فهرست دوازده شرکت مجاز برای واردات خودرو به کشور منتشر شده و اکنون گمانهزنیها برای تعیین خودروهای وارداتی آغاز شده است.
در فهرست اولیه نامی از واردکنندگان قدیمی و همچنین ایرانخودرو، مدیران خودرو و بهمن موتور دیده نمیشود. به گفته مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت، واردات فقط محدود به شرکتهای اعلام شده نخواهد بود و شرکتهای دیگری نیز به این فرآیند اضافه خواهند شد.
منوچهر منطقی معاون صنایع حملونقل وزیر صمت نیز گفته که واردکنندگان باید سه مدرک شامل تضمین ارائه خدمات پس از فروش، اخذ مجوز و مدرکی از سازمان محیطزیست که خودروی موردنظر برای واردات با قانون هوای پاک تطابق دارد را ارائه کنند. همچنین مجوز و مدرکی از سازمان استاندارد نیز بایستی ارائه شود که خودروی وارداتی امکان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه لازم را خواهند داشت. این مدارک که ارائه شود، ازنظر وزارت صمت، فرآیند تأیید شده و میتوانند در تعامل بانک مرکزی وارد مرحله تخصیص ارز شوند.
چه خودروهایی وارد میشوند؟
به گفته معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای وارداتی علاوه بر چینی، کرهای و ژاپنی هم هستند. نگاهی به لیست واردکنندگان مجاز و سوابق همکاری آنها با شرکا نشان میدهد که میتوان گزینههایی غیر چینی را هم در زمره خودروهای وارداتی به شمار آورد. بهعنوانمثال کرمان موتور سابقه همکاری و تولید محصولات هیوندای دارد و آرین موتور هم خودروهای میتسوبیشی را به کشور وارد میکرد.
سایپا سیتروئن هم بهعنوان یکی از واردکنندگان مجاز احتمالاً به سراغ سیتروئن C3 خواهد رفت که قبلاً تأسیسات مونتاژ آن را هم در کاشان تکمیل کرده بود.
در این صورت میتوان خودروهایی چون میتسوبیشی میراژ، هیوندای i10 و i20، اکسنت، کرتا، کونا، کیا ریو، سراتو، پیکانتو، سول، میتسوبیشی اکسپندر، اکلیپس کراس، ASX، آتراژ را وارد فهرست گزینههای غیر چینی وارداتی کرد.
اما مهمترین مانع در واردات خودروهای برند به ایران، محدودیت تحریم است. قرار دادن بند انتقال تکنولوژی در آئیننامه واردات باعث میشود هیچ برند معتبری جرئت ورود به این فرایند را نداشته باشد. تنها گزینههای چینی کم نام و نشان که امیدی به صادرات یا ارتباط با بازار آمریکا ندارند باقی میمانند. باید دید که واردکنندگان برای رفع این مشکل راه حلی دارند یا خیر.
NAVID۰۰۹۸
۷ آبان ۱۴۰۱با احترام به پدال ، مسخرهترین مقاله همینهایی هست که مربوط میشه به واردات ، که البته دیگه این حنا رنگی ندارد 🤦♂️!
کاراکتر
۷ آبان ۱۴۰۱میتسوبیشی به ایران اصلا انتقال فناوری نمیده فعلا تا روی گلگیرای دنا پلاس اضاف کنید
زیزیگولو
۷ آبان ۱۴۰۱مسخره تر از همه اینکه واردات رو فقط سپردن به مونتاژ کاران داخلی
Khosrow
۷ آبان ۱۴۰۱بدین دست ایشون ..
کاراکتر
۷ آبان ۱۴۰۱واقعا برای تغییر وضع موجود ، میبایست یک فکر اساسی کرد ، این مافیای خودرو چه قدرت زیادی دارند که ، اجازه فعالیت به هیچ کسی رو نمیدن !!!
