گروه صنعتی ایران خودرو به منظور پوشش الزامات استانداردی جدید خودروی سورن پلاس بهینه را با سامانههای کنترل پایداری، پایش فشار باد تایر و راهنمای تعویض دنده عرضه میکند.
ایران خودرو طی ماه های اخیر برای پوشش استانداردهای ۸۵گانه و همچنین ارتقای سطح ایمنی و کیفی، کاهش مصرف سوخت و افزایش رضایتمندی مشتریان از سورن پلاس، تغییرات جدیدی را در این محصول اجرا کرده است.
براساس الزامات استانداردی، ایرانخودرو علاوه بر تجهیز سورنپلاس به دیلایت، در نیمه دوم امسال، این محصول را با افزودن امکانات دیگری به مشتریان عرضه خواهد کرد. از جمله امکانات اضافه شده به سورن پلاس می توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی اشاره کرد که نقش بسیار مهمی را در کنترل خودرو در پیچ ها و مسیرهای لغزنده ایفا می کند. این امکان با سنجیدن زاویه فرمان و سرعت خودرو، در صورتی که احساس کند امکان انحراف خودرو از مسیر و سر خوردن وجود دارد، با ترمزگیری در چرخ بحرانی مانع واژگونی و انحراف خودرو می شود. این سیستم که به ESC موسوم بوده ابتدا تنها روی خودرو تارا نصب شده بود، اما اکنون روی دیگر محصولات ایران خودرو از جمله سورن پلاس به دلیل رعایت استانداردهای ۸۵ گانه تعبیه شده است. برای روشن و خاموش کردن سیستم ESC یک کلید روی داشبورد تعبیه شده، اما همواره به صورت پیش فرض این سیستم در مدار و فعال است.
به موجب نصب سیستم کنترل پایداری، تغییراتی در سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز اجرا شده است. سورن پلاس بهبود یافته ایران خودرو، ضمن بهره گیری از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، دارای سیستم TCS بوده که همان سیستم کنترل لغزش در هنگام شروع حرکت بوده که مانع از هرزگردی چرخ ها در مسیرهای لغزنده می شود و به حرکت سریع تر خودرو کمک می کند. دیگر سیستم اضافه شده به سورن پلاس سیستم EBA بوده که در هنگام فشار ناگهانی و شدید روی پدال ترمز، در لحظه فشار هیدرولیکی نیروی ترمز را به حداکثر می رساند تا به توقف سریع تر خودرو کمک کند. یکی از امکانات مهم اضافه شده به سورن پلاس، سیستم HSA بوده که در هنگام شروع حرکت در سربالایی، مانع از عقب رفتن خودرو می شود. این سیستم برای چند ثانیه با حفظ فشار نیروی ترمز برای راننده زمان می خرد تا نسبت به شروع حرکت در سربالایی اقدام کند و مانع از عقب رفتن خودرو می شود. این سیستم در شرایطی هم که خودرو در سرازیری قرار داشته باشد و راننده قصد حرکت در دنده عقب را داشته باشد مانع از حرکت خودرو رو به جلو می شود.
یکی دیگر از امکاناتی که به تولیدات سورن از نیمه دوم امسال اضافه می شود، راهنمای نشانگر تعویض دنده موسوم به GSI است. طبق الزامات استاندارد ۸۵ گانه، این امکان در خودروهای مجهز به گیربکس دنده ای اجباری شده و ایران خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و ارتقای حس رانندگی این امکان را برای نصب روی سورن پلاس پیاده سازی کرده است. وظیفه این راهنما نشان دادن زمان مناسب تعویض دنده به راننده در نمایشگر جلو آمپر است که با رعایت آن مصرف سوخت و آلایندگی خودرو نیز کاهش می یابد.
دیگر امکان مهمی که روی سورن پلاس از نیمه دوم سال و اوایل پاییز نصب می شود، سنسور پایش فشار باد تایرها موسوم به TPMS است. این سیستم با پایش فعال فشار و دمای باد تایرها، در صورت کاهش فشار باد تایرها از محدوده مجاز تعریف شده، به راننده در جلو آمپر و در نمایشگر سیستم مالتی مدیا هشدار می دهد تا نسبت به تنظیم فشار باد تایرها اقدام کند. رانندگی با تایرها در شرایطی که فشار باد آن ها کم تر از استاندارد باشد، ضمن این که موجب خراب شدن زودهنگام و استهلاک تایرها می شود، روی افزایش مصرف سوخت تاثیر گذاشته و کیفیت سواری را نیز کاهش می دهد.
از جمله موارد ایمنی اضافه شده به سورن پلاس، استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده در صورت برخورد است. این استاندارد یکی از الزامات عرضه خودرو در بازار اروپا بوده و خودروسازان جهانی در راستای حفظ جان عابران پیاده و وارد شدن آسیب کم تر به آن ها در زمان برخورد رعایت می شود. ایران خودرو با تغییرات اعمال شده در سپر و به طور کلی بخش جلویی سورن پلاس، توانسته استاندارد حفاظت از عابر پیاده موسوم به ECE R127 را برای این خودرو پاس کند.
محمد
۱ مهر ۱۴۰۲کاش یه کنترل پایداری قیمت هم داشتن….
البته اونموقع که قیمتشون ده یازده تومن بود!
Siyavash
۱ مهر ۱۴۰۲عالی…..🤌🤌👍
A.H MOTORS
۱ مهر ۱۴۰۲دست بزنییییییید…
Enzo Ferrari 2008
۱ مهر ۱۴۰۲سورن پلاس همون سمند ه سمند هم پژو
هست چه فرقی داره
زیرو
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳فرقش اینه که پلتفرم 405 رو دادن شرکت فرست اتوموتیو بریتانیا بهینه و جدیدترش کرد و سمند رو طراحی کرد ، تفاوت در خد فرق کولیوس و ایکس تریل .
دهن باز کردن راحته ولی یه سرچ ریز زدن ایتقدر سخته!
Enzo Ferrari 2008
۱ مهر ۱۴۰۲چه چیز خفنی الان میشه با آزرا یا سوناتا رقابت کنه
Avan
۱ مهر ۱۴۰۲یه سوال داشتم.در بازار درب و داغون و مسخره ایران، با توجه به قیمت مشابه ،سورن پلاس را پیشنهاد می کنید یا دنا پلاس معمولی(رینگ فولادی و ترمز کاسه ای)
شاهین
۱ مهر ۱۴۰۲جفتشون یکین و تفاوت فقط در چراغ و تزیینات هست پس بنظر من سورن به نسبت مبلغ پرداختی بهتره.
Silent
۱ مهر ۱۴۰۲سورن
امیر
۲ مهر ۱۴۰۲سورن از لحاظ اتاق جادارتر و سواری نرمتر به نظره من بهتره .برای مسافرت گزینه بهتریه .پدره من یه دوگانه سوز داره با ده تومن گاز میره تا قم برمیگرده
حقیقت تلخه
۱ مهر ۱۴۰۲خدایا از مصوبین این گروهی خودرو نگذر
Danial Entezari
۲ مهر ۱۴۰۲باسلام این سیستم ۸۵ گانه برای تاکسی بکار رفته
JDM
۲ مهر ۱۴۰۲این اصلا تو مواقع ضروری بخواد به پایداری برسه کارش تمومه با این آپشنای بیمورد 5ستاره نمیگیره