ایستگاه خبرهفته نامه

خبرهای ناامیدکننده از واردات خودرو، رنو کویید تنها شانس واردات!

 پس از کش‌وقوس‌های فراوان وعده‌های بسیار از سوی مدیران وزارت صمت مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، ظاهراً کار تدوین آیین‌نامه واردات به اتمام رسیده و پس از تأیید نهایی در هیئت دولت، جزییات آن به‌زودی از سوی وزارت صمت اعلام خواهد شد.

بنابر اظهارات نمایندگان مجلس در این آیین‌نامه که در ده بند تنظیم شده، هیچ یک از اهداف قانون ساماندهی صنعت و بازار خودروی کشور در نظر گرفته نشده است.

با اینکه بارها از سوی نمایندگان مردم بر اصلاح وضعیت بازار تأکید شده اما ظاهراً تمام آن شایعاتی که در این چند وقت تحت عنوان محدودیت‌های واردات نقل محافل بود، صحت داشته و قرار است تا واردات خودرو در وضعیتی کاملاً دستوری و کنترل شده برقرار شود.

طبق اظهارات جلال رشیدی کوچی نماینده مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی، در این آیین‌نامه ضمن تعیین سقف دلاری برای خودروهای قابل واردات، بر دو شرط مهم دیگر یعنی بحث انتقال تکنولوژی و همچنین لزوم صادرات نیز تأکید شده است.

چنانچه اظهارات فوق صحت داشته باشد، عملاً می‌توان خودروی مدنظر وزارت صمت را حدس زد! احتمالاً رنو کویید به عنوان معدود و یا حتی تنها کاندید واردات خودرو خواهد بود که می‌تواند طبق شرایط آیین‌نامه، وارد کشور شود.

این خودرو که به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار جهانی شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۵ و با هدف تولد یک پلت فرم اقتصادی از سوی رنوی فرانسه به دنیا معرفی شد. هند به عنوان اولین کشور میزبان این خودرو با توجه به قیمت ۵۰۰۰ دلاری کویید از آن استقبال خوبی کرد. رنو کویید تحت پلت فرم سی‌ام‌اف ۱ رنو- نیسان در کلاس ابعادی‌ A قرار داشته و محصولات این پلت فرم زیر ۴ متر طول دارند. رنو کویید در واقع یک سازه منعطف بوده که به فراخور بازار هدف می‌توان تجهیزات متنوعی را بر روی آن نصب کرد. پس از هند، برزیل به عنوان دومین بازار بزرگ این خودرو شناخته شده و نسخه‌ای که در این کشور عرضه می‌شود نسبت به نمونه هندی از کیفیت و ایمنی بالاتری برخوردار است. قیمت این خودرو با توجه به ارتقای صورت گرفته نزدیک به ۱۰ هزار دلار است. علاوه بر نمونه‌های بنزینی، این خودرو قابلیت تبدیل به یک خودروی برقی را نیز دارا بوده و هم‌اکنون مدل‌های برقی این پلت فرم در چین و کشورهای اروپایی تردد می‌کنند.

قبل از خروج آمریکا از برجام، شرکت رنو با حضور قدرتمند در بازار ایران قصد داشت تا از طریق تکنو سنتر خود در خاک ایران، نمونه‌ای استاندارد از رنو کویید که مطابق با قوانین بازار ایران باشد را در سایت بن رواقع در ساوه تولید کند. رنو با این کار می‌خواست یک خودروی اقتصادی و بسیار ارزان‌قیمت را به عنوان رقیب خانواده پراید و تیبا به بازار ایران معرفی کند.

همواره این موضوع در نهادهای دولتی و اهالی صنعت خودرو مطرح بود که پس از حذف پراید از خط تولید، هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و چون خیلی از مردم توان خرید خودروهای گران‌تر را ندارند، بازار خودروی کشور با یک خلأ جدی ازنظر قیمتی مواجه خواهد شد. با تمامی این فشارها سرانجام پراید در تیرماه ۹۹ از خط تولید کنار رفت.

پس از خروج پراید از خط تولید، به جهت جبران جای خالی پراید، پروژه‌های متعددی در وزارت صمت جهت تولید یک وسیله نقلیه ارزان‌قیمت در کشور کلید خورد. این پروژه‌ها که هم‌اکنون نیز در جریان هستند، همگی سعی دارند تا با پوشش حداکثری ویژگی‌های پراید بر مدار تولید قرار بگیرند.

