پس از کشوقوسهای فراوان وعدههای بسیار از سوی مدیران وزارت صمت مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، ظاهراً کار تدوین آییننامه واردات به اتمام رسیده و پس از تأیید نهایی در هیئت دولت، جزییات آن بهزودی از سوی وزارت صمت اعلام خواهد شد.
بنابر اظهارات نمایندگان مجلس در این آییننامه که در ده بند تنظیم شده، هیچ یک از اهداف قانون ساماندهی صنعت و بازار خودروی کشور در نظر گرفته نشده است.
با اینکه بارها از سوی نمایندگان مردم بر اصلاح وضعیت بازار تأکید شده اما ظاهراً تمام آن شایعاتی که در این چند وقت تحت عنوان محدودیتهای واردات نقل محافل بود، صحت داشته و قرار است تا واردات خودرو در وضعیتی کاملاً دستوری و کنترل شده برقرار شود.
طبق اظهارات جلال رشیدی کوچی نماینده مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی، در این آییننامه ضمن تعیین سقف دلاری برای خودروهای قابل واردات، بر دو شرط مهم دیگر یعنی بحث انتقال تکنولوژی و همچنین لزوم صادرات نیز تأکید شده است.
چنانچه اظهارات فوق صحت داشته باشد، عملاً میتوان خودروی مدنظر وزارت صمت را حدس زد! احتمالاً رنو کویید به عنوان معدود و یا حتی تنها کاندید واردات خودرو خواهد بود که میتواند طبق شرایط آییننامه، وارد کشور شود.
این خودرو که به عنوان یکی از ارزانترین خودروهای موجود در بازار جهانی شناخته میشود، در سال ۲۰۱۵ و با هدف تولد یک پلت فرم اقتصادی از سوی رنوی فرانسه به دنیا معرفی شد. هند به عنوان اولین کشور میزبان این خودرو با توجه به قیمت ۵۰۰۰ دلاری کویید از آن استقبال خوبی کرد. رنو کویید تحت پلت فرم سیاماف ۱ رنو- نیسان در کلاس ابعادی A قرار داشته و محصولات این پلت فرم زیر ۴ متر طول دارند. رنو کویید در واقع یک سازه منعطف بوده که به فراخور بازار هدف میتوان تجهیزات متنوعی را بر روی آن نصب کرد. پس از هند، برزیل به عنوان دومین بازار بزرگ این خودرو شناخته شده و نسخهای که در این کشور عرضه میشود نسبت به نمونه هندی از کیفیت و ایمنی بالاتری برخوردار است. قیمت این خودرو با توجه به ارتقای صورت گرفته نزدیک به ۱۰ هزار دلار است. علاوه بر نمونههای بنزینی، این خودرو قابلیت تبدیل به یک خودروی برقی را نیز دارا بوده و هماکنون مدلهای برقی این پلت فرم در چین و کشورهای اروپایی تردد میکنند.
قبل از خروج آمریکا از برجام، شرکت رنو با حضور قدرتمند در بازار ایران قصد داشت تا از طریق تکنو سنتر خود در خاک ایران، نمونهای استاندارد از رنو کویید که مطابق با قوانین بازار ایران باشد را در سایت بن رواقع در ساوه تولید کند. رنو با این کار میخواست یک خودروی اقتصادی و بسیار ارزانقیمت را به عنوان رقیب خانواده پراید و تیبا به بازار ایران معرفی کند.
همواره این موضوع در نهادهای دولتی و اهالی صنعت خودرو مطرح بود که پس از حذف پراید از خط تولید، هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و چون خیلی از مردم توان خرید خودروهای گرانتر را ندارند، بازار خودروی کشور با یک خلأ جدی ازنظر قیمتی مواجه خواهد شد. با تمامی این فشارها سرانجام پراید در تیرماه ۹۹ از خط تولید کنار رفت.
پس از خروج پراید از خط تولید، به جهت جبران جای خالی پراید، پروژههای متعددی در وزارت صمت جهت تولید یک وسیله نقلیه ارزانقیمت در کشور کلید خورد. این پروژهها که هماکنون نیز در جریان هستند، همگی سعی دارند تا با پوشش حداکثری ویژگیهای پراید بر مدار تولید قرار بگیرند.
ازآنجا که هدفگذاری وزارت صمت در این پروژهها تولید یک خودروی ۵ هزار دلاری است، تاکنون تمامی گزینههای مطرح شده به دلیل نداشتن ایمنی کافی نتوانستند نظر مدیران را جلب کنند. ازجمله این پروژهها میتوان به میکروکارهای الکتریکی و خودروهای کلاس ای زیر ۴ متر اشاره کرد. با توجه به سلایق مردم ویژگیهای جادهای کشور تا به امروز تنها پروژه رنو کویید توانسته تا حدودی معیارهای مدنظر وزارت صمت را جهت عرضه به بازار کشور تأمین کند اما هنوز هم این خودرو تا رسیدن به ویژگیهای تعیین شده فاصله داشته و به همین منظور نمونههایی از آن جهت مطالعه و بررسی بیشتر به خودروسازان داده شده تا برای ارتقای آن تلاش کنند.
با روی کار آمدن فاطمی امین در وزارت صمت ظاهراً این پروژه به نتایج بخصوصی رسیده و در ابتدای کار باید منتظر واردات و عرضه کویید به بازار خودروی کشور باشیم.
با مرور تاریخچه پراید در بازار خودروی کشور میتوان به این موضوع پی برد که مسئولین امر به دنبال این هستند تا فرایندی مشابه به ماجرای پراید را برای رنو کویید رقم بزنند؛ ابتدا با واردات مختصر این خودرو در کف جادهها سنجیده خواهد شد بعد از آن در صورت موفقیت در عرضه و جا افتادن کویید در بازار ایران بر اثر توسعه خدمات و بازار، فرایند کوچ صنعت قطعهسازی از پراید و تیبا به سمت کویید آغاز شده و داخلی سازی عمیق آن با هدف رسیدن به قیمت ۵ هزار دلار کلید میخورد.
فعلاً مشخص نیست که کویید هندی یا برزیلی به ایران میآید اما باید به این موضوع توجه داشت که در فاز اول حضور رنو کویید در ایران که بهصورت وارداتی خواهد بود، با در نظر گرفتن حداقل ممکن برای هزینههای گمرکی، بازهم رنو کویید خودروی گرانتری نسبت به سایپا کوییک و پژو ۲۰۶ خواهد بود.
Reza Waffen SS
۲۶ تیر ۱۴۰۱مقایسه کنید با خبر دیروز سرمایه گذاری عربستان
کیان
۲۶ تیر ۱۴۰۱اون شرایط و ما 50 سال پیش داشتیم تجربه میکردیم، تازه ما بنز و بویینگ خریدیم و …
ولی حتی اگر بذارن همینم بدون دستکاری وارد بشه !!!
اینا دنبال چی هستن
مزدا
۲۶ تیر ۱۴۰۱تو این دنیا به مردم پاسخگو نبودند ولی اون دنیا باید جواب این همه ظلم را بدند
Reza Waffen SS
۲۶ تیر ۱۴۰۱حرف حق
#روشنفکری
هادی 8 سیلندر
۲۶ تیر ۱۴۰۱معین چرت پرتا تلگرام قاطی بحث پلشت بودن خودرو ساز نکن 1000 ساله کشور ما اسلامی بوده از شرق تا غرب ایران کلی دانشمند علم نجوم فیزیک پزشکی بوده که همش هم از اسلام به وجود اومده تمام علم های غرب از دونباله رو اسلام بوده نگاه نکن کشور های اسلامی به خاطر یه مش گوسفند بدیم بره به این روز دراومده خرافات اون چیزی نیست که تو ذهنته
abbas
۲۶ تیر ۱۴۰۱از همین کدوم دنیا معلومه ک دیگ ب مرحله حتی کتمات این دنیا هم رسیدی
AMD
۲۶ تیر ۱۴۰۱داش اعتقاد نداری نمی تونی عقاید رو به دیگران تحمیل کنی اصلا تو فکر کن همش شعر و خرافاته.
بیژن
۲۶ تیر ۱۴۰۱جناب هادی هشت سیلندر:
آقای معین عبارت قرقره کردن رو کاملا مناسب و بجا برای صحبت شما بکار بردن. ادعای پیشرو بودن در علوم و رهبر علم برای جوامع غربی بودن رو خیلی ها مثل شما قرقره میکنن ولی اگه ازشون بخوای یه نمونه بگن، احتمالا جز ذکر نام بوعلی سینا چیز دیگه ای ندارن بگن. جالب اینه که حتی نمیدونن همون بوعلی سینا نیز در طب، پیرو جالینوس، در نجوم پیرو بطلمیوس و در فلسفه پیرو ارسطو بوده. بزرگترین مشکل ما ایرانیا همیشه نداشتن مطالعه و تحقیق و متاسفانه، نظر قاطع دادن در هر امری بوده و هست.
مزدا
۲۶ تیر ۱۴۰۱الان داری قرآن رو زیر سوال می بری با این حرفت متاسفم برات
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۴۰۱همینم نمیاد
زیاد جوش نزنید
همه سرِکاریم !
اَمان از روزی که فنر قیمتها بِپَره !
meysam
۲۶ تیر ۱۴۰۱هرچی فشار بیشتر بشه بهتره
زودتر به اون پایان تلخ میرسیم
مجتبی
۲۷ تیر ۱۴۰۱بشرطیکه ملت درخواست زیادشدن عوارضیها رو نکنن
AMIR / ARMI
۲۶ تیر ۱۴۰۱مگه قبلاً نگفته بودن ایران خودرو میخواد این ماشین منتاژ بکنه
این که واردات نشد
از اول هم گفتم این داستان واردات صرفا به خاطر قرار داد ۲۵ ساله با چین هستش
الان سیاست های کشور رو به جای ایرانی ها چینی ها دارن تعیین میکنن
AMIR / ARMI
۲۶ تیر ۱۴۰۱طرح صیانت هم از زیر سایه همین قرار داد با چین هستش
تا قبل این قرار داد هیچ کدوم از این طرح ها وجود نداشت از کجا یهو پدیدار شدن
فرشید
۲۶ تیر ۱۴۰۱سال 85 که دلار 1000 تومن بود فروش کارخونه پراید 6 و 206 برابر 9 میلیون تومن بود که یعنی 6 و 9 هزار دلار
الان که دلار 32 هزار تومنه هم قیمت واقعی پراید 200 و پژو 206 برابر با 300 میلیون تومنه (تیپ 2)
تا زمانی که کارخونه ها نتونن ماشین رو به قیمت واقعی بفروشن به خاطره عدم صرفه به صورت قطره چکانی می فروشن
تنها راه بیرون رفتن از این گره کور اینه کارخونه ها ماشین ها رو با قیمت حقیقی عرضه کنن
که یعنی به طور ناگهانی قیمت کارخونه 206 از 180 به 300 میلیون میرسه
این باعث حجم گسترده انتقاد میشه:
که هم بازار رو بسته و انحصاری کردین و هم ماشین ها رو به نرخ دلاری و جهانی به مردم بدبخت میفروشین
حالا برنامه این شده که
در ابتدا واردات تعداد بسیار محدودی ماشین رو آزاد میکنن. (محدود چون ارز کافی موجود نیست). این محدودیت به طور غیر مستقیم با عناوین مختلف مثل ایمنی، تکنولوژی روز، تعرفه واردات، محدودیت حجم، انتقال تکنولوژی و… اعمال میشه
لابه لای تبلیغات گسترده که واردات ماشین آزاد شده (و تعداد کمی ماشین هم وارد شده) قیمت ها رو واقعی می کنن
و دیگه کسی نمیتونه انتقاد کنه که بازار منحصر شدست
تمام برنامه واردات با این همه شلوغ کاری رسانه ای فقط برای گرون کردن ماشین هاست نه حقیقتاً انجام واردات خودرو
برنامه دیگه تغییر نام ماشین و عرضه کردن اون با قیمت به روزه
مثلاً چراغ های رانا رو با قیمت 120 میلیون عوض میکنن و به اسم رانا پلاس با قیمت 214 میلیون میفروشن
کسی هم نمیتونه اعتراض کنه
چون رانا گرون نشده چون این یه ماشین دیگست
تازه باید ممنون هم باشید چون رانا به خاطره مشکلات ایمنی و زیست محیطی حذف شد (دمشون گرم)
و تازه هر سال چندین خودروی جدید داره معرفی میشه
مدیریتی که به جای حل ریشه ای مشکل فقط با ظاهرسازی، آمارسازی و خیلی سطحی مشکلات رو مدیریت کنه دیر یا زود مجبوره با واقعیت های بازار و اقتصاد روبه رو بشه
