این روزها بحث روی آزادسازی واردات خودرو دوباره داغ شده و ظاهرا میتوانیم بازهم شاهد ورود خودروهای خارجی به کشورمان باشیم. موضوعی که باعث تقویت رقابت، کاهش قیمت، بهبود شرایط بازار، افزایش رضایت عمومی و انتفاع کلی اقتصاد کشور خواهد شد. به شرطی که قیدوبندهای این مصوبه یا فشار عوامل بیرونی باعث بیاثر شدن این برنامه نشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه مصوبه واردات خودرو تا آخر اردیبهشت نهایی خواهد شد، تأکید کرد:
محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمدهای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگیهای لازم انجام شده است تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.
فاطمی امین گفت:
اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سالهای پیش از ۱۳۹۷، عمدتاً خودروهای لوکس، گرانقیمت و تجملاتی وارد میشد که بخش خاصی از آن بهره میبردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.
وی در پاسخ به اینکه چهتعداد خودرو وارد خواهد شد؟ اظهار کرد:
تنظیم تعداد خودروهای وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات طراحی شده است که بهزودی اطلاعرسانی خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه این واردکنندگان هستند که مسئولیت را به عهده خواهند داشت، محدودیتی برای واردات وجود ندارد و متناسب با نیاز و تقاضای بازار، واردات انجام خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با زمان واردات خودرو و اینکه چه افرادی صلاحیت واردات خواهند داشت، اعلام کرد:
مصوبه، هفته آینده نهایی خواهد شد. هماهنگیها با دستگاههای مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرع وقت صورت گیرد و اینطور نباشد که ماهها طول بکشد، حتی در زمان حاضر که مصوبه نهایی تأیید نشده است و هفته آینده بهصورت رسمی مصوب خواهد شد، مسیرها کنترل و موانع احتمالی بر سر واردات، ارزیابی شده است و شرایط تسهیل خواهد شد و تدابیر لازم اتخاذ میشود.
وی گفت:
واردات خودرو شرایطی خواهد داشت، شرایط سابق وجود دارند و شرایط جدیدی نیز اندیشیده شده است، بهطور مثال طبیعتاً خودروهای وارداتی باید خدمات پس از فروش داشته باشند یا مسیرهای متفاوتی در نظر گرفته شده است و صلاحیتهایی که از قبل بوده است، تداوم خواهد داشت؛ اما منابع تأمین مالی، متنوع شده است و بخش قابلتوجهی از طریق منابع خارجی تأمین خواهد شد تا کمککننده به تراز ارزی کشور نیز باشد.
منوچهر منطقی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت نیز گفت:
برای واردات خودرو نمیتوانیم بهطور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایهگذاران میتوانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعهها سهیم باشند و همچنین مشوقهای صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر میکنند بهازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند واردات کنند.
وی درباره میزان واردات و تأثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی ابراز کرد:
بهعنوان مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است ولی خودروسازها یک و نیم میلیون تولید میکنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً میتوانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.
جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس هم که قبلا اعلام کرده بود واردات محدود به خودروهای ۷ هزار دلاری و هزار سیسی شده در حساب توییتری خود نوشت:
دیشب از وزارت صمت با بنده تماس گرفته شد، که بنظر میرسد در تصمیم جدید شرایط به شرح ذیل تغییر کرده است؛
۱_حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی.۲_سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵هزار دلار
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم در خصوص تأثیر واردات خودرو بر قیمت بازار نیز گفت:
بهنظر میرسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمتها باشیم چراکه واردات خودرو شوک به بازار وارد میکند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی در آینده بازار به ثبات خواهد رسید.
وی تأکید کرد:
بهنظر میرسد اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار شوند چراکه تجربه ثبات کرده است تا اجرایی شدن اینگونه مصوبات تعللهای بسیاری صورت میگیرد.
مهدی دادفر در خصوص پیشنویس واردات خودرو که قرار است از سوی وزارت صنعت تهیه و طی روزهای آینده اعلام شود، گفت:
این پیشنویس در راستای ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو تهیه میشود و قرار است بر اساس آن بهجای خودروهای لوکس برای عموم مردم واردات خودرو انجام شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه در این پیشنویس قرار است الزامات صادرات خودرو و قطعات نیز تعریف شود، افزود:
البته تأکید شده است سایر کالاها نیز امکان صادرات داشته باشند اما صادرات آنها برای حفظ تراز تجاری باید با تأیید وزارت صنعت باشد تا در ادامه آن واردات خودرو انجام شود.
وی اضافه کرد:
همچنان قوانین تعرفهای، عوارض و استانداردها بر واردات خودرو حاکم است و تغییری در این رابطه انجام نشده است.
Nima
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱بازه جالبى داره
۲۰-۲۵ هزار
۱۵۰۰-۲۵۰۰
چه ماشینایى رو شامل میشه؟
شهاب
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱کمری ، کرولا ، سونتا ، النترا و همینطور ماشینای فرانسوی هم در این رنج قیمتی زیاد هست
FTB
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ولی هم نسخه بیسیک
دکتر استاپ
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱مهم اینه که ماشین ۲۰ هزار دلاری ۱۵۰ درصد تعرفه بخورده میشه ۴۵هزار دلار که یعنی ۱۲۰۰ و خورده ایکه اونی که وارد میکنه برای خوشحالی من و تو که وارد نمیکنه حداقل ۲۰۰ ۳۰۰ میکشه روش که میشه ۱۵۰۰
عالی شد
hamid
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱جالبه الان تیگو ۸ پرو قیمتش ۸۰ هزار دلاره
seyedjavad.mercedesbenz
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشینای خوبی میشه
اکسنت و یاریس و سنترا تو نسخه های بالا رده
کرولا و النترا و ولستر و سیویک و … در نسخه های نسبتا بالاردشه و قدرتمندشون
سوناتا و کمری و … در نسخه های پایین رده
ونیو و سلتوس و کیکس و یاریس کراس تو نسخه های میان رده
دوستان اگه اشتباه گفتم اصلاح کنید چون در مورد قیمت بعضیاشون مطمئن نیستم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱برای عامه مردم اصلا مهم نیست چه ماشینی وارد بشه :)
موضوع اصلی، بحث مالیات و عوارض و قیمت نهایی برای مردم ایران هست تا یک مدل استاندارد با قیمت منطقی بتونن بخرن
کمری و سوناتا وارد بشه با قیمت 1/5 تا 2 میلیارد تومن، به درد 90 درصد مردم نمی خوره
seyedjavad.mercedesbenz
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اون که صد در صد ، همه اینا به شرطی خوبهکه خودروها با قیمت واقعیشون فروخته شن
جواد عقیلی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱درود. بازه نیست. سقف هست. مثلا تا 20 یا 25 هزار دلار. هنوز تصمیم گرفته نشده. ولی به نظر عدد پایین تر اعلام بشه. یعنی تا 1500 سی سی و تا 20 هزار دلار
Mad.z.Max
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱این بازه معقول تری هست، همونطور که توی مقاله قبلی که سقف ۷هزار دلار و ۱۰۰۰ سی سی حجم موتور اعلام شد، دوستان گفتن که به مرگ میگیرن که بعد به تب راضی شیم و بگیم دمشون گرم. الان دیگه ذوق میکنیم به ۱ و نیم لیتری توربو از کشور دوست و برادر..
و من ا… توفیق
Dian
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اکسنت
ریو
الانترا
سراتو
سوناتا
اپتیما
توسان🥰
اسپورتیج
کونا
نیرو
سانتا کروز😍
Behnam1012
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اینجوری حساب کن تیگو هشت پرو تو عربستان با قیمت 680 میلیون میرسه (با دلار 30 هزار تومنی) و در ایران با قیمت یک میلیارد و هشتصد میلیون
قطعا خودروهای که وارد بشن قیمت بالای 2.5 میلیارد دارن
جناب ایکس
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱دو حالت داره، یا اینا اونا رو ارزون میکنه
یا اونا اینا رو گرون میکنه.
نمیخوام هم الکی بگم وال حتما بدخواهد بود، نمیتونیم قضاوت کنیم. در ضمن درسته بدرد عامه نمیخوره، ولی «اگر » باعث تنظیم قیمت خودرو هایی مث النترا ۲۰۱۷ ۱۸ صفر که ۱ و نیم میلیارد هست بشه، به تبع بقیه هم ارزون میشن، البته اگر
H2_H2
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱این محدودیت چه تاثیری داره ،،چرا آزاد نباشه چیکار زندگی مردم دارن ،همه دنبال زندگی خودشون این ح،روم،ی ها چیکار دارن خودشون بچه هاشون تو امریکان مثل من بیماره نیستن که نمیتونم از کنار خانواده جدا بشم ،وگرنه تا الان رفته بودم ،یا بچه هاشون اونور اب هستن یا انقدر پول دارن که میرن ترکیه خونه میگیرن با سیسمونی ،،اینا ضد ایرانی هستن اومدن مردم ایران رو زجر بدن، اب و برق و نفت که ۴۰سال پیش عر عر میزدن از جفت گوشمون داره میره کشورا برادر یمن و سوریه و عراق
Nima
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱کرولا – سوناتا – النترا – اپتیما – سلتوس – سیویک – HR-v – CX-30 – کُنا – اکسنت – ریو – یاریس
اینا رو میشه . البته اکثرا توى تیپ هاى کاملا پایه یا یکى بالاتر!
ممد ژانگولر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱داداشا با این سقف قیمتی یک مشت ماشین سدان میتونی بیاری که ماشینای شاسی بلند تک دیفرنسیال بی هویت چینی داخلی قشنگ میتونن با داشتن آپشنهای فراوان رخ نمایی کنن
یعنی سیاست باز به نفع چین چرخید
خوب اشکالی نداره مثل همیشه همه قاقن
جایگاه رنج قیمتی سانتافه ، توسان ، سورنتو ،پالیسید ، تلوراید فول آپشن تو این طرح کجاشه نمیدونم
تورم و قیمت دلار هم که همش پرواز میکنه و خریدارها ضعیف و ضعیف تر
تا شهریور هم وعده سر خرمن و خرید زمان که معلوم نیست تا اون موقع چه اتفاقها که نیوفته
حالا من هی میگم سولاخ مغز ملت داره تیر میکشه بخندین و جدی نگیرید
زیزیگولو
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط امیدوارم یه سری ماشین بنجل به اسم ماشینای مقرون به صرفه و اقتصادی وارد نکنن و بعدش به اسم ماشینای لوکس مالیات سنگین ببندن بهشون
Behnam1012
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱من که میگم مثل پارسال میخوان با اینجور خبر ها فقط کمی قیمت ها رو توی بازار بیارن پایین
مثل کاری که سال 1400 در چند ماه پایانی سال کردن
اگر طبق گفته ی ایشان امسال واردات آزاد بشه فقط روی قیمت خودروهای خارجی اونم دو سه میلیاردی به بالا تاثیر میزاره که روی زندگی بیشتر مردم تاثیری نداره
این آقایان نمیان خودروی وارد کنن که رقیبی یا خطری برای تولیدات داخل بشه و حتی خودروهای چینی اونم به بهانه حمایت از تولید داخل که کارگر ایرانی از کار بیکار نشه با همین نوع حمایت های دولت ممنوعیت لوازم خانگی سامسونگ و الجی و …. لوازم خانگی تولید داخل به شدت افزایش قیمت پیدا کردن جوری که لباس شویی های پاکشوما رو به قیمت ال جی دارن به فروش میرسونن ولی تا قبل از این ممنوعیت نصف قیمت یا سه چهارم قیمت یک لباس شویی ال جی قیمت داشتن
که حمایت از تولید داخل همش حرفه ! حمایت از جیب خودشونه
احمدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱بر فرضم که انجامش بدن
چه تاثیری تو زندگی من و امثال من که نهایت بتونم پول یه تیبا اونم به قیمت کارخونه جور کنم و برم تو مراحل قرعه کشی که شاید اسمم در بیاد داره ؟
هیچی
ارزونترین ماشینی که بیارن دیگه کف کفش ۱۵ هزار تاس
۱۵ هزارتام حداقل باید روش سود بخورن
این ماشین دیگه کمتر از یک میلیارد دست مردم نمیرسه
فقط برای اون چند درصد ثروتمند خوبه که تنوع و انتخاب براشون بیشتر میشه
تحت پیگرد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه اصولی باشه پلکانی تو همه قیمت ها تاثیر داره مثلا فرض کن یه ماشین خارجی بیاد قیمت دنا خوب اون وقت کسی دنا نمیخره بعد مجبوره قیمت دنا بیاد پایین مثلا بشه قیمت سمند باز اینجوری کسی سمند نمیخره میره دنا میخره به همین ترتیب باز قیمت سمند میشکنه و الی آخر
Amard
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ملت ما چقد ساده فراموش کارند چقد باید گول بخورند تا باور کنید به یه عده گرگ طرفید یارو اول گفت از اول خرداد واردات ازاد بعد شد شهریور اول میگفتند برای ۷۰ هزارتا ارز نداریم الان ۵۰۰ هزار تا صحبت میکنند سیستم ورشکسته هست مطمئن باشید خودشون هم نمیدونن چکار میکنند و با این حرفا میخان جو بخابونن تا بحران حذف یارانه ها رد بش بعد هم بگن واردات نداریم
AMIR / ARMI
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱((((همچنان قوانین تعرفهای، عوارض و استانداردها بر واردات خودرو حاکم است و تغییری در این رابطه انجام نشده است))))
این یعنی نمیخوان منافع خودرو سازان داخلی رو به خطر بندازن
این یعنی تغییر قیمت و کیفیتی در بازه خودرو های اقتصادی صورت نمیگیره و بازه خودرو های ارزان و اقتصادی که شامل همه محصولات ایران خودرو و سایپا و خودرو های چینی میشه .
قرار تکونی به بازار خودرو های لوکس کشور وارد بشه
هیوندا کیا تویوتا وارد میشه که جای خودرو های لوکس قدیمی بالای یک میلیارد بگیره
خودرو ۲۰ هزار دلاری هیوندا رو قرار یک و خورده ای میلیارد ببینیم تو بازار
و همچنان قرعهکشی و پراید ۲۰۰ میلیونی به جا میمونه
ممد میر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱انشالا که چینی نیست
فرزاد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱تنها راه کاهش قیمت خودرو در کشور تعطیلی کارگاه دو غول خونخوارِ چون این عزیزان میگفتن اگه فلان خودرو از خط تولید کنار بذاریم باعث افزایش شدید اون محصول میشه و چون خودشون بازارگردون بودن همون شد که گفتن ولی باید دید با حذفشون چی میشه
SLR _ 722
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱الان من به عنوان یک جوان در آستانه ۳۰ سالگی وقتی نمیتونم حتی خودرو صفر داخلی از بازار بخرم ( که احتمالا برای بیشتر مردم همینه ) چه شکلی ورود خودرو ها یک میلیاردی درد عامه مردم رو دوا میکنه ( البته همین که وارد بشه بهتر از نشدنش هست ) .
بنظرم راهکار واقعی واردات خودرو های دست دوم خارجی هست که الان هم در ایران خدمات دارن مثل کمری ، سوناتا ، آزرا ، کرولا و … توی مدل های حدود ۲۰۰۵ به بالا اینجوری هم مردم ماشین خوب سوار میشن هم لوازمش از قبل توی بازار هست
H2_H2
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱چه گناهی کردیم توی این دوران داریم سپری میکنیم مقصر کیه ،،کی باید جوابگو جونا باشه یا باید جمع کنی بری یا باید معتاد و بدبخت بشی یا مثل من پروستاتیت عصبی بگیرن تو سن جونی اشکم به خدا درومده
فرشاد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱من هم با نظر اکثر دوستان موافقم
بنظرم فقط خبر درمانیه،چون این چندوقته خیلی بحث ماشین تو چشم و ذهن ها بوده
وگرنه،از کجا دلار گیر اورده دولت فخیمه که ماشین وارد کنه
اگر دلار داشتن میدادن یارانه ارد و روغن و مرغ که وضع سفره مردم این نشه
جالبه که یه شبه بحث تامین ارز واردات رفته کلا کنار و هیچکس ازش حرف نمیزنه!!
تا همین هفته پیش مجلس و مجمع و وزارت میگفتن واویلاااا،دلار لازمه،نداریم،خروج ارزه!!
لعنت به مملکت بی صاحاب
Carlover
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط مدل های بیسیک وارد میشه پس!
محمد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱بهمن خودرو و امثالشون هزینه کردن و خط مونتاژ دارن
بعد ماشین وارد بشه تمام این خودرو ساز ها باید جمع کنن برن پس منطقی نیست قیمت ها حول ۱ ملیارد بچرخه
ضمنا نه تنها تعرفه فرقی نکرده قیمت ترخیص ارز مرجع و یارانه ای نیست بلکه ارز سنا هست که 27 تومن است اگه اشتبه نکنم و ماشن تا از کمرگ بخواد بیاد بیرون 120 درصد روش میاد ( از 3 درصد برای امبولانس گرفته و غیره ) و پس ماشین 20 تایی میشه حول 44 تا 50 هزار دلار که در 27 هزار تومن میشه حداقل 1200 به بالا که این قیمت ماشین چینی های بهمن و مدیران خودرو هست که همشون وابسته به نهاد های نظامی هستند پس حداقل باید ماشین وارداتی بالای 1700 تا 2 ملیارد باشه
و سوال اصلی اینه که نیاز بازار ماشینه 2 ملیاردی هست؟؟؟؟
که نماینده های انقلابی شعار های انقلابی میدن!!!!!!!!
یا شاید نیاز خودشونو و پچه هاشونه که چون عضوی از این جامعه هستند پس میشه نیاز جامعه
یا اینکه اونی که ماشین داخلی میخواد بخره از زیر بالشش یا تخم مرغ شانسی 2 ملیارد پول پیدا کرده ماشین خارجی سوار میشه
meysam
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظر من بهترین کار اینه که فقط برای محصولات هیبریدی و پلاگین هیبرید مجوز واردات بدن تا با یک تیر چند نشان را زد.
هم بحث ایمنی و قیمت بازار، هم کاهش مصرف و کاهش آلایندگی و هم آشنایی بیشتر مردم با تکنولوژیهای روز دنیا
meysam
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱البته با این قیمت محصولات هیبریدی خیلی محدودی وجود داره
Erfan
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم اگه بشه خودرو های تصادفی یا رنگی جزئی و کارکرد زیر ۴۰هزار رو آورد از دوبی عالی میشه چون نهایت افت قیمت خودش رو کرده و حالا حالا هم خرجی ندارن برای کارکرد پایینشون.و برای قشر متوسط جامعه هم قابل استفاده میشه.طرح الان که به نظرم فقط برای قشر قوی جامعه کاربرد داره و یه قسمتی از قشر وسطی جامعه و با این طرح ها به هیچ عنوان قشر ضعیف نمیتونن استفاده بکنن چون حتی اگه ماشین دست دوم قدیمی هم بیارن غیر ممکنه زیر ۶۰۰تا۷۰۰بشه ولی حداقل موجب ریزش قیمت ماشین های ایرانی مثل تارا و دنا و چینی های بی ارزش ۱۵۰۰cvtمیشه.اما از نظر گمرک هم بیشترین ارزش با ماشین های هیبریدی هست به خاطر گمرک پایین ترن نسبی به دیگر ماشین ها مثل پریوس.البته بد هم نمیشد ماشین از مناطق آزاد مثل اروند و ارس وارد میشد اینطوری قیمت پایین تری میخورد
Jdm باز
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا همون چیزیکه دوستان گفتن اتفاق گفتد
به مرگگرفتن که به تب راضی بشیم
اول گفتن حداکثر ۷۰۰۰ دلار و حجم حداکثر ۱ لیتر
الان هم که گفتن تا ۲۵ هزار دلار و حجم حداکثر۲.۵ لیتر
با بن قیمت و مشخصات ماشین های اقتصادی زیادی وجود داره که میشه وارد کرد ولی مهم اینه که چقدر تعرفه گمرکی و مالیات و…. میاد روش چون خیلی رو قیمت نهایی تاثیر داره
kamy
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱برا من یه جیمنی با سس اضافه لطفا
.
.
.
.
خبر چند روز دیگه :لغو مجوز واردات خودرو توسط ابدارچی معاون اداره امور الکی:(