در هفتهای که گذشت دو خبر مهم خودرویی فضای رسانهای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد؛ واردات خودروهای دست دوم و نصب پلاک ملی بر روی خودروهای مناطق آزاد وعدهایی بودند که از بهارستان و پاستور به بازار تیره و تار خودرو مخابره شد.
اعضای کمیسیون صنایع و معادن در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان درباره بودجه ۱۴۰۲ با واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال موافقت کردند؛ فعالان بازار از این طرح استقبال و پیشبینی کردند که در صورت اجرای این طرح اتفاقهای مثبتی در بازار خودرو رخ خواهد داد. از طرفی گفته شده که وزارت صمت هم با این طرح موافق است و در صورت تصویب نهایی آن، آمادگی برای اجراسازی واردات خودروهای دست دوم با ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد.
روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:
از آنجا که خودروهای کارکرده از پیش تولید شده، فرایند واردات آن نسبت به خودروهای نو کوتاهتر است، از سوی دیگر قیمت این خودروها نسبت به خودروی نو کمتر است بنابراین تعداد خودروهای وارداتی افزایش پیدا میکند. با توجه به شرایط کشور و ادامه تحریمها به نظر میرسد واردات خودروهای دست دوم باکیفیت، بهترین راهکار برای برون رفت از عدم تعادل عرضه و تقاضای خودرو است.
از طرف دولت نیز سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست هیئت دولت خبر از نهایی شدن طرح صدور مجوز پلاک ملی برای خودروهای مناطق آزاد داد. وی در ادامه گفته بود که خودروهای موجود در مناطق آزاد با شرایطی که هفته آینده اعلام خواهد شد، این مجوز را خواهند داشت که شمارهگذاری شوند و در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرند و این موضوع میتواند کمکی برای افزایش عرضه در بازار باشد.
نظرات امیدوار کننده
علی خسروانی فعال بازار خودرو با اشاره به خبر شمارهگذاری خودروهای مناطق آزاد عزم دولتمردان را در حل موضوع خودرو جدی دانست و در صفحه توییتر خود اظهار داشت:
بزودی مردم خبرهای شگفت انگیز بیشتری خواهند شنید که هم ساماندهی بازار، هم تقویت تولید ، هم تخلیه حباب قیمت و هم رضایت مصرفکننده را در پی خواهد داشت. ارادهی پاستورنشینان بر ورود و حل موضوع خودرو و اخذ نظر فعالین این حوزه قابل تقدیر است. بازار خودرو دیگر برای سرمایهگذاری امن نیست.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم به ایسنا گفت:
یقیناً واردات خودرو دست دوم بسیار به نفع مردم خواهد بود و منجر به کاهش شدید قیمتها در بازار خودرو خواهد شد.
وی تصریح کرد:
زمانی که تولیدکنندگان و واردکنندگان اقدام موثری در کاهش قیمت به نفع مردم انجام ندهند، قطع به یقین مجلس بایستی وارد عمل شود. افزایش هزینه خانواده یکی از دلایل اصلی نارضایتی مردم است، لذا نهادی بایستی پیگیر رضایتمندی مردم باشد و چه جایی بهتر از وکلای مردم در مجلس. حمایت از تولید نباید به وسیله نارضایتی و افزایش هزینه خانواده (از منظر خرید خودرو) باشد؛ فلذا راهکاری دیگری برای حمایت ازتولید نیاز است که گویی پیدا شده.
جلال رشیدی کوچی نماینده مردم استان فارس در مجلس نیز با حمایت از اقدام دولت، این ساز و کار را بخشی از پازل ساماندهی بازار خودروی کشور عنوان کرد. نماینده حوزه انتخابیه مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان یکی از معدود مسئولینی است که به صورت جدی پیگیر اصلاح وضعیت اسفناک بازار و صنعت خودروی کشور است.
در طرف دیگر ماجرا نیز دیگر فعالان خودرویی کشور معتقدند مسئولین فعلی کشور به مشکلات نگاه جامعی ندارند. از طرفی بدنبال رفع مشکلات هستند اما از طرف دیگر نسبت به تبعات تصمیم خود در سایر بخشها بی اطلاعاند!
مهدی دادفر درباره سود تنها سود ۱۰ الی ۱۵ درصدی تکلیفی واردکننده میگوید:
مصرفکننده، خودرو را به بهای دلخواه دولت خریداری خواهد کرد و مابهالتفاوت قیمت خودرو تا مبلغ کشف شده در بورس نیز به حساب دولت خواهد رفت. بنابراین از آنجا که دولت حاضر به کاهش درآمد خود نخواهد بود، عملا مصرفکننده و واردکننده بازندههای اصلی این معاملات خواهند بود و سود سرشار وارد چرخه دولت خواهد شد.
ماجرا از چه قرار است؟
در اظهار نظرهای اهالی بازار خودرو و کارشناسان این صنعت در برخورد با این وعدهها دو دستگی مشاهده میشود. عدهای با نگاه خوشبینانه به آینده، دولتمردان را در حل معضل خودرو جدی میبینند؛ دیگر کارشناسان نیز مرور گذشته را توجیهی بر تو خالی بودن این وعدهها میپندارند. به نظر میرسد هر دو گروه از منطق کافی برای نظر خود برخوردار هستند!
واردات خودروهای سواری دست دوم در ظاهر امری مبارک است؛ اما به دنبال آن اخباری از شکست نسبی واردات خودروهای صفر کیلومتر به گوش میرسد! به دلیل پاندمی کرونا و بحران چیپست، صنعت خودرو در دنیا اوضاع خوبی ندارد و اگر امروز برای خرید آنی خودرو به نمایندگی یک برند معتبر در کشورهای همسایه ایران مراجعه کنید با پاسخ منفی مواجه میشوید و باید از چند ماه تا بالای یک سال در صف تحویل خودرو قرار بگیرید! همین موضوع باعث شده تا تاجران ایرانی سرگردان و نا امید به دنبال جمع آوری تعداد بسیار محدودی خودروی صفر از افراد دست چندم و غیر رسمی (گری مارکت) باشند. تا به امروز تنها سایپا توانسته با همکاری چانگان پیشرفت جدی در زمینه واردات کسب کند که این برند هم متاسفانه چینی است!
رشته واردات خودروهای دست دوم، سر درازی دارد. مسئلهای که چندین بار عنوان و از سمت مسئولین مربوطه تکذیب شد اما پس از گذشت چند سال دوباره چنین خبرهایی به گوش میرسد. گرچه بارها در این باره صحبتهایی صورت گرفته و طرح ساماندهی بازار خودرو در این زمینه تصمیماتی گرفته است، اما هنوز به صورت قطعی تائید نشده؛ به نظر میرسد ناتوانی در تامین خودروهای صفر کیلومتر دولتمردان را به فکر واردات دست دوم انداخته است.
آزادسازی واردات خودروهای دست دوم میتواند قیمتها را کنترل کند اما با مطرح شدن این موضوع بحث میزان تعرفه و حدود قیمتی و کلاس خودروها به میان میآید؛ باید دید چه راهکارهایی برای آن در نظر گرفته میشود.
چالش ها و سوالات دیگری نیز وجود دارد:
۱- گفته میشود منشا ارزی این کار از سمت دولت نیست و دلارهای بخش خصوصی خواهان بازگشت به کشور هستند! در زمانی که شاهد خروج عظیم دلار از کشور به بهانه مهاجرت و خرید ملک در کشورهای همسایه هستیم، این پولها با چه هدفی بدنبال بازگشت به کشور هستند؟ (لازم به یادآوری است این پولها با دلارهای نفتی دولت نهم و دهم که صرف واردات پورشه و مازراتی میشد متفاوت است؛ چرا که با کاهش صادرات نفتی و غیر نفتی و همچنین بحث تحریمها این چرخه پولی ناقص است و پس از تبدیل سرمایه تاجران به ریال دیگر دلاری برای ادامه واردات وجود ندارد. کسانی هم که در خارج از کشور سرمایه گذاری کردهاند، با ریسک بالای سرمایه گذاری در داخل کشور آشنا هستند!)
۲- خودروی دست دوم چالش کیفیت را نیز با خود به همراه دارد؛ خودروها با چه میزان کارکرد و چه کیفیتی میخواهند وارد کشور شوند؟ (بازار خودرو در جهان دیگر مثل سابق نیست و خودروهای دست دوم کم کار و جوان قیمت های بالایی دارند. تصور افت قیمتهای فضایی و خرید به نصف قیمت نمونه صفر کیلومتر غلط است)
۳- موضوع خدمات پس از فروش جدی تر از آن است که تصور میکنید! بازار خدمات خودرویی در حال حاضر متناسب با همین مقدار موجود خودرو تنظیم شده؛ حال تصور کنید سیل خودروهای دست دوم وارد شود، افزایش شدید نرخ خدمات و کمبود قطعات یدکی…..
۴- مونتاژکاران و خودروسازان داخلی چه برخوردی با این موضوع خواهند داشت؟
۵- بهترین و معتبرترین معیار برای تصمیمگیری واردات خودروهای کارکرده، واردات خودروهای کارکرده سنگین به کشور است. خوشبختانه پس از سالها جادههای کشور با کشندههای رنگارنگ اروپایی مزین شد اما در بحث قیمت، واگن هود ۳ میلیارد و کشنده های چینی ۵ میلیارد! و کماکان ولوو FH با قیمتی بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای اغلب رانندگان دست نیافتنی است.
۶- و سوال آخر….کدام برند و از کدام کشور؟ دستهای از برندها همانند خودروهای ژاپنی با افت قیمت پایین و دوام بالا و دستهای دیگر همانند خودروهای آلمانی با هزینههای بالای تعمیر شناخته میشوند. برخلاف خودروهای صفر کیلومتر که برای خریدشان با شرکت سازنده و نماینده آن طرف هستید. در بحث خودروهای کارکرده بدلیل پلاک گذاری این خودروها از سوی دولتها با مسائل حقوقی جدیدی نیز مواجه خواهید شد و یک پروسه جدیدی برای صادرات از مبدا بوجود میآید. عمده خودروهای دست دومی که در بازارهای بینالمللی معامله میشوند مربوط به کشورهای اروپای غربی هستند و با توجه به مسائل تحریمی امکان معامله با این کشورها وجود ندارد؛ پس تنها گزینه در دسترس کشورهای همسایه خواهند بود، گزینهای که قیمت خودروی دست دوم در آنها کم نیست!
توقع مردم در مسأله خودرو واضح و روشن است؛ خرید یک خودروی با کیفیت و بروز متناسب با درآمدشان، خواستهای به حق همانند سایر مردم دنیا. فرقی نمیکند این خودرو ساخت داخل است یا از خارج وارد میشود. صرف بازی با کلمات و اقدامات نمایشی جز نا امید کردن مردم عایدی ندارد. پس لازم است مسئولین به فکر حل ریشهای مشکلات این حوزه باشند. به نظر میرسد برای دستیابی به این مهم ترکیبی از اقدامات از جمله اصلاح درآمد مردم و بهبود فضای کلی اقتصاد در اولویت باشد. واردات محدود و با قیمت بالا باعث میشود در بر روی همان پاشنه قبلی بچرخد!
امیرحسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۱من آمریکایی فنم انقدرم کلمه متعصبو نچسبونیم به هم 😐 شما هرکاریم کنی وقتی ماشین آمریکایی نباشه هیچ لذتی نداره 😐 این نظر من
تیارا مکث
۱۴ بهمن ۱۴۰۱نظرتو یجا بنویس یادت نره 🗿🙏❤️
RENAULT5
۱۵ بهمن ۱۴۰۱تو اینجا ماشین آمریکایی ارس شماره زیاده
امیدوارم واردات ازاد بشه
امیرحسین
۱۵ بهمن ۱۴۰۱RENAULT5 بعضی امریکاییه مناطق ازاد عمراشونو کردن مگر اینکه تو نمایشگاه تمیز باشه یا نو تو خوزستان ی دونه اس اس کروک هست مشگی اون نو وارد شده اطلاع دارم ولی خوب صاحابش حال میکنه دیگه
زیزیگولو
۱۴ بهمن ۱۴۰۱مناطق آزاد خودشون ماشین کم هم دارن
علی جردن
۱۴ بهمن ۱۴۰۱موافقم با اینکار خودروهای خاص از ماطق آزاد جمع آوری میشن و برای فروش و سود چندبرابری به پایتخت می رن و اگه مناطق آزاد ماشین های رنگیشو از دست بده از جذابیت های گردشگری منطقه بشدت کم می شه.. یکی از علت های سفر مردم به مناطق آزاد (کیش-قشمو..) تفریحات ماشینی (رنت خودروهای خاص) و دیدن ماشین های خاص هست. ای کاش در کنار اینکارا واردات انواع اقسام برند ها با انواع حجم موتور مجوز پلاک ملی دریافت کنن تا هم تو مناطق آزاد لامبورگینی ببینیم تو پایتخت
زیزیگولو
۱۴ بهمن ۱۴۰۱جزایر جنوبی کشور آبو هوای خاص خودشون رو دارن و از ۱۲ ماه سال ۱۱ ماه هوا گرم و شرجی هستش و الآن پنج سال هستش که واردات خودرو ممنوع بوده و ماشین جدیدی به کیش و قشم و چابهار وارد نشده و از طرفی خیلی از این ماشینا حداقل ۱۰ سال تو آفتاب و گرما و شرجی وحشتناک کیش و قشم و چابهار کار کردن و آیا این ماشینا به اون قیمتی که قراره فروخته بشن ارزش دارن؟
پیام
۱۴ بهمن ۱۴۰۱مشکل کجاست؟
جوابا همتون میدونین
نوید A.J
۱۴ بهمن ۱۴۰۱مشکل اینه که یه چیزی باید داشته باشیم اندازه پیکنیک، که حساب کار اینا رو بزاریم کف دستشون. و نداریم.
Hamilton1970
۱۵ بهمن ۱۴۰۱چطور نداریم؟
پس اونایی که دارن اعتصاب غذا میکنن چی؟
اونایی که دیوارهارو با اسپری پر از شعارهای انقلابی میکنن چی؟
اونایی که به چشمشون تیر خورده چی؟
اونایی که هنوز توی پاشون ساچمهست چی؟
داریم خوبشم داریم
باهم حسابشونو یکی میکنیم
زیزیگولو
۱۴ بهمن ۱۴۰۱درسته که این ماشینا دست دوم بحساب میان و این کار میتونه کمکی واسه افزایش عرضه به بازار و کاهش قیمتا باشه ولی صدور مجوز شماره گذاری این ماشینا درآمد قابل توجهی واسه دولت ایجاد میکنه و باید دید هدف نهایی منافع خودشون هستش یا مردم
علی جردن
۱۴ بهمن ۱۴۰۱شاهد پلاک ملی شدن گالاردو و هوراکان و آوانتادور و فراری ۴۵۸ اسپایدر و آئودی R8 و کلی کامارو و موستانگ خواهیم بود ؟؟؟؟؟؟؟؟ مرسی واقعا
افشار
۱۴ بهمن ۱۴۰۱اگر بگذارند حتی جنازه های گالاردو و هوراکان و آوانتادور و فراری ۴۵۸ اسپایدر و آئودی R8 و کامارو و موستانگ طرفدار و خریدار داره
❤BMW❤
۱۵ بهمن ۱۴۰۱این خوبه
Sigma
۱۴ بهمن ۱۴۰۱خیالت راحت مردم منطقه آزاد 10 سال ننشستن شما بیای ملی کنی بعد توی بازار ازون تر از ملی های تهران بفروشی فقط با این حرفا التهاب بازار ماشین های منطقه رو میبرن بالا
بعد خیال نکنید ماشین های منطقه تمیزن منطقه اروند که بهترین منطقه ایرانه با اختلاف شدید
اکثر ماشین ها بارها کیلومتر کم شدن خیلی هاشون سفارش های مختلف اند توی منطقه قطعه درست گیر نمیاد حالا فکر کن طرف توی تهران تصادف کنه بعد باید بایسته تا براش توی دبی بگرده فیش چراغ هیوندای سفارش مکزیک پیدا کنه
Sigma
۱۴ بهمن ۱۴۰۱البته این اکثرا رو تقریبی گفتم
Amiro
۱۴ بهمن ۱۴۰۱فکر کردن بهشم قشنگه🙂
حمید
۱۴ بهمن ۱۴۰۱با یورو ۵۰ تومنی هیچ تاثیری به رفاه عام مردم نداره واردات حتی با تعرفه ی صفر درصد !
باید درامد ها بره بالا ،ارزش ریال بره بالا ،بازار خودش تنظیم میشه
Doctor Who
۱۴ بهمن ۱۴۰۱واردات ماشین دست دوم غیر تحقیر مردم این سرزمین بزرگ و بافرهنگ، چه عایدی دیگهای میتونه داشته باشه!
هیچی!
واردات دست دوم تنها در صورتی چارهگشا هست که از همون برندها، مدلهای صفر کیلومتر هم موجود باشه که مردم قدرت انتخاب داشته باشن.
این صفرشه با X تومن و اینم کارکرده همون ماشین با Y تومن.
نه اینکه به خاطر تقاضا و نیاز مردم رنج کشیده سرزمینم، شبیه بازارهای تاناکورا رو این بار برای ماشین درست کنیم!
دست دوم آمریکایی که کلا قرار نیست وارد بشه؛ خرید دسته دوم بنز و آئودی و بیامدابلیو و ولوو هم که در اصل از توان ۹۹ درصد مردم خارجه؛ میمونه فیات و رنو و پژو و داچیا و اشکودا از اروپاییا و تویوتا و کیا و هیوندایی از شرق آسیا!
یعنی قراره ماشینای ترکیدهای که قبلا داعش و القاعده برای انتحاری میخریدن رو ما وارد کنیم!
بعدشم الان ماشینهای دست دومی که میخوان وارد کنن، با چه قیمتی قراره به دست مردم برسه؟ ملاک قیمتگذاریشون چیه؟ شخصی قراره وارد بشه یا شرکتی؟
قطعا همه ما میدونیم که این وسط قراره یه رانت بسیار بزرگ به یه سری اشخاص ذینفوذ و شرکتهای همسو با بعضی تفکرات حاکم بر کشور داده بشه و از قِبِل این رانت بیدردسر، شهریه دانشگاه و خرید ملک و املاک و برجسازی در لندن و ونکوور و تورنتو تامین بشه
هيراد
۱۴ بهمن ۱۴۰۱دولتمردان نابغه ما هر موضوع ساده ای رو تبدیل به یک معضل پیچیده میکنن و میسپرنش به بقیه ارگانها که پیچیده ترش کنن
همه نظام درگیر خودرو شدن
کار و زندگی ندارن بالطبع همشون هم سهم خواه
نتیجه یه وانت ژاپنی مدل پنج سال قبل میشه حقوق شصت سال یک معلم
داوود
۱۴ بهمن ۱۴۰۱وقتی یک موسسه به اصطلاح خیریه تحت عنوان مذهبی “مولی الموحدین” پشت واردات خودرو باشد، تردید نکنید که امیدواری به آینده بهتر برای مردم در بازار خودرو امری محال است…
ا ج
۱۴ بهمن ۱۴۰۱همین تصمیم نشاندهنده اینه که برای واردات ارزی وجود نداره حتی برای ماشینای دست دوم .کل واردات خودرو فقط شوی تبلیغاتیه
Afg
۱۴ بهمن ۱۴۰۱باز این چهارتا بیسواد به وعده الو میخوان عطش بازارو کم کنن؟
زمستان سخت سخت
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ببین من دارم کی میگم
اینا عرضه هیچ کاریو ندارن.
خودرو بازم گرونتر میشه.
جنوب
۱۴ بهمن ۱۴۰۱دوستان من دیروز بندر بودم چندین جیلی شاسی بلند دیدم و جالبیش اینجاس که چند دستگاه اوتلندر هم سوار تریلی بود
نمیدونم اوتلندر چند دلاره و چجور وارد شدن
hamid
۱۴ بهمن ۱۴۰۱دوست عزیز اون جیلی ها و اوتلندرها ترانزیت میشه به عراق یا کشورهای همسایه ایران . ما فقط باید نگاه کنیم و اه بکشیم و….
مرد بینام و نشان
۱۵ بهمن ۱۴۰۱آره دقیقا
داوود
۱۴ بهمن ۱۴۰۱این اوتلندرها برای کشورهای آسیای میانه بارگیری می شوند. در طی ماههای اخیر شخصا” تعدادی تریلی حامل این خودروها به سمت ترکمنستان را در استان گلستان دیده ام.
عرفان
۱۵ بهمن ۱۴۰۱خیلی از این ماشین ها برای ایرانی ها نیستن… از یکی از اقواممون شنیدم که همشون میرن عراق و کویت و ترکیه…
عباسی
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ما هیچ، ما نگاه
امیر
۱۴ بهمن ۱۴۰۱این دولت از بی پولی داره این طرح را میده، میخواد یه مبلغ زیادی بگیره پلاک ملی بده، این دولت الان قیمت گاز را با پتروشیمی ها چند برابر قیمت آمریکا و اروپا حساب میکنه، شانس بیاریم کنتور هوا(تنفس شمار) رومون نصب نکنن، خلاصه بی پولی بد دردیه
محمد
۱۴ بهمن ۱۴۰۱فقط تیترو خوندم….
ارزش وقت صرف کردن نداشت
فقط. یه احمق میتونه. باور کنه از سمت این جماعت فاسد اتفاق خوبی به نفع ملت بیفته!
جنوب
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ای بابا فکر کردم وارداتین
هیچچچچچچچ
مرد بینام و نشان
۱۵ بهمن ۱۴۰۱من کلمه دروغ و شایعه رو ترجیح میدم… واقعا نمیشه به اخبار داخلی اعتماد کرد
Sevlan
۱۵ بهمن ۱۴۰۱امیدوار بود آدمى به خیر کسان. مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!!!
دقت کنید که اینا کَسِ ما نیستن، در جریانید که!!!!
پاینده ایران
۱۵ بهمن ۱۴۰۱هیچ امیدی به واردات خودرو به قیمت کمتر از داخل نیست
بیخود به همراه خودتون امید ندید
مافیا خودرو بیشتر از منو شما میدونه چه کنه
دولت هم وعده بیخود میگه برای دلگرمی مردم!
امیرحسین
۱۵ بهمن ۱۴۰۱مافیا کیلو چنده از روشونو رد شید بابا
خاکستری
۱۵ بهمن ۱۴۰۱راهکار ساده برای اصلاح صنعت خودرو سازی ،واردات خودرو برای عموم آزاد شود با یک تعرفه مثلاً ۱۵۰درصدی و سالی ۲۰درصدطی ۶سال کاهش یابد تا به تعرفه ثابت ۳۰درصدی برسد.بعداین مدت یا صنعت خودرو سازی ما توان رقابت با خودرو سازان دیگر را دارد یا باید جمع کند.
امیر
۱۵ بهمن ۱۴۰۱خاکستری جان
چطور فکر میکنی چیزی به این سادگی به عقل مسولین نمیرسه ؟؟! تو این بی حساب کتابیاس که هر روز میشه یه نظر و قانون جدید دادو نونشو خورد ، بعد عمری تصمیم گرفتن تو بورس ماشین فروختن ، مثلا فقط برای جبران ضرر ایران خودرو و سایپا ! بعد یه سری دیدن براشون نون نداره ، الان ۳ هفتس فروش بورسو ممنوع کردن !! وارداتم که رو عوارضو مالیاتش حساب کرده بودن که چون توان واردات چه از نظر تهیه دلار و چه تهیه ماشین صفر نبود حالا رفتن سراغ دسته دوم و مناطق آزاد
خلاصه داستان منافع گروهیو این چیزاس ، وگرنه خودرو تو کشور ما راه حل زیاد داره ، نون بعضیا تو این بهم ریختگی و بی حساب کتابیاس