کاهش تولید خودرو در ایران و پیشی گرفتن تقاضا از تولید یکی از دلایل اصرار بر آزادسازی واردات بود. اما با توجه به تعرفه و قیمت بالای خودروهای وارداتی باید شرایطی فراهم شود که خودروهای وارداتی بتوانند نیاز قشر متوسط جامعه را نیز تأمین کنند. این مسئله ارتباط مستقیمی با آئین نامه واردات خودرو و نوع خودروی وارداتی دارد.
تاکنون شعارهای زیادی درباره واردات خودروهای ارزان و اقتصادی داده شده که هنوز چشمانتظار عمل مسئولان است. منوچهر منطقی درباره آئیننامه واردات خودرو برای خودروهای اقتصادی گفت:
پیش از این تنها خودروهایی وارد کشور میشد که افراد متمول میتوانستند از آن استفاده کنند اما ما با برنامهریزی و بررسی بازار، خلاهای موجود در این حوزه را احصا کردیم زیرا مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم شود و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد:
برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستورکار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گران قیمتتر نیز وارد میشوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز میکنیم که به بخشی که بیشترین مسئله را دارد رسیدگی کنیم.
وی در مورد موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی توضیح داد:
زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس صورت میگیرد به این معنا که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و… محاسبه خواهد شد سپس مشوقهایی برای کاهش مولفههای مذکور پیش بینی میشود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به دست آید.
وی همچنین گفت:
مشوقهایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش مییابد، از اسقاط معاف میشوند و… .
منطقی درباره خودروهای جایگزین سمند و تیبا، اضافه کرد:
این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی میتوان به تامین خودروهای مورد نیاز خانوادههای کم درآمد کرد، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.
وی درباره برنامه خودروسازان درباره تولید خودروهای جایگزین سمند و تیبا، گفت:
این دو شرکت در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آنها به بازار عرضه میشود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.
NAVID۰۰۹۸
۲۳ مرداد ۱۴۰۱آقاجانان
دوستان
عزیزان
هر زمانی در پدال خبری مربوط به واردات و مُشتَقاتش خوانید اول یاد کشک بیوفتید و سپس به زندگی خود ادامه دهید !
وقتی برجام Ok شد ، بیاید تا با هم در مورد واردات صحبت کنید و تبادل نظر کنیم !
نوید AJ
۲۴ مرداد ۱۴۰۱من فکر میکنم ایران بعد از این که اعلام میکنه ب م ب اتمی داره، بگه بیاین حالا برای برجام. در غیر این صورت قرارداد بدون تضمینی برای ایرانه که هر ننه قمری اومد میتونه بزنه زیرش. فعلا طرفین دارن وقت کشی میکنن و با این خبرای ترور بولتون و پمپ او و سلمان رشدی هم که معلومه امریکا هم نمیخواد برجامی امضا شه و میخوان پرونده ی شورای امنیتی دیگه ای برای ایران بپیچن. ایران هر چی سریع تر اعلام کنه بمب داره یا آزمایش علنی انجام بده، براش بهتره.
پویا
۲۴ مرداد ۱۴۰۱شما از کانادا برا ما تز تست بمب اتم و فلان میای؟؟!
نوید AJ
۲۴ مرداد ۱۴۰۱من کی باشم ک تز بدم. ترامپیست های امریکا معتقدن همین الان هم ایران بمب اتم رو داره. فقط اعلام نکرده. یه پست جناب فرهاد کاشانی گذاشته راجع به پیش بینی آینده. اونو ببینین. با اخبار سی ان ان و فاکس نیوز کنار هم بزارین. متوجه میشین.
ابوالفضل
۲۳ مرداد ۱۴۰۱پیر مارو در آوردین بااین وارداتتون بسه دیگه سیابازی
Kamy
۲۳ مرداد ۱۴۰۱«زیرا مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم شود و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود.»
هیچی دیگه ..اولویتشون فروش لگن های خودشونه بعد اگه ضرری بهشون وارد نشه بقیه موارد ..
Nine eleven
۲۳ مرداد ۱۴۰۱فقط حرف
Si
۲۳ مرداد ۱۴۰۱بله حتی اگر وارد بشن یه تویوتا کمری رو میکنن 5 میلیارد خودرویی 400 500 میلیونی رو میلیاردی میکنن
Saeeed
۲۳ مرداد ۱۴۰۱به نظر من که در چنین مقالاتی باید فیلتر فحش نظرات بردارند تا کمی خودمونو خالی کنیم حداقل
ehsan.fa
۲۳ مرداد ۱۴۰۱دلخوش به این مقدار نباشین ، چین بابا مون نمیذاره خللی به فروش دیگنیتی و فیلدیتی و لاماری های ۱.۵ لیتریش برسه ، واردات توهمی بیش نیست
شاپور
۲۳ مرداد ۱۴۰۱گل گفتی داش بازار رویایی ۱/۵ لیتریهای میلیاردی اونا پس چی میشه، بورس کالا و…..
JDM lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۱زهی خیال باطل
هیچ وارداتی در کار نیس
مگه دیووونه ان بیان بازار انحصاریشونو از بین ببرند؟
همش کشکه
شاپور
۲۳ مرداد ۱۴۰۱وقتی واسه خرید ماشین ۴۰۰ تومانی چینی با پرداخت چند ماه زودتر و بدون تحویل با به دست داشتن ۱میلیارد و۲۰۰میلیون صف میکشیم، مشکل فرهنگی عمیقی داریم. وقتی نفع شخصی را به نفع جمعی ترجیح میدیم آدم های کوته فکری هستیم و فقط ادعا که تمامی نداره. تا درک و فهم شهروندان بالا نره ، چیزی درست نمیشه پس فعلا خودتان را اذیت نکنید و حرص نخورید.
Shayan
۲۳ مرداد ۱۴۰۱قرار بود اردیبهشت وارد کنن که کو؟
حرف مفت میزنن.
مهر
۲۴ مرداد ۱۴۰۱همش کشک هرباریه چیزمیگن یکبار پنج درصدتارقابتی بشه حالا ده درصد وارد کن بیست درصد گمرگ میگیرن بدن دست خودرو سازها کلی میکشن بالای خودرو تا خودرو داخلی بازار داشته باشه خودرو خارجی هم کلی سود توجیبشون بکنه دولت بابا همش بازی کثیفه سرمردم درمیارن
اصغر هستم
۲۵ مرداد ۱۴۰۱امکان نداره یعنی بگو مثل اینکه دو خط موازی هم را قطع کنن امکان نداره بشه یه بازار انحصاری درست کردند برای خودشون اگر هم بشه حداقل دویست درصد گمرک میگیرن که عملا هیچ تفاوتی نداره با وارد نشدن خودرو