SS
۲۶ تیر ۱۴۰۱وقتی 206 با اون قیمت عرضه میشد ماشین روز اروپا بود و با قطعات اصلی پژو تولید میشد
هنوز پژو 206 های 83 هستن که موتور و گیربکس دست نخورده
شما اون ماشین رو ضرب در دلار میکنی و با زباله ای که الان ایران خودرو به اسم 206 و با قطعات چینی تحویل میده مقایسه میکنی؟
Mustang shelby gt 350
۲۶ تیر ۱۴۰۱از همون اول میدونستم اینطوری میشه، اینا کار درست حسابی بکن؟ 🤣🤣🤧😢 کلا سیاست این خراب شده رو نمیشه توصیف کرد نمونه نداره شاید تا حدی شوروی سابق نمیدانم
امین
۲۶ تیر ۱۴۰۱فقط یک راه برای نجات صنعت خودرو و رضایت مشتری وجود داره من نمیدونم چه کسی یا چه ارکانی میتونه اینکار رو در کشور انجام بده قطع دست مافیا خودرو از تمامی ارکان تصمیم گیری صنعت خودرو از مجلس تا دولت تا خود خودروسازان تا هر کسی که به نوعی بر سر این سفره پر نعمت نشسته و داره ارتضاق میکنه و اجازه این رو نمیده که ماشین با کیفیت و در خور مردم ما وارد بشه یا حتی تولید بشه در داخل به دنبال هیچی نباشید نه این کشور نه اون کشور نه برجام نه فرجام. قطع مافیا از زنجیره خودرو کشور تمام
al-ml-kh
۲۶ تیر ۱۴۰۱تو هر موضوعی که فکرشو بکنید (ینی واقعا هر موضوعیا ) اینا داخلش ضعف دارن .صنعت خودرو سازی (البته درستش صنعت مونتاژ کاریه) تازه ینی انداره یه اپسیلون نسبت به بقیه مسائل پیشرفت کرده (که البته همین مقدار پیشرفت هم تو مونتاژ بوده نه تولید که با این اوصاف باز هم صد ها پله از ساده ترین خودرو استاندارد روز دنیا تاکید میکنم ساده ترین خودرو استاندارد دنیا هم عقبه)
خب وقتی تو همه مسائل ضعف داریم (البته عوضش امنیت داریم :) که اونم به صورت امنیت داخلی خیلی ضعف داریم هنو من خودم رسما توقع پیشرفت خودروسازی (ببخشید مونتاژکاری) کشورمون رو ندارم .
genius
۲۶ تیر ۱۴۰۱وقتی بجای توسعه کیفی و ریشه ای دانشگاه ها ۴۰ و اند ساله هم و غم وزرای علوم شده تعداد بالای دانشجو نتیجش هم میشه همین.پیشرفت صنعتی از راه دانش روز بدست میاد و دانش روز هم اولا تعامل با جهان رو میخواد درثانی اساتید و پروفسورهای واقعا اهل مطالعه نه کارمند دانشگاه!
JDM lover
۲۶ تیر ۱۴۰۱هیچ امیدی به این واردات نداشته باشید
همین رنو کویبد رو هم نمیارن
مگه دیوونه ان بازار غیر رقابتی خودشونو از بین ببرن؟؟؟؟
پورشه❤️
۲۶ تیر ۱۴۰۱واقعا ناراحت کننده هست
این رنو گویید هم ماشین خیلی اشغالیه نه ایمنی داره نه امکانات
ولی مجبوریم
imperial
۲۶ تیر ۱۴۰۱برفرض مثال رنو کوئید هم بیاد ایران با قیمت 5هزار دلاری هیچ وقت قیمت 200میلیونی براش نمیزارن حداقل 350 میلیون قیمت میزارن. اگه بزارن آشغالی به نام پارس بازارش کساد میشه پس احتمالا نیاد اگه هم بیاد 400 میلیون قیمت میخوره که خودش جنجال بزرگی خواهد داشت.
واقعا نمیدونم مردم بدون کمرگی ماشین بخرن مشکلش چیه.مثلا همین تیگو 8 بدون کمرگی 2 دیفرانسیلش میشه حدود 800میلیون واقعا عالیه. همین فردا511 بدون کمرگی قیمت واقعی میشه 270میلیون واقعا عالیه. حالا 30درصد کمرگی هم بیارید رو چینی ها اشکال نداره تیگو 8 میشه1میلیارد همین 511 میشه 350تومن حدودا.ام وی ام x22پرو هم میشه همین حدود 350تومن.واقعا چی میشه مردم ماشین چینی رو قیمت واقعی بخرن؟ ماشین کره ای هم همینطور. حتما حتما اینیستا سایت م.ا.ش.ی.ن 3 رو دنبال کنید هرروز پست شوروم های مختلف میزاره. چینی میزاره کره ای ژاپنی تا انگلیسی. حتما دنبال کنید قیمت هارو میگه. واقعا چی میشه ماشین اقتصادی گوگولی باحال هیوندای i10 گرند رو با 350 میلیون خرید. حاجی اصلا 400میلیون. چی میشه مگه ما آدم نیستیم؟
خود من به شخصه بوگاتی فراری پورشه درخواست نکردم.ماشین اقتصادی خوب کار راه انداز کره ای ژاپنی. چینی خوب هم داریم تازه ارزونتر هستن.واقعا ماشین خوب جهانی سوار شدن 500میلیون واقعا چیز عجیبی هست؟کمرگی رو حذف کنید بخدا ثواب خیلی داره.
ماشین دست دوم کم کار هم عالی هست تو همون دبی تویوتا کمری 30هزار کار مدل 2020 قیمت 80هزار درهم میشه حدود 700میلیون. بدون گمرکی بزارید بیاد بخدا هیچی نمیشه. تویوتا و ژاپنی ها مرگ ندارن بخدا تا 200هزارتا کار میکنن مشکلی ندارن. اصلا تویوتا رو ول کن هیوندای سونوتا هم هست. سونوتا 2018 کاکرد 35هزارتا قیمت 50هزار درهم.
اقا بسته دیگه خسته شدیم.خواهش میکنم از جای حق بلند شید حق بشینه سرجاش بخدا خسته شدیم…حق…میشنوی… الوو؟بشین سرجات حق جان خیلی ها بهت نیاز دارن🤧
genius
۲۶ تیر ۱۴۰۱کشوری که بیوک و شوی و جیپ رو خطوط تولیدش بودن رو چجوری به این حقارت کشوندن که کوئید ماشین کارتن خوابهای هندی واسمون شده خاص!!!!
رامتین
۲۶ تیر ۱۴۰۱واقعا باید تاسف خورد. اما دوستان بنظر من تا 6 سال دیگه شرایط خیلی تغییر میکنه!!! این پیش بینی من حکایت از یک تغییر بنیادین داره.
مجتبی
۲۷ تیر ۱۴۰۱راستش اونقدر نادان نبودیم که بااون وعده ها امیدوار بشیم که حالا لخواد ناامید بشیم. دندون این سیستم رو سالهاست کندیم.
3pehr
۲۷ تیر ۱۴۰۱😧😧😨😨همینم اگه بیاد باید کلامونو بندازیم هوا ۳-۴ ساله ماشین وارداتی ندیدیم 😑😑😑بی چاره امون کردن😑😑😑 آخه چرا ؟؟؟ چرااااااااااااااا؟
چه ضرری به شما میخوره؟ ها؟ نمیدونم خبر دیروز رو دیدید یا نه ولی تنها شانس های ورود رنو و پژو سیتروئن و اشکودا و داچیا و اینجور چیزا بود همونم بیاد ما ممنونیم
علی
۳۰ تیر ۱۴۰۱بابا بکشید بیرون از رنو !!! خفه شدیم از دست فرانسوی ها !!! تویوتا مزدا نیسان و… ول کردن و چسبیدن به مارک فرانسوی
Afg
۳۱ تیر ۱۴۰۱منظورشون از خودروی ۵هزار دلاری همون ۳۰۰ میلیون تومنیه؟
صفا
۱ مرداد ۱۴۰۱مردم ونظر مردم کجاست ، اصلا نظر سنجی کردید ببینید مردم چی میخواهند. چرا باید یک نفر بجای من و امثال من تصمیم بگیره تا کی باید بشینیم و ببینیم که برای ما تصمیم میگیرن ، رفتن از این مملکت نه بخاطر پول و… فقط بخاطر اینه که دیگران برای ما تصمیم میگیرند و ما مثل …. باید اطاعت کنیم.
میلاد
۱ مرداد ۱۴۰۱دوستان ناامید نباشید.
تاتا نانوی هندوستان هم می تونه وارد بشه 😁