ایستگاه خبر

آزادسازی واردات و قیمت بنزین سوپر در ایران؛ باک بنزین میلیون تومانی!

براساس طرح جدید دولت، شرکت‌های خصوصی اجازه واردات بنزین سوپر و عرضه با قیمت آزاد خواهند داشت. این شرایط، می‌تواند هزینه پر کردن یک باک را به ۳ تا ۴ میلیون تومان برساند.

بنزین ایران

ظاهرا صنعت پتروشیمی ایران امکان تولید بنزین سوپر ندارند. به بیان بهتر، از نظر مهندسی و فنی، توانایی تولید بنزین سوپر در ایران هست اما نیاز بسیار زیاد کشور ما به سوخت معمولی (بنزین عادی) باعث شده است، ظرفیت‌ها به سمت محصولات نفتی ارزان‌‌تر اختصاص یابد.

در ایران، ارزان‌ترین نرخ بنزین نسبت به تمام کشورهای جهان وجود دارد. این شرایط، حالا به معضلی عجیب برای اقتصاد ایران تبدیل شده است و تورم سنگین، عملا بنزین را ارزان‌تر از آب معدنی کرده است. از سویی دیگر، کوچک‌ترین تغییر قیمت در سوخت‌های مخصوص حمل و نقل، تاثیری بزرگ بر افزایش تورم و گرانی خواهد داشت.

جایگاه‌‌های عرضه بنزین سوپر در شهر تهران+جدول

از نظر اقتصادی، ادامه‌ی روند فعلی غیرممکن به نظر می‌رسد و دولت به دنبال راهی کم‌خطر برای کاهش هزینه‌های مرتبط با تامین بنزین ارزان قیمت است. برنامه‌ی واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی، از یک طرف باعث می‌شود افراد ثروتمند جامعه و مالکان خودروهای گران‌قیمت، سوخت مورد نیاز خود را با قیمت آزاد بدون یارانه بخرند و از طرف دیگر، بخشی از نیاز کشور به بنزین بسیار ارزان یارانه‌ای، کم شود.

بنزین معمولی عمدتا اکتانی بین ۸۵ تا ۸۷ دارد. در مقابل، عدد اکتان بنزین سوپر بالاتر و برابر با ۹۵ است. به دلیل عدد اکتان بالاتر، بنزین سوپر با موتورهای مجهز به توربوشارژر سازگاری بیشتری دارد. این نوع بنزین از پیش‌اشتعالی و ناک زدن موتور جلوگیری می‌کند. در موتورهای غیرتوربو ضرورتی بر استفاده از بنزین سوپر نیست، هر چند به خاطر کیفیت بالاتر، این نوع بنزین باعث افزایش بازدهی و راندمان موتور خودرو می‌شود. در بیشتر خودروهای داخلی استفاده از بنزین معمولی خللی در عملکرد موتور ایجاد نمی‌کند.

واردات بنزین سوپر آزاد شد | مخاطب۲۴

در ایران، متفاوت از غالب کشورهای دنیا، شرکت‌های دولتی وابسته به وزارت نفت، تهیه و توزیع بنزین را انجام می‌دهند. حالا قیمت نهایی بنزین سوپر وارداتی و شرکت‌های خاصی که اجازه حضور در این تجارت پرسود را خواهند داشت، نامشخص است. در سمت دیگر ماجرا، بنزین باکیفیت (سوپر) در کشورهای حاشیه خلیج فارس، تقریبا لیتری ۸۰ هزار تومان قیمت دارد و به این شکل، ۵۰ لیتر برای یک باک حدود ۴ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

البته می‌توان اطمینان داشت شرکت‌های خاص، از ارز دولتی با نرخ ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان استفاده کنند و ضمن خرید با حجم بالا، بنزین سوپر را کمی ارزان‌تر از نرخ کشورهای عربی به مشتریان ایرانی بفروشند. مجموع این موارد، نهایتا شاید بتواند بنزین سوپر را در حالتی بسیار خوشبینانه تا لیتری ۴۰ هزار تومان کاهش دهد. این شرایط یعنی یک باک بنزین ۵۰ لیتری، معادل ۲ تا ۲/۵ میلیون تومان خواهد بود.