ازآنجا که هدف‌گذاری وزارت صمت در این پروژه‌ها تولید یک خودروی ۵ هزار دلاری است، تاکنون تمامی گزینه‌های مطرح شده به دلیل نداشتن ایمنی کافی نتوانستند نظر مدیران را جلب کنند. ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به میکروکارهای الکتریکی و خودروهای کلاس ای زیر ۴ متر اشاره کرد. با توجه به سلایق مردم ویژگی‌های جاده‌ای کشور تا به امروز تنها پروژه رنو کویید توانسته تا حدودی معیارهای مدنظر وزارت صمت را جهت عرضه به بازار کشور تأمین کند اما هنوز هم این خودرو تا رسیدن به ویژگی‌های تعیین شده فاصله داشته و به همین منظور نمونه‌هایی از آن جهت مطالعه و بررسی بیشتر به خودروسازان داده شده تا برای ارتقای آن تلاش کنند.

با روی کار آمدن فاطمی امین در وزارت صمت ظاهراً این پروژه به نتایج بخصوصی رسیده و در ابتدای کار باید منتظر واردات و عرضه کویید به بازار خودروی کشور باشیم.

با مرور تاریخچه پراید در بازار خودروی کشور می‌توان به این موضوع پی برد که مسئولین امر به دنبال این هستند تا فرایندی مشابه به ماجرای پراید را برای رنو کویید رقم بزنند؛ ابتدا با واردات مختصر این خودرو در کف جاده‌ها سنجیده خواهد شد بعد از آن در صورت موفقیت در عرضه و جا افتادن کویید در بازار ایران بر اثر توسعه خدمات و بازار، فرایند کوچ صنعت قطعه‌سازی از پراید و تیبا به سمت کویید آغاز شده و داخلی سازی عمیق آن با هدف رسیدن به قیمت ۵ هزار دلار کلید می‌خورد.

Renault Kwid E-Tech

فعلاً مشخص نیست که کویید هندی یا برزیلی به ایران می‌آید اما باید به این موضوع توجه داشت که در فاز اول حضور رنو کویید در ایران که به‌صورت وارداتی خواهد بود، با در نظر گرفتن حداقل ممکن برای هزینه‌های گمرکی، بازهم رنو کویید خودروی گران‌تری نسبت به سایپا کوییک و پژو ۲۰۶ خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    مقایسه کنید با خبر دیروز سرمایه گذاری عربستان

    موافقم 105
    مخالفم 4
    1. کیان

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1491 ديدگاه)

      اون شرایط و ما 50 سال پیش داشتیم تجربه میکردیم، تازه ما بنز و بویینگ خریدیم و …

      ولی حتی اگر بذارن همینم بدون دستکاری وارد بشه !!!

      اینا دنبال چی هستن

      موافقم 64
      مخالفم 7
    2. مزدا

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2096 ديدگاه)

      تو این دنیا به مردم پاسخگو نبودند ولی اون دنیا باید جواب این همه ظلم را بدند

      موافقم 47
      مخالفم 24
      1. Reza Waffen SS

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (5360 ديدگاه)

        حرف حق

        #روشنفکری

        موافقم 17
        مخالفم 9
      2. هادی 8 سیلندر

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (458 ديدگاه)

        معین چرت پرتا تلگرام قاطی بحث پلشت بودن خودرو ساز نکن 1000 ساله کشور ما اسلامی بوده از شرق تا غرب ایران کلی دانشمند علم نجوم فیزیک پزشکی بوده که همش هم از اسلام به وجود اومده تمام علم های غرب از دونباله رو اسلام بوده نگاه نکن کشور های اسلامی به خاطر یه مش گوسفند بدیم بره به این روز دراومده خرافات اون چیزی نیست که تو ذهنته

        موافقم 18
        مخالفم 50
      3. abbas

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (288 ديدگاه)

        از همین کدوم دنیا معلومه ک دیگ ب مرحله حتی کتمات این دنیا هم رسیدی

        موافقم 9
        مخالفم 21
      4. AMD

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (249 ديدگاه)

        داش اعتقاد نداری نمی تونی عقاید رو به دیگران تحمیل کنی اصلا تو فکر کن همش شعر و خرافاته.

        موافقم 10
        مخالفم 14
      5. بیژن

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (57 ديدگاه)

        جناب هادی هشت سیلندر:
        آقای معین عبارت قرقره کردن رو کاملا مناسب و بجا برای صحبت شما بکار بردن. ادعای پیشرو بودن در علوم و رهبر علم برای جوامع غربی بودن رو خیلی ها مثل شما قرقره میکنن ولی اگه ازشون بخوای یه نمونه بگن، احتمالا جز ذکر نام بوعلی سینا چیز دیگه ای ندارن بگن. جالب اینه که حتی نمیدونن همون بوعلی سینا نیز در طب، پیرو جالینوس، در نجوم پیرو بطلمیوس و در فلسفه پیرو ارسطو بوده. بزرگترین مشکل ما ایرانیا همیشه نداشتن مطالعه و تحقیق و متاسفانه، نظر قاطع دادن در هر امری بوده و هست.

        موافقم 8
        مخالفم 8
      6. مزدا

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (715 ديدگاه)

        الان داری قرآن رو زیر سوال می بری با این حرفت متاسفم برات

        موافقم 4
        مخالفم 4
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    همینم نمیاد
    زیاد جوش نزنید
    همه سرِکاریم !

    اَمان از روزی که فنر قیمت‌ها بِپَره !

    موافقم 59
    مخالفم 6
  3. meysam

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    هرچی فشار بیشتر بشه بهتره
    زودتر به اون پایان تلخ می‌رسیم

    موافقم 59
    مخالفم 9
    1. مجتبی

      ۲۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      بشرطیکه ملت درخواست زیادشدن عوارضیها رو نکنن

  4. AMIR / ARMI

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    مگه قبلاً نگفته بودن ایران خودرو میخواد این ماشین منتاژ بکنه
    این که واردات نشد
    از اول هم گفتم این داستان واردات صرفا به خاطر قرار داد ۲۵ ساله با چین هستش
    الان سیاست های کشور رو به جای ایرانی ها چینی ها دارن تعیین میکنن

    موافقم 43
    مخالفم 8
    1. AMIR / ARMI

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      طرح صیانت هم از زیر سایه همین قرار داد با چین هستش
      تا قبل این قرار داد هیچ کدوم از این طرح ها وجود نداشت از کجا یهو پدیدار شدن

      موافقم 37
      مخالفم 6
  5. فرشید

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (266 ديدگاه)

    سال 85 که دلار 1000 تومن بود فروش کارخونه پراید 6 و 206 برابر 9 میلیون تومن بود که یعنی 6 و 9 هزار دلار
    الان که دلار 32 هزار تومنه هم قیمت واقعی پراید 200 و پژو 206 برابر با 300 میلیون تومنه (تیپ 2)
    تا زمانی که کارخونه ها نتونن ماشین رو به قیمت واقعی بفروشن به خاطره عدم صرفه به صورت قطره چکانی می فروشن
    تنها راه بیرون رفتن از این گره کور اینه کارخونه ها ماشین ها رو با قیمت حقیقی عرضه کنن
    که یعنی به طور ناگهانی قیمت کارخونه 206 از 180 به 300 میلیون میرسه
    این باعث حجم گسترده انتقاد میشه:
    که هم بازار رو بسته و انحصاری کردین و هم ماشین ها رو به نرخ دلاری و جهانی به مردم بدبخت میفروشین
    حالا برنامه این شده که
    در ابتدا واردات تعداد بسیار محدودی ماشین رو آزاد میکنن. (محدود چون ارز کافی موجود نیست). این محدودیت به طور غیر مستقیم با عناوین مختلف مثل ایمنی، تکنولوژی روز، تعرفه واردات، محدودیت حجم، انتقال تکنولوژی و… اعمال میشه
    لابه لای تبلیغات گسترده که واردات ماشین آزاد شده (و تعداد کمی ماشین هم وارد شده) قیمت ها رو واقعی می کنن
    و دیگه کسی نمیتونه انتقاد کنه که بازار منحصر شدست
    تمام برنامه واردات با این همه شلوغ کاری رسانه ای فقط برای گرون کردن ماشین هاست نه حقیقتاً انجام واردات خودرو
    برنامه دیگه تغییر نام ماشین و عرضه کردن اون با قیمت به روزه
    مثلاً چراغ های رانا رو با قیمت 120 میلیون عوض میکنن و به اسم رانا پلاس با قیمت 214 میلیون میفروشن
    کسی هم نمیتونه اعتراض کنه
    چون رانا گرون نشده چون این یه ماشین دیگست
    تازه باید ممنون هم باشید چون رانا به خاطره مشکلات ایمنی و زیست محیطی حذف شد (دمشون گرم)
    و تازه هر سال چندین خودروی جدید داره معرفی میشه
    مدیریتی که به جای حل ریشه ای مشکل فقط با ظاهرسازی، آمارسازی و خیلی سطحی مشکلات رو مدیریت کنه دیر یا زود مجبوره با واقعیت های بازار و اقتصاد روبه رو بشه

    موافقم 51
    مخالفم 4
    1. SS

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (821 ديدگاه)

      وقتی 206 با اون قیمت عرضه میشد ماشین روز اروپا بود و با قطعات اصلی پژو تولید میشد
      هنوز پژو 206 های 83 هستن که موتور و گیربکس دست نخورده
      شما اون ماشین رو ضرب در دلار میکنی و با زباله ای که الان ایران خودرو به اسم 206 و با قطعات چینی تحویل میده مقایسه میکنی؟

      موافقم 12
      مخالفم 5
  6. Mustang shelby gt 350

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    از همون اول میدونستم اینطوری میشه، اینا کار درست حسابی بکن؟ 🤣🤣🤧😢 کلا سیاست این خراب شده رو نمیشه توصیف کرد نمونه نداره شاید تا حدی شوروی سابق نمیدانم

    موافقم 29
    مخالفم 2
  7. امین

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    فقط یک راه برای نجات صنعت خودرو و رضایت مشتری وجود داره من نمیدونم چه کسی یا چه ارکانی میتونه اینکار رو در کشور انجام بده قطع دست مافیا خودرو از تمامی ارکان تصمیم گیری صنعت خودرو از مجلس تا دولت تا خود خودروسازان تا هر کسی که به نوعی بر سر این سفره پر نعمت نشسته و داره ارتضاق میکنه و اجازه این رو نمیده که ماشین با کیفیت و در خور مردم ما وارد بشه یا حتی تولید بشه در داخل به دنبال هیچی نباشید نه این کشور نه اون کشور نه برجام نه فرجام. قطع مافیا از زنجیره خودرو کشور تمام

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. al-ml-kh

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (100 ديدگاه)

      تو هر موضوعی که فکرشو بکنید (ینی واقعا هر موضوعیا ) اینا داخلش ضعف دارن .صنعت خودرو سازی (البته درستش صنعت مونتاژ کاریه) تازه ینی انداره یه اپسیلون نسبت به بقیه مسائل پیشرفت کرده (که البته همین مقدار پیشرفت هم تو مونتاژ بوده نه تولید که با این اوصاف باز هم صد ها پله از ساده ترین خودرو استاندارد روز دنیا تاکید میکنم ساده ترین خودرو استاندارد دنیا هم عقبه)
      خب وقتی تو همه مسائل ضعف داریم (البته عوضش امنیت داریم :) که اونم به صورت امنیت داخلی خیلی ضعف داریم هنو من خودم رسما توقع پیشرفت خودروسازی (ببخشید مونتاژکاری) کشورمون رو ندارم .

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. genius

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1347 ديدگاه)

        وقتی بجای توسعه کیفی و ریشه ای دانشگاه ها ۴۰ و اند ساله هم و غم وزرای علوم شده تعداد بالای دانشجو نتیجش هم میشه همین.پیشرفت صنعتی از راه دانش روز بدست میاد و دانش روز هم اولا تعامل با جهان رو میخواد درثانی اساتید و پروفسورهای واقعا اهل مطالعه نه کارمند دانشگاه!

  8. JDM lover

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    هیچ امیدی به این واردات نداشته باشید
    همین رنو کویبد رو هم نمیارن
    مگه دیوونه ان بازار غیر رقابتی خودشونو از بین ببرن؟؟؟؟

    موافقم 14
    مخالفم 2
  9. پورشه❤️

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    واقعا ناراحت کننده هست
    این رنو گویید هم ماشین خیلی اشغالیه نه ایمنی داره نه امکانات
    ولی مجبوریم

    موافقم 9
    مخالفم 2
  10. imperial

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    برفرض مثال رنو کوئید هم بیاد ایران با قیمت 5هزار دلاری هیچ وقت قیمت 200میلیونی براش نمیزارن حداقل 350 میلیون قیمت میزارن. اگه بزارن آشغالی به نام پارس بازارش کساد میشه پس احتمالا نیاد اگه هم بیاد 400 میلیون قیمت میخوره که خودش جنجال بزرگی خواهد داشت.

    واقعا نمیدونم مردم بدون کمرگی ماشین بخرن مشکلش چیه.مثلا همین تیگو 8 بدون کمرگی 2 دیفرانسیلش میشه حدود 800میلیون واقعا عالیه. همین فردا511 بدون کمرگی قیمت واقعی میشه 270میلیون واقعا عالیه. حالا 30درصد کمرگی هم بیارید رو چینی ها اشکال نداره تیگو 8 میشه1میلیارد همین 511 میشه 350تومن حدودا.ام وی ام x22پرو هم میشه همین حدود 350تومن.واقعا چی میشه مردم ماشین چینی رو قیمت واقعی بخرن؟ ماشین کره ای هم همینطور. حتما حتما اینیستا سایت م.ا.ش.ی.ن 3 رو دنبال کنید هرروز پست شوروم های مختلف میزاره. چینی میزاره کره ای ژاپنی تا انگلیسی. حتما دنبال کنید قیمت هارو میگه. واقعا چی میشه ماشین اقتصادی گوگولی باحال هیوندای i10 گرند رو با 350 میلیون خرید. حاجی اصلا 400میلیون. چی میشه مگه ما آدم نیستیم؟

    خود من به شخصه بوگاتی فراری پورشه درخواست نکردم.ماشین اقتصادی خوب کار راه انداز کره ای ژاپنی. چینی خوب هم داریم تازه ارزونتر هستن.واقعا ماشین خوب جهانی سوار شدن 500میلیون واقعا چیز عجیبی هست؟کمرگی رو حذف کنید بخدا ثواب خیلی داره.

    ماشین دست دوم کم کار هم عالی هست تو همون دبی تویوتا کمری 30هزار کار مدل 2020 قیمت 80هزار درهم میشه حدود 700میلیون. بدون گمرکی بزارید بیاد بخدا هیچی نمیشه. تویوتا و ژاپنی ها مرگ ندارن بخدا تا 200هزارتا کار میکنن مشکلی ندارن. اصلا تویوتا رو ول کن هیوندای سونوتا هم هست. سونوتا 2018 کاکرد 35هزارتا قیمت 50هزار درهم.

    اقا بسته دیگه خسته شدیم.خواهش میکنم از جای حق بلند شید حق بشینه سرجاش بخدا خسته شدیم…حق…میشنوی… الوو؟بشین سرجات حق جان خیلی ها بهت نیاز دارن🤧

    موافقم 17
    مخالفم 2
  11. genius

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    کشوری که بیوک و شوی و جیپ رو خطوط تولیدش بودن رو چجوری به این حقارت کشوندن که کوئید ماشین کارتن خوابهای هندی واسمون شده خاص!!!!

    موافقم 13
    مخالفم 3
  12. رامتین

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    واقعا باید تاسف خورد. اما دوستان بنظر من تا 6 سال دیگه شرایط خیلی تغییر میکنه!!! این پیش بینی من حکایت از یک تغییر بنیادین داره.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  13. مجتبی

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    راستش اونقدر نادان نبودیم که بااون وعده ها امیدوار بشیم که حالا لخواد ناامید بشیم. دندون این سیستم رو سالهاست کندیم.

  14. 3pehr

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    😧😧😨😨همینم اگه بیاد باید کلامونو بندازیم هوا ۳-۴ ساله ماشین وارداتی ندیدیم 😑😑😑بی چاره امون کردن😑😑😑 آخه چرا ؟؟؟ چرااااااااااااااا؟
    چه ضرری به شما میخوره؟ ها؟ نمیدونم خبر دیروز رو دیدید یا نه ولی تنها شانس های ورود رنو و پژو سیتروئن و اشکودا و داچیا و اینجور چیزا بود همونم بیاد ما ممنونیم

  15. علی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (839 ديدگاه)

    بابا بکشید بیرون از رنو !!! خفه شدیم از دست فرانسوی ها !!! تویوتا مزدا نیسان و… ول کردن و چسبیدن به مارک فرانسوی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  16. Afg

    ۳۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (499 ديدگاه)

    منظورشون از خودروی ۵هزار دلاری همون ۳۰۰ میلیون تومنیه؟

  17. صفا

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    مردم ونظر مردم کجاست ، اصلا نظر سنجی کردید ببینید مردم چی میخواهند. چرا باید یک نفر بجای من و امثال من تصمیم بگیره تا کی باید بشینیم و ببینیم که برای ما تصمیم میگیرن ، رفتن از این مملکت نه بخاطر پول و… فقط بخاطر اینه که دیگران برای ما تصمیم میگیرند و ما مثل …. باید اطاعت کنیم.

  18. میلاد

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (221 ديدگاه)

    دوستان ناامید نباشید.
    تاتا نانوی هندوستان هم می تونه وارد بشه 😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا