بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت، سود بازرگانی خودروهای برقی وارداتی، یک تا ۲۶ درصد خواهد بود. همچنین پیشبینی میشود سقف قیمتی ۴۰ هزار یورو وجود داشته باشد.<! –more–>
در ایران، تسهیل واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی باهدف کاهش مصرف بنزین و بهبود آلودگی محیطزیست، سابقهای نزدیک به ۱۰ سال دارد. این قوانین باعث شدند در سالهای میانی دهه ۹۰ خورشیدی، هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا پریوس با قیمت منطقی وارد ایران شوند. حتی بیامو i8 به بازار کشورمان رسید؛ اما محصول مجهز به پیشرانهی تمام برقی، فرصت ورود پیدا نکردند.
شرایط امروز ایران، بسیار متفاوت از سال ۱۳۹۶ و زمان شروع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است. حالا مدلهای الکتریکی، نقش بسیار مهمی در سبد محولات برندههای مختلف دنیا دارند و شرکتهای کرهای یا چینی، میتوانند تامینکنندهی این نوع از خودروها برای مصرفکنندهی ایرانی باشند.
در بازار جهانی، قیمت فروش یک خودروی برقی معمولاً ۱/۵ تا ۲ برابر محصول مشابه با موتور بنزینی است. مثلاً کیا نیرو در کلاس کراساور کوچک، برای نسخه هیبرید آستانه قیمت ۲۸ هزار دلار دارد؛ اما نسخه تمام الکتریکی کیا نیرو، ۴۲ هزار دلار است. دیگر نکتهی مهم در بحث مقایسهی خودروهای برقی با دیگر مدلها، به میزان قدرت و گشتاور مربوط میشود که معمولاً محصول تمام الکتریکی، شرایط بهتری دارند.
در ایران بر اساس اعلام رسمی و تأکید نهادهای قانونی، واردات خودرو با برند امریکایی ممنوع است. به این ترتیب، هرگز نباید انتظار داشت محصولات تسلا، لوسید یا مدلهای الکتریکی ساخت جنرال موتورز، حتی با فرض تولید در چین، وارد ایران شوند. از سویی دیگر، بعضی افراد وابسته به دولتی اعلام کردهاند برای خودروهای برقی، محدودیت قیمتی وجود ندارد؛ پس محصولات لوکس و گرانقیمت بنز و بیامو و پورشه که مجهز به پیشرانهی تمام الکتریکی باشند، جهت رفاه حال ثروتمندان جامعه وارد خواهند شد. با این شرایط، مرسدس EQS بیامو i7 و پورشه تایکان، احتمالاً با قیمت فراتر از توان خرید عامه مردم ایران، وارد کشور خواهند شد.
در سمت دیگر ماجرا، شایعاتی وجود دارند که واردات بدون سقف قیمت را به دلیل ارزبَری (نیاز بالا به ارز) غیر قابل اجرا توصیف میکنند. طبیعتاً در بازار جهانی، ابرخودروهای برقی با قیمت بیش از یک میلیون دلار هم وجود دارند که هنگام ورود به ایران، بحثبرانگیز خواهند شد. به این ترتیب، بسیاری از کارشناسان صنعت خودروی ایران و افراد نزدیک به مسئولان کشور، اجرای سقف قیمتی ۴۰ هزار یورو برای واردات مدلهای الکتریکی را محتمل میدانند.
در بازار ایران، عملاً برای خرید مدلهای چینی مونتاژ داخل، حدود ۲ برابر ارزش واقعی، هزینه پرداخت میشود. اگر فرض کنیم مطابق جدول زیر، سود بازرگانی یک تا ۲۶ درصد اعمال شود؛ احتمالاً مواردی مثل تعرفه گمرکی، سود واردکننده و عوارض پلاکگذاری برای خودروهای برقی، مشابه محصولات بنزینی خواهد بود و ۱۰ تا ۲۰ درصد به قیمت نهایی اضافه خواهد کرد. بر این اساس، خودروی الکترکی ۳۰ هزار یورویی برای مصرف کننده، ۵۰ درصد گرانتر از نمونهی موجود در بازار جهانی، هزینه خواهد داشت.
