بی اغراق میتوان گفت «منابع انسانی» غنیترین و ارزشمندترین ثروت ایران است؛ این ثروت آنقدر توانمند است که کشورهای سراسر گیتی از آن سودهای کلان میبرند؛ گستردگی جغرافیایی ایران چنان است که میتواند پایگاهی باشد برای جذب نیروهای مستعد؛ اما در عین حال و بنا به آمار منتشره امروزه قریب به یک دهم جمعیت ایران در خارج از این سرزمین زندگی میکنند! اگر شیب مهاجرت افزایش بیشتری بیابد چه باید کرد؟ اگر رغبتی برای کار در نسل جدید نباشد چه؟
امروزه وضع به گونهای شده که تامین نیرو در صنایع به یکی از عمدهترین چالشهای صنعتگران تبدیل شده است مسئلهای که مباحث کارشناسان را به سمت سوالاتی بنیادیتر چون مزایا و مخاطرات استفاده از نیروی کار خارجی برای صنعت، محیط کار و جامعه ایران، دلایل کمبود نیروی کار و بیرغبتی نیروی کار ایرانی به کار در صنایع تولیدی و… پیش برده است.
«اندیشکده خودرو» بر اساس پرسشی از فعالین زنجیره کسب و کار خودرو، تمرکز خود را بر چالشهای منابع انسانی در این بخش مهم صنعتی نهاد؛ امروزه این شرکتها با چالشهای بسیاری مواجه هستند از جمله:
- نرخ خروج کارکنان کلیدی
- ورود نسل z و چالش مدیران و سرپرستان در برخورد با این نسل
- مدیریت تفاوت بین نسلی
- مدیریت استعدادها
- جذب و نگهداشت نیروی خیره با توجه به شرایط بد اقتصادی در سازمانها به ویژه خودروسازان
- تمایز مسئولیتها و اختیارات کارکنان
- راهکارهای عملی ارتقاء انگیزه و افزایش حس عدالت سازمانی
- نهادینه سازی اخلاق حرفهای و فرهنگ سازمانی
- مدیریت انتظارت
آیا برای این چالش راهکاری وجود دارد؟
همایش فصل پاییزی در منابع انسانی زنجیره کسب و کار خودرو در یک برنامه منسجم سه بخشی سعی در پاسخ به این سوالات داشت. در بخش نخست و در پنل کارگزاران منابع انسانی؛ نمایندگانی از زنجیره ارزش کسب و کار خودرو مرکب از قطعهسازان؛ خودروسازان؛ خدمات پس از فروش؛ واردکنندگان خودرو و نمایشگاه داران و بازار هر یک به بیان چالشهای خود پرداختند. در بخش دوم «اندیشکده خودرو» با دعوت از اساتید کوشش داشت تا راهکارهایی را در پاسخ به پارهای از این چالشها بیابد. در بخش سوم با تدارک «میزهای دانش» تلاش بر این بود که فرصتی تعاملی در اختیار شرکت کنندگان برای بحث و گفتمان بیشتر با اساتید فراهم گردد.
شرکت کنندگان در این همایش به منظور تقویت تعاملات درون گروهی و تسهیم دانش در حوزه منابع انسانی نهادی را تحت عنوان «بساک» تاسیس نمودند؛ «بساک» در لغت به معنای پرچم گل است و در معنا شامل حروف ابتدایی «باشگاه سرمایههای انسانی کسب و کار خودرو» میباشد. در این باشگاه که با ابتکار اندیشکده خودرو تاسیس گردید اعضا به صورت دورهای گرد هم جمع خواهند شد تا به بررسی دقیقتر چالشها پرداخته و با توسل به خرد جمعی؛ راهکارهای متناسب با زنجیره کسب و کار خودرویی کشور بیابند.
«همایش فصل پاییزی منابع انسانی» در روز هفتم آبان ماه و با مشارکت تمامی فعالین زنجیره کسب و کار خودرویی کشور در محل سالن همایش اندیشکده و با حمایت شرکت های عرش فیدار، اتو خسروانی، هزار و یک گشت پاسارگاد، تارا و مرکز تحقیقات و نوآوری خودروی سایپا برگزار شد.
هراکلیوس
۹ آبان ۱۴۰۳مشکلات اصلی صنعت کشور ا. نبودافراد متخصص در راس مدیریتی هر واحد کلان صنعتی 2. خام فروشی مواد اولیه کشور بجای پالایش 3.اولویت استخدام افراد و مدیر دینی بجای تخصص 4. استخدام وابستگان ودوستان بجای متخصصین 5. استخدام کارگر و کارمند با حقوق کم ونبود بیمه و نبستن زمان قراردادطولانی مدت با انها توسط پیمانکاران وبزرگترین مشکل این کشور همه فقط بدنبال سود زیاد در کوتاه مدت برای خود و خانواده خود می باشند
MOPAR
۹ آبان ۱۴۰۳خلاصه این مقاله اینکه کارگر نیست و به عینه تو حوزه کاری خودم دارم میبینم اینو..باقی صنعت ها هم همینه یه دیوارو سرچ کنید کارخونه ها در به در دنبال کارگرن تمام شرایط بیمه سرویس و غذا هم میدن ولی کسی نیست
برده
۹ آبان ۱۴۰۳کارگر = برده