اقدام سوالبرانگیز وزارت صمت در تصویب لایحه دو فوریتی برای آزادسازی واردات خودروی دست دوم، بیشباهت به شایعه پراکنی و داستانسازی نیست.
نمیتوان سخنان عجیب و گاه متناقض وزیر صمت در روزهای اخیر را بیارتباط با ماجرای استیضاح او دانست. دو روز پیش در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲، طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شد. همان روز، محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه به خبرنگاران گفت:
طی نامه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر استیضاح آقای فاطمی امین، پس از بررسیهای لازم مطابق ماده ۲۰۱ آئیننامه داخلی مجلس که با امضای ۴۰ تن از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شده بود، این طرح اعلام وصول میشود. مطابق با ماده ۲۲۳ آئیننامه داخلی مجلس، وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود.
آبان سال ۱۴۰۱ نیز، وزیر صمت استیضاح شد اما ۸۴ رای موافق ۱۸۲ رای مخالف، فاطمی امین را در در وزارتخانه ماندنی کرد. حالا چنانچه لابیگریها برای تعویق یا لغو استیضاح جدید موفق نشوند؛ فاطمی امین باید در تاریخ ۱۰ اردیبهشت راهی بهارستان شود. ظاهرا استیضاح وزیر صمت برای بار دوم، ۱۷ (یا ۲۹) محور دارد اما حوزه خودرو مهمترین کلیدواژه موافقان استیضاح او محسوب میشود.
پیشنهاد استعفا به وزیر صنعت
احمد رسولینژاد، عضو کمیسیون صنایع مجلس، نگرش نمایندگان به فاطمی امین را منفی توصیف کرده و پیشنهاد داده است که وزیر صمت، طی روزهای آینده استعفا دهد یا توسط رئیس جمهور، برکنار شود. رسولینژاد میگوید:
طبق پیشبینیها، آقای فاطمیامین حداقل با ۱۶۰ امضا استیضاح خواهد شد که این عدد میتواند تا ۲۰۰ نفر هم افزایش پیدا کند. استیضاح ماههای گذشته ۴ محور داشت اما استیضاح فعلی داری ۲۹ محور است.
طی روزهای اخیر، سیل نامه و توصیه از نهادهای مختلف به مجلس شورای اسلامی رسیده است تا شاید، ماجرای استیضاح معلق شود. از جامعه صنعتی لوازم خانگی گرفته تا اتاق اصناق و افرادی مثل رئیس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، برای جلوگیری از استیضاح وزیر صنعت، تلاش میکنند؛ اما آنچه باعث جذابیت این ماجرا شده ، اقدامات خلق الساعه و ناگهانی فاطمی امین برای جلب رضایت نمایندگان مجلس است.
سابقهی واردات خودروی دست دوم
بهمنها ۱۴۰۱ اخباری مبنی بر احتمال آزادسازی واردات خودروی دست دوم در رسانههای مختلف منتشر شد. این موضوع، آرزوی دیرینه و ظاهرا دست نیافتنی مردم ایران است که بدون شک، میلیونها نفر را به خرید خودروی باکیفیت ارزانقیمت، امیدوار میکند؛ اما تحقق آن مساوی با کسادی بازار تولیدکنندگان داخلی، خصوصا سایپا و ایران خودرو به نظر میرسد.
اوایل بهمن ماه ۱۴۰۱، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با واردات خودروهای دست دوم که عمر کمتر از ۵ سال داشته باشند موافقت کرد. ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ سخنگوی وزارت صمت به خبرنگاران گفته بود که فعلا واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد انجام میشود.
در نهایت، ماجرای واردات خودروی دست دوم، توسط هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، با هدف حمایت از “تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی” از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حذف شد. روابط عمومی مجمع، طی اطلاعیه به توضیح دلایل مخالفت با واردات خودروی دست دوم پرداخت که مهمترین آن در بند سوم وجود داشت:
مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشنده ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیئت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودروهای کارکرده«سواری» به دلیل مغایرت با بندهایی از سیاست های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودروهای «سواری» از فهرست خودروهای کارکرده وارداتی، اصلاح نمود.
تلاش مجدد وزیر صمت برای واردات خودروی دست دوم
امروز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بازار خودرو به خبرنگاران گفت:
راهحل سریع بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده است. بنابراین امروز دولت لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده را مصوب کرد.
فاطمیامین ابراز امیدواری میکند که مصوبه فوق در مجلس نیز به سرعت پیگیری شود؛ اما این مقام مسئول، ظاهرا ماجرای مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام را نادیده میگیرد. به بیان بهتر، میتوان دو نتیجه کلی از تقلای وزیر برای واردات خودروی دست دوم گرفت. اول اینکه؛ فاطمی امین تلاش میکند تا نابسامانی بازار خودرو و افزایش قیمت افسار گسیخته در انواع مدلهای مونتاژ داخل را به گردن دیگر نهادها بیاندازد و وزارت صمت را قربانی عدم همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام یا نمایندگان مجلس جلوه دهد. مورد دوم؛ خریدن زمان برای وزیر و جلوگیری از استیضاح تا زمان واردات خودروهای دست اول و تحویل آنها به خریداران است تا شاید، نمایندگان مجلس از استیضاح، منصرف شوند.
شکس نیست که اوضاع بازار خودروی ایران، یکی از بدترین شرایط طی دهههای اخیر را تجربه میکند. امروز نهتنها قیمتها به ۲ تا ۳ برابر یک سال پیش رسیده است؛ بلکه شرکتهای مونتاژکار نیز قادر به عرضه متناسب با تقاضای مردم نیستند. حالا ماجرای واردات خودروهای دست دوم مطرح شده و البته نتیجه این قائله از قبل مشخص است.
پیام
۳۰ فروردین ۱۴۰۲حتما با ۵۰۰ تومن ماشین آلمانی و کرهای سوار میشید! دو دفعه! 😂😂😂😂😂
Python
۳۰ فروردین ۱۴۰۲باید خودرو های دست دومی که وارد میشن تعدادشون زیاد وتنوع شون کم باشه تا قطعاتشون به راحتی پیدا بشه
بهترین گزینه برای واردات خودروی دست دوم محصولات داچیا از جمله لوگان سیمبله
ومیشه به پژو۲۰۶هم فکر کرد.
ببینیم نمایندگان خانه ملت چه میکنن
Dan
۳۰ فروردین ۱۴۰۲منظورت ۲۰۸ بود؟
Python
۳۱ فروردین ۱۴۰۲بعضی از دوستان گفتن که ۲۰۶دیگه تولید نمیشه ومنسوخ شده
بله میدونم تولید نمیشه ولی نسخه های دست دومش کم نیست
کسی نمیاد به ۲۰۶ بیست سال پیش نگاه بکنه میشه اینارو وارد کرد وبا قیمت بسیار کم به ملت داد
که البته من بیشتر نظرم رو سیمبل بود
کیا اسپورتیج ۲۰۱۴هم گزینه خوبیه
Haji
۳۰ فروردین ۱۴۰۲اسمت در خور تفکرات سمی که داری هست!!
SLR _ 722
۳۰ فروردین ۱۴۰۲بنظر من هم بهتره خودرو هایی رو وارد کنند که یک خدمات پس از فروش نسبی الان براشون هست مثل کره ای ها و تویوتا ها . بعدش که بازار عرضه و تقاضاش درست شد ماشین های نو وارد کنند . و صد البته یکبار هم مردم اولویت اولشون باشه بجای جیب مبارک بد نیست.
Python
۳۱ فروردین ۱۴۰۲بله واقعا فکر خوبیه
کیا اسپورتیج هم گزینه خوبیه
Mohammad77
۳۰ فروردین ۱۴۰۲بنظرم ۴۰۵ وارد کنیم از خارج بهتر باشه، کاشمیشد سمندم وارد کرد اما حیف…گنده چیزه خاورمیانه
Python
۳۱ فروردین ۱۴۰۲۴۰۵اگه دوست داری برو خودت وارد کن امیدوارم به ارزوت برسی
۷۷۷۷
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲تعرفه واردات کم شود به جای خودرو دست دوم، خودرو صفر با قیمتی پایینتر به ایرانی ها خواهد رسید،اگر مافیای خودرو اجازه دهد،اگر
امید
۳۱ فروردین ۱۴۰۲حداکثر عمر خود وی دست دوم می تونه پنج سال باشه پس داچیا لوگان و سیمبل که مثال آوردی در پایین ترین سال این قانون مربوط به ۲۰۱۸ هستند که با نسل فعلی ای که در ایران است،متفاوتند و درنتیجه از نظر قطعات هم با آنها فرق دارند.و نیز،پژو ۲۰۶ سالهاست که از رده خارج شده و بنظرم بجز ایران،در برزیل همچنان ساخته بشه البته به اسم پژو ۲۰۶ پلاس و به فرض چنین باشه،چه کسی برای وارد کردن پژو ۲۰۶ پلاس به برزیل میره درحالی که می تونه خودروهای به مراتب بهتر و با قیمت مناسب تری را از همین کشورهای جنوب خلیج فارس وارد کنه!
bbma
۳۱ فروردین ۱۴۰۲سلام، ماشین روی آواتارت چه مدلیه؟
امید
۳۱ فروردین ۱۴۰۲سلام….همان اسم پروفایل ش هست،پایتون…چند سال پیش چندتا از طراح های ایران خودرو آن را طراحی کردن و نمونه اولیه ش را هم ساختن…
Python
۳۱ فروردین ۱۴۰۲پیتون کانسپته ایرانیه اما تولید نشد
بهلول
۳۰ فروردین ۱۴۰۲نه عزیز
این دولت همه چیزای خوب رو تصویب میکنه ولی با یک نفر تو مجمع تشخیص هماهنگ شدن که وتو کنه
The story of good man & bad man
کاکو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲احسنتم به بهلول
MehdiTurbo
۳۰ فروردین ۱۴۰۲اینا همش بازیه اگه قرار بود اپتیمای یک میلیاردی نو و سانتافه یک و نبم میلیاردی نو و سراتو ۷۰۰ تومنی نو سوار شید براشون کاری نداره نیازی به این طرح ها نیست از همین الان میتونن
داستان اینه دنبال این چیزا نیستند اینام فقط بازی نمایش برای سرگرم کردن مردم
یه نگاه کنین تو این ۸ ساله چند بار تا حالا از این اتفاقا طرح ها دلخوشیا شنیدین ده بار بیست بار پنجاه بار صدبار
چرا فک نمیکنین اینم همون صد و یکمیه همه این طرح ها و لخوشیا که هر چند وقت یبار مثل قارچ میزنه بیرون هر بار سر یه موضوعی
Safa
۳۱ فروردین ۱۴۰۲بله.. به نظر من هم این داستانها کلا همش فیلمه.. همش..
کلا سالهاست این سناریوی اوضاع از دستمون خارج شده به خاطر شرایط و به این دلیل و به اون دلیل و … شده سناریوی اصلی برای توجیه و فر دادن غارت ها و جیب بری ها و ..
مزدا
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ببین چقد بدبخت و فلاک زده هستیم که وارداتی که بی شک به نفع مردم هست رو باور نمیکنیم.
چون سالیان سال هست ک دیگر به نفع ملت کار نمیکنن
حسین
۳۱ فروردین ۱۴۰۲اگر دولت تصویب کرده باشه مجلس رای نمیده و این قانون دود میشه میره هوا.
حسین
۳۱ فروردین ۱۴۰۲مجلس مخالفت میکنه.
کاکو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲هر کسی که با ورود خودروی کارکرده مخالفه یا نمیفهمه یا دستش تو جیب ملته
امین
۳۰ فروردین ۱۴۰۲هرکس بیاد ، همینه.ساختار مشکل داره
مردیم از خوشی
۳۰ فروردین ۱۴۰۲اخه اگه کره ای و ژاپنی دست دوم وارد بشه زیر یک میلیارد ، دیگه کی خودرو های اشغال داخلی را میخره؟
اگه وارد بشه که نمیشه به شکل محدود و دو برابر قیمت واقعی به مشتری فرو میشه
درسته این کار اگه درست انجام بشه بع نفع مردم هست ولی باز هم ولی باز هم توهین به ملت حساب میشه
چقدر ما را بدبخت کردند که حالا برای اندکی ایجاد رفاه باید از تفاله بقیه کشور ها استفاده کنیم
مردیم از خوشی
۳۰ فروردین ۱۴۰۲اخه اگه کره ای و ژاپنی دست دوم وارد بشه زیر یک میلیارد ، دیگه کی خودرو های اشغال داخلی را میخره؟
اگه وارد بشه که نمیشه به شکل محدود و دو برابر قیمت واقعی به مشتری فرو میشه
درسته این کار اگه درست انجام بشه به نفع مردم هست ولی باز هم ولی باز هم توهین به ملت حساب میشه
چقدر ما را بدبخت کردند که حالا برای اندکی ایجاد رفاه باید از تفاله بقیه کشور ها استفاده کنیم
Souls_Master
۳۰ فروردین ۱۴۰۲همه جای دنیا خودروی دست دو وارد میشه و مردمشون استفاده میکنن و تفاله هم نیستن وقتی ی ماشین خوب و تمیز دست دو میتونی سوار بشی که قیمت خوب داره خریدش کالا منطقی هست و این واردات خودروی دست دو در کانادا و روسیه طرفدار زیاد داره و اصلا چیز بدی نیست پس الکی ذهنیت اشتباه ایجاد نکنید که کسر شان هست و فلان و بیسار.
