واقعی که به ناچار باید در قرعه کشی فرغون سازان شرکت کنن.
حسام
۴ خرداد ۱۴۰۱حساب بانکی همین ۴میلیونو تا عمر دارن کنترل کنن تا مشخص بشه دلال کیه و مصرف کننده کیه،اگرم ثابت شد دلاله مالیات سنگین بگیرن ازشون
Hamid
۴ خرداد ۱۴۰۱ما که مصرف کننده هستیم بهمون نخواهند داد
ولی آیا چه رانتی پشت این هست
مگه میشه از این سود گذر کنند
Lione
۱۰ خرداد ۱۴۰۱من خودم ماشین دارم و نمیتونم هم ثبت نام کنم ولی به نظرم اگر عده ی زیادی هم برای دلال بازی ثبت نام میکنن نمیتونیم ایرادی بگیریم وقتی قانون کشور راهی به این واضحی برای دزدی و گرون فروشی باز گذاشته نمیشه مردم رو محکوم کنی که چرا استفاده میکنن اصلا منطق وجود قانون و حسابرسی در هر کشوری همینه
bardiya
۱۱ خرداد ۱۴۰۱یک دوچرخه بخرید صد زحمت به خودرو هم واسه سلامتی مناسب هست هم نه بیمه میخواد و نه بنزین و نه گواهینامه نه مشکل پارکینگ فقط روغن ترمز رو عوض کن که بعضی از دوچرخه ها هم دیسکی هست و هم سیمی روغنی و خاطراتش کمتر از موتور هست البته خیلی هم کاربردی هست موقعی که میخواهید پارک کنید البته بعضی جاها پارک مخصوص هست یک زنجیر با یک قفل کتابی نصب کنید با خیال آسوده بروید خرید کردن یا تفریحگاه و… فقط امکاناتی ایمنی داشته باشید مگر چقدر میخواد هزینه بر بشه و اینکه نه خراب میشه نه استرس و اعصاب در ترافیک رو داری و راحت در مسیرهای خط عبور دوچرخه بدون دردسر بروید و سالهای سال کار میکند وقتی تصادف کنی و همش دعوا با راننده یا رفتن به تعمیرگاه از این خبرها نیست پول بنزین و بیمه رو بزارید توی جیپ و برند دوچرخه های خوب هم توی بازار هست بستگی به شرایط مالی طرف داره اگر اهل کوهستان و دشت هستید بروید دوچرخه کوهستان با کمک گازی و بادی نرم هست با تشکر