ناصر عاشوری قلعهرودخانی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: ما به دولت و کمیسیون انرژی مجلس اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاهها کامل است و انتظار تولید بییشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمیتوانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود و یا اینکه باید واردات داشته باشیم.
به گزارش پدال و به نقل از “ایلنا”، ناصر عاشوری قلعهرودخانی درباره اوضاع بنزین در کشور اظهار داشت: در حال حاضر بین ۱۰۵ تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه تولید بنزین داریم و دلیل اینکه این عدد تولید ثابت نیست، مسائل مختلفی از جمله آن اورهال شدن واحدهای بنزین پالایشگاههای کشور و یا تعمیرات جزئی در کاهش تولید دخیل هستند.
وی با بیان اینکه در کل با ظرفیت کامل و در سه شیفت تولید داریم و همه پالایشگاهها در مدار تولید قرار دارند، افزود: به لحاظ کیفی هم بنزین تولیدی کشور با کیفیت بوده و بخش عظیمی از تولیدات یورو ۴ است.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تاکید بر اینکه یقینا واردات بنزین خواهیم داشت، گفت: اکنون مصرف بسیار بالا است به طوری که در تعطیلات گذشته رقم مصرف تا ۱۴۵ میلیون لیتر در روز رسید بنابراین وقتی مصرف از ۱۰۰ میلیون لیتر بالاتر برود معادلات را بهم میریزد، بنزین هم که برای مصرف عموم مردم امری ضروری و حیاتی است. بنابراین دولت ناچار است که امسال تصمیم به واردات بگیرد مگر اینکه مجلس و دولت پیشبینی و تمهیدات لازم را برای استفاده از سوخت جایگزین مثل الانجی و سیانجی و یا اصلاح ساختاری خودروسازان و کاهش مصرف و سهمیهبندی را در دستور کار قرار دهند تا همین ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت را مدیریت کنند در غیر این صورت حتما باید واردات داشته باشیم.
وی تولید بنزین از نفتا را شایعه دانست و گفت: بنزین تولیدی در پالایشگاهها یورو ۴ و ۵ است به همین دلیل آلایندگی شهرها و مراکز استانها کاهش پیدا کرده و بخشی از این کاهش آلایندگی بخشی به تولید پاک برمیگردد.
عاشوری درباره مباحثی در زمینه افزایش تولید و کاهش کیفیت بنزین بیان داشت: ما به دولت و کمیسیون انرژی اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاهها کامل است و انتظار تولید بییشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمیتوانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود و یا اینکه باید واردات داشته باشیم.
وی تاکید کرد: سازمانهای ناظر مثل استاندارد و محیط زیست روی تولید نظارت میکنند و اینگونه نیست که پالایشگاهها بتوانند از استاندارد تعیینشده عدول کنند.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره تامین تجهیزات خاطرنشان کرد: ما برای تامین تکنولوژی تحریم هستیم، اکنون ۸۰ تا ۸۵ درصد قطعات برای تعمیرات اساسی داخلی است، مثلا پالایشگاه شازند برای اورهال به تنهایی بیش از ۱۳ هزار قطعه را خودش تولید میکند و کالاهای خارجی را نیز با واسطه وارد میکنند.
وی درباره ساخت پالایشگاه جدید برای پاسخگویی به رضد تقاضای بنزین اظهار داشت: اگر امکانات و تکنولوژی موجود باشد احداث پالایشگاه بزرگ ۵ تا ۶ سال زمان میبرد، اکنون برنامه احداث پتروپالایشگاه هم در دست اجرا داریم و هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. بنابراین ساخت پالایشگاه تا چند سال جواب نمیدهد که بتوانیم از این مسیر تامین بنزین و مازاد نیاز را تامین کنیم، در نتیجه برای افزایش تقاضا باید سیاست، برنامهریزیها و الگوی مصرف را تغییر دهیم، مثلا خودروسازان باید تکنولوژی را به کار بگیرند که ۱۰ لیتر بنزین را به ۴ تا ۵ لیتر برسانند.
عاشوری درباره اظهاراتی مبنی بر عرضه بنزین معمولی به جای سوپر گفت: این موضوع عقلانی و قابل قبول نیست، میتوان اکتان را اندازه گرفت، ضمن اینکه وقتی کیفیت بنزین معمولی بالا رفته ضرورتی به سوپر نیست.
وی ادامه داد: خیلی جایگاهها چون فروش ندارند تمایلی به دریافت و توزیع بنزین سوپر ندارند اما در کل بنزین سوپر در پمپبنزینها موجود است.
آرین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲هنوز ایران برا 200 میلیون نفر جا داره. :)))
شاید هم بیشتر.
امیررضا
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲دنیا داره ماشین برقی میسازه، درونسوزها ۹۰ درصد کممصرف و و هیبرید و پلاگین و غیره هستن ولی ما داریم ماشین ۵۰ سال پیش رو تولید میکنیم که موتور ۱.۵ لیتری پراید بیشتر از ۶ سیلندر ۳ لیتری بیامو بنزین مصرف میکنه و حالا بحث واردات بنزین!
از این کرهی خاکی ما محسوب نمیشیم.
datsun
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲پالایشگاه ستاره خلیج که ۴۵ درصد بنزین کشور رو تامین میکنه از نفتا تولید میکنه بعد این یارو میگه ما تکذیب میکنیم یه بار هم که شده یه حرف راست بزن،
مردیم از خوشی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲بعد از دیدن تیتر
ابتدا یک دقیقه خنده
سپس یک دقیقه فحاشی سنگین به تمام مسولین
و در آخر به افق خیره شدن و فکر کردن به مقدار خرابی اوضاع مملکت و آینده ایران و ایرانی
Tesla
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲خدا را شکر ، به احتمال زیاد با آزاد شدن دوباره واردات بنزین ، شاهد عرضه دوباره بنزین سوپر در جایگاه های سوخت باشیم ، تو این ۲ یا ۳ سال اخیر بیشترین ضربه از نبود بنزین های سوپر رو خودرو های توربو خوردن ، دیگه خودتون میدونید که الان نزدیک ۳ ساله که تو هیچ پمپ بنزینی ، سوپر پیدا نمیشه
حمید
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ناکارآمدی به جایی میرسه که وقتی تصمیم درستی هم بگیری ،توان اجرا کردنش رو نداری !
Amirmohammad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲بنزین سوپر که اصلا موجود نیست مگر تو اراک و تهران و یکی دو تا جایگاه تو هر کلانشهر که تو یکی دو تا جایگاه هم تا بیارن دو ساعته تمامه سوپرشون
بنزین وارداتی از روسیه میخوان بیارن که کیفیتش خیلی خوبه ولی احتمالا زمینه چینی برای افزایش قیمت بنزین هست چون الان میگن ما داریم به دلار وارد میکنیم و هزار تا دلیل مسخره
تحریم و نبود توان خرید از خارج باعث شده کشوری که اینقدر پتانسیل داره لنگ بنزین بشه و وارد بکنه جا اینکه خودش صادرکننده بزرگ بنزین باشه
نداشتن ارتباط با دنیا و سیاست های غلط همینقدر آسیب میزنه
mrb-bap
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲اوه اوه … خدا به دادمون برسه ، افزایش قیمت شروع شد
علی جردن
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲با ۳۱ سال و داشتن ماشین ۸۰۰ میلیون تومنی زیر پام باور کنید توی پول بنزین ۳ هزارتومنی موندم و هیچ وقت نتونستم بالای ۵۰ هزار تومن بنزین بزنم یک مقدهر هم حقوق ها و دستمزدهارو افزایش بدین
Mohammad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲از روسیه وارد کنید ک تو این تحریم ها اوناهم بتونن بنزینشونو با قیمت بالا ب ما بفروشن
ESR
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲اعلام افزایش نرخ بنزین در حال اماده سازی .
تیک تاک تیک تاک تیک تاک …
حسین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲۴ تا ماشین متنوع گازسوز که اتومات و راحت باشند نداریم!
هنوز کپسول ها نرفته زیر خودرو و فضا صندوق را اشغال میکنه!
خودرو های نیمه سنگین و سنگین که هیچ!!
محمد
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲انشاالله که قیمت بنزین میره بالا . بالاخره مردم یه دلیلی برای اتحاد میخوان دیگه .
شاهین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲میگه یورو 4 و 5
توی اکثر پمپ بنزین ها بنزین رنگ سفیده. البته معلوم نیست بنزین یا نفت
هیچ بویی از بنزین نبرده
میریزی توی همین گاری های داخلی گاز نمیخورن چه برسه به ماشینای مدل بالای توربو!