مردیم از خوشی
۳۰ فروردین ۱۴۰۲اون برا زمانی هست که مثلا مردم قدرت خرید ماشین نو را دارند ولی دولت برای رفاه بیش تر این کار را بکنه ولی ایران از بس بدبخت هستیم و پول نداریم و بخاطر شدت فقر در جامعه قراره این اتفاق بیفته
و این یه حقیقت هست که این کار توهین به ملتی هست که روی نفت ، گاز و مس خوابیدند !
خودمون را گول نزنیم حقیقت را ببنیم
من مخالف واردات دست دوم نیستم ولی این تحقیر هست که ما تحمیل شده
چرا ماشین نو به صورت کلان وارد نشه ؟ بعد از دو سال دست دومش هم تو بازار خودمون پیدا میشه !
حبیب
۳۱ فروردین ۱۴۰۲باید بگم ما طوری در فشار هستیم که کوچکترین روزنه امید هم واسمون یک آرزوی بزرگ شده افسوس کشور آذربایجان سی سال عمر داره ولی برین ببینید چه رفاهی دارن و چیا سوار میشن آدم حس بدی پیدا میکنه
محمد
۳۰ فروردین ۱۴۰۲چقدر مالیات و حق گمرک میگیرن ؟
امید
۳۱ فروردین ۱۴۰۲احتمالا همان مقداری که برای مدل های سفر در نظر گرفتن…
هیراد
۳۰ فروردین ۱۴۰۲مردن به علت به از ماندن به ذلت اقای وزیر
این همه ادم تو جاده ها میمیرن که هفتاد درصدشون اگه سوار خودرو استاندارد بودن اصلاً تصادف نمیکردن
یا لااقل زنده بودن
چقدر خونواده بی سرپرست شدن چقد برادر و خواهر و فرزند و همکار و دوست از دست دادیم که ایران خودرو بمونه
مجمع تشخیص چه مصلحتی میبینه در جنازه های ردیف شده از ایرانیان در جاده ها
ahmadsmit
۳۰ فروردین ۱۴۰۲سلام، تشکر میکنم از آقای اشتری بابت این مطلبی که گذاشتند. واقعیت بیان کردند. هیچ کس به فکر مردم نیست. همش شو آفه و مسئولا یه مشت شو من هستند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ فروردین ۱۴۰۲سلامت باشید
Mani
۳۰ فروردین ۱۴۰۲اگر از ما ایرانیا باشه میریم لوگان ۲۰۰۵ وارد میکنیم
امید
۳۱ فروردین ۱۴۰۲حداکثر عمر،پنج سال هست پس اگه کسی هم بخواهد لوگان بیاورد،پایین ترین مدل ش یعنی ۲۰۱۸ می آورد که از مگان های داخل ایران،ارزنده تر و جدیدتر است…
سبحان
۳۰ فروردین ۱۴۰۲یه جوری میگید افزایش قیمت افسار گسیخته
مثلاً انگار هیچی گرون نشده فقط خودرو گرون شده
ارزش ریال در طی چند ماه یک دوم شده
طبیعی هست خودرو گرون بشه قطعات خودرو یه قیمت جهانی داره با افزایش قیمت دلار قیمت خودرو هم افزایشی میشه . بحث در مورد مسائل کوچکی مثل خودرو هیچی دردی رو دوا نمیکنه . به فکر سیاست های کلی باشید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ فروردین ۱۴۰۲اگر بیشتر دقت کنین در بازار ملاحظه می کنید که دلار و مسکن و بسیاری دیگر اقلام سرمایه ای، از سال قبل تا امروز 2-3 برابر نشدن
Souls_Master
۳۰ فروردین ۱۴۰۲نتیجه این قائله از قبل مشخص است.
تمام
همایون
۳۰ فروردین ۱۴۰۲بهونشون هست اگر دست دوم وارد بشه بازار تولید کنندکان داخلی و مونتاژکاران به هم میخوره وگرنه در بخش خودروهای کار و تحاری اسنهمه واردات حودرو های دست دوم انحام شد اونجا هم زیر پنج سال ساخت وارد میکنند ولی نه تنها بازار تولید کنندکان خراب نشده بلکه از ۱۹۲۴ هفناد ساله تا چینی هایی که رنگ و وارنک دارند مونتاژ میشند نه تنها بازارشون خراب نشده بلکه تیراژشون نسبت به سالهای گذشته بیشتر هم شده بالاخره برای خیلی ها صفر بودن و خدمات پس از فروش در دسترس ملاکه و مطمئن باشید بازارشون نه تنها به هم نمیریزه بلکه مجبور میشند رقابتی کار کنند ولی قیمتشون رو گم میکنند
datsun
۳۰ فروردین ۱۴۰۲من راضیم به یه اوو نسل هشت ۲۰ سال پیش😉
Amard
۳۱ فروردین ۱۴۰۲قطعا اینکار انجام نمیشه یا اگر بش با وضع قوانین عجیب غریب کاری میکنن که بی اثر محدود بش چون در انصورت باید در لگن سازان داخلی و مونتاژ کاران چینی ببندند وگرنه این همه خونه که تو امارات ترکیه گرجستان اسپانیا قبرس ایرانی ها خریدن تبدیل به خودرو بش برگرده به ایران و دولت هم عوارض خودش بگیره
محسن
۳۱ فروردین ۱۴۰۲همه اینها به اضافه اینکه یکی تو مجمع تشخیص میاد باهاش مخالفت میکنه و یک دفعه قیمت خودرو در بازار به دو برابر قیمت میرسه بعد هم میگن مقصر دلاله
هیراد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲مجمع تشخیص مصلحت نظام
دقت بفرمایید ( مصلحت نظام)
نه مصلحت مردم
مصلحت اقتضا میکند فعلاً مردم بمیرن تو جاده ها
سیستم پیشگیری از برخورد خودروهای اجنبی تمام مصالح نظام رو از هم میپاشه
مصلحت اقتضا میکنه خودروهایی که 93 درصد مواقع ایربگشون باز نمیشه تو جاده ها باشن
تا امار کشته ها نیاد زیر 25/000 نفر
مصلحت نیست عزیزان
کره پر چرب
۳۱ فروردین ۱۴۰۲عزیزم ، خوشگلم ، احتیاج نداری دست دو وارد کنی که ،؛؛؛ همون صفر تعرفه رو بردار ، آره جلوی ۹۰ یه صفر هستا ؛ آفرین گلم همونو برداری ۶۰۰ تا شرکت وادرات و قاطرات تشکیل میشه ، کارکنان ایراد خودرو و ساینا رو هم همونجوری بردار بریز تو اونا
موسوي
۳۱ فروردین ۱۴۰۲این طرح زمانی محقق میشه که محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا برای دو یا سه سال پیش فروش بشه تا منافع مافیا تامین بشه بعد اون به نفع مافیا هست که همچین طرحی مطرح بشه هم دیگه زیر ذربین نیستن هم اینکه دولت با عوارض گمرکی که میگیره کلی درامد کسب میکنه ،
سعید خان
۳۱ فروردین ۱۴۰۲تعجب میکنم از مجلس دولت و مخصوصا مجمع تشخیص مصلحت نظام که مثلا سینه چاک ملت هستن مردم دارن داد میزنن فریاد میزنن التماس میکنن تا جلو واردات خودرو ازاد بشه تا مثل کل دنیا لاقل دسته دومش رو سوار بشن اینم از ما دریغ میکنن به نظر شما مردم به این سیستم بدبین نمیشن؟ سال بسال بدبختی تازه میگن برین تو سکوت ذکر بگین توبه کنین تا مشکلات حل بشه مشکلات و بیمسولیتی هم افتاد گردن ما. کشورهای عربی به کجا رسیدن و ما که به عرب ماشین صادر میکردیم در ارزوی دست دو عرب شدیم. به کدام کار دولت دلخوش بشیم ارزش ریال ویزا ارزش انسان. از کجا به کجا رسیدیم البته خودمون خواستیم خود خواسته را تدبیر نیست
علی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲واردات از همه لحاظ خوب به نظر نمیاد چون قطعا امار سکته و مشکلات اعصاب روان بالا میره.
کشوری که تا امروز دائما تورم داشته حساب کنید یک دفعه کاهش تورم که چه عرض کنم کاهش شدید قیمت ها رو به رو میشه که اگر این اتفاق ناگهانی و نامحدود باشه قطعا روی تمام قیمت ها اثر میذاره. یک شبه بازار مسکن خودرو دلار طلا و… قیمتش میشکنه. صاحبان سرمایه قطعا سکته میزنن حتی اون کسی که پراید سواره. امیدوارم سطح حقوق و دستمزد رو تحت تاثیر قرار نده. واگرنه این فشار به قشر کارگر هم خواهد امد.
احسان
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بهترین گزینه محصولات تویوتا مثل کرولا و یاریس هست که نسبت به سال تولید (کارکرده) و قیمت بهترین گزینه ها هستن
علیرضا
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ای آقا مردم شما چقدر ساده ای تا این مرغ تخم دو زرده برا حکومت میزاره مگه مرض دارن قربونیش کنند. خودرو وارد کنن؟ یه سفره ای پهنه همه هم دارن لفت ولیسشون رو میکنن اینا کی فکر مردم بودن که این دفعه دومش باشه ،ساده آید😏
عرفان
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲متاسفانه تو اطراف ما طی یک هفته چهار پنج نفر جونشون رو تو تصادف از دست دادند کسانی که در این مشکلات دخیل اند که چند خانواده بدون پدر و مادر شدن بالاخره یه روزی جواب این ظلم و ستم به مردم رو خواهند داد جرمشون کمتر از قتل عمد نیست
محمد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام.واقعآ باواردات خودرو وزارت صنعت دیگه شعارسال روکامل نقض میکنه یکی اینکه قیمت خودرو را افزایش داددوم اینکه بااوردن خودرو دست دوم مانع افزایش تولیدخودروخودروسازان میشود!!!!!؟؟؟
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ببخشن ولی اگه واردات دست دوم آزاد بشه که ایران خررو و سایپا روز دوم ورشکسته میشن ..
مافیای دولتی هیچوقت اینو نمیخاد .. از این همه پول نمیشه گذشت خدایی .
حمید
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام
وقتی می گوید واردات 500 هزار سواری دست دو، یعنی باز هم محدودیت… این شخص از اساس هدفش و تفکرش صحیح نیست…
خلق الساعه است،. باری به هر جهت است… اصلاً سواد اقتصادی و صنعتی دارد، واقعاً ایران و صنعتش را می شناسد… چند سال دیگر باید مردم فرغون برآنند و در جاده ها، بیشتر از تمام دوران جنگ کشته شوند و آب به آسیاب کارتل های از خدا بی خبر فرغون ساز داخلی بریزند تا هر روز فرغون هایشان قراضه تر و بدبخت تر شود… فقط خدا به این چنین اشخاصی رحم کند… والسلام
حمید
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲من فکر می کنم ایشان برای وزیر ماندن شامرتی بازی در می آورد. و هر چه توان وزیر بودن را ندارد ولی حداقل در این کار خبره است.
کاکو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲هر کسی با ورود خودروی کار کرده مخالفه یا فهمش مشکل داره یا دستش تو جیب ملته
آرش بختیاری
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بادرود به جناب آقای اشتری با این مقاله و دیدگاه خوب ولی متاسفانه همه میدونیم که ملت مارو عمری بچه دوساله حساب میکنن و هر چند وقت یه طرح پفکی فقط نشون میدن بعدش یکی پیدا میشه گردن کلفت و میگه ندین دست بچه ضرر داره و تموم
یک ایرانی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲اگرهمین واردات ماشین نوروبیارن واینقدرگمرکی نبندندودست دلال نباشه یاخودمان سفارش بدیم وگمرکی نبندند قیمتهامیادپاین.ولی مشکل جای دیگر است نمی خواهم که بشه
اصغر
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲جمعا دوباره مثل واردات خودرو نو سرکارییم. برنامه دولت واردات خودرو نیست فقط دارن جو میدن که ملت امید داشته باشن.