وزیر نفت از ابطال کارت سوختهای مخصوص جایگاه در آینده نزدیک خبر داد. بهزودی، خرید بنزین و گازوئیل فقط با کارت شخصی مخصوص هر خودرو امکانپذیر خواهد بود.
فروش بنزین آزاد با کارت سوخت عمومی در جایگاهها و نرخ ۳ هزار تومان از ردیبهشتماه سال ۱۴۰۳ منتفی خواهد شد. به این شکل، بخشی از قاچاق سوخت محدود میشود؛ چراکه تا امروز خرید بنزین از طریق کارت مخصوص پمپ بنزین، آزاد بود. حالا افراد مختلف برای سوختگیری، باید کارت شخصی را همراه داشته باشند و بعد از اتمام سهمیهی ۱۵۰۰ تومانی، نرخ آزاد ۳ هزار تومانی بخرند. از سویی دیگر، هنوز مشخص نیست افرادی که به هر دلیل، کارت سوخت شخصی همراه خود نداشته باشند، چگونه قادر به خرید بنزین یا گازوئیل خواهند بود.
بنزین در ایران، ارزانترین سوخت حمل و نقل جهان محسوب میشود. این شرایط با وجود تورم بسیار بالا طی سالهای گذشته و مصرف بیرویه، فشار مالی بر اقتصاد ایران وارد میکند. در سمت دیگر ماجرا، افزایش قیمت بنزین به شدت بر تورم تاثیر مستقیم میگذارد و تبعات سنگین برای مردم دارد. روز ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در دولت رئیسجمهور روحانی نرح هر لیتر بنزین سهمیهای ۵۰ درصد بالا رفت و به ۱۵۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت بنزین آزاد از لیتری ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافت. این نرخها، حدود ۴/۵ سال ثابت باقی ماندهاند و حالا معضلی مهم در شرایط اقتصادی ایران هستند. طی این مدت، ارزش دلار امریکا از حدود ۱۲ هزار تومان به ۶۲ هزار تومان رسیده و به دلیل تورم مداوم، قدرت خرید عامهی مردم، کاهش داشته است. در شرایطی که حقوق و درآمد شهروندان ایرانی هماهنگ با نرخ دلار یا دیگر شاخصهای اقتصادی افزایش نداشته، تغییر قیمت بنزین منجر به تنشهای تازه خواهد شد.
جواد اوجی وزیر نفت امروز ۱۵ فرودین ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران تصریح کرد:
مصارف بنزین در ایام نوروز به نسبت سال گذشته حدود ۷ میلیون لیتر رشد داشته است و با تلاش وزارت نفت و شرکت پالایش نفت و تمامی جایگاه داران در این ایام نگذاشتیم مردم دچار مشکل شوند و بنزین در تمامی جایگاه ها و مبادی مصرف تامین شد.
در قانون و بودجه ۱۴۰۳ قانون گذار وزارت نفت را مکلف کرده که در سال جدیدی ۹۵ درصد عملیات سوخت گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود.
با توجه به اینکه ممکن بود مردم در تعطیلات نوروز آمادگی لازم را نداشته باشند و کارت سوخت همراهشان نباشد، دستور دادیم در این دو هفته کارت سوخت جایگاه در اختیار مردم قرار گیرد. ولی در هفته های آتی در راستای مدیریت مصرف بنزین وحسب تکلیفی که قانون گذار به ما محول کرده است باید با کارت سوخت گیری انجام شود.خواهش میکنم که مردم جهت عملیات سوختگیری با کارت سوخت شخصی سوختگیری کنندزیرا این در مدیریت مصرف سوخت موثر است.
اما با توجه به وظیفه ما در مدیریت مصرف سوخت از طریق استفاده از کارتهای سوخت شخصی، در هفتههای آتی انشالله عملیات سوختگیری از طریق کارت سوخت شخصی انجام خواهد شد.یکی از راههای کنترل مصرف بنزین استفاده از کارت سوخت خودروهاست و انشالله با آمادگی لازم از یک هفته تا ۱۰ روز آینده، فرآیند سوختگیری تنها از طریق کارتهای سوخت شخصی انجام خواهد شد.
این مسئله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و ما در حال استفاده از روشهای غیرقیمتی برای مدیریت مصرف بنزین هستیم.
حمید
۱۵ فروردین ۱۴۰۳یه جنجال جدید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ فروردین ۱۴۰۳فرمودند : این مسئله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و ما در حال استفاده از “روشهای غیرقیمتی” برای مدیریت مصرف بنزین هستیم.
NAVID۰۰۹۸
۱۵ فروردین ۱۴۰۳سال ۱۴۰۳ را به همیهنان عزیز تبریک عرررررض مینمایم !
سالی خوب و بابرکت را آرزو میدارم!
از همین اولش استارت هیجان زده شد!
سلام بر سومالی
سلام بر افغانستانِ عزیز
صدای ما را از نافِ ایران میشنوید
داود
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ماشین آلمانی ها و ژاپنی ها که کارت سوخت ندارن چیکار کنند حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی کارت ندادن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ فروردین ۱۴۰۳یک پراید باید بخرن کنار خیابون رها کنن
NAVID۰۰۹۸
۱۵ فروردین ۱۴۰۳بلاخره تونستم دل همتونو آب کنم ، آخِ من یه کارتِ سوخت دارم که وصل به اونجا ، تمامی نداره ، میگید نه ، از اونا بپرسید؟!!!؟
Dark Knight
۱۵ فروردین ۱۴۰۳اتفاقا آقا اشتری اینا از چند ماه پیش دارن برنامه ریزی بنزین ۱۷ هزار تومانی میکنن ولی چون بحث انتخابات و این چرت و پرت ها بود تا فعلا افزایش قیمت به اواسط تابستان موکول شده ، شهر شما رو نمیدونم ولی تو کل شهر های غرب کشور و اکثر جنوب از دو ماه پیش فقط میتونیم ۴۰ لیتر بنزین با سهمیه ( لیتری ۱۵۰۰ ) بزنیم یا اینطور بگم که اصلا دیگه نمیشه بیش تر از ۴۰ لیتر با کارت زد چون خودش خودکار تا برسه به ۴۰ قطع میکنه و اگه بخواب بیشتر بزنی باید کارت رو د. بیاری و دوباره از اول بزنی ( اگه سهمیه داشته باشی ) واقعا چه دلیلی داره که یک دفعه سهمیه رو از ۶۰ به ۴۰ لیتر کاهش دادن و حالا هم کارت های تو پمپ بنزین ها رو برداشتن ! دیگه مثل سال ۹۸ نمیخوان یک شبه عمل کنن اول بنزین رو اینطوری کمیاب میکنن و بعد قیمت اصلی رو میبرن رو ۱۷ هزار تومان ( و به جای یک سهمیه دو سهمیه ۳۰۰۰ و ۱۵۰۰ تومانی به وجود خواهد آمد که احتمالا فقط تا ۳۵ یا حداکثر ۴۰ لیتر میشه با ۱۵۰۰ زد )
ممد ژانگولر
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ی بنزین میخوای بزنی دو ساعت باید این کارتو بکنی تو این بعد اون کارتو بکنی تو اون تا بخودت بیایی میگن جایگاه سوخت بعلت سوختگیری تانکر سوخت قطع شده . حوصله دارنا
بنزینو بکنن لیتری ۴۰۰۰۰تومان
دلار هم بکنن ۱۰۰۰۰۰تومان تکلیف مردم مشخص بشه . اگر هم فکر مردم هستن دلارو برگردونن به ۸۸۸۸تومان بنزین هم همین قیمت بمونه . خداشاهده فقط کافیه یکی از راه ها انتخاب بشه و تموم .بخدا معدمون امد تو دهنمون انقدر خبرهای ضد و نقیض شنیدیم .
hamid
۱۵ فروردین ۱۴۰۳بعد درامد چی میشه ؟
NAVID۰۰۹۸
۱۵ فروردین ۱۴۰۳باید اعتراف کنم اولین کامنتِ به دردبخوریه که جانگولر گذاشته !!!
خداشاهده ای کاشکی بنزین بشه لیتری ۴۰ تومن ، دلارم بشه بالای ۱۰۰ تا شاید شیرینی زندگی طعم عسل بده عسلِ لامصب عسسسسسل!!!
۱۵ فروردین ۱۴۰۳درعوض کامنتای شما معمولا بدرد نخوره و معمولا معمولا ریپلای بیدلیل کامنت اولو و تکراری و بد اشتباه NAVID۰۰۹۸ بد کامنتای شکا معمولاً اشتباه و ریپلای بیدلیل کامنت اولو تکراری ان و بدرد نخورن به طرز عجیبی
پس بدونید که کامنت بدرد نخور بده.
زیزیگولو
۱۵ فروردین ۱۴۰۳مردم حتی نمیتونن به گزینه استفاده از خر و اسب فکر کنن!!!! چون موضوع اینه که این روزا قیمت کاه و یونجه و جو هم به اندازه کافی گرون شده و استفاده از همون بنزین گرون به صرفه تر هستش!!!!! به این ترتیب اول و آخر ما مجبور به استفاده از بنزین هستیم ……. موفق و پیروز باشیم …… منتظر شعر ای ایران از سالار عقیلی هستیم!!!!!
yaghoub
۱۵ فروردین ۱۴۰۳فکر کنم تنشون میخاره.
net
۱۵ فروردین ۱۴۰۳طالبان بنزین ایران رو پس فرستاد چرا طالبان تروریست بنزین ایران رو دوست ندارند
۱۵ فروردین ۱۴۰۳چون مثل اون خارجی ها براشون خوشمزه نبود و تلخ بود (اونا بنزین رو میخورن)
حسین
۱۵ فروردین ۱۴۰۳صادرات رسمی بنزین به افغانستان نداریم ، بعضی شرکت های خصوصی سودجو اشغال رو به اسم بنزین به کشور های دیگه میفروشند.
ترکیب قیر با بنزین و … هست .
فرهنگ
۱۵ فروردین ۱۴۰۳بعد از سه ماه هنوز کارت سوخت خودروی صفر کیلومتر رو تحویل ندادند، بعد میخوان کارت جایگاه رو حذف کنند!
در صورت گم کردن کارت سوخت خودتون، دیگه باید قیدش رو بزنید، حداقل ۶ ماه طول میکشه تا به دستتون برسه، حالا تو این چند ماه برنامه چیه؟!.
حسین
۱۶ فروردین ۱۴۰۳رفتی درخواست بدی؟
علی
۱۵ فروردین ۱۴۰۳همش کار دشمن هس….
۱۵ فروردین ۱۴۰۳من از شما معذرت میخوام انشالله خدا شفاشون بدهد
۱۵ فروردین ۱۴۰۳امسال که نشد ولی خب سال دیگه دوست دارم هرجا که هستی باشم
امسال که نشد ولی سال دیگه کاری میکنم که بنزین های ایران خوشمزه شن🙏🏻
مازیار
۱۵ فروردین ۱۴۰۳بخاطر تورمی که باعث و بانیش خودشون هستن میخوان بنزین رو گرون کنن که مردم تاوانشو بدن
بعد اینجا هنوز خودفروخته هایی هستن که میگن مشکل کشور ما فقط تورمه
که البته اونم تقصیر دشمنه
زیزیگولو
۱۵ فروردین ۱۴۰۳مرحله بعدی گرون شدن بنزین ………
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۵ فروردین ۱۴۰۳هر کاری دلتون میخواد بکنید.همه چی دست شماست کاری ندارم براتون ما مردم هم حرف بزنیم میشیم عامل دژمن.فقط یاد شهرک چیتگر میوفتم گفتین ما به زن و بچه خودمون هم رحم نمیکنیم.ولی الان یه سوم شخص هست نمیدونم چرا نمیرید سراغش
H2
۱۵ فروردین ۱۴۰۳امسال خودتونو برای شرایط بسیار سخت آماده کنید
بدجور به پیسی خوردن.
بدججججججوووورررر
قانون مالیات جدید که از امسال اجرایی میشه به دولت اجازه میده مستقیم دست ببره تو جیب ملت
کاری که قبلا غیر مستقیم بود و خودش منجر به تورم شدید میشه
اینم از وضعیت بنزین و مطمئن باشین این اقدامات مرحله آمادهسازی برای افزایش قیمت سوخته که بازم تورم رو افزایش میده
تنشهای سیاسی با اسرائیل هم که وارد مرحله جدیدی شده که نتیجهاش رو تو نرخ دلار و تتر نشون داد
اگه آبان ماه هم ترامپ رای بیاره دیگه تکمیله و میریم برای جنگ و فروپاشی
من ۲ ماه قبل از عید شروع کردم به خرید اقلام اساسی برای حدود ۲ سال. خیلیها هم بهم خندیدن ولی من با فکر خودم میرم جلو
آینده خانوادهام برام مهمتر از هر چیزیه
جاسوییچی
۱۵ فروردین ۱۴۰۳در عید نوروز روزانه صد و بیست میلیون لیتر بنزین مصرف شده یعنی در سیزده روز عید یک میلیارد و پانصد و شصت میلیون لیتر بنزین! حالا ضربدر هزار کنیم و نه بیشتر میشه: هزار و پانصد و شصت میلیارد تومان! خب وقتی دولت میبینه مردم پولدارند و این همه بنزین زدند باید گرونش کنه! چرا نکنه؟ خب مردم دارند. ندارند؟ پس چطور این همه پول فقط خرج بنزین کردند و خرج های دیگه بماند! کلا این عید و تعطیلاتش جز بدبختی برای مردم نداره. هم با استناد به این ولخرجی ها قیمت ها را بالا میبرند و میگند مردم دارند و هم کمتر از هزار نفر کشته شدند و سال دوباره با خون شروع شد. تا وقتی همینطور زندگی میکنید روز خوش نمی بینید! ادامه بدید مردم غیور!
KAIZEN
۱۵ فروردین ۱۴۰۳اونجوری که تو میگی مردم پول دارن یا خوابی یا خارج از کشوری
ماشین خوب با استاندارد جهانی درست کنند بدن دست مردم
وضعیت شهرسازی و ترافیکی را درست کنند
زیرساختهای حمل و نقل عمومی را توسعه بدند
زیرساختهای اینترنت را توسعه بدن
مصرف بنزین با همین جمعیت میاد زیر 60 میلیون لیتر
مردم زیاد مصرف نمیکنن، سیستم مشکل داره که منجر به این اتفاقات میشه
حسین
۱۶ فروردین ۱۴۰۳قسمتی از حرف شما درسته ، خیلی اش هم نه!
هم در بحث مصرف سوخت و هم تصادفات خودرو بسیار مهمه!
باید خودرو خوب و ارزان در دسترس باشه نه اینکه پرشیا مدل ۷۹ قیمتش اندازه حقوق ده ماه باشه!
مصرفش هم بالا!
اما واقعا بعضی ها هم مراعات نمیکنند ؛ از سرعت بالا با ارابه های داخلی تا گاز بی خود دادن!
اما احتمالا بنزین سه نرخی میشه و این قضایا تمام .
احتمالا:
۶۰ لیتر سهمیه ای : ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان
۱۰۰ لیتر آزاد با کارت : ۳۰۰۰ یا ۸۰۰۰ تومان
ما بقیه هم بدون کارت و قیمت مشابه کشور های همسایه : ۵۰۰۰۰ تومان
Reza
۱۵ فروردین ۱۴۰۳قاچاق بنزین و دپو برای فروش به قیمت بالا تر هم تأثیر گذار خواهد بود
رهگذر
۱۸ فروردین ۱۴۰۳خب ما راننده اسنپ و اژانس روزی 20 لیتر میسوزونیم چیکار کنیم؟
محمدی
۱۸ فروردین ۱۴۰۳حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و کمبود سوخت و پایین بودن حقوقها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینهسازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و…)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک…..
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند