طی نامهای که معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، ضمیمه به نامه وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی، در خصوص نظارت بر فعالیت تور سافاری و تور آفرود و طبیعتگردی با خودروهای دو دیفرانسیل، دستورالعملی صادر گردید که به مفاد آن اشارهای خواهیم داشت.
چند سالی است که خوشبختانه یا متأسفانه در کشور تبوتاب آفرود همهگیر شده و طبیعتگردی با ماشینهای آفرود (همان سافاری) بشدت داغ شده. عده زیادی بدون دانش از خودرو و نحوه رانندگی خودروهای آفرود به دل طبیعت میزنند و سالانه طبق آمار رسمی کشور حوادث بسیار ناگواری را رقم خواهند زد که متأسفانه کشتهشدگان اینگونه حوادث کم هم نیستند.
هر از چندگاه و بهصورت محلی و مقطعی کارگاههای آموزشی سافاری و نحوه رانندگی با خودروهای دو دیفرانسیل و آشنایی با اصول محیطزیست و برقراری کمپ برگزار میشود ولی بهوضوح اهمال فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور در زمینهٔ آموزش و ترویج این رشته مشهود است. فدراسیونی که مسابقات آفرود را با حذف قابلیتهای اصلی رانندگی آفرود به سمت سرعت و جامپهای غیراصولی برده که موجب صدمات بسیار زیادی به ماشین و گاهی رانندهها میشود و مسابقات سافاری را (که صرفاً در چند مرحله برگزار شد) به سمتی برد که تمام مسیر مسابقه را با ماشینهای تک دیفرانسیل و سواری میشد طی کرد و هیچ جایگاهی برای توان فنی، کمپینگ، حفاظت از محیطزیست قائل نبود.
علیایحال بهتر است به مصوبات آییننامه سافاری کشور بپردازیم و در مبحثی جداگانه به معضلات آفرود و سافاری کشور خواهیم پرداخت.
طبق این دستورالعمل، خودروهای سافاری به اتومبیلهای دو دیفرانسیل با تجهیزات کامل اطلاق میشود و طبق مقررات زیر میتوانند تورهای آفرود و طبیعتگردی و سافاری را تنها با شرایط ذیل برگزار نمایند.
- داشتن کارت شناسایی از طرف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور
- دارا بودن گواهینامه دوره آموزشی مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای سافاری
- دارا بودن نشان شناسایی دارای سریال با کیو آر QR کد که به خودروهای واجد شرایط اعطا میشود
- همکاری با دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز بند ب از وزارت میراث فرهنگی
در پایان این ابلاغیه ذکر شده که عدم رعایت تمامی قوانین و شرایط و مقررات مندرج در ابلاغیه به عهده صاحب کارت و دارنده نشان است.
ما در پدال سعی خواهیم کرد پیگیری بیشتری درباره این موضوع انجام دهیم و در مقالات بعدی به تحلیل بخشهای مختلف آن بپردازیم.
لطفاً دیدگاههای خود را درباره رشتههای آفرود و سافاری و مقررات آن را با ما درمیان بگذارید.
رضی
۱۰ دی ۱۴۰۱میشه لطفا اگه کسی آگاهی داره بگه انتقادی که به آفرودسواران برای تخریب طبیعت و آسیب زدن به طبیعت وارده چه مواردی هست که عده ی زیادی عمل آفرود و سافاریو نهی میکنن؟
محمدرضا
۱۰ دی ۱۴۰۱افرود سواری در طبیعت بکر کویری باعث افزایش ارتعاش خاک میشه، در نتیجه ی اون حیات خاکزی مثل گونه هایی از مارها، عقرب ها و سوسک های خاکی دچار اشتباه در شکار میشن. نتیجهی این اتفاق تغییر ناهمگون جمعیت گونه های جانوریه که در طولانی مدت محیط زیست منطقه رو دگرگون میکنه.
مسائل دیگه هم هست که دونستشون خالی از لطف نیست.
R@min
۱۰ دی ۱۴۰۱تو دیار کفر برای جامعه آفرودر مخصوصا آمریکا توسط دولت بخش های خاصی از طبیعت رو برای آفرود تعیین می کنن و به طور مستمر نسبت به پوشش گیاهی یا زمین اون ناحیه نظارت می کنن و هر کسی تخلفی کنه بشدت جریمه می کنن، اما تو این خراب شده که سگ صاحبشو نمیشناسه چون هیچ نظارتی وجود نداره و برای ارگان های مسئول هم اهمیتی نداره، هیچ سازماندهی برای تعیین مسیر شکل نگرفته و متاسفانه قشر ۹۰٪ هم که با یه مشت رونیز زپرتی و آت و آشغال چینی و نمونه های تیون شده ناشیانه ژاپنی که صرفا یه مکانی برای بردن چهارتا دختر میخوان آسیب های زیادی به طبیعت وارد میشه.
بخش اعظم این موضوع به سطح رانندگی و خود ماشین مربوطه که متاسفانه در هر دوش توی ته چاه بدبختی هستیم.
البته یه عده ای با تجربه هم هستن که ماشین خوب دارن و طبیعت شناس هم هستن و می دونن چیکار کنن.
زیزیگولو
۱۰ دی ۱۴۰۱حفظ محیط زیست باید در اولویت باشه ….. البته بشرطی که فقط در حد حرفو نامه نگاری نباشه و بر اجرای قانون نظارت دقیق بشه
Hadi
۱۰ دی ۱۴۰۱متاسفانه یه عده فکر میکنن با افزایش ارتفاع خودرو و چهار تا پروژکتور و یه برچسب نشنال جئوگرافیک میشن آفرود باز، جدای آسیب به خودشون و دیگران طبعیت رو نابود کردن، سمت ما یک منطقه بسیار بکر و قشنگی و سر سبز بود که بچگی رو اونجا سپری میکردم الان شده خرابه از بس افرود رفتن تمام پوشش گیاهی و جانوریش نابود شده
کشور های دیگه محل مخصوص دارن و قدر طبعیت رو میدونن اینجا…
هر چیزی هم دانش میخواد هم معرفت هم شعور که متاسفانه ایران وسیله میاد بدون فرهنگ
آرش
۱۰ دی ۱۴۰۱به موضوع بسیار جالب و قابل بحثی اشاره شده.هرچند بحث و بررسی در مورد اون مستلزم وارد بودن تو هردو بحث خودرو طبیعت هست ولی مشخصا موضوعیه که هیچ توجهی بهش نشده و توی ایران بیشتر جنبه شو آف داره تا تخصص و فعالیت برپایه علم و ورزش.منتظر بحثهای تخصصی تری هستیم.
عاشق پدال
۱۱ دی ۱۴۰۱تقریبا تمام این مسیرهای افرود که میبینی مردم میرن تو زمینهای خصوصی هستن تو رنچ ها هستن.
اون سازمان معروف شیلات یا ماهیگیری و حیاط وحش امریکا چنان نظارتی میکنه که همه رعایت میکنن تا جریمه نشن. مثلا یادمه یکی از این رنچها که تو کلورادو بود مجبور شد یه پل بزنه از روی یه رودخونه تا بتونن افرود برن. همون پل حدود ۲ میلیون دلار براش اب خورده بود. طرف از این تویوتاهای fj40 داشت بهترین ماشین برا افرودش همین بود.
و افرود تو زمینهای خصوصی پولیه. یا به صورت پکیج هست که هتل داخل رنچ یا مزرعه اقامت کنی میتونی رایگان از مسیرهای افرود استفاده کنی.
و افرود تو زمینهای دولتی و طبیعی که مال دولت فدراله تقریبا همه جا ممنوعه. به جز اینکه برای فعالیتهای جنگلداری و اکتشاف باشه. و یا اینکه مسیر قدیمی بوده باشه از قدیم ماشین رد میشده و الان دیگه نمیشه. قدیما از شرق به غرب امریکا جاده نبود مثل امروز. کل مسیر شرق به غرب تقریبا افرودی مانند بوده و الان هم خیلیا به یاد قدیما این مسیر رو افرود میرن. این یکی از استثناها هست
بعدا به جای این مسیر بزرگراه لینکلن رو ساختن که جاده و اسفالته هست.
دولت و سازمانهای وابسته باید کارشون نظارت و اجرای قانون باشه.
Amin 44
۱۲ دی ۱۴۰۱قطعا هر کاری نیاز مند چارچوب و فرهنگش هم هست. من خودم یه fj62 دارم برای همین اما اینجوری نیست ک با هرچیزی با قانون محدودیت ایجاد کنیم بجاش بسترش رو فراهم کنیم نه همیشه مردم رو از هر چیزی محروم کنید خود حاکمیت چه اقدامی و امکاناتی برای این بخش گذاشته خودش چ کمکی کرده ب محیط زیست؟؟ من کاری به کسایی ک میرن برای کارهای دیگه و یا پرش اینجور چیزا و قطعا آسیب میزنن اما خودم با برادرم و خانواده یا دوستام ک میریم آتیشم رو زمین روشن نمیکنیم همیشه آب ک باهامون هست اگر درختی باشه آب میدیم. مطمعنن خیلیا هم اهل خراب کاری نیستن فقط میخوان تفریح کنن تو کشوری که همه جور خوشگذرونی رو محدود کردن.
بجای محدودیت میشد بندی بزارن ک هر طبیعت گردی با خودش آب اصافه ببره برای آب دادن به دو نهال یا هزینه ایی برای ی منطقه ای بزارن تا باهاش بشه اون منطقه رو درختکاری کرد و از این جور. طرح ها. تو یوتیوپ. میتونین کلی افراد رو ببینین ک تو اروپا و هرجای دنیا ک قوانین دارن طبیعت گرد دارن که هم لحظه های زیبایی رو از این دنیا نشون میدن هم آسیب نمی زنن. همه چیز منفی نیست. فرهنگ گرده افشانی نمیکنه از حاکمیت و داخل خانواده ها باید رشد کنه.
Muty
۱۲ دی ۱۴۰۱چند سالی است که خوشبختانه یا متأسفانه در کشور تبوتاب آفرود همهگیر شده و طبیعتگردی با ماشینهای آفرود (همان سافاری) بشدت داغ شده. عده زیادی بدون دانش از خودرو و نحوه رانندگی خودروهای آفرود به دل طبیعت میزنند و سالانه طبق آمار رسمی کشور حوادث بسیار ناگواری را رقم خواهند زد که متأسفانه کشتهشدگان اینگونه حوادث کم هم نیستند.
و صد البته برای مردم فهیم و شریف ایران مسلم است که این شروع یک بازی و داستان تکراری همیشگی است
– کلاس فلان و بهمان = شهریه + تعهد + ثبت نام در کانون بسیج اتومیبل رانی
– مالیات بر درآمد حاصل از تور بردن
– برای تمدید کارت = گواهی عدم سوء پیشینه ، پلیس +10 ، پست مدارک ، واریز فیش
– تعطیلی در روزهای شهادت و… تور وگرنه ابطال کارت
– تعهد به منکرات
– اگه گردشگری رویری اش افتاد ، جریمه ، توقیف و پارکینگ ماشین ، هزینه پارکینگ ، رفتن دادسرا برای آزادسازی مجدد خودرو ، بانک ، واریز پول ، پرداخت هزینه پارکینگ ، عوارض شهرداری
و هزار آفتابه لگن دیگه
آفتابه لگن هزار دست ، شام که سالهاس کسی نمیخوره (البته به لحاظ رژیمی و لاغری) و نهار هیچی
آقا تا حالا کی اتفاقی ایجاد شده که در راستای رفاه ، آسایش و سود مردم بوده باشه