امروز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور در خصوص پیش‌بینی قیمت بنزین سوپر وارداتی گفت:

ما دو نوع قیمت‌گذاری برای سوخت و بنزین در جهان داریم؛ یکی بهای جهانی است و دیگری بهای فوب خلیج فارس (هزینه‌ای که زمان تحویل کالا روی عرشه کشتی باید پرداخت شود). بهای فوب خلیج فارس نصف بهای جهانی است، لذا قیمت بنزین‌های سوپر وارداتی بر اساس فوب خلیج فارس و نه قیمت جهانی محاسبه خواهد شد.»

بهای هر لیتر بنزین سوپر براساس فوب خلیج فارس بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و بهای آن بر اساس نرخ جهانی حدود ۶۰ هزار تومان تمام می‌شود؛ لذا با این‌که هم‌اکنون بهای دقیق این نوع بنزین وارداتی مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود بهای آن بین همان ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2864 ديدگاه)

    شاید یک روز در ایران، فقط بنزین سوپر عرضه بشه و بنزین دولتی…

    موافقم 12
    مخالفم 2
  2. JaMsHiD-B

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2772 ديدگاه)

    هیچی دیگه
    آشغالای ایران‌خودرو هم دیگه نمیشه روشن کرد

  3. حسین

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    به نظرم تصمیم بدی نیست ، اونی که بنز و بی ام و سوار میشه و یا حتی ماشین های لوکس تر خب مشکلی با این قیمت ها هم نداشته باشه شاید و خب چرا بیاد دولت بنزین سوپری که با هزار و یک زحمت پول ارزشو جور کرده به مفت بده بهشون ؟
    ولی این وسط ماشینای توربو داخلی ( دو سه مدلی بیشتر نیستن البته ) و ماشینای چینی به خصوص جدید تر هایی که TGDI هم هستن مشکل خواهند داشت که شاید برای صاحبان اون مدل ماشین ها خب همون راه حل اکتان ( به شرط در دسترس شدن اکتان اصلی به مقدار نیاز بازار ) جواب گو باشه ،
    در مجموع خودرو های تنفس طبیعی این وسط برنده هستن که این مدل درد سر ها رو ندارن

    از طرفی اون هزینه کمتری که دولت انجام بده و شاید مقداری سودی که از این راه به دست بیاره خودش اگر مثلاً توی بهبود کیفیت بنزین معمولی سرمایه گذاری بشه می تونه به سود همه تمام بشه

    موافقم 1
    مخالفم 14
  4. سهیل گل آزاد

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    پارسال یه کوییک داشتم که همشم تو پارکینگ بود چند روز به چند روزم یه استارتم بهش نمیزدم یه بیرون میخواستی بیای واسه ده پونزده کیلومتر یه دفعه ای میدیدی بیشتر از یه ساعته تو ترافیکی خودم از وضعیت این ترافیک تهران و اینا از ماشین بدم اومد آخرشم فروختمش موافقم واقعا با این طرحه که بنزین گرون بشه یه خورده این ترافیکای بیخود و مسخره کمتر بشن حداقل بنزین رو گرون کنید ولی در عوضش این عزرائیل های سیار سایپا و ایران خودرو هم باید ارزون بشن و خیلی از این برندای بی نام و نشون درجه سه چهار چینی

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. Ben

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (224 ديدگاه)

    من میترسم کار به جایی بکشه که دولت عمدا بنزین ارزون رو کمیاب کنه، اونوقت مجبور بشیم بنزین ۴۰ هزاری بزنیم.

    موافقم 12
  6. Kiarash

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (484 ديدگاه)

    کشوری که با این همه منابع و مخصوصا نفتی که داره الان مجبوره بنزین رو یا وارد کنه یا گرون کنه !
    اینم دست گل کسی که می گفت آب و برق رو مجانی می کنه

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا