وزیر کشور مشابه قبل، افزایش قیمت بنزین در سال جاری را تکذیب کرد؛ اما شایعات مختلف برای عرضهی بنزین سه نرخی یا بالا بردن هزینه سوخت شهروندان پرمصرف، شنیده میشود.
در ایران، رسما ارزانترین بنزین دنیا عرضه میشود و حتی با نرخ ۳ هزار تومان برای یک لیتر و دلار ۸۷ هزار تومانی امروز، میتوان نتیجه گرفت که پرمصرفترین سوخت کشور ما به قیمت لیتری ۳ سنت تحویل مردم شده است. از سویی دیگر، عالب شهروندان ایرانی، فقط از سهمیه لیتری ۱۵۰۰ تومان استفاده میکنند و بنزین را لیتری ۱/۵ سنت میخرند.
در غالب کشورهای دنیا، میانگین قیمت بنزین، لیتری ۱ تا ۱/۳ دلار است. حتی در عربستان که پس از ایران، ارزانترین بنزین خاورمیانه را به شهروندانش میدهد، قیمت ۶۵ سنت برای هر لیتر، وجود دارد. عراق و ترکیه، به ترتیب بنزین را ۲۰ و ۴۰ برابر گرانتر از ایران عرضه میکنند. دیگر موضوع نگرانکننده، سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش مصرف بنزین در ایران است که تفاوت چشمگیر با دیگر کشورهای خاورمیانه را نشان میدهد.
شرایط اقتصادی مردم ما با میانگین درآمد ماهانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار، دولت را بر سر دوراهی خاصی قرار داده که ظاهرا، دو سر باخت است. اگر عرضهی بنزین لیتری ۳ سنت ادامه یابد، امسال هم رقم باورنکردنی ۸۰ میلیارد دلار به یارانه بنزین اختصاص خواهد یافت. جالب است بدانید، کل بودجه کشور ما شامل هزینه حقوق کارکنان دولت، آموزش و پرورش، نهادهای مختلف، پروژههای عمران عمومی و غیره، سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد میشود. به این ترتیب، اختصاص ۸۰ میلیارد دلار یارانه برای بنزین، حداقل روی کاغذ، یکی از بزرگترین اشتباهات اقتصادی است که یک دولت در تاریخ انجام داده. باتوجه به کل درآمدهای نفتی و غیر نفتی ایران، ظاهرا ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه کشور، صرف یارانه سوخت و انرژی میشود.
در سمت دیگر ماجرا اگر دولت بدون تحقیق و ناگهانی، برای تغییر نرخ بنزین اقدام کند؛ تورم وحشتناک فعلی چند برابر شدیدتر خواهد شد و اقشار پایین دست جامعه، نوع جدیدی از فلاکت را تجربه خواهند کرد. تبعات این تصمیم، میتواند صدمات جبران ناپدیر اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته باشد؛ چرا که در تاریخ ایران، یارانهی اختصاص یافته به سوخت بنزین، تا این حد زیاد و چند ده میلیارد دلاری نبوده است.
بنزین سه نرخی و مسئولانی که وقت کشی میکنند
وزیر کشور مشابه دیگر دولتمردان در ماههای اخیر، هر نوع تصمیمگیری برای افزایش قیمت بنزین را رد کرد. اوایل هفته، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم، اظهار نظر مشابه داشت. از سویی دیگر، نمایندگان مجلس زمزمههای مبنی بر عرضهی بنزین سه نرخی مطرح کردهاند. این طرح که هنوز هیچ بند از جزئیاتش مشخص نیست؛ احتمالا نرخ بنزین آزاد را چند برابر خواهد کرد اما سوخت مورد نیاز عامه مردم، شامل ماهانه ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی به علاوهی ۱۰۰ لیتر ۳ هزار تومانی را، بدون تغییر باقی میگذارد.
مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه، در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰، با تکذیب احتمال افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیهها گفته است:
هیچ طرح مشخصی برای گرانسازی بنزین نه در مجلس و نه در دولت مطرح نیست. در حال حاضر یک سناریو وجود دارد و آن هم نرخ سوم بنزین است. این بحث تقریبا در دو سال گذشته در دولت وجود داشته، اما تاکنون تصویب نشده است.
هرچند نخعی در نهایت عملیشدن این طرح را منوط به تصویب در بودجه میداند، اما سوابق تاریخی نشان میدهند، تاکنون بارها اتفاق افتاده که طرحی در بودجه تصویب نشده باشد، اما ناگهان اجرا شود.
Yaghoob
۲۸ فروردین ۱۴۰۴به نسبت حقوق و دستمزد بنزین خیلی هم ارزون نیست
در ضمن از طرف دیگه قیمت ماشین گرونه
و ماشین های موجود هم پر مصرف تر از میانگین جهانی هستند.
فرزاد
۲۸ فروردین ۱۴۰۴15 سال پیش بنزین یک دلاری اروپا به پول ما هزار تومان بود ولی الان همون یک دلاری شده صد هزار تومن و هنوز هم مردم مقصر این ماجرا هستند البت از دیدگاه 1% مسولین دلسوز
SS
۲۸ فروردین ۱۴۰۴بله یه زمانی قیمت نفت پایین اومده بود و با قیمت بالاتر از فوب خلیج فارس میفروختن و صدایشان در نمیامد
حالا میخوان به کارمند و کارگر 200 دلار یا کمتر حقوق بدن و با قیمت جهانی هم انرژی بفروشن
نمیگن که در کشور جنگزده عراق حداقل حقوق 600 دلار هست
من این سیستم رو تایید نمیکنم چون خیلی مشخص داره از اون سوء استفاده میشه، سوخت قاچاق میشه بدون اینکه مردم نفعی ببرن یا برق با قیمت مفت برای ماینینگ استفاده میشه ولی راه حل جور دیگری هست
فکر نمیکنم شخص متوسط در جامعه ما بدش بیاد که ماهی هزار دلار (به ریال گفتن با این نوسانات مسخره هست) بگیره و لیتری 60-70 سنت هم مثل عراق یا امارات بنزین بزنه. درست هم همین هست چون خیلی از مردم رو تشویق میکنه که از خودروی شخصی استفاده نکنن و پول رو سیو کنن چون پول ارزش داره.
m
۲۸ فروردین ۱۴۰۴قیمت بنزین باید لیتری ۳۰ هزار تومان باشد یعنی کارشناسی کرده اند و این قیمت صحیح بوده است
از طرفی قیمت بنزین ارتباطی به درآمد مردم ندارد
درآمد مردم با اقتصاد مملکت در ارتباط است اگر ترکیه ماهی ۵۰۰ دلار حقوق میدهد و ایران ماهی ۱۵۰ دلار خوب طبیعی است اقتصاد ترکیه ۴ برابر بیشتر از ایران است ولی این دلیل نمیشود که کشوری که تازه اقتصادش ضعیف تر هم هست باید بیشتر یارانه به مردم بدهد
تقریبا ۹۰ درصد مشکلات کشور و مشکلات زیست محیطی با بنزین هر لیتر ۳۰ هزار تومان حل میشود
mickeyy
۲۸ فروردین ۱۴۰۴امیدوارم شخصا با شما لیتری 1 میلیون تومن حساب کنن. مطمئنم اینجوری برای جامعه بسیار مفیدتر خواهد بود
m
۲۹ فروردین ۱۴۰۴اگه هزار تا دیس لایک هم بخوره حقیقت همینه
من صحبتی راجع به واردات خودرو با قیمت صحیح و منطقی ندارم هر عقل سالمی میداند که خودرو باید با قیمت منطقی وارد بشود کشور ما هم با این گمرکی گرفتن ها خودرو سازی اش پیشرفت نمیکند
اما مسئله مصرف بنزین با واردات خودرو کم مصرف حل نمیشه متوسط مصرف خودرو های داخلی صدی ۱۰ لیتر هست حالا یه تعدادی هم خودرو خارجی بیاید این متوسط میشود صدی ۸ لیتر باز هم در عمل فرقی ندارد
قیمت بنزین که پایین باشد یعنی دولت پول چاپ میکند و قیمت را پایین نگه میدارد یعنی همه اقتصاد کشور باید جور قیمت پایین را بکشند اما قیمت که منطقی باشد بسیاری از مردم سراغ راه های دیگر مثل موتور میروند مصل خیلی از کشور های اسیای شرقی
به هر حال اصلا دولت دیگه توانی نداره که یارانه بده به بنزین یعنی اصلا کاری به حرف منو و شما و کارشناسا نداره
خود به خود قیمت را بالا میبره ما حداقل باید ۸۰ درصد فوب خلیج پول بنزین بدیم
به هر حال باید منطقی نگاه کنید و توقعات بیجا و نشد را بزارید کنار دولت دستش خالیه با مذاکره هم دلار نمیشه ۲۰ هزار تومان بلکه در آینده شاید به قیمت ۶۰ هزار تومن ثبات پیدا بکنه
عدالت
۲۸ فروردین ۱۴۰۴تنها راه درست افزایش قیمت و تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی تمام ایرانی ساکن در ایران است که گویا به نفع خودشون نیست!
Yaghoob
۲۸ فروردین ۱۴۰۴یه ایده کاملا کمونیستی
Navid A J
۲۸ فروردین ۱۴۰۴بارها کارشناسیشو انجام دادن و متفق القول بودن که این ایده هم قابل اجراست و هم مفیده. حتی به جای یارانه ریالی، همین بنزین رو بدن مفیدتره. منتهی از بابت سیاسی نفعی براشون نداره به علاوه مافیاهای قاچاق دستشون بریده میشه.
حسین
۲۸ فروردین ۱۴۰۴سه نرخی شدن راه خوبی هست ، چون مشکل ۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی نیست ، مشکل قاچاق است.
amir-mr
۲۸ فروردین ۱۴۰۴میگن مردم ایران بنزین زیادی مصرف میکنن. آخه مگه مردم بنزین میخورن؟ یا مثلاً بنزین جزو وعدههای غذاییشونه؟
مردم بنزین رو میریزن تو باک ماشین. این ماشینها هستن که مصرف سوختشون بالاست. وقتی خودرویی که دست مردم میدین تکنولوژیش برای ۵۰ سال پیشه، چه انتظاری دارین؟
وقتی هنوز تو این مملکت خودروسازی انحصاریه و ایرانخودرو و سایپا با خودروهاشون نهتنها جون مردم، بلکه جیب مردم رو هم خالی میکنن، چه انتظاری دارین؟
درِ ایرانخودرو و سایپا رو تخته کنین، واردات خودروی باکیفیت رو آزاد کنین؛ هم مشکل مصرف سوخت حل میشه، هم اینهمه کشته در سال بابت تصادفها نخواهیم داشت.
بعدش هم، شما وقتی دستمزد مردم رو به ریال میدین، حق ندارین خدماتی که به مردم میدین به دلار باشه.
هر وقت قدرت خرید مردم بالا رفت و صنعت خودروسازی درست شد، اون موقع بیاین قیمت بنزین رو هم گرون کنین.
Navid A J
۲۸ فروردین ۱۴۰۴روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیترش داره قاچاق میشه. اینم در نظر بگیر.
شایان
۲۸ فروردین ۱۴۰۴بنظرم بنزین لیتری ۳۰۰۰هزار تومان واقعا ارزون هست و چرخه اقتصاد مملکت به مشکل میخوره ،باید گرون تر بشه تا مملکت بودجه اش پر تر بشود .
M
۲۸ فروردین ۱۴۰۴باسلام
وقتی هر ساعت کار در ایران ۵۸ سنت هست قیمت بنزین ارزون نیست و در ضمن قیمت دلار که دست شماست مگر حقوقمان با دلار هست که بنزین رو با دلار محاسبه میکنید حداقل حقوقمان را ۳۴۰۰ دلار بدین قیمت همه چیز را هم جهانی حساب کنید
کومودو
۲۸ فروردین ۱۴۰۴آیا با گرون شدن بنزین صف پمپ بنزین ها خلوت می شود؟
آیا ترافیک خیابان ها کمتر می شود؟
آیا اعصاب مردم بخاطر سرو صدای کمتر راحتتر می شود؟
رامتین
۲۸ فروردین ۱۴۰۴خودرو اگر به قیمت اصلیش عرضه بشه، قیمت بنزین را میشه افزایش داد. مثلا سهمیه بشه 100 لیتر به قیمت 5000 تومن و آزاد 15000 تومن. قیمت خودرو هم حداقل یک سوم بشه.
احسان احمدی
۲۹ فروردین ۱۴۰۴این کیفیت بنزین که هیچ کشوری استفاده نمیکنه سه هزار تومنم براش زیاده
مارون
۲۹ فروردین ۱۴۰۴حقوقامون جهانیه؟ کیفیت بنزین جهانیه؟ امکانات شهروندیمون جهانیه؟ ماشینامون جهانیه؟
هرجا به نفعشونه صحبت جهانی میشه هرجا نه میکشن کنار یه مشت عقب مونده ازین حرفای دوزاری حمایت میکنن
بنزین تد به 4لیتری نمیدن بعد قاچاق بنزین کار منو شماست؟!
Behnam hks
۲۹ فروردین ۱۴۰۴من نمیدونم چرا ی عده حرف بی حساب و کتاب میزنن اینجا،وقتی حقوق من ماهی ب دلار میشه 210دلار چرا قیمت بنزین بشه 30 هزار تومن،بله حقوق ها رو به روز کنید،قیمت جهانی حساب کنید بالای 500 دلار ماهانه اون وقت بنزین بشه30 تومن،حالا جدا از بحث قیمت، کیفیت افتضاح بنزین چیکار کنیم،بنزین بسیار بی کیفیت عرضه میشه،که اکثرا الان ماشین های جدید و موتور سیکلت های انژکتوری ب مشکل بر خوردن
باید بنزین با کیفیت عرضه بشه قیمت منطقی طبق قدرت درامد مردم
مجید
۲۹ فروردین ۱۴۰۴اب معدنی از بنزین گرانتر است قیمت بنزین باید ازاد شود ویارانه ان مستقیمآ به کارت ملی شخص واریز شود
رضا
۲۹ فروردین ۱۴۰۴حقوق کارگر ۱۰ برابر کنید بعد بنزین به قیمت جهانی حساب کنید وقتی حقوق کارگر ۱۰ تومان شده ۳ هزار هم زیاده پول بنزین هر کشوری که بنزین ۳۰ تومان یا بیشتر میفروشد به کارگرانش به دلار جهانی حقوق میده پس لطفاً دهنتونو ببندید
محمد
۳۰ فروردین ۱۴۰۴شما جلوی قاچاق رو بگیرین بعد بنزین داخل پمپ بنزین به ماشینها نمیدن داخل خیابونها پره
سعید
۳۰ فروردین ۱۴۰۴هر کسی از دید خودش نظری میدهد اینکه بنزین از آب معدنی ارزانتر است چرا بدنبال گران بودن آب معدنی نیستید تولید آنرا از انحصاری خارج کنند یک و نیم لیتری آب معدنی به کمتر از ۸۰۰ تومن خواهد رسید پس قیاس قیمتی آب و بنزین اشتباه است ، حتی این مورد اشتباه است که بگوئیم قیمت بنزین معادل یا هشتاد درصد فوب خلیج فارس باشد ، دوستان ما کشور نفت خیز هستیم و خودمان تولید کننده بنزین ، بهتر از تولید بنزین را زیاد کنند تا ادعای قیمتی فوب خلیج فارس فراموش شود .