ایستگاه خبر

منابع انسانی، مسئله اصلی صنعت خودروی ایران!

بی اغراق می‌توان گفت «منابع انسانی» غنی‌ترین و ارزشمندترین ثروت ایران است؛ این ثروت آنقدر توانمند است که کشورهای سراسر گیتی از آن سودهای کلان می‌برند؛ گستردگی جغرافیایی ایران چنان است که می‌تواند پایگاهی باشد برای جذب نیروهای مستعد؛ اما در عین حال و بنا به آمار منتشره امروزه قریب به یک دهم جمعیت ایران در خارج از این سرزمین زندگی می‌کنند! اگر شیب مهاجرت افزایش بیشتری بیابد چه باید کرد؟ اگر رغبتی برای کار در نسل جدید نباشد چه؟

امروزه وضع به گونه‌ای شده که تامین نیرو در صنایع به یکی از عمده‌ترین چالش‌های صنعتگران تبدیل شده است مسئله‌ای که مباحث کارشناسان را به سمت سوالاتی بنیادی‌تر چون مزایا و مخاطرات استفاده از نیروی کار خارجی برای صنعت، محیط کار و جامعه ایران، دلایل کمبود نیروی کار و بی‌رغبتی نیروی کار ایرانی به کار در صنایع تولیدی و… پیش برده است.

«اندیشکده خودرو» بر اساس پرسشی از فعالین زنجیره کسب و کار خودرو، تمرکز خود را بر چالش‌های منابع انسانی در این بخش مهم صنعتی نهاد؛ امروزه این شرکت‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه هستند از جمله:

  1. نرخ خروج کارکنان کلیدی
  2. ورود نسل z و چالش مدیران و سرپرستان در برخورد با این نسل
  3. مدیریت تفاوت بین نسلی
  4. مدیریت استعدادها
  5. جذب و نگهداشت نیروی خیره با توجه به شرایط بد اقتصادی در سازمان‌ها به ویژه خودروسازان
  6. تمایز مسئولیت‌ها و اختیارات کارکنان
  7. راهکارهای عملی ارتقاء انگیزه و افزایش حس عدالت سازمانی
  8. نهادینه سازی اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ سازمانی
  9. مدیریت انتظارت

آیا برای این چالش راهکاری وجود دارد؟

همایش فصل پاییزی در منابع انسانی زنجیره کسب و کار خودرو در یک برنامه منسجم سه بخشی سعی در پاسخ به این سوالات داشت. در بخش نخست و در پنل کارگزاران منابع انسانی؛ نمایندگانی از زنجیره ارزش کسب و کار خودرو مرکب از قطعه‌سازان؛ خودروسازان؛ خدمات پس از فروش؛ واردکنندگان خودرو و نمایشگاه داران و بازار هر یک به بیان چالش‌های خود پرداختند. در بخش دوم «اندیشکده خودرو» با دعوت از اساتید کوشش داشت تا راهکارهایی را در پاسخ به پاره‌ای از این چالش‌ها بیابد. در بخش سوم با تدارک «میزهای دانش» تلاش بر این بود که فرصتی تعاملی در اختیار شرکت کنندگان برای بحث و گفتمان بیشتر با اساتید فراهم گردد.

شرکت کنندگان در این همایش به منظور تقویت تعاملات درون گروهی و تسهیم دانش در حوزه منابع انسانی نهادی را تحت عنوان «بساک» تاسیس نمودند؛ «بساک» در لغت به معنای پرچم گل است و در معنا شامل حروف ابتدایی «باشگاه سرمایه‌های انسانی کسب و کار خودرو» می‌باشد. در این باشگاه که با ابتکار اندیشکده خودرو تاسیس گردید اعضا به صورت دوره‌ای گرد هم جمع خواهند شد تا به بررسی دقیق‌تر چالش‌ها پرداخته و با توسل به خرد جمعی؛ راهکارهای متناسب با زنجیره کسب و کار خودرویی کشور بیابند.

«همایش فصل پاییزی منابع انسانی» در روز هفتم آبان ماه و با مشارکت تمامی فعالین زنجیره کسب و کار خودرویی کشور در محل سالن همایش اندیشکده و با حمایت شرکت های عرش فیدار، اتو خسروانی، هزار و یک گشت پاسارگاد، تارا و مرکز تحقیقات و نوآوری خودروی سایپا برگزار شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (296 ديدگاه)

    مشکلات اصلی صنعت کشور ا. نبودافراد متخصص در راس مدیریتی هر واحد کلان صنعتی 2. خام فروشی مواد اولیه کشور بجای پالایش 3.اولویت استخدام افراد و مدیر دینی بجای تخصص 4. استخدام وابستگان ودوستان بجای متخصصین 5. استخدام کارگر و کارمند با حقوق کم ونبود بیمه و نبستن زمان قراردادطولانی مدت با انها توسط پیمانکاران وبزرگترین مشکل این کشور همه فقط بدنبال سود زیاد در کوتاه مدت برای خود و خانواده خود می باشند

    موافقم 39
    مخالفم 2
  2. MOPAR

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (184 ديدگاه)

    خلاصه این مقاله اینکه کارگر نیست و به عینه تو حوزه کاری خودم دارم میبینم اینو..باقی صنعت ها هم همینه یه دیوارو سرچ کنید کارخونه ها در به در دنبال کارگرن تمام شرایط بیمه سرویس و غذا هم میدن ولی کسی نیست

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. برده

      ۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کارگر = برده

      موافقم 23
      مخالفم 4
    2. یکی‌از میلیونها

      ۱۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پایه حقوق خنده داری که این شرکت‌ها میبندن با نیرو و توقع دارن ملت مفت براشون کار کنن هیچ انگیزه ای برای کار شرکتی نمیذاره شرایط کار و قرارداد هم که اظهر من الشمس هست قراردادهای ۱ ماه و بهترین حالتش ۳ ماه و گاها حتی قرارداد هم نمی‌بندند و شرکتهای دلال نیروی کار به نام تامین نیرو هم تازه درصد بر میدارن از حقوق این نیروی کار بدبخت چون اصلا تو این مملکت معتقد هستند همین که بهت یه کار دارن میدن لطف کردن تازه الان مثلا دارن بررسی میکنن علت کمبود نیروی کار متخصص تو شرکتها چیه ؟؟؟؟؟
      این بساک هم که دارن میگن در واقع راه دیگه ای برای به استثمار درآوردن نیروها و هماهنگی بیشتر بین خودشون برای پایین نگهداشتن دستمزدها است منتها به اسم بررسی مشکلات نیروی کار هست که احیانا کسی گیر نده بهشون سوال من این است اگر شما حق وحقوق کارگر را درست پرداخت کنید و با آوردن مدیرهای نالایق باند باز تیشه به ریشه خودتون نزنید و توزیع ثروت عادلانه در برابر سودهای کلانی که بواسطه رانت موجود در صنعت خودرو داره نصیبتون میشه را داشته باشید چرا باید یک نیرو عطای کار در این صنعت به اصطلاح معظم را به لقایش ببخشد
      مشکلات اتفاقا در خود سرمایه گزاران متکبر و زیاده خواهی است که باید یک نفر تو این مملکت بکوبه تو دهانشون ولی متاسفانه کو گوش شنوا
      البته من پیشنهاد میکنم یه سامانه به نام بساط هم راه بندازن که انشالله بساط هرچی مدیر نالایق را جمع کنن اینجوری دیگه برای حل مشکلات کارگر بساک هم لازم نیست

  3. .

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    همین نیروی انسانی که میفرمائید غنی ترین و لا ارزشترین ثروت هستن….در عین حال بی وجدانترین هم هستن
    نمیدونم تو خط تولید بودبن یا نه…
    ولی من هم تو خط تولید کار کردم و هم نیرو زیر دستم بوده
    به جرأت میتونم بگم،کمتر از ده درصدشون وجدان کاری دارن
    بقیه فقط بخاطر حاجات زندگی و زن و بچه و از روی اجبار تن به کار دادن که با کوچکترین تنشی بین خودشون با مجموعه یا کارفرما،،،از کار میزنن و در نهایت یه محصول بی کیفیت تحویل مشتری میدن تا مثلا اسم برند خراب بشه….
    کیفیت مونتاژ پائین خودرو….از کیفیت قطعه حرف نمیزنم…. کیفیت مونتاژ….
    کی انجام میده؟کی چک میکنه؟کی رفع ایراد میکنه؟
    همه همین نیروی انسانی که فرمودین با ارزش!
    شما ناخن توی تن ماهی دیدی؟
    چسب زخم تو غذای آماده؟
    ته سیگار تو کمک خودرو؟
    .
    نیروی انسانی زمانی با ارزشه که متعهد و با وجدان باشه
    متخصص و مشتاق حرفه ای که انجام میده باشه
    نه استخدام موقت و فله ای هر بی هنری از اتباع داخلی و خارجی
    .
    این بدترین بهانست که حقوقا پائینه،کارگر هم دل نمیده به کار
    مصرف کننده که نباید تاوانشو بده!

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. نیو کار

      ۱۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (55 ديدگاه)

      من این گفته شما صددرصد تایید می کنم چون از دوستانم که رستوران دار بود شنیدیم که میکفت کار رستورانم تو یه مقطعی گرفت واشپز کارگر رستوران هم دستی کردن وهم غذاها خراب کردن وهم برخورد بد با مشتریان بخاطر اینکه حقوق نامتعارف میخواستن و من در توانم نبود بدم این یه نمونه کوچیک از وضعیت کشوره

  4. رهگذر

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    مشکلات اصلی این مملکت عین همین نامگذاری هاشه : بساک

    موافقم 18
  5. نیو کار

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    کسی که این اسم بساک انتخاب کرده واقعا فهم بالایی از اخر برج وموقع گرفتن حقوق کارگر ازکارفرما داشته

  6. new reventon

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (449 ديدگاه)

    تو این چند سالی که داشتن علم و علم اموزی بی ارزش شد. اغلب تو دانشگاه فقط به فکر پاس شدن بودن نه یاد گرفتن. اساتید هم با حقوق 30 میلیونی دیگه کارای تحقیقاتی نمیکنن.ته کاری که بکنن ترجمس. اغلب تو ایران بی سوادن. اصولا علم آموزی و کارای تحقیق و توسعه کارای سختین و امید و انرژی خیلی بالایی میخان

  7. فرشید

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    مشکلات در مسائل کلان مثل مدیریت دولتی، تحریم، تورم بالا، زیر ساخت های فرسوده، رانت، عدم انتقاد پذیری دولت، اقتصاد دستوری و… ریشه ای ترین و مهمترین دلایل مشکلات همه صنایع از جمله خودروسازی هاست

  8. امیررضا

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (302 ديدگاه)

    خب این یعنی مشکل اصلی چیه؟ نبود کارگر!!!
    صنعت نقش بسیار کلیدی در رونق اقتصاد یک کشور داره ولی متاسفانه تو ایران همه‌ی کارخونه‌هایی که حقوق نسبتاً خوب میدن یا باید فامیل درجه یک هیئت مدیره باشی، یا باید یه کله گنده گردن کلفت پشتت باشه تا بتونی پاتو از در کارخونه بزاری تو.
    مابقی کارخونه‌هایی هم که با حقوق قانون کار دنبال برده هستن هم کسی بهشون محل نمیده. کشور پرشده از کارخوهه‌هایی که هر روز دنبال نیروی کار هستن ولی وقتی بحث حقوق میاد آخرش رو ده یازده تومن می‌بندن. اینطوری که نمیشه کلا داره می‌ره تو جیب مدیریت. نظام سرمایه‌داری صنعت رو به گند کشیده. مردم دارن از شهرک‌های صنعتی فرار میکنن.
    به خدا هر روز خودم شاهد همین موضوع هستم. روزانه ۲۰ نفر حداقل میان برای استخدام ولی از اون طرف ۳۰ نفر استعفا میدن میرن.
    جالبه که اصلا و ابدا برای مدیریت مهم نیست…

  9. نیو کار

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    اسم شرکت ها ته مقاله ببنید خندتون میگیره یکشون که مافیا خودرو و نمایشگاه دار لاکچری باز تهران یکیشون شرکت هواپیمایی لاکچری باز اینا فکر رشد صنعت خودرو باشن خخ

  10. داوودع

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    وقتی شرکت ها رو موج تورم ۵۰ درصد سوار میشن اما میرسه به حقوق کارگر رو ۲۰ درصدزورشون میاداونم به کارگر با ۱۲ ساعت کار بدن طبیعیه افراد کمتری توصنعت مشغول کار باشن وفرد نخبه همون بهتر بره وقتی فرد نخبه بره هم میتونه به رفاه بیشتربرسه وازآن طرف استعدادش حدر نمیره حداقل چند بنده خدا اونور خیر تفکر استعداد شو میبینن

  11. Amard

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (838 ديدگاه)

    اگر پدال سانسور نکنه مشکل ما پلوتیک و سیستم گاورمنت ماست که کلوز و اگنست ایران عمل میکنه حالا شما میگی خودرو من میخام یه زمینه دیگه مثال بزنی که بدون مشکل اقتصاد فرهنگ هنر ورزش محیط زیست

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2954 ديدگاه)

      پارسی انگلیسی قاطی نوشتن، کار قشنگی نیست دوست عزیز
      به نظر من بدترین توهین به زبان ماست

      موافقم 6
      مخالفم 6
  12. .

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    سانسورم کار قشنگی نیست
    کامنت من هیچگونه توهینی توش نبود
    حقیقتی بود که بیان شد
    نمیشه داد آزادی بیان سر بدیم ولی در مقابل هر انتقادی، سانسورچی باشیم

  13. من

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اگه واقعا به نیروی متخصص کارگر و فنی نیاز داشته باشند بهشون حقوق کافی میدن . تورم ۴۰ درصده
    ، کارگر چه گناهی کرده که باید زیر خط فقر حقوق بگیره ؟؟؟
    شما حقوق کافی بده جوانان جلوی کارخانه صف می کشند . مشکل اینه که کارفرما می‌خواد ویلا و پنت هاوس و ماشین شاسی بلند بخره و پولشو از حقوق کارگر کم میکنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا