در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، تاییدیه برای وادرات خودروهای دست دوم صادر شد. حالا جدول تعرفههای گمرکی و جزئیات قاونی برای مدلهای کارکرده منتشر شده است.
نمایندگان مجلس، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص لایحه افزودن مواد جدید به قانون ساماندهی صنعت خودرو را پذیرفتند. ظاهرا تصمیم امروز، صرفا به دولت اجازه میدهد برای واردات خودروهای دست دوم، اقدام کند اما چگونگی اجرای این طرح هنوز مشخص نیست. باتوجه به تاخیرهای دیده شده در فرایند واردات مدلهای صفرکیلومتر که با گذشت ۱۴ ماه، هنوز عملی نشده است؛ نمیتوان امیدی به واردات خودروهای دست دوم داشت.
اوایل بهمن ماه ۱۴۰۱، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با واردات خودروهای دست دوم که عمر کمتر از ۵ سال داشته باشند موافقت کرد تا شاید افزایش قیمت موجود در بازار آزاد کنترل شود اما در نهایت با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ممنوعیت واردات خودروی کارکرده، بدون تغییر باقی ماند. علت این مخالفت، مغایرت با بندهایی از سیاست های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست های کلی «برنامه هفتم» بود.
قانون ممنوعیت واردات خودروهای کارکرده، حدود ۴۰ سال سابقه دارد. یکی از مهمترین دلایل ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم طی چند دههی اخیر، جلوگیری از وابستگیهای مربوط به لوازم یدکی عنوان شده است. با این اوصاف، قطعا برای ورود خودروی دست دوم، شروط متنوع مثل فعالیت نمایندگی برای خدمات پس از فروش، ممنوعیت برندهای امریکایی، محدودیت کیلومتر و قیمت کارشناسی، لحاظ خواهد شد.
براساس بیانیه مجلس شورای اسامی، موارد زیر به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو – تصویب شده در سال ۱۴۰۰ و تغییرات بعدی آن – اضافه میشوند:
ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده مجاز است.
تبصره ۱- برای واردات این خودروها، الزام به انتقال فناوری طبق بند ۲ و همچنین بند ۳ ماده ۴ این قانون وجود ندارد.
تبصره ۲- آییننامه اجرایی این ماده شامل مواردی مانند روش تامین ارز مورد نیاز، حمایت از تولید داخل، استانداردهای فنی خودروها (کمتر از ۵ سال عمر در زمان ورود به گمرک) و چگونگی اثبات آنها، شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی پیشنهاد شده است و باید ظرف یک ماه پس از اجرای قانون تهیه و توسط هیئت وزیران تصویب شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
ماده ۱۲- تبصره ۶ ماده واحده قانون محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات خودروها و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها (مصوب ۱۳۷۱) به شرح زیر تغییر کرده و تبصره ۸ ماده واحده مذکور حذف میشود:
تبصره ۶- ارزش ماشینآلات راهسازی و خودروهای مجاز به ورود به کشور (شامل نو و کارکرده) هر سال بعد از بررسی اسناد قابل دسترس، از جمله قیمتهای تولیدکننده(Manufacturer’s Suggested Retail Price) و قیمت جهانی مشابه (پیش از تخفیفات احتمالی) بر اساس روزنامههای معتبر اقتصادی و تجارت جهانی توسط کمیسیون تعیین ارزش داراییهای دولتی به تصویب هیئت وزیران در ابتدای سال مالی به ارز دلار یا یورو اعلام میشود.
تبصره ۳- برای اعمال تبصره ۶ ماده واحده مذکور، کمیسیون تعیین ارزش داراییهای دولتی موظف است تا پایان مرداد ماه هر سال، ارزش خودروهای مجاز به ورود به کشور را بر اساس روزنامههای معتبر اقتصادی و تجارت جهانی و با استفاده از اطلاعات موجود در اسناد تولیدکننده و قیمت جهانی (پیش از تخفیفات احتمالی) به تصویب هیئت وزیران برساند.
ماده ۱۳- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تا پایان سال ۱۴۰۴ جهت توسعه صنعت خودروسازی و افزایش کیفیت تولید داخل، طرحهایی را در راستای کاهش وابستگی به واردات خودروهای کارکرده تدوین کند و به هیئت وزیران ارائه دهد.
در این زمینه، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است به همکاری با نهادهای مرتبط، برنامههایی را طراحی کند که هدف آنها کاهش وابستگی به واردات خودروهای کارکرده باشد. این برنامهها میتوانند شامل حمایت از تولید داخل، توسعه صادرات و افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل باشند.
این تصمیمات به منظور تأمین نیازهای بازار داخلی، کاهش قیمت خودروها و افزایش رقابت در صنعت خودرو اتخاذ شده است. همچنین در جلسه مجلس، نمایندگان بر لزوم رعایت استانداردهای محیط زیست و صرفهجویی در مصرف سوخت توسط خودروهای کارکرده تأکید کردند.
ساز و کار واردات خودروهای دست دوم
ظاهرا افراد و سازمانهای مستقل میتوانند خودروی دست دوم وارد کنند. تامین ارز مورد نیاز، حمایت از تولید داخلی، معیارهای فنی خودروها و روش اجرای آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی، گمرک، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد ملی ایران تهیه و توسط هیئت وزیران تصویب خواهد شد.
به علاوه، شرط نمایندگی برای ورود خودروهای استفاده شده و انتقال فناوری در این قانون حذف شده است. ورود خودروهای دست دوم با عمر کمتر از پنج سال به کشور مجاز است (چه خودروی نو و چه استفاده شده). تعیین قیمت خودروها بر اساس مستندات قابل دسترس شامل منابع رسمی تولیدکنندگان یا قیمت نمایندگیهای رسمی در کشورهای دیگر محاسبه میشود تا حقوق و عوارض گمرکی از واردکننده گرفته شوند. دیگر نکته مهم اینکه، تبصره ۸ قانون خودرو، پیراموت دریافت حقوق گمرکی و سود تجاری و مالیات بر اساس ارزش ساخت خودروی صفر کیلومتر، حذف شده است.
هزینههای گمرکی برای واردات خودروهای کارکرده در سال ۱۴۰۲
– برای واردات هر نوع خودرو، نیاز به مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت، گواهی استاندارد و محیط زیست و تأیید منشأ ارز واردات خودرو از بانک مرکزی است.
– مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی ۹ درصد (محاسبه شده بر اساس جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
– حقوق ورودی یک درصد به عنوان عوارض هلال احمر
– عوارض پسماند نیم در هزار از ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
– عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی ۱۰ درصد از ارزش گمرکی
– عوارض ریالی برای واردات مینی بوس، اتوبوس، کامیون، تریلر و خودروهای سواری
– عوارض واردات خودروهای سواری ۵ درصد از ارزش فوب
– در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، ۲ درصد مالیات علی الحساب
– هزینه استاندارد ۸ در هزار از ارزش cif برای گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده
– یک و نیم درصد (۱.۵) از ارزش خودرو و ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو برای شماره گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی)
– سه درصد از ارزش گمرکی برای شمارهگذاری
– هزینه نقل و انتقال دارایی و عوارض شهرداری در هنگام پلاک کردن خودرو، که بسته به نوع خودرو متفاوت است.
میزان حقوق ورودی خودروهای وارداتی
در سال ۱۴۰۲، حقوق ورودی خودروهای سواری بر اساس حجم موتور، نوع سوخت و قدرت محرکه خودرو تعیین میشود. به عنوان مثال، حقوق ورودی خودروهای بنزینی به شرح زیر است:
حجم موتور (سی سی) | حقوق ورودی (%) |
کمتر از ۱۰۰۰ | ۲۰ |
۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ | ۷۰ |
۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ | ۹۵ |
۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ | ۱۳۵ |
۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ | ۱۶۵ |
بیشتر از ۳۰۰۰ | ۱۷۵ |
مرتضی علی وحیدی
۲۸ خرداد ۱۴۰۲اخه چرا باید دلمون خوش باشه به دست دوم های خارجی(اونم مال سال ۲۰۱۲ تا فوقش ۲۰۱۶
جمشید
۲۸ خرداد ۱۴۰۲خودروهای نهایتاً با عمر ۵ سال اجازه ورود به کشور رو دارن یعنی مدلهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ و خودروهای با عمر بالاتر از ۵ سال اجازه ورود به کشور رو ندارن
اشکان
۲۸ خرداد ۱۴۰۲آفریقا بری کلا نو نمیخرند ، البته اونجا ده برابر قیمت جهانی نمیندازند به ملت ، ولی همه تو کار دست دوم ژاپنی اند….وقتی خودروسازی نداری ، پولت ام به نو درست و حسابی نمیرسه ، بهترین انتخاب دست دوم درست و حسابیه !! همینم بشنو و باور نکن….
بلاییه که سر مملکت آوردند دیگه ، شدیم کشور درجه سه و چهار….
نجف
۲۹ خرداد ۱۴۰۲برادر ما افریقاییم ؟لیاقت ما در حد افریقاست؟
Bmwgg6
۳۱ خرداد ۱۴۰۲تفکرات انارشیستی و ملی گرایی تو صحبتتات موج میزنه 😑🤲😂
محمدرضا
۳۱ خرداد ۱۴۰۲چی باعث شده فکر کنی فرقی بین تو و اون و یا دیگری هست؟
Behi
۱ تیر ۱۴۰۲ببخشید اینجا ریپ میزنم، جناب اشتری لطفاً یه لیست در مورد قیمت خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال بزنید تا ببینیم منتظر خریدشون باشیم یا بریم تو صف پراید🙏
مزدا
۲۸ خرداد ۱۴۰۲واقعا فک میکنی دست دوم وارد میشه!!؟
یک سال هست واردات خودرو صفر آزاد شده تا حالا دیدید خودروی وارد بشه!؟
اینا همش بازیچه نزدیک انتخابات مجلس هست.
دلخوش نباشید هیچ خودروی وارد نمیشه
حسین
۲۸ خرداد ۱۴۰۲مطمئنا تجربه داشتن خودروی خارجی نداشتین، دست دومش هم خیلی بهتر از لگن های داخلی هست.
شرک
۲۹ خرداد ۱۴۰۲من موندم شماها چقدر پرتوقعین
تا دیروز هزار جور ماله میکردیم که واردات بسته هست
الان که آزاد شده اونم تا نهایت ۵ سال کارکرد (یعنی امسال مثلاً از ۲۰۱۸ به بعد )
بازم غر میزنی
شما کلت رو هرکاری کنم فقط غر میزنین
تو آمریکا هم ماشین کارکرده هم وارد میکنن بعد ملت ایران که از وسط بهتش فرود اومدن توقع دارن رییس مرسدس بیاد ماشین صفر کارخونه رو از آلمان تا دم در خانه واسشون کول کنه
خیلی پرتوقعین جدی میگم عوض اینکه خوشحال باشین شرایط بهتر شده فقط ناله میکنین
شرک
۲۹ خرداد ۱۴۰۲از دست این کیبورد بریدم به خدا
اصلاح پیام بالا
ماله-»ناله
کلت-»ملت
بهتش-»بهشت
کنم-»کنند
دیا
۳۱ خرداد ۱۴۰۲نمی دونم داری جدی حرف می زنی یا شوخی می کنی؟؟؟
محمد امین
۳۱ خرداد ۱۴۰۲همون امریکایی که میگی خودرو نو و کارکرده با ورودی گمرکی فوق العاده کم وارد میشه،دست مردم در خرید از بین تمام برند های روز دنیا بازه،قدرت خرید مردم ده ها برابر این جاست، انقد بهمون ظلم شده که مجبور میشی به همین خواری و ذلت تن بدی، مردم بدبخت امریکا با حقوق 6 ماه شون تویوتا کرولا نو سوار میشن اونوقت اینجا شما باید 20-30 ماه ت رو بدی پژو پارس 35 ساله با کیفیت اشغال سوار شی. ببینم همون تویوتا کرولا دست دوم عربا به قول ارزشیا تفاله اونا رو می تونی زیر 2-3 میلیارد بخری یا نه؟
هیچ کجا دنیا انقد بازار خودرو انحصاری و دولتی نیست. دوما با بساط حروم خوری مسئولین اینو بدون هیچ وقت قرار نیست وضعیت بهتر بشه.
M.j
۲ مرداد ۱۴۰۲هر موقع وارد شد..اونم نه ده بیست تا..حداقل باید 200 هزار دستگاه وارد بشه تا بازار همینجوری بمون،وگرنه از دی ماه یه افزایش شارپ داریم
Amard
۳۱ خرداد ۱۴۰۲خودرو نو ما با تکنولوژی ۴۰ سال پیش کیفیت تولیدش اشغال است ترجیح میدی با یک میلیارد ۲۰۶ پلاس اشغالی بخری یا مثلا با همین پول نیسان روگ هیبرید ۲۰۱۹ با کارکرد پایین یا مثلا هیوندای و کیا اقتصادی مثل i20 یا اکسنت با موتور ۱.۴ ضمن اینکه اگه خودرو سالمی بخری حداقل تا صد هزار کیلومتر تعمیر لازم ندارع بستع به نگهداری
DNA
۳۱ خرداد ۱۴۰۲پراید و مشتقات مال 1986
مشتقات پژو 405 مال 1987
مشتقات 206 مال 1998
امیدوارم نکته رو گرفته باشی
Amard
۱ تیر ۱۴۰۲یه سرچی بزن تا بدونی پلتفرم pf1 چه زمانی استارت خورد بعد بیاد ایراد بگیر تازه 206 pf1 خالص نیس حاصل تلفیق 106 با pf1 ضمنا من کلی گفتم یعنی از مجموع تمام تولیدات اکثرا قدیمی هستند از پراید تا پژو و وانت جونیور وانت مزدا
R@min
۲۸ خرداد ۱۴۰۲آقای اشتری الان بالای 2500cc میشه اورد ؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ خرداد ۱۴۰۲هنوز چیزی معلوم نیست
اقلا تا سال آینده امیدی نداشته باشین
برای زمستان ۱۴۰۳ ماشین ثبت نام کردن دوست عزیز
مردیم از خوشی
۲۸ خرداد ۱۴۰۲بالا آورد ( مغز من : 🤮 )
R@min
۲۸ خرداد ۱۴۰۲آدم میشناسم داره با سهمیه جانبازی و شهدا ماشین آمریکایی و آلمانی میاره بدون گمرگی اونم بالای ۷۰k حالا ما هم که حاضریم با پول خودمون از راه قانون خراب شدنشون یه دونه یه دونه ماشین بیاریم و همه بدبختیشم ب جون بخریم باید صبر کنیم ببینیم کی منت میزارن سر مردم اجازه حداقل امکانات زندگی رو بدن.
کورش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲چرا خالی می بندی؟ کدوم سهیه؟ حالا که می شناسیش اسمش رو بده ما هم بریم ازش بخریم. اگر وارد کرده اون هم بدون گمرک
پس چرا توی خیابون نمی بیینیم. از این حرفهای مزخرف رو نمی دونم چرا سایت پدال درج می کنه
شرک
۲۹ خرداد ۱۴۰۲کوروش جان
الان رنجروور ها و بنتلی ها و لندکروز های صفر و لکسوس lx های صفر و مرسدس AMG GT 63s های صفر رو(این یکی هنوز واسه بازار آمریکا نسخه ۶۳ عرضه نشده حتی! بعد تو ایران پر شده جدیدا)
اینا رو نمیبینی تو خیابونا؟ من خودم تو یه شهر کوچکی زندگی میکنم همین چند روز پیش دوج دیدم تو پمپ بنزین
جدا اگر نمیبینی برو چشم پزشکی
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۳۱ خرداد ۱۴۰۲داش با سهمیه نمی زارن من پدرم خودش جانباز رفتم بنیاد جانبازان ببینم میشه وارد کرد بازم نمیشه
ممد ژانگولر
۲۸ خرداد ۱۴۰۲من مخالفم . این طرح میتونه ضمینه ساز فساد سیستمی بشه.
چجوری میخوان قیمت واقعی ماشینو در بیارن که بخوان مالیات گمرکشو حساب کنن؟!
فرق بین فول آپشن با بدون آپشنو چجوری میخوان محاسبه کنن . حتما راس گیری نه ؟!
بهترین کار واردات ماشین صفر از خود شرکت مادره
حسن
۲۸ خرداد ۱۴۰۲خیلی عجیبه وژدانا نگران فسادی
چرا یک ایرانی باید نگران فساد مالی باشه یه جور میگی انگار ندیدی
عزیز من هوای مملکت فاسده یک جا سراغ داری فساد مالی نباشه اینجا مملکت مفسدینه
مازیار
۲۸ خرداد ۱۴۰۲هرچند اصل خبر فضاحت باره
با اینحال در عمل مایه امیدواریه
و بدبخت ملتی که امیدش مایه فضاحته
Ehsan
۲۸ خرداد ۱۴۰۲چه برندایی؟ چه حجم موتوری؟ چه سقف قیمتی؟
هیچیش مشخص نیست،شورای نگهبان هم باید تایید کنه؟؟
اگه اونم تعیین کننده باشه که رد میکنه قطعا
AMANTE
۲۸ خرداد ۱۴۰۲الان این یعنی شخص نمیتونه برای خودش ماشین دست دوم بیاره و حتمی باید یک شرکت اینکار رو انجام بده!؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ خرداد ۱۴۰۲واردات شرکتی هم فعلا تصویب نشده
موافقت اولیه مجلس هست بعدا وزارت صمت فکری براش داشته باشه
مهدی
۲۹ خرداد ۱۴۰۲سلام به جناب اقای اشتری عزیز
ورود خودرو دست دوم یک اشتباه بسیار مهلک است
چون مافیا خودرو اجازه نمیده خودرو با قیمت جهانی دست دوم وارد بشه مطمئن باشید با قیمت خودرو صفر میاد البته با تغییرات بسیار روی خودرو اعم از لوازم خراب روی ماشین دزدی لوازم اصلی ماشین لوازم فیک و عیوب پنهان کامپیوتری و…
OldBoy
۲۸ خرداد ۱۴۰۲این اتفاق حتی اگه بیافته هم مشکلی رو حل نمیکنه.
با این تعرفه ها این خودرو های کارکرده به دو برابر قیمت صفر کیلومتر ۲۰۲۳ میرسن.
FORD
۲۸ خرداد ۱۴۰۲بازم می ارزه نسبت به الان که لندکروز 2013 میفروشن 16 میلیارد وقتی ماشین بیاد اشباع شه خود به خود میاد پایین
ماشین
۲۸ خرداد ۱۴۰۲اگه واقعا سنگ اندازی نکنن و گیر به حجم موتور و کشور سازنده ندن خیلی خوبه….
اون موقع می شه انواع ماشین خوب رو وارد کرد….
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ماشین چینی می خواستن وارد کنن بعد ۱۴ ماه هنوز تحویل ندادن
احسان
۲۸ خرداد ۱۴۰۲دوباره گوشت رو دادند دست گربه!!!!
ورود خودروهای کارکرده توسط خودروسازها!!!!!
جهانی
۲۸ خرداد ۱۴۰۲دقیقا همین طور هست. اول اینکه این طرح در مراحل بعدی توسط یک یا چند نفر فسیل مغز متوقف میشه. در ثانی قراره این طرح جلوی انحصار بگیره ولی بازم گفتن اجازه واردات میدیم به خودروسازها..این دیگه واقعا فاجعه هست.. کسی که خودش خودرو میسازه هزاران سنگ جلوی واردات خواهد انداخت وبرای درمان یک مورد هم وارد نمیشه که ما به عینه فرق 206 با سایر خودروها ببینیم
حجی
۲۸ خرداد ۱۴۰۲سلام اصل موضوع اینجاست که واردات خودروبه کشور انجام بشه فعلا تواین مرحله اصلا هیچی مهم نیس ولی دارن مردم را هی میچرخونند که شاید یه فرجی از طرف امریکایی بشه که دلارها ازاد بشه اینا همش سر کاریه چون دقیقا چند ماه پیش همین اتفاق افتاد مجلس.شورای نگهبان وزارت صمت واخردست هم که مصلحت ردش کرد
Mad.z.Max
۲۸ خرداد ۱۴۰۲گویا قراره با ۱۷۸ درصد گمرکی و اینا وارد شه.
اصلا یه فسادی باهاش بیاد که نگو
از خود واردات خودرو تااااا اوردن لوازم یدکی و خدمات پس از فروش، همش تبدیل میشه به یه زخم کاری دیگه. این خط و این نشون
چرا انقدر زندگی و مسائل ابتدایی ای مثل خودرو و مسکن و … باید سخت و دردناک باشه
بهرام
۲۸ خرداد ۱۴۰۲چون حق ما همینه. ملتی که سیگار ۵۷ بکشند, سرطان ملی میگیرند.
13
۲۸ خرداد ۱۴۰۲بُزک نمیر بهار میاد
کُمبُزه با خیار میاد
محمد
۲۸ خرداد ۱۴۰۲خودروی دست دوم!!!
مبارکتون باشه تحقیر جدیدتون
.
حالا هی دلیل و برهان بیار که از صفر وطنی بهتره
….کاش یه روزی به شعور ملت بربخوره!
Hamed TSL662
۲۸ خرداد ۱۴۰۲تو با پراید ۳۰۰ میلیونی تحقیر نشدی یعنی ؟
با ۲۰۶ پلاس به مبلغ ۱ میلیارد تحقیر نشدی ؟
با باز نشدن ایربگ و کیفیت نازل خودرو تحقیر نشدی ؟
با لغو واردات خودرو از طرف سوریه ی جنگ زده به علت کیفیت پایین خودروی ایرانی تحقیر نشدی ؟
اگه تحقیر شدن به اینه که خودرو وارد بشه حتی دست دوم و سوم و چهارم ولی قیمتا کاهش پیدا کنه ، من یکی راضیم تحقیر بشم . امیدوارم این طرح به سرانجام خوبی برسه و بعد مدت ها برای یکبار هم که شده قدرت خرید و تنوع کالا و ایمنی محصولات بالاتر بره و دست و گردن چارتا دلال مثل تو که ناراحت سود های کلان میلیاردی بادآورده خودشون هستن از بیخ قطع بشه .
حسین
۲۸ خرداد ۱۴۰۲بزرگوار حرف دیگه خیلی وقته از تحقیر گذشته ول کن. میگه خانه از پایبند ویران است، خواجه در فکر نقش ایوان است.
شاپور
۲۹ خرداد ۱۴۰۲لااقل بگذار وارد بشه بعد دم از شعور بزن، مصوبه های مجلس درباره خودرو چه نو و چه کارکرده برای دولت پشیزی ارزش نداره و ثابت شده پس الکی غیرتی نشو، نزدیک انتخابات از این شعارهای پوچ همیشه داده میشه ممدآقا.
farhot
۳۱ خرداد ۱۴۰۲صددرصد بهتره
اگه شما با صفر ملی بهت توهین نمیشه و تحقیر نمیشی واسه ماشینی که تکنولوژیش ماله پنجاه سال پیشه یه میلیارد بدی پس بذار ما باهمین ماشین زیر پنج سال کارکرد دست دوم تحقیر شیم
ینی الان یکی با سیصد میلیون پراید دوسال کارکرد میخره تحقیر نمیشه ولی یکی با چهارصد میلیون یه میتسوبیشی لنسر کارکرد بخره تحقیر میشه؟
پ.ن : گفتم میتسوبیشی لنسر چون زیر2500 سی سی هستش و به قول اینا لاکچری نیستش
حسن
۲۸ خرداد ۱۴۰۲هر چند داستانه تو این کشور خودرو ساز مجلس دولت و بقیه همه یک تیم واحدن که بر ضد ملت تصمیم میگیرن
اما اگر میشد من میگم باید حتی خودروی ده ساله خودروهای پارکینگی عربها تقریبا مجانی وارد بشن تا اشباع فیزیکیه وجود خودرو بوجود بیاد اونوقت میشه امیدی داشت وگرنه همین دست دوم مگه قیمتش کمه
هیچ خودروی زیر 2 ملیارد دست دوم وجود نداره
پس اینم یه گربه بازی و پولیتیک برا دزدیه
ساده لو
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ای بابا من گفتم با پول پرایدم میرم یک سوناتا ۲۰۱۸ دست دوم میارم . حالا به نظر شما صبح برم یا عصر؟
farhot
۳۱ خرداد ۱۴۰۲همین که حرفش افتاده ینی امیدی هست
بالاخره باید از یه جایی شروع بشه دیگه
البته که منم دوست دارم یه دفعه همه چیز عوض بشه ولی برای تایم انتظار بدم نمیاد از این تغییرات
مجتبی .
۲۸ خرداد ۱۴۰۲زرشک کیلو چنده؟؟
نجفی
۲۹ خرداد ۱۴۰۲پس چرا با وجود اینکه همه میدونند این طرح ها الکیه باز بازار خودرو در رکود به سر میبره؟
farhot
۳۱ خرداد ۱۴۰۲چون عرضه زیاد شده و کارخونه ها ماشین میدن
در نتیجه قیمت بازار آزاد داره کاهش پیدا میکنه تا برسه به قیمت کارخونه
البته کاهش فقط ماله بازار آزاد بوده وگرنه قیمت کارخونه کاهش نداشته که هیچ افزایش هم داشته
شاپور
۲۹ خرداد ۱۴۰۲یکی از شروط : وارد کننده دست دوم های خیالی هم فقط شرکتهای خودروساز خواهند بود، فقط معلوم نیست از خوشی زیاد بخندیم یا بگرییم .
علی
۳۰ خرداد ۱۴۰۲اینا توهین به مصرف کننده ایرانی هست. داداش نمیتونی رقابت کنی بکش کنار یکی دیگه بیاد.
این اقایون به ظاهر قانون نویس به جای تقویت رقابت پذیری تو صنعت خودرو افتابه برمیدارن روی اعصاب ملت .
farhot
۳۱ خرداد ۱۴۰۲رقابت همینه دیگه
وقتی نمونه های جهانی بیاد
رقابت پایا پای میشه
اونوقت شما تویوتا کرولا سوار میشی یا شاهین؟
فورد موستانگ سوار میشی یا دنا؟
گلف سوار میشی یا کوییک؟
هایلوکس سوار میشی یا نیسان آبی؟
تازه بخوام بهترشو بگم هایلوکس سوار میشی یا kmc k7؟
farhot
۳۱ خرداد ۱۴۰۲من فقط منتظرم یه ماشین دست دوم و به اصطلاح دولتیا غیر لاکچری و ارزون مثه میتسوبیشی لنسر وارد بشه،اونوقت ببینم کی میره دنا و تارا و شاهین و زهرمار بخره
این فقط یه نمونه بود گفتم
هرچقدرم که بکشن روش و گمرکی بگیرن ولی وقتی ملت کیفیت واقعیو ببینن دیگه کار خیلیا تمومه
درسته صفر بهتره
درسته قیمت جهانی خوبه
ولی بالاخره داره استارت میخوره
گر صبر کنی ز 207، لندکروز سازد
John
۳۱ خرداد ۱۴۰۲هنوزم امیدوارید مملکت با اینا اصلاح بشه ؟
تا اینا هستن وضع بدتر میشه بهتر نمیشه
BMW
۳۱ خرداد ۱۴۰۲خاک بر سر ما واقعا یا خاک بر سر مسولین ماشین های جدید هم نیست که دلت خوش باشه مال چند صد سال بوغ
Bmwgg6
۳۱ خرداد ۱۴۰۲سلام خدمت عزیزان
دوستان ببخشید تکلیف خودرو های هیبریدی و برقی چی میشه، از اونجایی میگم که قیمت مالیات طبق حجم موتور هست.
یعنی الان خودروی برقی اگه وارد بشه چون زیر 1000 سی سیه یعنی 20% مالیات میگیره
شهرام
۳۱ خرداد ۱۴۰۲نمیفهمم چرا اجازه ورود ماشین دست دوم را به ایرانیان مقیم نمیدهند که لوزومی به خروج ارز هم نباشه ، بر عکس، اینطوری ارز هم وارد میشه. سخته درکش برای مسئولان؟ فکر کنید هر مقیم فقط یه ماشین زیر 5 سال بیاره. باور کنید نه تنها قیمت ماشین پایین میاد (البته اگر بجای ایجاد شرایط آسان برای وارد کننده که داره ارز وارد میکنه نیآن مالیات 200% ببندند بگن چون خارجی هستی، یورو داری پس بده چون میتونی😂😅)، هم اینکه منابع ارزی محفوظ میمونن و یا دست دلالان یا وارد کنندگان نمیفته که ازش سوءاستفاده شه. 😉😜
FFK
۳۱ خرداد ۱۴۰۲فعلا که عزیزان نورچشمی ، ماکان و مازراتی ۲۰۲۳ وارد میکنن
M/D
۳۱ خرداد ۱۴۰۲من امیدی به این واردات ندارم
ماشینی که وارد بشه و هم قیمت پراید شه فقط کیفیتش بالاتر میشه و شاید نهایتا یکی دو تا آپشن بیشتر از پراید داشته باشه
این واردات ماشین فقط برای پول دار هاست
کسایی که لندکروزر ۲۰۱۳ رو ۱۵ میلیارد تو ایران می فروشن بعد فقط با ۱۰ میلیارد تومن یه صفرشو تو ایران میارن ۵۰ میلیارد تومن می فروشن(دلیلش اینه که لندکروزرشان نایاب است)
خیلی از مردم فقط برای خرید ماشین بین ۰تا ۵ سال باید پول پرایدشون رو بزارن تازه پول یه پراید دیگه رو هم بزارن تا بتونن هزینه گمرک رو بدن.
Siyavash
۳۱ خرداد ۱۴۰۲اینم یه دروغ قبل انتخابات دیگه هست….
هیچ وقت نه واردات خودرو صفر کیلومتر .نه خودرو ۵سال کارکرد آزاد نمیشه.چون اگه عملی بشه دیگه کدوم مسول زحمت کش میتونه اختلاس یا یه فرغون رو صد برابر قیمت واقعی بندازه به مردم….اینم یه حرف و قول نمادین قبل از انتخابات هست که برامون عادی شه این مدل حرفا..
و ملت همیشه در صحنه……
ناصر گلشادی
۱ تیر ۱۴۰۲سلامهمه جور خودرو وارد شد قیمت ها شکسته شد ودل دلال ها