مصوبه ممنوعیت واردات خودرو در ۳۱ اردیبهشت ماه امسال به پایان میرسید، اما دولت سیزدهم در روز ۲۲ اردیبهشت ماه امسال مصوبه واردات دوبارهی خودرو را به تصویب رسانید. این حالی است که هنوز با گذشت پیش از دو ماه از این تصمیم دولت آیین نامه واردات خودرو همچنان در حال تدوین است و هنوز نهایی نشده است. در این آیین نامه قرار است قیمتها، حجم موتور، همچنین تعرفهی واردات خودرو مشخص شود. در نتیجه واردات خودرو معطل آیین نامه واردات است. پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود که آیین نامه اجرایی ورود خودرو را تا پایان خردادماه سال جاری منتشر کند اما هنوز خبری از انتشار این آییننامه نیست.
منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت در مورد آئین نامه واردات خودرو اظهار کرد:
این آئین نامه تدوین شده و در دست بررسی توسط هیئت دولت است تا آن را ابلاغ کند و البته قبل از اجرا ما با صنعتگران و واردکنندگان, جلسه توجیهی برگزار خواهیم کرد.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت اعلام کرد:
در آئین نامه تدوین شده, واردات خودروهای دست دوم امکان پذیر نیست همچنین برای خودروهای اقتصادی مشوقهایی در نظر گرفته شده است به عنوان مثال از بین ۵ محصول اگر یک محصول تقاضای ۵۰ درصدی داشته باشد برای آن محصول مشوقی تعیین میشود که با قیمت نهایی پایینتری به دست مصرف کننده برسد.
منطقی هدف از تدوین آئین نامه را واردات خودروهای اقتصادی برای اقشار کم درآمد جامعه دانست و ادامه داد:
محدودیتی برای واردات تعیین نشده و شاخصهای فنی مانند خدمات پس از فروش و قابلیتهای محصول در نظر گرفته شده است. همچنین وارد کنندگان باید از کشورهایی که خودروهای بهروزی دارند، واردات را انجام دهند.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، واردات خودرو را عامل ارتقا صنعت داخلی دانست و گفت:
اجرایی شدن این آئین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامهریزی صورت گرفته, تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام میشود.
وی در ادامه توضیح داد:
به دنبال تاکید رئیس جمهور بر تولید خودروی اقتصادی و همچنین تقاضای نیمی از خریداران خودرو برای این خودروهای کم هزینه، وزارت صمت تصمیم گرفت تا علاوه بر واردات خودروهای اقتصادی, خودروسازان داخلی هم برای تولید این خودروها برنامهریزی داشته باشند و از اویل مرداد ۱۴۰۱ نخستین خودروهای اقتصادی تولید داخل را رونمایی کنند.
وی سه مسیر را برای تأمین خودروی اقتصادی عنوان کرد و گفت:
نخستین مسیر تولید خودروهای اقتصادی داخلی است که خودروسازان این امر را محقق میکنند؛ دومین راه پیشنهادی طراحی محصول اقتصادی از سوی خودروسازهای بزرگ خارجی است تا نمونه طراحی شده در داخل کشور تولید کنیم و مسیر سوم واردات همراه با همکاری با سایر خودروسازهای جهانی است ضمن اینکه ما از همه ظرفیتها برای تولید خودروهای اقتصادی استفاده میکنیم.
محمد رستمی نژاد
۲۲ تیر ۱۴۰۱صد درصد دروغه
Reza Waffen SS
۲۲ تیر ۱۴۰۱جمع کنین بابا
NAVID۰۰۹۸
۲۲ تیر ۱۴۰۱اتفاقاً واردات میشه اما با چه خودرویی از چه کشوری ، میدانیم ؟!
چین یا روسیه !
نسل سوختهایم ، تمام !
افشار
۲۲ تیر ۱۴۰۱به نظر من طبق جدول مالیاتی که قرار هست از خودروهای وارداتی دریافت کنن ، بنز و بی ام و و لندکروز و بقیه را هم وارد خواهند کرد چون برابشات سود خواهد داشت ، پس چرا نباید وارد کنند ؟
Kf
۲۲ تیر ۱۴۰۱مگه از رو جنازه دولت رد بشی
تا ایرانخودرو با سایپا هست چرا واردات
بهنام
۲۲ تیر ۱۴۰۱واردات خودروی چینی به دست همین خودروساز ها با قیمت های فضایی چرا که نه ؟
KSH
۲۲ تیر ۱۴۰۱باریکلا همین الان اطلاعات محرمانه سایپا و ایران خودرو رو فاش کردی😃😃
بهنام
۲۲ تیر ۱۴۰۱واردات از چین نهایتاً روسیه
امیدوار نباشید
میخوان سفره خودشون پهن تر کنن همین
رنج قیمتی خودرو های چینی بازار رو ببینند پس اگه خودروی غیر از خودروی چینی و روسی هم وارد بشه جوری تعرفه و قیمت گذاری میکنن که خدشه ای به فروش خودروهای چینی نخوره
مثل کوه پشت خودروساز های داخلین ما هم دشمنشون
meysam
۲۲ تیر ۱۴۰۱روسیه که خودش مشکل داره
ولی قطعا از چین ماشین میارن