دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه درباره درخواست از رئیس جمهور برای واردات خودرو به مناطق آزاد و واردات خودروهای الکتریکی به این مناطق گفت که با تصمیم اخیر هیات دولت، واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد انجام خواهد شد.
سعیدمحمد با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ که واردات خودرو ممنوع اعلام شد در مناطق آزاد نیز وارداتی صورت نگرفت گفت:
ما در این سالها در این مناطق واقعا با مشکل خودرو مواجه بودیم به طوری که چهره کیش و قشم که از جزایر گردشگری هستند خراب شده است.
وی با بیان اینکه از واردات سالهای گذشته حدود ۲۵۰۰ خودرو امکان ورود به کشور را نداشتند و توقیف و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت، گفت:
براین اساس پیگیر آن بودیم که با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی بتوانیم در مناطق آزاد از آنها استفاده کنیم موافقت اولیه نیز کسب شد اما با توجه به زمان بر بودن و نیازی که ما در جریان جام جهانی قرار داریم درخواست کردیم که بتوانیم خودرو را به طور مستقیم به مناطق آزاد وارد کنیم.
مشاور رئیس جمهور افزود:
در دو هفته گذشته بحث واردات خودرو در هیات دولت مطرح و مورد تایید قرار گرفت و قرار شد که شیوه نامه مربوطه را وزارت صمت تعیین کند که از جمله مباحث مطرح شده واردات خودروهای با سقف قیمت ۲۰ هزار دلار بود. قرار بر واردات خودروی برقی شد و مناطق آزاد نیز بعد از اعلام شیوه نامه وزارت صمت می توانند به طور نامحدود خودروی برقی وارد کنند.
در حال حاضر ۷ منطقه آزاد فعال در کشور وجود دارد و بنا به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد هشت منطقه آزاد هم بزودی راه اندازی خواهد شد. مناظق آزاد ایران علاوه بر امکان راهاندازی سریعتر زیرساختهای لازم برای خودروهای الکتریکی، به صورت پایلوت میتوانند زمینهساز تحول در خودروهای وارداتی به سرزمین اصلی نیز باشند. بعلاوه اینکه این خودروها، چهره مناطق آزاد توریستی و تجاری را مدرنتر و چدیدتر نشان میدهد.
البته هنوز واردات خودروهای آمریکایی به کشور و مناطق آزاد ممنوع است در حالی که مهمترین خودروهای برقی فعلی جهان امریکایی هستند و باید دید که هنوز این قید و بند حفظ خواهد شد یا خیر. مشکل دوم هم این است که اکثر خودروهای الکتریکی مدرن جهان قیمتی بالای ۲۰ هزار دلار دارند و واردات خودروهای چینی بی نام و نشان الکتریکی هم با اهداف این طرح نمیخواند.
دکتر استاپ
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین برقی بدرد ایران نمیخوره
برای پریوس که هیبریده باید آدم ماشینو ببره ترکیه یا عراق باطری رو عوض کنه. برای ماشین برقی که هیچی
Saipa
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱قطعا نه تسلا و هیچ خودرویی به تارا برقی نخواهد رسید
به نظر اینجانب باز هم به ایرانخودرو و سایپا پول بدهند تا در مناطق آزاد خودرو برقی تولید کند
تا توریست ها از محصولات سایپا و ایرانخودرو که هنر ایرانی است لذت ببرند و برای دوستانشان تعریف کنند
Ilia2008
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱شوخی بود یا داری جدی میگی ؟ 😐
( تا توریست ها از محصولات سایپا و ایرانخودرو که هنر ایرانی است لذت ببرند و برای دوستانشان تعریف کنند )
اونا اصلا این آشغال هایی که ما تولید می کنیم رو ماشین حساب نمی کنن که بخوان برا بقیه تعریف کنن
TML BN
۱ خرداد ۱۴۰۱بابا این سایپاس دیگه مسخره بازی در میاره
AMANTE
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اول حرف میزنن و بعد فکر میکنن.
اینکه ماشین الکتریکی بیاد خیلی هم خوبه ولی نه فقط برای مناطق آزاد و باید برای تمام مناطق باشه و البته اول باید زیرساخت هاش رو درست کنن.
همونطور که توی متن اشاره شد چندین ماشین الکتریکی خوب ساخت آمریکا هستن که اگه بزارن بیاد یک داستانه اگه هم نزارن یک داستان دیگه.
مرتضی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱درسته بهترینا مال امریکان ولی شرکتای دیگه اونقدا هم بد نیستن … vw id.4 و کیا ev6 و نیرو و هیوندای کونا برقی و آیونیک ۵ و …
کیوان
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱صرفه جویی که در مصرف سوخت بابت خودروهای برقی ایجاد میشه و الایندگی صفر توجیه داره تا این خودرو ها با سقف قیمتی حداقل ۵۰ هزاردلار و پایین ترین تعرفه وارد کشور شود
aminbikar
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱خوبه اما دیگه تو کل سال برق میره نه فقط تابستون
ممد ژانگولر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین برقی بره کیش و قشم بخاطر شرجی بودن هوا و رطوبت بالا سه سوت باطریهاش سولفاته میکنه دیگه هم استارت نمیخوره
بعد باید بندازیش دور
meysam
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱همون الکتریکیهای هیوندای کیا رو بیارن
از همه نظر خوبن و در سطح جهانی هم واقعا خوش درخشیدن
رابطه شون هم با کره مشکل خاصی نداره
پویا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کدومشون 20هزار دلار قیمت دارن
بهراد
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱“البته هنوز واردات خودروهای آمریکایی به کشور و مناطق آزاد ممنوع است در حالی که مهمترین خودروهای برقی فعلی جهان امریکایی هستند و باید دید که هنوز این قید و بند حفظ خواهد شد یا خیر”
از بیرونم تحریم نباشیم خود فی لیتری و خود آسانسوری جلوی ما رو می گیره.
کاش جام جهانی رو بهانه نکنن و مردم دنیا به اشتراک خودرو های ما با کوبا پی ببرن.
از نظر فرد آگاه بدلیل گرانی سوخت در جهان و مصرف زیاد بنزین درایران ،عدم امکان افزایش قیمت بنزین، درصورت توافق برجام واردات خودرو آغاز میشه و بنزینی که صرفه جویی میشه صادر میشه و یا اونقدری قیمت بازار خودرو میاد پایین و کارخونه افزایش میده که تفاوت قیمتی بسیار کم باشه. و خدا میدونه این سیل سرمایه انباشته قراره کجا رو دگرگون کنه
منتظر سایر برقی های بی نام و نشان هستیم.
Farimanico
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عرض ادب و احترام
من خواهش میکنم دوستانی که فنی نیستند نظری در خصوص صرفه جویی نذارن
آخه مگه چقدر صرفه جویی میشه؟
خودروی ۲۰۰۰۰ دلاری چقدر کم مصرف تره ولو برقی که برقش از سوخت فسیلی یه
چجوری میخوان اضافه بیارن و صادرشم بکنن
آخه چرا ندانسته نظر میذاریم ؟؟ اجازه بدیم اگر صاحب نظری هست ، نظرشو روش بشه بگه . سپاسگزارم
بهراد
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱Farimanico عزیز
بنا به تحلیلی میانگین مصرف ما در 100 کیلومتر 10 لیتر و ترکیه 5.4 لیتر هست(هر دو کشور نزدیک به 82 میلیون جمعیت دارند٬ تعداد خودروهای سبک هر دو کشور تقریباً همسان است) که برنامه ریزی شده تا 1404 به 6.8 لیتر برسد که در سال 1400 روزانه 85 میلیون لیتر مصرف می شد به عبارتی “هشتصد و پنجاه هزار کیلومتر” فرضا طی مسیر می شود.سال 1400 روزانه پنج میلیون و سیصد هزار لیتر با قیمت 0.38سنت هر لیتر (11400 تومان هر لیتر) صادرات میشد. (دلار 30 تومن حساب شده)
اگر به مصرف ادعایی برسیم با 85 میلیون لیتر بنزین روزانه “دوازده میلیارد و پانصد میلیون کیلومتر”می توانیم طی مسیر کنیم که 1.4 برابر مسافت بیشتر به عبارتی 32% مصرف کمتر می شود در صورت طی “هشتصد و پنجاه هزار کیلومتر روزانه ” ما 57 میلیون و هشتصد هزار لیتر بنزین مصرف می کنیم.و 27 میلیون و دویست هزار لیتر صرفه جویی می کنیم که در صورت صادرات روزانه 310 میلیارد تومن یا کمی بیشتر از 10 میلیون دلار درآمد ارزی حاصل می شود که سالانه 3 و نیم میلیارد دلار وارد کشور می شود .(البته مقادیر آرمانی هستند و قیمت سوخت در جهان افزایش پیدا کرده است.)
خودروی پژو 15 ساله من صدی 12 مصرف میکرد که با رعایت و شمع سوزنی به 10 لیتر رسید. لازم به ذکر است بر اساس آخرین آمار ها روزی 113 میلیون لیتر مصرف می کنیم!
“تا آنجا که بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، اگرچه قیمت بنزین صادراتی معادل ۱۱ هزار تومان در هر لیتر است، این سوخت در کشور با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان به صورت سهمیهای و تنها ۳ هزار تومان به قیمت آزاد به فروش میرسد.
” ایرانیها سه برابر چین بنزین مصرف میکنند. چین با جمعیتی ۱.۵ میلیارد نفری روزانه ۴۵۰ میلیون لیتر بنزین میسوزاند و ایران با جمعیتی ۸۴ میلیون نفری، ۸۵ میلیون لیتر بنزین را در روز مصرف میکند.
این وضعیت باعث شده تا در صورت تداوم رشد مصرف بنزین در کشور، بازارهای صادراتی ایران در خطر باشد.” / منبع ایرنا
فرید
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱Rimac؟
Erfan
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم چون کیش سرمایه خصوصی هم به اندازه کافی داره و از نظر امکانات بهش میرسن و بزرگ هم نیست بهترین مکان واسه الکتریک سازی چون ایستگاه های شارژ زیادی هم نمیخواد و راحت زیر ساخت ها قابل انجامه
Alan.r
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱خانواده EQ مرسدس بنز خانوادهi بی ام و کیا نیرو EV6 خانواده id فولکس واگن و خیلی ماشینای برقی دیگه داریم که آمریکایی نیستند
aminbikar
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ولی هیچ کدوم نتونستن به آمریکایی از نظر جذب خریدار برسن
پدرام
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱فکر بدی نیست اما سقف قیمت رو افزایش بدن حداقل تا 30 هزار دلار تسلا هم وارد نکردند مهم نیست الان کره ای ها و ژاپنی ها رو هم بشه وارد کرد خوبه تنوع ماشین های برقی شون زیاد هست ماشین های چینی با توجه به قیمت پایین تر گزینه های خوبی هستند
Jdm باز
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه زیز ساخت هاش فراهم بشه خوبه ولی باید سقف قیمت رو افزایش بدن به حداقل ۵۰ هزار دلار و تعرفه هم خیلیییی کمتر باشه
ولی بازم معلوم نیس
اینا همش حرفه و تا عملی نشه من نمیتونم باور کنم
al-ml-kh
۱ خرداد ۱۴۰۱هواوی یه ماشین زده بود AITO m5 اونو وارد کنید
خوشگلم هست