بخشنامه تازه، خودروهای برقی را از اخذ مجور از سازمان محیطزیست بینیاز میکند.
چند صباحی میشود که اخبار واردات خودروهای برقی در رسانهها متعدد منتشر میشود. به گزارش پدال، چندی پیش سازمان توسعه تجارت ساز و کار ثبت سفارش و واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی توسط اشخاص حقیقی را صرفا برای دو ماه آخر سال ۱۴۰۳ ابلاغ کرد. این روند سپس با «تعیین نهایی ارز واردات خودرو و تعرفه واردات برای سال آینده» همراه شد و راه را برای ورود خودروهای برقی به بازار داخلی بازتر کرد. اما حال اخبار حاکی از آن هستند که سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامهای تازه و بهمنظور سهولت ترخیص خودروهای برقی، اعلام کرده است که این محصولات نو ورود در وهله ثبت سفارش ترخیص و شمارهگذاری نیازی به کسب استعلام از سازمان محیطزیست ندارند.
بخشنامه مهم درباره خودروهای برقی
بخشنامه یادشده اینگونه مینویسد:
به پیوست تصویر نامه شماره ۱۴۰۳/۳۰۰/۴۱۱۴۶ مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۴ (ثبتی به شماره ۴۳۹۸۶۶۶ مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۴) معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مبتنی بر عدم نیاز به اخذ نظر سازمان مذکور در فرایند ثبت سفارش ترخیص و شماره گذاری وسایل نقلیه برقی (اعم از سنگین، سبک و موتورسیکلت) مستند به ماده (۴) آئین نامه اجرایی ماده (۲) قانون هوای پاک موضوع مصوبه شماره ۱۹۴۸۷۸ ت ۶۱۳۵۵ ه مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۴ هیئت وزیران جهت آگاهی و ابلاغ به گمرکات اجرایی ایفاد میگردد.
این بخشنامه تایید میکند که نهتنها خودروهای برقی، بلکه تمام وسایلنقلیه برقی از خودروهای سنگین گرفته تا موتورسیکلتها، برای ترخیص از گمرک دیگر نیازی به دریافت تاییدیه سازمان محیطزیست ندارند. از آنجا که پیشتر تعرفه ترخیص این خودروها از گمرک هم اعلام شده بوده است، انتظار داریم که روند دسترسی مالکان به خودروهایشان تسریع شود.
خودروهای برقی؛ ستاره های کم فروغ نمایشگاه خودروی تهران
نمایشگاه خودروی تهران چندی پیش به اتمام رسید و بستری را برای شرکتها و نمایندگیها فراهم کرد تا بتوانند محصولات آینده خود را در معرض دید عموم قرار دهند. جشنواره امسال که بیشتر از هر سال دیگری میزان خودروهای وارداتی چینی تحت برندهای شرقی بود، به مکانی برای نمایش خودروهای نوآورانه هیبریدی و برقی هم تبدیل شد.
برندهای متعددی با خودروهای برقی در این نمایشگاه حاضر شدند که از جمله آنها میتوان به هیوندای، کیا، فولکسواگن، تویوتا، امجی، بیوایدی، لیپموتور، چری و لاماری اشاره کرد. برنامه واردات خودروهای برقی جدید به این صورت رقم خورده تا راه را برای واردات خودروهای بهروز و نامداری مانند آیونیک ۵، کیا EV5، فولکس ID.4، تویوتا bZ4X و… باز کند. هر چند که این خودروها هم برای رسیدن به خیابان و نهاییشدن مشخصات فنی و امکاناتشان در بازار داخلی راه زیادی را در پیش دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات برقی عرضهشده در نمایشگاه یادشده، مطلب «معرفی همه خودروهای برقی نمایشگاه تهران ۱۴۰۳» را مطالعه کنید. نظر شما در این باره چیست؟ دسترسی مردم به این خودروها تا کی به درازا خواهد کشید؟
مقالات مرتبط:
- شاسی بلند برقی تویوتا bZ4X به ایران رسید
- هیوندای آیونیک ۵ وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۵ در ایران
- فولکس واگن ID 4 برقی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند وارداتی ماموت خودرو
.NARGES.
۲۱ بهمن ۱۴۰۳به علت نبود گیربکس و قدرت آنی موتور های الکتریکی ترخیص این خودرو ها روز تر انجام میشه
😄🗿🗿👌
Hairy ...
۲۱ بهمن ۱۴۰۳علاوه بر گیربکس هیچ کدوم ازینارو نداره
-روغن موتور و گیربکس
-فیلتر روغن
-فیلتر هوا
-تسمه یا زنجیر تایم
-تسمه دینام
-تسمه کولر
-شمع و وایر
-ردایات
-دفرانسیل
-داغی و جوش آوردن
-آب و روغن قاطی کردن
-سوزاندن واشر سر سیلیندر
-نیم کلاچ گرفتن و صفحه کلاچ
-تاخیر دریچه گاز و لگ توربو
و کلی سردرد های دیگه
.
.
بنظرم یه بار هم که شده به خودرو های برقی فرصت بدین
الانم در بازار ایران تنها ماشینایی که به قیمت جهانیشون نزدیکن همین برقی ها هستن (حداقل نسبت به بقیه)
هاچبک های کوچیک برقی بنظرم بهترین انتخاب ان هم از نظر قیمتی هم چون طبیعتا با ماشین برقی هنوز نمیتونی بری سفر و بهترین کاربریشون هم کاربری شهریه
Navid AJ
۲۲ بهمن ۱۴۰۳خیلی از ماهایی که رانندگی شهریمون ماکزیمم ۱۰۰ کیلومتر هم نمیشه، گزینه مناسبیه برامون. صبح که میخوای بری سر کارت، ماشینش شارژ شده و میری و برمیگردی میزنیش ب شارژ برای فردا. دردسر صف پمپ بنزین و تعویض روغن و خیلی استهلاکهای دیگه رو نداری.
آخر هفته هم ی ماشین دیگه که برای ماشین بازی مناسبه رو میاری بیرون و میری چرخ میزنی. حتی میشه یه ماشین کلاسیک باشه.
.NARGES.
۲۲ بهمن ۱۴۰۳صرفا شوخی بود به مقاله چون دلیل واضحی نیاورده بود که چرا چراغ سبز محیط زیست ایران رو گرفته بود
واردات برای من دیگه مهم نیست من مدت ها پیش انتخاب خودم رو کردم و راضیم
کسایی که دنبال سلیقه خودشونن مبارکشون باشه ما که از خودامونه
Hairy ...
۲۱ بهمن ۱۴۰۳شاید احمقانه بنظر برسه
ولی همه گیر شدن برقی ها میتونه قطعی برقو کمتر کنه
البته بشرطی که همه فقط شبا بعد ساعت 23 (اتمام اوج مصرف) تا 7 صبح بزنن به شارژ
چون طی ساعات خاموشی بخش زیادی از برق اضافه میاد
این مقدار اضافه رو برای فردا هم طبیعتا نمیشه ذخیرش کرد
مگر اینکه در باتری خودرو های برقی ذخیره بشه
اینجوری مقدار صرفه جویی شده در مصرف بنزین رو هم میشه برای تولید برق استفاده کرد که در طول روز و ساعات اداری قطع نشه
اینم عرض کنم که اگه کنتورتون سه تعرفه باشه هزینه این مقدار مصرف برق در ساعات خاموشی اینقد ناچیزه که به چشم نمیاد و حتی از بنزین زدن هم ارزون تر تموم میشه