حامد
۷ آبان ۱۴۰۱دوستان هشتگ #برای_حسرت_داشتن_ماشین_خوب راه بیاندازید در پدال که کسانی میان اینجا ببینن ما همه یکی هستیم و خواستمون یکیه و خسته هستیم از اینکه فقط عکس و خبر ماشین ها دیدیم
Khosrow
۷ آبان ۱۴۰۱پدال از نشر دادن برخی چرندیات لذت میبره / حامد جان شمام تند نرو زمین میخوری بابا ..
Radmehr
۷ آبان ۱۴۰۱پدال تنها سایت خودروییه که بدون ترس حقیقت رو میگه
دم همه دبیرو سردبیرائو مدیران این سایت گرم که در توان خودشون وضعیت واقعی کشورمون رو میکوبونه …
اگرم فکر میکنی پدال از نشر چرندیات لذت میبره پس تموم کن کمانت دادنتو و برو جایی که حرفایی که دوست داریرو بزنه
(لطفا پاک نکنید)
Khosrow
۸ آبان ۱۴۰۱شما کمانت رو بزار باو 😂😂 ..
مهردادکمال
۷ آبان ۱۴۰۱نه اینکه اینا گوش شنوا دارن! اینا جز حرف خودشون تحمل شنیدن هیچ صدایی رو ندارن
حامد
۷ آبان ۱۴۰۱لازم نکرده واردات کنید
شما باید برید
کمری و سوناتا ۲۰۲۲ به قیمت ۵۰۰ میلیون هم به ما بدید ما راضی نمیشیم
فقط نبود شما فضولان زندگی و ارامش مردم باعث رضایت ما میشه
کرگدن باواریا
۷ آبان ۱۴۰۱دمت گرم
Khosrow
۷ آبان ۱۴۰۱راضیت میکنیم / پدال هم داره نشرت میده و حرف داخلی رو میبره تو انتظار / کار داره بالا میگیره.
باستیان
۸ آبان ۱۴۰۱ای درود.. واقعا این بی مایه ها همه چی رو نابود کردن
مسعود
۷ آبان ۱۴۰۱به نظر من برید پى کارتون. مردم این آشغالهایی که از چین میخواید وارد کنید رو نمیخرند.
حکومت و دولت مردمی که اومدش میتونه با مدیریت صحیح سایپا و ایران خودرو رو باهم ادغام کنه و به یه کمپانی خارجی بفروشدش.
بعدش هم انواع ماشین های خارجی هم با تعرفه مناسب وارد بشه و بازار رقابتی بشه.
داوود
۷ آبان ۱۴۰۱آها، متوجه شدم. اول دقت نکرده بودم. با نظر شما موافقم.
قاطر فروش
۷ آبان ۱۴۰۱بالاخره شما هم میرید و ما مانند یک انسان نرمال خودرو های روز دنیا را با قیمت منصفانه میخریم
AMD
۷ آبان ۱۴۰۱دیگه انقدر همه چی خر تو خر شده نمیدونم چی بگم….
❤BMW❤
۷ آبان ۱۴۰۱اینا هم بیاد ، خوبه
مردیم از بس این خودروساز های داخلی خوبن
Jj11
۷ آبان ۱۴۰۱یادش بخیر تا چند سال پیش واردات بود چقدر رقابت جالبی بین ماشین های داخلی و خارجی بود
برسام
۷ آبان ۱۴۰۱اش به همین خیال باش.. فوقش یه چند تا ماشین چینی و هندی بتونید بیارید
تعرفه و مصرف بنزین
۷ آبان ۱۴۰۱فکر نکنم مافیا بزاره قیمت پایین بیاد مخصوصا که نبض کار دست ایران خودرو و سایپا هست آنها شبکه اختاپوسی دارن برای مکیدن خون مردم و پر کردن جیبشان بهرحال از دزد سر گردنه توقع خیر داشتن از جهالت است.
IRAJ KING
۷ آبان ۱۴۰۱مافیای خودرو در کشور این بحث واردات خودروهای اقتصادی و روز دنیا رو راه انداخته تا افکار عمومی رو از مطالبه گری و خواست به حقشون در مورد استفاده از خودروهای ایمن ، با کیفیت ، مدرن و به روز دنیا منحرف کنه تا بتونه فرغونای حلبی خودش که بلای جون مردم هست رو با چند برابر قیمت بندازه به ملت شریف و نجیب ایران !
یادتون هست چند سال پیش وقتی که کمپین ** نه به خودروی داخلی ** بین مردم ایران به راه افتاده بود و پارکینگهای ویران خودرو و فرغون سازی سایپا پر شده بود از آشغالهایی به نام خودرو تولید داخل که دیگه جایی برای انبار کردن فضولاتشون نداشتن ، چطوری با ترفند تحویل فوری ، شرایط اقساطی و تخفیف بیمه بدنه و …
همه رو به خلق ا… انداختن و پارکینگها رو آب و جارو کردند و به ریش همه ملت ایران خندیدند ))):
amirali
۱۰ آبان ۱۴۰۱انها در مدت 5 سال کاری کردند که مردم از ” نه به خرید خودروی داخلی ” روی بیارن به قرعه کشی و اینطوری با حمایت دولت ( عدم واردات خودرو ) از مردم انتقام گرفتند .
AloneBoy13
۸ آبان ۱۴۰۱سرنوشت واردات سه تا است
۱. یا اصلا وارد نمیشه
۲. یا وارد میشه منتها ۹۹۹ تاش از چینه و یه دونش از هند که اونم تاتا نانوه
۳. اگرم خودرو نسبتا خوبی وارد کنن جناب سیبیل کلفت مالیات میبرتش بالای ۱.۵ میلیارد
در هر سه حالت ما همونیم که هستیم . حتی پولدارامون
فرشید
۸ آبان ۱۴۰۱کتاب “سایه های خشونت در صنعت خودرو” نوشته رضا عظیمی (موسس و مدیر عامل عظیم خودرو) مطالعه کنید. کتابه جالبیه که عمق و گستره فساد و رانت رو در جزء به جزء صنعت و کشور نشون میده. اینکه چطور همه چیز بازیچه عده ای خاص و منفعت طلب هست. کتاب رو میتونید از اینترنت دانلود کنید
Kia
۸ آبان ۱۴۰۱درود .بنده تن به ماشین کره ای کادنزا وسراتو میدم کار کرده.ودل خوش واردات شما نمیمونم.گرچه قبلا هم کره ای داشتم.بدرود تا درودی دیگر.دودوری دودور
حسین
۸ آبان ۱۴۰۱مافیای خودرو، چه واردات صورت بگیره چه میگیره با پول من و توی ایرانی جیبش رو با زدن جیب ما پرپول میکنه.
این از خدا بیخبرا آنقدر زور دارند که با فشار به مسیولین کاری کردند که واردات خودرو دوباره اومد تو دامن عوامل خودشون یعنی ایران خودرو و سایپا.
قطع به یقین بدونید مثل گذشته خودروهای وارداتی رو با چهار پنج برابر قیمت خواهند فروخت و این وسط یه سری دلال مرتبط با مافیای خودرو هم بازار رو گرم میکنند و مردم عادی بی پول هم باید نظاره کنند و آه بکشند تا ببینیم کی این آه دامنگیرشون بشه.
پیمان
۱۰ آبان ۱۴۰۱تو ترکیه یسری ماشین های ون مانندی هست. گازوعیلی از همه شرکت هام زدن از بغل شبیه یخچال دوقولوعه مخصوصا سفیدش😁. خیلی کاربردیه.جالبه بدونین گازوعیل گرونار از بنزینه اونجا ولی چرا اکثر ماشیناشون گازوعیلیه؟ جواب اینه ک بنزینی اگر در 100 کیلومتر 10 یا 7 لیتر میسوزونه گازوعیلی 3یا4 لیتر میسوزونه. اونارو بیارن