سقف قیمتی خودروی برقی | درصد سود بازرگانی |
تا ۲۰ هزار یورو | ۱ |
۲۰ تا ۳۰ هزار یورو | ۱۱ |
بالاتر از ۳۰ هزار یورو | ۲۶ |
کدام خودروهای برقی شرایط ورود به ایران دارند؟
در بازار اروپا و امریکا بهزحمت میتوان خودروی برقی ساخت برند متغیر با قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلار پیدا کرد. اگر این محدودیت برای سقف فیمت وجود داشته باشد، بخش دیگری از بازار ایران که تاکنون دست نخورده بود، تماماً تقدیم برندهای چینی خواهد شد. به بیان سادهتر، شرکتهای مونتاژکار مثل کرمان موتور و مدیران خودرو، فعالیت خود را گسترش خواهند داد.
در ادامه مطلب، چند خودروی الکتریکی با حدود قیمت مناسب بازار ایران معرفی شدهاند. عامه مردم امیدوارند با واردات گسترده و پرتعداد، تنوع محصولات در کشورمان افزایش یابد؛ هرچند که انحصارطلبی شرکتهای داخلی، مانع اصلی برای تحقق این شرایط است.
نیسان لیف
دو مدل ۳۰ و ۳۷ هزار دلاری برای نیسان لیف ۲۰۲۴ وجود دارد که به ترتیب، ۱۴۷ و ۲۱۴ اسب بخار قدرت فراهم میکنند. دیگر تفاوت مهم این خودروها، باتری ۴۰ و ۶۲ کیلووات ساعتی است که توان پیمایش ۲۴۰ و ۳۵۰ کیلومتر ارایه میدهند. قویترین مدل نیسان لیف، در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
اگر فرض کنیم نیسان لیف ۳۰ هزار دلاری با سود بازرگانی ۲۶ درصد و تحفیف گمرکی وارد ایران شود، حدود ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان برای مصرفکننده، هزینه خرید خواهد داشت.
هیوندای کونا EV
نسخه برقی از کراساور کوچک هیوندای کونا به قیمت ۳۴ هزار دلار در بازار جهانی فروخته میشود. این محصول، ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. مدل پایه، توان پیمایش ۳۲۰ کیلومتر فراهم میکند و همراه باتریهای سفارشی، شعاع حرکتی ۴۲۰ کیلومتر دارد.
بر اساس اطلاعات موجود، میتوان حدود قیمت هیوندای کونا EV را در ایران، ۲/۵ میلیارد تومان پیشبینی کرد.
ام جی ZS EV
کراساور برقی امجی در چین تولید میشود؛ اما یک خودروی مشهور برای اروپا و استرالیا محسوب میشود. این محصول با آستانه قیمت ۲۶ هزار دلار، ۱۷۶ اسب بخار قدرت دارد و شعاع حرکتی ۳۲۰ کیلومتر فراهم میکند. ارزانترین ام جی ZS EV در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت دارد.
اگر امجی ZS برقی با سود بازرگانی ۱۱ درصد و تعرفههای مرسوم وارد ایران شود، برای مصرفکننده تقریباً ۱/۴ تا ۱/۶ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
بی وای دی سیگال و دلفین
خودروهای کوچک برای بسیاری از مردم، خصوصاً خانمها و علاقهمندان تردد آسان در ترافیک شهری، جذاب هستند. هاچبک بیوایدی دلفین و سیگال، با آستانه قیمت ۱۳ و ۱۰ هزار دلار، نمونههایی از این سبک خودرو با پیشرانه الکتریکی هستند.
بیوایدی سیگال، ۷۴ اسب بخار قدرت دارد و توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر فراهم میکند. نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه، دیگر مشخصات این خودروی الکتریکی هستند.
بیوایدی دلفین، ۹۴ اسب بخار قدرت تولید میکند و با یک شارژ تا مصافت ۳۰۰ کیلومتر قابل استفاده است. البته نسخه سفارشی این خودرو با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر نیز تولید میشود که حدود ۱۷ هزار دلار قیمت دارد. بیوایدی دلفین در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
بی وای دی سیگال و دلفین هر دو کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند. با این شرایط برای واردات، مشمول کمترین سود بازرگانی خواهند شد و صرفاً عوارض گمرکی خواهند داشت. میتوان امیدوار بود بی وای دی سیگل و دلفین، در صورت ورود به ایران، ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان هزینه خرید داشته باشند.
چری آریزو ۵ برقی، کراساور eQ5 و اومودا ۵ برقی / فونیکس FX EV
غالب خودروهای چینی موجود در ایران، نسخه الکتریکی دارند. مثلاً چری آریزو ۵، امویام X22 و حتی X55 در کشور چین، همراه پیشرانهی تمام برقی تولید میشوند. ظاهراً مدیران خودرو، برای عرضهی آریزو ۵ برقی و فونیکس FX الکتریکی، آمادگی دارد. همچنین یک کراساور برقی به نام eQ5 نیز به دلیل قیمت ۲۰ هزار دلاری، گزینهای جالب برای بازار ایران محسوب میشود.
چری آریزو ۵ برقی ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، نسخه الکتریکی سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه خواهد داشت. این خودرو با جعبهدندهی تک سرعته تولید میشود. آریزو ۵e همراه باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعت، با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه میکند. شارژ باتریهای آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان میبرد.
موتور فیدلیتی برقی یا eQ5 در عقب نصب شده تا این خودرو یکی از معدود کراساورهای دیفرانسیل عقب ساخت چین باشد. نسخه پایه ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند؛ درحالیکه مدل گرانتر با ۱۷۷ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتنمتر نیز عرضه میشود. چری eQ5 فول آپشن مجهز به یک موتور برقی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر است. برای چری eQ5 دو نوع باتری متفاوت نیز وجود دارد که در مدل پایه، ۷۰/۱ کیلوواتساعت و برای نسخههای گرانتر، ۸۸ کیلوواتساعت انرژی ذخیره میکند. این تجهیزات همراه موتورهای با قدرت متفاوت، توان پیمایش ۵۰۰ تا ۶۲۰ کیلومتر ارائه میدهند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت فیدلیتی برقی، ۱۰ تا ۱۲ ثانیه است.
فیدلیتی برقی یا چری eQ5 در مدل پایه، ۲۰ هزار دلار قیمت دارد و احتمالاً برای بازار ایران، هزینه خرید ۱/۳ تا ۱/۵ میلیارد تومان خواهد داشت. روی کاغذ، تواناییهای فنی این خودرو فراتر از X55 پرو یا فونیکس تیگو ۷ است.
حدود قیمت اومودا ۵ برقی / فونیکس FX EV در بازار جهانی، ۲۵ هزار دلار تعیین شده است. موتور ۲۰۰ اسب بخار (۱۵۰ کیلوواتی) برای کراساور برقی چری، ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. با این مشخصات، اومودا ۵EV در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت خواهد داشت. فونیکس FX برقی، باتری ۶۱ کیلووات ساعتی دارد و با یک شارژ، مسافت ۴۵۰ کیلومتر را طی میکند. برای ایران، احتمالاً فونیکس FX EV به قیمت ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.
شهروند ایرانی
۲۴ دی ۱۴۰۲قابل باور نیست که این کار عملی تازه عملی هم بش قطعا به اندازه بنزین ارزون نیست و هزینه ایستگاه تولید شارژ خودرو هم میاد روش
NAVID@@98
۲۴ دی ۱۴۰۲من خودم بنزینی ترجیح میدم 🙋
ولی اتفاقا برقی برای تو شهر عملی تره و انعطاف پذیره و دستت تو روش های شارژ و استفاده بازه هرجا باشی تو هر شهری برق همونجاست👌
خونه تو پارکینگ هم در طول شب شارژ میشه ایستگاه شارژ سریع هم براحتی در هر جا با هزینه مناسب قابل اجراست 💯🥳
کاشکی تسلا مدل Y رو بیارن که همین تازگی ها خبرش خوندیم که پرفروش ترین خودروی جهان شده.🤯
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲اگه بی وای دی بیاد ۲ تومن قیمت داره اگه هیوندای بیاد بالا ۵ تومنه
حسین
۲۴ دی ۱۴۰۲چرا قابل باوره ، کم کم داره اوضاع بهتر میشه و احتمالا یک سال دیگه این خودرو ها پیش فروش میشه .
امیدوارم خودرو های برقی کوچک شهری ارزان هم بیاد .
B
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ما که هر روز مشاهده و میکنیم و یه سر به بازار میزنیم هر روز داره بدتر میشه شما تو کدوم ایران زندگی میکنید الله و اعلم
parhamiof
۱۷ بهمن ۱۴۰۲هرگز عملی نمیشه نگران نباش.
مثل ماجرای خودروی هیبریدی.
دیگه نمیتانم،برق بیا منو بگیر.
پیام
۲۴ دی ۱۴۰۲مگه کسی دیوانه باشه تو این مملکت ماشین برقی بخره
حسین
۲۴ دی ۱۴۰۲تو همین ممکلت کسانی هستند که یک خودرو برقی کوچک میخواهند که هفته ای یکبار باش برن خرید و پیکانتو ده سال پیش را با پیمایش سالی ۵ هزارتا دارند!
خونه ویلایی هم دارند و راحت در خانه میزنند به برق.
فرشاد
۲۵ دی ۱۴۰۲الکی توجیح نکن
وقتی قدرت خریدی وجود نداره اصلا شما مریخ نورد وارد کن
اونی که میخواد واسه ماشین یالای دو تومن هزینه کنه حق انتخاب داره که برقی سوارشه یا مثلا فلان بنزینی رو
زیر یه تومن همچنان محدوده تاخت و تاز خودروسازان غیور کشور هس
حسین
۲۵ دی ۱۴۰۲قدرت خرید و درآمد خیلی کم شده اما هنوز میلیارد ها تومن طلا و دلار در خانه ها هست .
morteza
۲۵ دی ۱۴۰۲جایی داریم زندگی میکنیم که اکثر ماشین های ۲۰ سال کارکرد تو خیابون میبینیم. مگر اینکه همین پراید و پژو برقی شن.
مجید
۲۴ دی ۱۴۰۲تو همین تهران مگه چقدر جایگاه سوخت ویژه برای خودروهای برقی هست؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ دی ۱۴۰۲احتمالا در ایران هرگز جایگاه شارژ خودروی برقی به تعداد بالا احداث نشه
با این ترفند، مردم مجبور خواهند شد، در ساعات نبمه شب تا صبح که زمان کاهش مصرف کل کشور هست، خودروهای برقی رو شارژ کنن
تقریبا 6 ماه از سال شامل گرمای تابستان و سرمای زمستان، ایران با کمبود انرژی برق مواجه هست که بین ساعات 11 ظهر تا 8-9 شب شدت بیشتری داره
حتی در تابستان هم؛ زمان نیمه شب تا صبح، بخش بزرگی از ظرفیت تولید نیروگاهی ایران آزاد خواهد بود
Dark Knight
۲۴ دی ۱۴۰۲آقا اشتری اگه واقعا نیسان لیف یا هیوندای کونا وارد کنن خیلی خوبه چون اینا ماشین هایی هستن که امتحان خودشون رو تو بازار های معتبر مثل آمریکا پس دادن ، اون اول عکس تسلا رو دیدم ذوق کردم 😂 گفتم اینا واقعا میخوان تسلا بیارن که دیدم ربطی نداشت 😂
amir
۲۴ دی ۱۴۰۲اینا حتی خوده نیکولا تسلا رم نمیشناسن چه برسه به اینکه بدونن خودروی تسلا چیه یدونه وارد کردن تشریحش کردن ببینن اصلا این سفینه ناشناخته چیه
۲۴ دی ۱۴۰۲رو تشت حموممون نوشته تسلا
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲بپا برق نگیرنت😂😂🤣🤣😂😂
حسین
۲۵ دی ۱۴۰۲اتفاقا بهترین خودروهای برقی از نظر کیفیت به قیمت بی وای دی هست که در هر بازاری هم وارد شده فروشش از برندهای کره ای و ژاپنی و آلمانیها بالاتر بوده. تمام این برندها هم از چینی ها باتری میگیرن به همین خاطر نمیتونن در قیمت رقابت کنند.
۲۵ دی ۱۴۰۲اینجا ما داریم برق رو میگیریم نه برق مارو🤣
amir
۲۴ دی ۱۴۰۲با این اوضاع مازوت سوزی تو تابستان قطعی برق داریم و تو زمستان قطعی گاز و آلودگی هوا هم به لطف مازوت بی داد میکنه وای به حال روزی که با این زیرساخت غارنشینی بخوایم بریم به سمت برقی
پیام
۲۴ دی ۱۴۰۲آقای اشتری ازین به بعد مردم غیور دبه به دست ساعت ۴ شب منتظر شارژ ماشین برقیشونن.
حسین
۲۴ دی ۱۴۰۲ماشین لباسشویی تایمر داره ، اینا نداره اتومات ۱۲ شب شروع به شارژ شدن بکنه تا طلوع آفتاب ؟
حسن
۲۵ دی ۱۴۰۲ضمن اینکه مخالف نظرتون هستم، باید بگم چه اشکالی داره؟
اولا اینکه نرخ احداث نیروگاه برقی در کشور به حالت دولت قبلی یعنی احمدی برخواهد گشت و کمبود برق برطرف خواهد شد
و دوما، واقعا بیش از ۸۵ درصد خودرو های سبک در ایران پیمایش زیر ۳۰۰ کیلومتر در روز دارند! خودتون دودوتا چهارتا کنید!
به نفع عموم مردم و کشور هست که نیمه شبها تا صبح شارژ بشه چون ۳۰ درصد ظرفیت برق کشور که توسط صنعت استفاده میشه در شب ها بی استفاده میمونه! نیروگاه هم که موتور ماشین نیست هی روشن خاموش کنند!
یعنی اگر اکثر خودروهای کشور برقی بشه، به معنای واقعی کلمه هزینه سوخت در کشور مفت و رایگان میشه ده ها میلیارد دلار صرفه جویی سالانه میشه!
تنر
۲۴ دی ۱۴۰۲بی وای دی ۶۰۰ میلیون ؟ امکان نداره همچین شرایطی رو اجرایی کنن وگرنه ایران خودرو و سایپا بر شکست میشن
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲طنز
Dark Knight
۲۴ دی ۱۴۰۲یه سوال : اگه تسلا مدل ۳ یا فولکس id3 هم قیمتشون بیاد زیر ۳۰ هزار دلار اینا وارد میکنن ؟ یا باز از این مسخره بازی های ساخت آمریکا و آلمان در میارن ؟
تنر
۲۴ دی ۱۴۰۲تسلا نمیاد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ دی ۱۴۰۲بله یک گروه از مسئولان مملکت، مامور شدن که ببینند کدوم ماشین برقی قیمتش میاد زیر ۳۰ هزار دلار، سریع وارد کنن برای رفاه حال مردم
فندق
۲۵ دی ۱۴۰۲فولکس مشکلی ندارع
تسلا ولی نه وارد نمیشه ساخت آمریکاست
اینا فقط با محصول آمریکایی مشکل دارن
که منم حق میدم اگر آدم باشن جنس آلمانی مثلا وارد کنن
اونموقع مخالفت با جنس آمریکایی خوبه
ولی کلا مشکل با غرب و جنس غربی رو مخالفم
چون آمریکا اینقدری تو این سالها ظلم کرده به ما که دلیل کافی داشته باشیم جنساشو نخریم
هرسال کلی آیفون داره تو ایران فروخته میشه ، چرا ؟ چون لطف کرده حتی زبان فارسی هم پشتیبانی نمیکنه و اینهمه سال تحریممون کرده؟
کلا اگر فقط جنس آمریکایی وارد نشه خودم شخصا خیلی موافقم دمشون هم گرم
ولی به شرطی که باز طبق قرارداد ۲۵ ساله فقط جنس چینی ضعیف و چند تا کره ای ضعیف وارد نکنند
از بقیه کشور ها وارد بشه ، آلمانی بیاد ، انگلیسی بیاد ، فرانسوی بیاد ، ژاپنی بیاد، چینی بیاد ، کره ای هم بیاد
تنر
۲۴ دی ۱۴۰۲(( پس محصولات لوکس و گرانقیمت بنز و بیامو و پورشه که مجهز به پیشرانهی تمام الکتریکی باشند، جهت رفاه حال ثروتمندان جامعه وارد خواهند شد. با این شرایط، مرسدس EQS بیامو i7 و پورشه تایکان، احتمالا با قیمت فراتر از توان خرید عامهی مردم ایران، وارد کشور خواهند شد. ))
نمیدونم چرا حس میکنم نویسنده با این قضیه مشکل داره که این ماشین ها حالا حتی به دو برابر قیمت وارد شن و از دسترس عامه مردم خارج باشن ، مقایسه بد و بدتره اما بنز دو برابر قیمت بهتره یا چری دو برابر قیمت ، به نظر من که قدمی رو به جلو هست والا من کاملا موافق اینم اونی که الان ۱۰ میلیارد میده ماشین کارکرده مثلا لوکس بیاد همین پولو بده آی ۷ و تایکان شهر ها قشنگ بشن
حسین
۲۴ دی ۱۴۰۲اگه قشر پولدار برن خارج خرج کنند همه اعتراض دارند که چرا فرار سرمایه هست ولی در عین حال دوست ندارند دولت براشون کاری کنه!
حسودن
Mercedes
۲۵ دی ۱۴۰۲عزیز از ۱۰۰ درصد پولدار ها ۹۰ درصدشون همون دولته
خودتو زدی به اون راه؟
۱۰ درصد واقعا مردم عادی پولدارن
عقده بنز و BMW دیدن دارین؟
Mercedes
۲۵ دی ۱۴۰۲عزیزم مشکل نویسنده اینه که اونایی که میرن اون خودروهای یکه عرض کردی میخرن
۶۰ درصد آقا …
۳۰ درصد دزد و اختلاصگر خاموش
و ۱۰ درصد ثروتمندان سالم هستن
حالا فهمیدی یا نه؟
شاید شما خوشت بیاد یکی که تا دسته فرو کرده تو پاچت سوار بر eqs از جلوتر رد بشه با پول دزدی ، ولی عموم جامعه علاقه ای به این قضیه ندارن
عقده بنز که نداریم به هر قیمتی
خیلی بنز دوست داری برو کشور های اطراف که پولدارهای سالم سوار میشن ببین
حسین
۲۵ دی ۱۴۰۲همین تفکر را ایرانی ها از قبل فاش شدن اختلاس ها داشتند ، علت عقب ماندگی هم همینه!
اما یهودی های صهیونیست کاملا عکس اینن.
اگه یکی شون پولدار باشه ، همشون بهش کمک میکنند تا پولدارتر بشه.
اصلا هم روش براشون مهم نیست .
بخاطر همین الان ۱۵ میلیون نفر صاحب اکثر ثروت دنیا هستند.
حتی لازم باشه با فرد پولدار ازدواج میکنند و بعد میکشنش.
Səyid
۲۵ دی ۱۴۰۲داداش شما ترکیب نکتار و مواد صنعتی هستی 🤣
تنر
۲۵ دی ۱۴۰۲اونایی که آقازاده و دزد و اختلاص گرن اکثرا به خاطر ریاکاری پارس سوار میشن و پورشه رو نگه میدارن برای ویلای خارجشون
به شخصه تعداد زیادی لوکس سوار دیدم که دلیل پولداریشون لیاقت و سختکوشی خودشون بوده و هیچ ارتباطی با دولت نداشتن مطمئنم شما هم دیدید . البته تو این شرایط اقتصادی بدبینی نسبت به قشر پولدار منطقیه اما مثال نقض براش خیلی هست
فارغ از این اون کسی که که سری ۷ ۲۰۱۸ رو میذاره کنار آی ۷ میخره سری هفتش رو له قیمت پایین تر میفروشه . این سلسله همینجور میاد پایین تا جایی که مثلا طرف توسانش رو ارزون میفروشه کنا میخره و این باعث میشه بازار به کل ارزون تر الان بشه
سالار فصل
۲۴ دی ۱۴۰۲بخدا اگر باز میذاشتن و کمی سرمایه میدادن همین اشتری و رفیقاش پلتفرم هاندا ای رو میخریدند و داخلیش میکردند.
نمیذارن که بشه وگرنه تو بازار تشنه ایران خیلی سخت نیست
محمد حسین
۲۴ دی ۱۴۰۲آخه نمیفهمم هیچ زیرساختی نداره کشور برا خودرو های برقی خب وارد کنیم کجا شارژشون کنیم؟اگه باتری خراب شد کجا تعویض کنیم؟اصلا خراب شد کی تو این کشور از ماشین برقی سر در میاره؟
۲۴ دی ۱۴۰۲داداش هنوز مکانیکا تازه دارن یاد میگیرن چجوری EF7 رو تعمیر کنن انتظار داری برقی رو تعمیر کنن باید بری بندر عباس با لنج ببری امارات شاید تونستن تعمیر کنن🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
حسین
۲۴ دی ۱۴۰۲وقتی تیگو ۸ برقی میفروشند مجبورند تعمیر هم بکنند
مجتبی .
۲۵ دی ۱۴۰۲وقتی فروش کردن دیگه کاری ندارن.خدمات مال کفاره
۲۴ دی ۱۴۰۲عکس یکی مونده به آخری زیکر مناطق محروم هست
حسن
۲۴ دی ۱۴۰۲هیچی مازوت میسوزونن برق تولید کنن بعد خودرو برقی وارد میکنن
کشوری که کمبود تولید برق داره و تو شهر ما تابستان هر روز قطعی داشت چرا باید خودروی برقی وارد کنه
اینا اگه خر نیستن چی ان وجدانا
Mercedes
۲۵ دی ۱۴۰۲واسه پولدارا میاد نه واسه ما
الکی که نمیگن ایران بهشت پولداراست
تو کدوم کشور میبینی یه قشر پولدار دستش تو خ…ک جیب فقیر باشه تا قرون آخر پولاشو با روش های نوین دزدی ، بدزده هیچکس هم هیچی بهش نگه ، تازه مالیات هم نده!؟
حسن
۲۴ دی ۱۴۰۲ما ایستگاه شارژ برق استاندارد نداریم
هر خریدار که خودروی برقی بخره برای شارژ خودر باید از برق خانگی استفاده کنه
سیم کشی ساختمان مناسب شارژ خودرو نیست و به خاطر صعیف بودن سیم ها بیش از حد گرم میشن و اتش سوزی ایجاد میشه که خاموش کردن اتش سوزی که منشا اون برقه نیاز به اموزش داره و خیلی خطرناکه و به نوعی بعد کنترل اتش سوزی باید کل سیم کشی خانه کنترل بشه و میتونه خرج بسیار سنگینی رو دست فرد بذاره
وجدانا با خودتون و خانوادتون و داراییهاتون این کارا نکنید این یک فاجعه است برای ملتی که یه ساختمان استاندارد نداره و هیچ سیم و کابلی کمترین استانداردی را نمیتونه پوشش بده
هوشنگ
۲۵ دی ۱۴۰۲رونالدینیو یادتونه …….
حرکت دولت هم
فندق
۲۵ دی ۱۴۰۲آخرین چیزی که دلم میخواد اینه که تو این خراب شده یه آقا… با ریمک نوارا تو تهران ول بچرخه
حسن
۲۵ دی ۱۴۰۲نکته ی مهم که کسی بهش اشاره نکرد ، سقف واردات ۱ میلیارد دلاری هست! شما نمی تونی با واردات ۴۰ هزار دستگاه امیدی به بهبود الودگی هوای کلان شهر ها داشته باشی.
B
۲۵ دی ۱۴۰۲کلان شهر چیه در آینده آلودگی هوا گریبان شهرای ۲۰۰، ۳۰۰ هزار نفری هم میگیره میگی نه ؟ نگاه کن
Hamid
۲۵ دی ۱۴۰۲سلام. ارزش خرید بی وای دی دلفین بسیار بالاست. اگر تا سقف ۹۰۰ تومان باشه، میتوان شاهد تردد این خودروی معروف در خیابانهای ایران بود.
حمید
۲۵ دی ۱۴۰۲اینا قبل از واردات خودروی برقی با احداث نیروگاه های برق خورشیدی با مقیاس بزرگ تو بیابون های اطراف تهران باید زیر ساخت انرژی پاک فراهم کنن.
حسین
۲۵ دی ۱۴۰۲اونو قبلا رییسی دستورش را داده
B
۲۵ دی ۱۴۰۲آفرین با دستور همچی حل میشه
مثلا به تورم دستور میدیم خودش مهار میشه
دستور میدیم پنل های خورشیدی خودشون از کشورای دیگه میان خودشونو نصب میکنن
کلا همه چی رو با دستور حل میکنیم
درود بر شما آفرین بر تو
۱۷ بهمن ۱۴۰۲هه منم دستور میدم همه جور ماشین واسم بیارن
مجتبی .
۲۵ دی ۱۴۰۲دانشمند بزرگ تاریخ فرمودن گرفتن برق ازچیز خورشید فریبست برای عوام.
مانی
۲۵ دی ۱۴۰۲تمام ماشین های این لیست خودروهای برقی مناسبی برای ورود به بازار ایران هستند.امیدوارم همین مدل های داخل این لیست وارد بازار خودروی ایران شوند.در ضمن،همزمان با واردات خودروهای برقی،در زمینه احداث گسترده ایستگاه های شارژ هم باید در مراکز استان ها و شهرستان ها اقدامات فوری و ضربتی صورت پذیرد تا مشتریان به خرید خودروهای برقی بیشتر ترغیب شوند.
ADAK
۲۵ دی ۱۴۰۲جمله سنگین بود
جمله زیبا بود
جمله پخته و سنجیده بود
“” جهت رفاه حال ثروتمندان جامعه “”
مانی
۲۵ دی ۱۴۰۲با احترام،جمله ای بسیار تحریک آمیز بود.مگر ماشین هایی مثل بنز EQS و پورشه تایکان و ب ام و i7 را در کشورهای اروپایی و آمریکایی طبقه کارگر و کارمندان آن نواحی سوار می شوند که نویسنده در این متن با کنایه نوشته جهت رفاه حال ثروتمندان….در همین مناطق هم فقط ثروتمندان چنین ماشین های گران قیمتی را سوار می شوند.به نظرم دولت مقررات مناسب و به روزی را در زمینه واردات خودرو تدوین کرده است که صد البته جای اصلاح بیشتری نیز دارد،اما از آنجایی که اکثر دلالان و نمایشگاه داران دزد و کلاش به سودهای مفت چند هزار درصدی در این سالهای ممنوعیت عادت کرده اند شاهدیم که به شدت در سایت های وابسته به خود بر علیه این مصوبه دولت موضع می گیرند.اینکه می بینیم که تقریبا تمام سایت های خودرویی در ایران با محتوایی مشابه و صدا و نتی هماهنگ بر علیه مقررات جدید واردات خودرو موضع می گیرند به نظرم امری تصادفی و اتفاقی نیست و در پشت این قضایا نیات و منافع خاصی نهفته است.واقعیت این هست که دلالان و نمایشگاه داران و رسانه ها و قلم بدستان وابسته به آنها به شدت از همین واردات نیم بند خودرو به ایران وحشت زده هستند و این وحشت را می توان در لابه لای کلمات و مقالات مکتوب و مجازی آنها حس کرد.پس دولت برای خنثی نمودن تحرکات شوم دلالان در بازار و رسانه ها،با قدرت و با سرعت هر چه تمام تر همین مصوبه جدید واردات خودرو را اجرایی و عملی کند و کوچکترین اعتنایی به هیاهوی پوچ رسانه های دلال صفت نکند.چون اکثریت مردم از مقررات جدید دولت در زمینه واردات خودرو استقبال کردند و فقط آنچه در اینجا محل انتقاد عموم است سرعت حلزونی و حجم کم واردات و نیز کمبود ایستگاه های شارژ برای خودروهای برقی هست که امید است این موارد از سوی دولت محترم فورا برطرف شود.
رامتین
۲۵ دی ۱۴۰۲اتفاق خوبیه ولی امید به بهبود درین کشور برای صنعت خودرو اصلا نیست.
Alireza
۱۷ بهمن ۱۴۰۲((بعضی افراد وابسته به دولتی اعلام کردهاند برای خودروهای برقی، محدودیت قیمتی وجود ندارد؛ پس محصولات لوکس و گرانقیمت بنز و بیامو و پورشه که مجهز به پیشرانهی تمام الکتریکی باشند، جهت رفاه حال ثروتمندان جامعه وارد خواهند شد))
حالا نمیشد در جهت رفاه حال ثروتمندان اقدام نکنید و در جهت رفاه حال قشر متوسط جامعه اقدام کنید؟
رامتین
۱۷ بهمن ۱۴۰۲بهرحال کشور داره به سمت برقی پیش میره و فکر کنم از 1405 ببعد خودروهای برقی بخشی از بازار را خواهند گرفت.
۱۷ بهمن ۱۴۰۲من میگم کاری کنن هرکی هرچی دوست داره بیاره
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲یه واردات خودرو میخوایم بکنیم داریم جر میدیم خودمونو
خسته شدیم بابا
هی مرحله مرحله سامانه یکپارچه
هی تبصره و فلان
مث آدم وارد کنین دیگه
محمد
۱۷ بهمن ۱۴۰۲کی فکرشو میکرد هیوندا کونا وارد بشه.