اخیراً اعلام شد که ممنوعیت واردات خودرو پس از ۴ سال برداشته شده است. ممنوعیتی که در کنار تحریمها باعث افزایش بیش از ۱۰ برابری قیمت خودروی خارجی در بازار شد. خودروهایی مدل پایین که شاید در کشورهای دیگر از رده خارج شده باشند، در حال حاضر با قیمتهای میلیاردی در بازار خودروی ایران خرید و فروش میشوند.
با اینکه وزارت صمت هنوز مصوبه واردات خودرو را نهایی و ابلاغ نکرده،برخی واردکنندگان رسمی و غیررسمی پیشین، با شرکتهای خودروساز خارجی باب مذاکره را باز کردهاند تا به مجرد رفع موانع قانونی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
یکی از مهمترین مسائل در زمان آزادسازی واردات خودرو ارائهی خدمات پس از فروش آن است. در همین راستا فعالان حوزه واردات در قدم اول برای احیای این بخش وارد مذاکره شدهاند.
بر اساس اخبار منتشر شده بسیاری از واردات کنندگان به سراغ خودروسازان چینی رفتهاند و ظاهراً قرار است بخش زیادی از خودروهای وارداتی چینی باشند.
این احتمال نیز بر اساس سند ۲۵ ساله همکاریهای ایران و چین شکل گرفته و اینکه این خودروها جایگزین محصولات کرهای و ژاپنی در بازار وارداتیها شوند.
با توجه به تاکید وزارت صمت بر واردات خودروی اقتصادی و ارزان قیمت، محصولاتی از خودروسازان بایک موتور، یا برخی خودروهای شرکت برلیانس یا حتی بی وای دی با شرایط مدنظر وزارت صمت همخوانی دارد. بر این اساس هنوز حضور انحصاری چینیها در بازار وارداتیها از سوی هیچ مقام مسئولی مورد تأیید قرار نگرفته است.
در حال حاضر یکی از مسائل مهم پس از آزادسازی واردات خودرو مسئلهی قیمت خودروهای خارجی فعلی در بازار است. در حال حاضر آخرین مدل خودروهای وارداتی در بازار مدل ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ هستند که با قیمتهای نجومی معامله میشوند. اما آیا در صورت آزادسازی واردات این قیمتها کاهش مییابد؟
مورد بعدی شرکتهای واردکننده هستند. این شرکتها پس از ممنوعیت واردات خوردو تغییر رویه دادهاند و به سمت مونتاژ خودرو روی آوردهاند. برخی از واردکنندگان هم روی خدمات پس از فروش تمرکز کردند، برخی حضور خود را در بازار از سطح یک عرضه کننده به سطح یک واسطهگر تقلیل داده و به صورت جدی وارد پروسه خرید و فروش خودروهای وارداتی شدند. تعدادی از شرکتهای واردکننده ترجیح دادند در دوران ممنوعیت ورود خودرو به صورت موقت از بازار فاصله گرفته و سرمایه خود را به بازارهای دیگر انتقال دهند. اما شرکتهایی که به سمت مونتاژ خودرو رفتهاند، در حال حاضر و پس از آزادسازی واردات خودرو چه سیاستی را پیش رو خواهند گرفت؟
مسئلهی بعدی مبدأ خودروهای وارداتی است. در گذشته و پیش از ممنوعیت واردات خودرو امارات و عمان مبدأ بیشتر خودروهای وارداتی بودند. اما اکنون و پس از تأیید وزارت صمت به واردات خودرو ارزان قیمت باید منتظر باشیم و ببینیم این خودروها از چه کشورهایی وارد میشوند.
HR3
۱۶ خرداد ۱۴۰۱لکسوس nx کارکرده یه تایم رسیده بود 4600 !!!
ولوو 7500 !!!!
سی ال اس پونصد 5500 !!!!!!!
همه ی اینا برای یه دهه قبل هستن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
H2_H2
۱۷ خرداد ۱۴۰۱کی میاد از خرید ماشینا ژاپنی دست بکشه بره چینی بخره؟
F22RAPTOR
۱۷ خرداد ۱۴۰۱داداش طبق اون سند تا چند دهه دیگه چینیها به هر شرکت دیگه ای الویت دارن
و فک نمیکنم رقیبی براشون تراشیده شه
تا بخوای بهشون ترجیح بدی
SS
۱۷ خرداد ۱۴۰۱اگه قرار باشه فقط چینی وارد بشه که اونها همین قیمت هم خواهند موند
چینی ها شاید در بهترین حالت بتونن روی بازار (قیمت) کره ای ها تاثیر بزارن
ماشین های اسپرت و لوکس با موتورهای حجم بالا هم که بازار خودشون رو خواهند داشت
ابوالفضل
۱۶ خرداد ۱۴۰۱چی بگم والا ایشالله که خیره وبه نفع مردمه….
ممد ژانگولر
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ی لحظه تیتر خبر رو دیدم فکر کردم میگه آغاز مذاکرات ایران و آمریکا برای واردات خودروی آمریکایی شروع شد
Dian
۱۷ خرداد ۱۴۰۱یعنی یه روزی میرسه که همچین خبری بشنویم؟؟؟
شهر نشین
۱۷ خرداد ۱۴۰۱آخه ماشین آمریکایی چیزی نیست ذوق زده بشی.
Dian
۱۷ خرداد ۱۴۰۱میدونید که اینجا وقتی ماشین به اسممون در میاد چجوری ذوق میزنیم
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۶ خرداد ۱۴۰۱به شخصه فک نمی کردم به اینجا برسه
انگار واقعا دیدن مردم عصبین واسه اینکه یکم اوکی شه اینکارو کردن
حالا احتمالم داره ماشین ۲۰ هزاری رو با ۶۰ هزار بدن دستمون… تنها تفاوتم این باشه که یه خدمات پس از فروشی داشته باشه…
البته نباید قضاوت کرد
ببینیم چ میشه
Behnam1012
۱۷ خرداد ۱۴۰۱متن درست خوندی ؟ واردات خودروی چینی قراره انجام بشه اونم توسط خودروساز ته تهش بعد برداشتن تحریم ها ایرانخودرو بخواد چند مدل پژو با قیمت نجومی وارد کنه
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۷ خرداد ۱۴۰۱این دید من بود…
نه چیزی که تو متنه:)
Ilia2008
۱۶ خرداد ۱۴۰۱حداقل چینی وارد می کنن برند های خوبش رو وارد کنن
new RAMIN
۱۶ خرداد ۱۴۰۱((یکی از مهمترین مسائل در زمان آزادسازی واردات خودرو ارائهی خدمات پس از فروش آن است. در همین راستا فعالان حوزه واردات در قدم اول برای احیای این بخش وارد مذاکره شدهاند.بر اساس اخبار منتشر شده بسیاری از واردات کنندگان به سراغ خودروسازان چینی رفتهاند و ظاهراً قرار از بخش زیادی از خودروهای وارداتی چینی باشند.این احتمال نیز بر اساس سند ۲۵ ساله همکاریهای ایران و چین شکل گرفته و اینکه این خودروها جایگزین محصولات کرهای و ژاپنی در بازار وارداتیها شوند.با توجه به تاکیید وزارت صمت بر واردات خودروی اقتصادی و ارزان قیمت، محصولاتی از خودروسازان بایک موتور، یا برخی خودروهای شرکت برلیانس یا حتی بی وای دی با شرایط مدنظر وزارت صمت همخوانی دارد. بر این اساس هنوز حضور انحصاری چینیها در بازار وارداتیها از سوی هیچ مقام مسئولی مورد تأیید قرار نگرفته است))
یعنی شاهد بازگشت جیلی byd هاوال چانگان به بازار ایران خواهیم بود؟🤔امیدوارم واردات باز شه شاهد خودرو های روز کره ای و ژاپنی باشیم از اون ور خداکنه سرکله برندهای درجه 1 چینی هم مدلهای درست حسابیشون تو کشور پیدا بشه تا برخی فرق درجه 1 و 2 رو درک کنن…
البته هرماشینی وارد شه(حتی ارزونترین ماشین جهان)خاطر اینکه بازار برخی ها خراب نشه زیر 600میلیون قیمت نخواهد خورد…واردات تاثیر آنچنانی بر بازار 2مونتاژ کار داخلی نخواهد داشت فقط روی خودرو های چینی و چندتا کره ای و ژاپنی تاثیر میزاره. قیمت هایی که میزارن هم متاسفانه از دسترس 95 درصد مردم خارجه.
حمید
۱۷ خرداد ۱۴۰۱برنامه این نیست دوست عزیز
برنامه اینجوریه که واردات خودروی چینی آزاد بشه که هم تقاضاهای غیر واقعی از بین بره و هم کمبود بازار جبران بشه تا بتونن محصولات داخلی رو به قیمت آزاد به عراق صادر کنن تا هم مردم یکم راخت بشن و هم شرکتای داخلی از زیاندهی خارج بشن. البته اینکه چقدر در احرا موفق باشه هم بحثیه!
- A M I R -
۱۶ خرداد ۱۴۰۱آینده بازار روشن و مشخصه، واردات تعدادی خودروهای لوکس صرفا برای تعداد محدودی که وسعشون میرسه و واردات انبوه خودروهای چینی. سند همکاری 25 ساله شوخی نیست.
Erfan
۱۶ خرداد ۱۴۰۱والا ما مشکلی نداریم که چینی وارد بشه ولی حداقل با قیمت واقعیش بیاد اگه مثلا ۲۰هزار دلاره نهایتا بدن ۷۰۰میلیون نه ۲میلیارد.
که غیر ممکنه چون اونوقت تیگو۸پرو ۲میلیاردیشون به فروش نمیره که واسه همین فقط منفعت خودشون مهمه و هیچ چیزی به قیمت نخواهد آمد.
jdm2jz
۱۶ خرداد ۱۴۰۱(((بر اساس اخبار منتشر شده بسیاری از واردات کنندگان به سراغ خودروسازان چینی رفتهاند و ظاهراً قرار است بخش زیادی از خودروهای وارداتی چینی باشند.)))
از همون اولم معلوم بود که میخوان خودروی چینی بیارن
راستی ،
new RAMIN بهت تبریکمیگم!
JDM lover
۱۷ خرداد ۱۴۰۱اسممو به JDM lover تغییر دادم الان 😁
حسین
۱۶ خرداد ۱۴۰۱چی داریم بگیم؟فقط باید تماشاگر باشیم،در کشورهای منطقه خلیج فارس لکسوس LXو غیره با قیمت های پائین سوار میشن و ما سمند،پژو،تارا،دنا،پراید،تیبا و غیره با قیمت های نجومی که فناوری ۵۰سال پیش داره و حتی نتونستن کیسه هوا بسازن که باز بشه،کشور نفت خیز نباید اینطوری باشه.
فقط کاربرات هشت دهنه
۱۷ خرداد ۱۴۰۱واقعا فکر کردی بگی کیسه هوا باز نمیشه توی تصادف باز نمیشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ملت چقدر …………. هه هه هه هه هه
شاعر
۱۷ خرداد ۱۴۰۱بر اساس سند همکاری ایران و چین فقط خودرو چینی!
قشنگ تصمیم میگیرن چی بپوشی چی سوار شی چی بگی چی نگی
همه چیز زندگی ما بهشون مربوطه و هیچ چیز زندگی اونها به ما ربطی نداره!
درست اون زمان هستیم که به ایران حمله کرده بودن و اسم ایرانی رو گذاشته بودن موالی و همه جوره تحقیر میکردن
Behnam1012
۱۷ خرداد ۱۴۰۱دقیقا یکی یکی بند های قرارداد بیست و پنج ساله داره رو میشه
ممد میر
۱۷ خرداد ۱۴۰۱چینی وارداتی بجای چینی مونتاژی😂😂
مجتبی
۱۷ خرداد ۱۴۰۱هیچ منفعت واقعی برا مردم نخواهد داشت فقط میخوان به چپاول اموال وجان مردم وجهه دمکراتیک بدن وبگن شما آزادین تا اون چیزی که ماانتخاب کردیم روچند برابر بخرید. همین وبس.
پارسا
۱۷ خرداد ۱۴۰۱چینی بیارید ولی تیگو ۸ دو میلیارد قیمت نزنید والا ما راضی هستیم مثل چینی های خوشبخت تیگو ۸ بخریم ۷۰۰ میلیون
آدمیزاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۱احتمالا اگه ماشین وارد کنن یه ماشینی وارد می کنن که پولدارا بتونن ماشین بهتر و بروز تری داشته باشن قشر متوسط و کم درآمد جامعه آشغالای ایران خودرو و سایپا رو سوار شن
شاپور
۱۷ خرداد ۱۴۰۱اگه زیر ساخت برق میداشتیم که الحمدلله نداریم و با روشن شدن کولرها قطعی برق هم شروع میشه ، برقی های چینی جمع و جور و ارزان مثل وولینگ برا تهران و شهرهای بزرگ عالی بود چون اکثر ماشینا تک سرنشینه هستن تو شهر