ایستگاه خبر

آیا واردات خودرو روی کنترل بازار مؤثر خواهد بود؟

با ورود اولین خودروهای وارداتی به گمرکات کشور، گمانه‌زنی‌ها در مورد قیمت این خودروها در بازار و آینده واردات بیشتر شده است.

ازآنجاکه مصوبه واردات خودرو، یکی از مهم‌ترین موضوعات یعنی تعرفه گمرکی را مسکوت گذاشته هنوز نمی‌توان با اطمینان نسبت به قیمت عرضه این خودروها اظهارنظر کرد. در این ارتباط می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت قصد داشته تا تعرفه ۴۰ درصدی قدیمی را به‌نوعی احیا نماید.

آیا قیمت خودرو تعدیل می‌شود؟

در ابتدای طرح آزادسازی واردات با توجه به مشکلات تولید خودروهای روز در کشور و آشفته‌بازار عرضه خودرو توسط شرکت‌ها، با نیل به اهدافی چون کنترل بازار و کاهش قیمت خودروها، کلیدواژه واردات خودروهای اقتصادی و ارزان برای عامه مردم بارها توسط مدیران و وزرا مطرح می‌شد. بااین‌حال پارادوکس قیمت مناسب خودروهای وارداتی در برابر سود خودروسازان داخلی از عرضه خودروهای فعلی از همان ابتدا پوپولیستی بودن این شعارها را نشان می‌داد.

اکنون‌که اولین محموله خودروها شامل ۲۲ دستگاه مدل‌های مختلف کیا وارد بندرلنگه شده، مشخص می‌شود که با این خودروها که قیمتی احتمالاً بین یک و نیم تا ۳ میلیارد تومان خواهند داشت قرار نیست حرکت مثبتی لااقل در بخش خودروهای اقتصادی صورت گیرد.

این حرکت لاک‌پشتی و عرضه قطره‌چکانی واردات خودرو همه امیدهای کم‌رنگ گذشته را نیز از میان برده و تا زمانی که محدودیت‌های واردات به شکل کامل برداشته نشود، شاهد هیچ تأثیر مثبتی بر صنعت و بازار خودروی داخلی نخواهیم بود.

منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، پیش از این اعلام کرده بود که در سری نخستین خودروهای وارداتی، قیمت خودروها بالا خواهد بود و وعده داد که در نیمه اول سال آینده، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. البته وعده کاهش قیمت خودروها از سوی وزیر و معاونانش ریشه در ابتدای حضور آن‌ها در این سِمت‌ها دارد و می‌توان تحقق این وعده‌ها را نیز به عینه مشاهده کرد!

عرضه خودروهای وارداتی به بورس می‌تواند چالش دیگری باشد. کمبود شدید عرضه و تقاضای بالا می‌تواند خلق قیمت‌هایی خارج از تصور را رقم بزند. تا زمانی که تعداد خودروهای وارداتی و عرضه شده در بورس و بازار با میزان تقاضای انباشته شده و متورم جامعه متعادل نشود نمی‌توان انتظار معجزه‌ای داشت و قیمت‌ها نیز طبیعتاً همچنان صعودی خواهند بود. تنها راه پیشگیری از این موضوع، همان مقررات‌زدایی و آزادسازی واقعی واردات است. چالشی که دولت به‌شدت از آن واهمه دارد یا فشارها باعث عدم شکل‌گیری این تصمیم می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    دولت دنبال پول هست، یعنی کلا همیشه دنبال پول بوده و اصلا براشون مهم نیست که از چه روشی و با بدبخت کردن چه کسانی و حتی یک کشور به این پول برسن، فقط باید جیب مبارک شون پر باشه تا خودشون این ور آب و عزیزان شون اون ور آب شاد باشن و کیف کنن.
    صنعت خودروسازی هم یکی از بهترین روش ها برای پول بدست آوردن هست حتی اگه چشمه ی پول دولت یعنی سایپا و ایرانخودرو خشک بشه بازم روشی دارن که از صنعت خودروسازی پول بدست بیارن.

    موافقم 75
    مخالفم 3
    1. TESLA

      ۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      بهترین کامنت سال با اختلاف 👏👏🙌

      موافقم 15
      مخالفم 1
  2. میثم

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    از آنجاکه کنترل هم میتونه صدا و کانال و… زاید یا کم کنه، پاسخ به سوال کاملاً مثبت هست، بله میتونه اما در جهت افزایش قیمت! خدا میدونه اینارو تو بورس چند برابر به ملت بندازن!

    موافقم 35
    مخالفم 1
  3. 4wheeled

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    دوستان کسی اطلاع داره که خودرو های وارداتی برای مناطق ازاد هم هستن یا نه؟

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. TESLA

      ۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      اول بذار ببین اصلا قراره چیزی وارد بشه !؟ من که هنوز باور نمیکنم ، فردا میبینی یه نفر که اصن نمیدونه ماشین چند تا چرخ داره میاد مخالفت میکنه 🤣🤣🤣😂😂🙌🙌

      موافقم 8
      مخالفم 1
  4. احمدرضا

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    حتما تاثیر داره
    😄

    موافقم 15
    مخالفم 3
  5. ممد ژانگولر

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4149 ديدگاه)

    ی ضرب المثل ایرانیه میگه بزک نبین بهار میاد کمبزه با خیار میاد

    از این سولاخ تا اون سولاخ فرجه

    یدونه لنج با ۲۹ دونه ماشین نمونه اوردن بچینن تو شو روماشون به امید ۶ ماه دیگه

    تا اون موقع ۱۰۰ مدل قل میخوریم

    موافقم 34
    مخالفم 2
  6. زیزیگولو

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    اگر تعرفه های گمرکی رو کاهش بدن قطعاً تو کنترل بازار موثر هستش

    موافقم 12
    مخالفم 4
  7. TESLA

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    والا فعلا موثر نبوده هیچ ، باعث بالا رفتن قیمت ها هم شده : همین الان تو باما داشتم نگاه میکردم ، سانتافه ۲۰۱۸ شده ۴ میلیارد و ۸۰۰ یا از این بدتر : جنسیس سدان مدل ۲۰۱۳ با کارکرد بالای ۱۰۰ هزار ( تازه اگه همینم راست گفته باشن ) دارن میدن حدود ۳ میلیارد 🤣🤣🤦‍♂️

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. علی جردن

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    پورشه کاین ۱۰ سال پیش (۲۰۱۲) قیمت غیر منطقیش واسه اینه که واردات این مدل ها دیگه آزاد نیست اگه دوباره پورشه مازراتی بنز بی ام‌و های ۲۰۲۲ وارد شن دیگه شاهد قیمت های فضایی واسه پورشه های ۱۰ سال پیش یا سری ۷ های پنج سال پیش نخواهیم بود و قیمت ها ملایم تر می شن. کاری یه ماشین های ۳۰ هزار دلاری ندارم اون ماشین ها برای جابجایی از نقطه A به B ساخته شدن و واسه ماشین بازی و اینا نیست که بخوام نظر کامنت کنم

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. امیرحسین

      ۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (157 ديدگاه)

      دقیقا درسته. اگر بوگاتی وارد کنند، پراید هم ارزان میشه. مثلا اگر بی ام و 7 وارد بشه، 7 های موجود ارزونتر میشن، اونا ارزون تر بشن، 5 ها ارزونتر و الی آخر که به پراید می رسه.

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۶ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        امیرحسین منتظر ارزون شدن پراید نباش شما جرا فکر می کنی لیاقتت پرایده؟؟؟؟؟ تازه اونم آرزوی بزرگتون شده!!!!! پراید ۳۰ سال پیش تو کل دنیا (کره-آمریکا-وسایر…) فروش و تولیدش متوقف شده شما لایق بهترین مدل های ۲۰۲۲ هستی🌱

        موافقم 4
        مخالفم 1
  9. Amard

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (832 ديدگاه)

    حاکمیت بطور فردی و گروهی از خودروسازی نفع می‌بره از سهام دارن مالکان خصولتی وابسته تا اکثر شرکت ها دولتی تولید مواد اولیه تا انرژی و مالیات به انواع اقسامش تا جذب سیاهی لشکر وابسته و پر کردن خزانه سوراخ پر خرج که جز ضرر هیچ خاصیتی ندارد چرا باید نون دونی خودشون ببندن وقتی ما خودمون انقد اتحاد نداریم یه سال خودرو نخریدم تا با مخ بخورن زمین عوضش میشه طلا و زمین و امثال اونها خرید و این دولت ورشکست و تعطیل کرد اگر خواهان تغییر هستیم تنها راه کم خطرش همین

  10. فرزاد

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    آیا واردات خودرو روی کنترل بازار مؤثر خواهد بود؟
    این واردات بیشتر توی کنترل بازار تأثیر داره تا روی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. مرتضی مقدم

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (177 ديدگاه)

    با شرایط حاضر تولید و روال کنونی واردات به نظر می رسه واردات خودروهای خارجی تاثیر مثبتی در کاهش و تعدیل قیمتها نداره که هیچ حتی باعث افزایش قیمت های خودروهای تولیدی داخل هم میشه.فرض کنید یک خودروی روز کره ای با موتور صدو پنجاه اسبی و کلی امکانات دو و نیم تا سه ملیارد به بازار عرضه میشه.چجوری و با چه منطقی دنا پلاس توربو اتومات با ساختار قدیمی اما با همون قدرت و امکانات تقریبا نزدیک رو چهارصد بدن بازار؟طبیعی که خودروساز به دنبال عرضه دنا اتومات با قیمت بین هشتصد تا یک تومن باشه و این اتفاق سال آینده کلید میخوره.دنا رو به عنوان مثال گفتم تارا تقریبا ماشین به روزی محسوب میشه حالا موتور توربو دنا رو بذارن روش.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  12. حسن

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2089 ديدگاه)

    فقط بحث روانی مساله مد نظرشونه که عموم مردم بگن واردات ازاده اما تاثیر بر بازار صد درصد منفیه چون قیمتگذاری با دلار بالای 40 تومنه به تبع اون گمرکی هم با همین قیمت و صد درصد اخذ میشه وارد کننده هم سودش را بر اساس مبلغ پرداختی محاسبه میکنه پس روند رشد قیمت را افزایش میده . هر چند همه خیلی خوب میدونیم اینا داستانه و این بازی دادن ملت چهل و چند ساله است

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. مجتبی .

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    نزدیک پنجاه سالمه.ندیدم یکی از این ده دوازده دولت کاری بکنن که نفعش به مردم برسه. غیر یکی دومورد که تودوران عروسی قیمت نفت ازدستشون دررفت.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. میلاد

    ۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    با اطمینان به شما میگم که به زودی کشور دچار فروپاشی اقتصادی خواهد شد و این فروپاشی اثر دومینووار خودش رو به سایر قسمتها نیز خواهد گذاشت.
    وضعیت فعلی کشور دقیقا مثل دیواریست که به ظاهر سالم می باشه اما از درون پوسیده و پر از ترک شده و هر لحظه امکان فروریختنش میره.
    شک نکنید که به زودی حتی دلالان بازار نیز توان خرید خودرو نخواهند داشت.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  15. نوید A.J

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    اگر سیستم فروش لیزینگ و فایننس با اقساط معقولانه فعال بشه، صد در صد. اینجور از کارگر تا ثروتمند، طبق درآمدشون میتونن صاحب ماشین بشن. دیگه ماشین میشه یک کالای مصرفی، نه سرمایه ای برای دلال بازی و خالی کردن جیب مشتری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا