ایران خودروایستگاه خبر

شورای رقابت، مالکیت کروز بر ایران خودرو را غیرقانونی اعلام کرد

با ۸ روز تاخیر، رای هیئت تجدیدنظر شورای رقابت منتشر شد. این ابلاغیه، عدم‌ اهلیت شرکت کروز و غیرقانونی بودن حضور این قطعه ساز در هیئت مدیره ایران خودرو را اعلام کرده است.
ثبت نام ۳ محصول ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۳ شروع شد + لیست کامل قیمت ها

تحویل مالکیت ایران خودرو از بخش دولتی به خصوصی، اتفاقی بزرگ و تاریخی برای صنعت ایران بود که ظاهرا به تعلیق نزدیک می‌شود. هفته پیش، شرکت کروز توانست با کسب سه صندلی از پنج کرسی هیئت مدیره ایران خودرو، مالک و مدیر اصلی این مجموعه شود.

بیشتر بخوانید:

حالا هیئت تجدید نظر شورای رقابت، ایرادات ذیل را به فرایند تغییر در هیئت مدیره ایران خودرو وارد کرده و قرایند فوق را اخلاق در رقابت تشخیص داده است:

۱- دسترسی نامحدود شرکت کروز به اطلاعات شرکت ایران خودرو

۲- امکان حضور اعضای هیئت مدیره در کلیه معاونت‌ها و دسترسی به همه گزارش‌ها

۳- اطلاع و اشراف نسبت به تصمیمات محرمانه و بلندمدت شرکت از قبیل سند راهبردی شرکت برنامه‌های بلندمدت شرکت برای تولید محصولات

۴- اشراف و مدیریت کمیته حسابرسی شرکت و دسترسی نامحدود به کلیه مسائل مالی شرکت

۵- دخالت در انتصابات در سطوح مدیریتی شرکت ایران خودرو و شرکت‌های تابعه

۶- ایجاد تفاوت و شکل و محتوای قرارداد‌های منعقده بین شرکت ایران خودرو و شرکت کروز در مقایسه با سایر قطعه‌سازان

۷-‌ تلاش و بهره‌گیری از حضور در هیئت مدیره به منظور حذف قطعه سازان رقیب شرکت کروز و ایجاد انحصار در تولید قطعات برای این شرکت

۸- تعیین قیمت گذاری قطعات خودرو و تحمیل هزینه بیشتر به ایران خودرو که باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شرکت ایران خودرو و اضرار عمومی به مردم و جامعه، تسلط اقتصادی از طریق شرکت‌های مورد شکایت

کارخانه خودروسازی

هیئت تجدید نظر شورای رقابت، با استناد به بند ج قسمت دوم ماده ۶۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و جز ۶ بند ط ماده ۴۵ و بند ۶ ماده ۶۱ و ماده ۴۷ همان قانون و بند ت ماده ۵ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ تصمیم شماره ۵۵۳ -۱۴۰۱/۱۲/۱۳ رای قبلی شورای رقابت را تأیید کرد.

بر اساس، رای هیئت تجدید نظر شورای رقابت در خصوص غیرقانونی بودن حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو، رویه ضدرقابتی تشخیص داده شد و این رای قطعی و لازم الاجرا اعلام شده است.

در حال حاضر این مصوبه به اجرای احکام قوه قضائیه ارسال شده و باید طی روزهای آینده از سوی قوه قضائیه برگزاری مجمع فوق العاده ایران خودرو و حضور کروز در هیأت مدیره این شرکت تعیین تکلیف شود.

پرحاشیه‌ترین مجمع ایران‌خودرو برگزار شد؛ مدیریت به کروز رسید

ظاهرا ۱۷ بهمن ماه براساس رأی مقام قضایی، شرکت کروز و زیرمجموعه هایش حق رای در مجمع ایران خودرو را نداشتند و با وجود انتشار اطلاعیه این شرکت در سامانه کدال مبنی بر موکول شدن برگزاری مجمع به زمان دیگر برای حل ابهامات ناشی از نامه مراجع قضایی، سهام داران وابسته به کروز در اقدامی غیرقانونی به صورت یک جانبه و بدون حضور نمایندگان بخش دولتی هیئت مدیره ایران خودرو به برگزاری مجمع اقدام کردند.

اما در این زمینه مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

مجمع فوق العاده شرکت ایران خودرو که چهارشنبه ۱۷ بهمن برگزار شد از نظر سازمان بورس قانونی است.

جعفری در خصوص ابلاغ رای هیئت تجدیدنظر شورای رقابت علیه کروز در رابطه با صلاحیت این شرکت بر مدیریت ایران خودرو اظهار کرد: اعتبار رای هیئت تجدید نظر شورای رقابت هنوز توسط سازمان بورس سنجیده نشده، چون تاکنون این نامه فقط در فضای مجازی منتشر شده است.

وی افزود: در صورتیکه که صحت نامه درست باشد، تصمیم نهایی بر عهده هیئت مدیره ایران خودرو است و بررسی ابلاغیه هیئت تجدید نظر شورای رقابت مبنی بر عدم‌ اهلیت شرکت کروز و غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیئت مدیره ایران خودرو در حیطه کار سازمان بورس نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. keyvan

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    احتمالا مثل حکم قبلی که تبرعه شد، اینم تبرعه میشه و شاد شنگول به سهم بندی بین خودشون میپردارن و یه شصت ایرانی بهمون نشون میدن و ماهم نظاره‌گر و نوش جان میکنیم تا رستگار شویم.

    موافقم 40
    مخالفم 5
  2. دکتر_ماشین باز

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    🤣🤣🤣🤣

    موافقم 13
    مخالفم 2
  3. Puriya85

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (610 ديدگاه)

    گل بود به سبزه نیز آراسته شد🤦‍♂️🤦‍♂️

    موافقم 12
    مخالفم 3
  4. Navid A J

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3869 ديدگاه)

    خبر خوبی بود. با اون حجم از پرونده هایی که علیه شرکت کروز و مدیرعاملانش هست،‌ خوب شد.
    ایران خودرو از برادران خیامی غصب شده و باید به وارثان خودشون برگرده.

    موافقم 24
    مخالفم 2
  5. محسن

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا کی باید خودرو تحت حمایت دولت باشه مردمی که از این بنجل ها استفاده میکنند جزو ملت ایران نیستند حق ندارند خودرو با کیفیت سوار بشند چرا اجازه نمیدند ایرانخودرو و سایپا خودشون قطعه تولید کنند مدیریتشون هم خصوصی باشه ولی تعرفه واردات خودرو خارجی صفر بشه تا ببینیم بعد از ۵۰ سال حمایت صرف از خودرو سازی میتونند با تویوتا و بنز و هیوندای و …‌ رقابت بکنند یا باید ۵۰ سال دیگه هم حمایت کور کورانه بشه ازشون

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. مجتبی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خصوصی بشه ولی درست نه اینجوری
      سالها دهن مردم را سرویس کردن حالا کل خودرو سازی راهم مال خودشون کردن

      1. محمد

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1546 ديدگاه)

        به نظرم خصوصی سازی عیبی نداره چون اگر هم اصلاً ورشکست شدن از جیب خودشون‌ کم شده نه من و تو.
        بعد اصلاً اینا اومدن از جیب مردم برداشتن،دولت هم در اون صورت تعرفه‌ رو برمی داره و موانع قانونی می زاره.

    2. SS

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (842 ديدگاه)

      مشکل اینجاست که این آقایون حتی قطعه ساز هم نشدن که حداقل بتونن وارد زنجیره جهانی بشن. یه زمانی قطعه تولید میکردن اما با آمدن چینی ها تصمیم گرفتن دلال قطعه چینی بشن و حالا به بهانه حمایت، خودروی سی سال قبل رو با قطعه چینی و قیمت جهانی به ملت تحویل میدن.

    3. محمد

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1546 ديدگاه)

      تویوتا و بنز رو تو خواب ببینی‌.
      الان تصور یک بچه از اروپا و آمریکا اینه که راحت میتونن بنز آخرین مدل بخرن در صورتی که اینجوری نیس و از ۵۰۰۰۰ دلار شروع میشه که مبلغ زیادی هست.
      تویوتا هم مدل های متوسطش‌ که کمری و کرولا هستند در بازار آمریکا رو نرخ ۳۰۰۰۰ تا هستند.
      خب حالا واردات تعرفه‌ اش صفر درصد شد و گیرم وارد کننده توانست مستقیم از بنادر آلمان و ژاپن خودرو بیاورد و اگر هم بخواهد از کشور ثالث بیاورد آن کشور مالیات می گیرد( عاشق چشم ابروت‌ نیست) که نمی تواند مستقیم بیاورد چون تحریمیم‌.
      و مهم تر از همه‌ بحث انتقال پول که غیر ممکن است بشود با کشور های آلمان و ژاپن انجام داد.
      بعد حال دو این اتفاق غیر ممکن رخ داد شما ۳ میلیارد تومان پول داری بدی به یک خودروی‌ معمولی بازار آمریکا؟؟؟
      الان مشکل قدرت خریده،ولی در گذشته بحث همین واردات بود.

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. Nismo

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1714 ديدگاه)

        بحث جالبی رو پیش کشیدی
        واردات آزاد باعث میشه صنعت خودرو از انحصاری بودن خارج بشه و قیمت هر چیزی منصفانه باشه
        اونی که پولدار باشه میره سراغ رنجروور و کادیلاک
        اونی که معمولی و متوسط باشه میره سراغ تویوتا و شورلت

        1. محمد

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1546 ديدگاه)

          خب من می گم واردات آزاد شه ولی تغییری رخ نمیده چون قدرت خریدمون‌ پایینه.
          موضوع دوم این هست که ما ایرانیا کلاً فقیر شدیم،اینجوری نیست که پولدار بره کادیلاک بخره، پولدار ایران میتونه بره کرولا ۳۰۰۰۰ دلاری بخره ما هم باید غید کرولا رو بزنیم.
          برای اصلاح شرایط باید وارداتی که الان آزاده تعرفش‌ برداشته شه و بعد دست از سر صنعت با قیمت گذاری دستوری برداریم.
          قدم‌ ۲ خوب شدنمون‌ با دنیا هست که در نهایت کلی از موانع واردات برداشته میشه و ارزش پول افزایش پیدا می کنه و قدرت خرید میره بالا.

  6. Gabriel

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    عجب باغ‌وحشی شده کشور!!!!!بعد یه هفته تازه اعلام نظر کردن درحالیکه اونا واسه خودشون هیئت مدیره رو هم عوض کردن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  7. فردین شهبازی ماسوله

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مبادله لایحه قانونی

  8. میر غفار

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کروز پوزه شورای رفاقت زالوی بی خاصیت را زمین می مالد
    شورای رفاقت چه خیری برای ملت دارد
    از ترس بیکاری و از دست دادن اعتبار بی منزلتشان که خون مردم را در شیشه کرده اند فرار به جلو می کنند

    موافقم 4
    مخالفم 8
  9. قدرت طهماسبی

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    صنعت خودرو سازی ایران کی باید متحول شود و پیشرفت کند ، ملت ایران خسته اند از تولید محصولات بی کیفیت قدیمی و گران قیمت

    1. حجت‌اله براهنی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      خسته نشدن وگرنه نمی‌خریدن! منظورم همه نیستا. الان اینایی که ریرا رو خریدن، قبلش لنگ ماشین بودن؟ خیر! اونایی که صف می‌بندن برای اطلس و سهند و… همگی یا از این ماشینا خوشش میاد یا برای دلالیه که در هر تو حالت به نفع خودروسازه. این آت و آشغالا رو می‌خرن و باعث میشن این صنعت خودرو سر هم کنی ما هم روز به روز پروارتر بشه.

      موافقم 4
      مخالفم 1
  10. امیر

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    برای کسانی که کروز رو نمیشناسند میگم
    مدیران کروز همگی تحصیل کرده و ادم حسابی هستند ، کروز بعد از اینکه گروه بهمن رو خرید این شرکت رو متحول کرد اگر تحریم ها نبود 100 درصد گروه بهمن با شرکت های ژاپنی و کره ای ادامه می داد یا بهترین برند چینی که haval بود رو می خواست بیاره که نگذاشتند.
    مطمعنم اگر ایرانخودرو به صورت کامل به کروز واگذار بشه مثل شرکت بهمن متحول می شد .
    شما با مدیریت فعلی کافی یه سر به ایرانخودرو بزنید ببینید چقدر پول بیت المال صرف پروژه های بیخود ، ادمای بیخود و… ولی وقتی خصوص بشه به خصوص با مدیریت کروز حداقل بخش بزرگی از ادمای بیخود و با پارتی بازی از ایرانخودرو خارج می شوند.

    موافقم 9
    مخالفم 10
    1. محمد

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1546 ديدگاه)

      اصلاً اگر هم ایران خودرو شکوفا نشه مهم نیست،چون خصوصی هست دیگه در اون صورت، هرکاری می کنن برای جیب خودشونه‌،به مردم ربطی نداره.

  11. اقتصاد مردم نهاد

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شما در ایران زندگی منمیکنید؟ ندیدید چگونه غیرقانونی سلاح ورزی را از اتاق بازرگانی بیرون کردند و برای آن نیز اعلام جرم کردند؟ اقتصاد سوسیالیستی همین است، بیخود دست و پا نزنید … !؟

    1. محمد

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1546 ديدگاه)

      مضخرف ترین اقتصاد،اقتصاد مردم نهاده که بوی اقتصادی کمونیستی میده.
      بهترین نظام کاپیتالیستی هست.

  12. شهروند ایرانی

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (892 ديدگاه)

    واقعا جای دستمریزاد داره به این سیاست قوی الان مشکل کروز اصلا هر کی بره ایران خودرو بخره شما فکر کن کریم شیره ای وقتی رقابت وجود نداره خب اون کسی هم که کنترل دستش فقط داره مردم ایران میچاپه انوقت شما ذهنتون بردن سمت کروز در صورتی فکر کن انحصار نباش هر فرد ایرانی که گواهینامه داره بره یه ماشین وارداتی بخره استفاده کن اگر ایران خودرو و سایپا یا چینی ورشکست شدن دولت دخالت نکن انوقت کروز چطور میخاست بوجود بیاد

  13. حسین دهمرد

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2754 ديدگاه)

    ظاهرا ۱۷ بهمن ماه براساس رأی مقام قضایی، شرکت کروز و زیرمجموعه هایش حق رای در مجمع ایران خودرو را نداشتند

    همون گندای قبلیتو جمع کن بعد دوباره بیا گند بزن.

    یه قطعه ساز درپیت که قطعات چینی رو میریزه تو کارتن ایرانی از کجا پول آورده بهمنو بخره ایرانخودرو رو بخره واسه خرید سایپا هم درخواست بده؟

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا