گروه خودروسازی سایپا با اعلام افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید ۱۵۱ و ایران خودرو با گران کردن ۱۵۰ میلیون تومانی پژو پارس موج جدید تغییر قیمت در درب کارخانه را آغاز کردند. این موج گرانی ادامهدار بوده و بزودی قیمت جدید محصولات زامیاد نیز اعلام خواهد شد. به نظر میرسد این گرانی به دنبال اصلاح دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت ایجاد شده است.
به گزارش پدال، با اینکه قیمت ارز نیمایی تغییر نکرده، قیمت دستمزدها در صنعت خودرو تغییر ناچیزی داشته و به لطف مجوز غیر قانونی افزایش قیمت خودروهای به اصطلاح ارتقا یافته (نظیر کوییک GX، ساینا S 85 گانه، تارا V1، پژو پارس ارتقا نیافته!، رانا پلاس و پژو ۲۰۷ بدون هواکش با آینه الکتروکرومیک) قیمتها تا ۵۰ درصد گران شدهاند، باز هم قرار است با فرمول اصلاح شده شورای رقابت قیمت محصولات دو خودروساز دولتی ایران خودرو و سایپا گرانتر شود.
در فرمول جدید شورای رقابت بر خلاف سنت چند سال گذشته، بحث تورم بخشی از میان رفته و مبنای تعیین قیمت اعلام هزینهها از سوی خودروساز است. به این معنی که بنا بر اظهارات خودروساز مشخص میشود محصول تولیدی او چقدر هزینه داشته و به آن ۲.۵ درصد سود اضافه میشود. به این ترتیب مباحثی نظیر کیفیت و بهرهوری پایین نیز به عنوان پارامترهای منفی برای قیمت خودرو لحاظ نمیشوند.
این فرمول جدید به تازگی برای دو خودروی پژو پارس و وانت سایپا ۱۵۱ اعمال شده و این دو خودرو با افزایش شدید قیمت روبرو شدند؛ لازم به ذکر است پژو پارس ۴۴۵ میلیون تومانی به جز چراغ روشنایی روز هیچ یک از استانداردهای اجباری ۸۵ گانه مثل فشار باد تایر و ترمز پایداری را پاس نمیکند و وانت سایپا ۱۵۱ نیز به همین ترتیب فقط چراغ روشنایی روز را دارد. چنانچه در آینده این موارد نیز بر روی این دو خودرو نصب شوند، بازهم ایران خودرو و سایپا این حق را دارند تا بنابر مجوز شورای رقابت افزایش قیمت جدیدی را بر روی این دو خودرو اعمال کنند.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات پراید
هر خودرویی که با هر کیفیتی تولید کنید، ما ضامن سود شما هستیم!
فرمول جدید شورای رقابت تنها معنی حمایت مطلق را میدهد؛ در تمام دنیا و در همه شرکتهای خودروسازی محصولاتی وجود دارند که حتی با زیان تولید میشوند چرا که قیمتگذاری در فضای رقابتی برندهای بزرگی نظیر تسلا و مرسدس بنز را نیز مجبور میکند برای بقا خود حاضر به تحمل زیان باشند. اما در کشور ما این تضمین به خودروساز داده میشود که خودروی ۲۰ سال پیش خود را بدون ترس و در فضای مونوپلی با حاشیه سود ۲.۵ درصدی عرضه کند!
زیزیگولو
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مردم با قیمت قبلی هم نمیتونستن بخرن حالا قراره گرونترم بشه!!!! ………….. آقایون مسئول گربه برای رضای خدا موش نمیگیره!!!!! حقوقش نمیرسه بره از قصابی خرید کنه!!!!
مهرآیین
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خط فقر دقیقاً همین جاست و فاصله ای هم با ما ندارد درست زیر پای ماست ! زیر آن خوابیدن و از آن عبور کردن به فاصله یک مصوبه است ! به فاصله یک امضای ناقابل ! دنبال نرخ واقعی تورم و بیکاری نگردید چون خط فقر همین جاست !
زیزیگولو
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلیا از این موضوع جوک میسازن ولی قافل از اینکه این موضوع خنده نداره بلکه درد آوره و گریه داره
کاربر
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳الکی قضاوت نکنید. اون چند روز که دلار رسید به 70 تومن همه خریداشون رو کردن ! دیگه الان که برگشته قیمت قدیم تقصیر خودشون نیست که. وای بر ما که زود قضاوت میکنیم این بندگان خدا الان با ضرر 1250درصدی دارن ماشیناشون رو رد میکنن…
J
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳دل سوزوندن برای خودروسازانی که اکثر مردم از دستش ناراضین حماقت محضه . خون مردم رو چندین ساله تو شیشه کردن شما میای دفاع هم میکنی ؟
عامل گرفتاری صنعت خودروی ما همین خودروسازیِ اجباری و بی کیفیته . بعدشم شما نگران نباش . این چند صد یا هزار میلیارد زیان انباشته هم مطمئنا براش فکر و نقشه هست و از جایی پرداخت خواهد شد ( مثل جیب مردم ) اثباتشم همین که این خودروسازای داخلی هنوز نفس میکشن .
وگرنه اگه این زیان ها راه حلی نداشت ، سال های سال بود که خودروسازی ایران صد تا کفن پوسونده و درش تخته شده بود
جرمی کلارکسون
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳شما توی کارخونه ایران خودرو کار میکنی ؟
🤡
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین کشور دنیا
MC20
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳در پاسخ به کاربر …
حاجی حتی متوجه لحن کنایی کامنتت هم نشدن …
ما همچین ملتی هستیم …
🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳من هم مثل شما متوجه پیامش نشدم💔
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳متوجه لحن پیامش
کاربر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ظاهرا دیگه تشخیص کنایه و طعنه برای بعضی از دوستان کمی مشکل شده.
همین که شما و چند نفر دیگه متوجه منظور من شدن جای شکر داره. ممنون از شما.
ناصر
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا من درک نمیکنم این مردم و این وضعیت رو من از سال 83مجله ماشین میخونم و همه اون دوران آمدن مزدا 323و ریو رو دقیق یادمه ،ما سال 83یه پراید خریدیم بابام سه سال قسطش رو داد به قیمت 6میلیون،وقتی سال 84ریو رو آوردن شهر ما نمایندگی سایپا رفتیم نمایندگی و 11میلیون بود ولی نشد ک بخریم ولی خودم میخرمش روزی ،حرفم اینه ینی مردم ما هیچی از ماشین نمیدونن ؟با وجود مزدا 3مزدا323ریو ورنا آوانته مگان پروتون کرولا 2006سوناتا 2006 هیوندا کوپه میرن و 1200پول دنا میدن ؟
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳متاسفانه اون زمانا پول بابای من به مزدا ۳۲۳ میرسید ولی من هم بچه بودم نتونستیم راهنماییش کنیم نره ماشین ایرانی بخره که اینجوری بدبخت شیم
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعاً ناراحت شدم از ته قلب ولی خب منم یکی از اینام نمیدونم دلم بسوزه یا نه تازه من جوریم که والا ۳۰۰ نمیتونم برا ماشین بدم باز اونا از من بالاتر بودن که میتونن ۳۰۰ تومن بدن
ولی بازم خیلی بدبختیم ما
کی جواب اینا رو میده آخه
Siu
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳تو که وضعت خوبه . اگ بد بود که فکر هایما 7x نبودی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳نه بابای رفیقم براش خریده منم روندم و ازش خوشم اومد اگه پولدار شدم میخوام بخرمش خیلی بهش علاقه دارم ولی پولش نیست
علیرضا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳جالبش اینجاش تا همین چند وقت پیش فاصله قیمت کارخونه و بازار خیلی کم شده بود و خودشون دلار رو ۷۰ هزار کردن بعد قیمتای بازار که کشید بالا حالا به مردم تهمت میزنن فاصله قیمت کارخونه و بازار خیلی زیاده و شما دلال هستین و هیچ کدوم مصرف کننده نیستین و پس منم به ناحق ۲۰۰ میلیون میزارم روی قیمت کارخونه تا جونتون دراد ای دلال های شیاد!
من فقط دلم برای اون عزیزایی میسوزه که همه ی زندگیشونو داده بودن دلار و اون موقع تا ۱۸ هزار تومن بالا رفت بعد طی حرکت انتحاری و برای دل خوش کردن اومدن ۱۳ هزارش کردن یه سریاشون سکته زدن یه سری خودکشی خلاصه اگر میدونستن دلار میشه ۷۰ تومن مطمعنا این کارو نمیکردن
قاسمی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ای خیرندیدین هییییی خاک توسرتان یعنی از این تو خودرو ساز بی وجودتر تو دنیا نیست
شاهین
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳یه کلیپی دیدم توی کی از نمایندگی های ایرانخودرو
خریداران و حواله داران پژو پارس خانوادگی اومده بودن داشتن عرررررر میزدن که چرا 150 تومن گرون شده این اشغال چرخدار!!!
آدم نمیدونه بگه حق ملت اینه که برای همچین اشغالی خودشونو حقیر میکنن یا اینکه همدردی کنیم باهاشون
به شخصه هیچ منطقی توی این قضیه نمیبینم که بخوام خدا تومن پول این اشغال رو بدم که صرفا بگم صفر سوار هستم و بی خرج و بی دغدغه ماشین دارم
یبار یه قطعه اساسی این اشغال ها خراب بشه و مسیرت به نمایندگی بخوره با خودت میگی عجب شکری خوردم این همه پول دادم صفر خریدم و گیر اینا افتادم
همکارم کوییک صفر برده برای سرویس دوره ای، یادشون رفته روغن بریزن و ماشین یاتاقان زده!
این یکی از 10 مشکلات صفر سواریه
برای ماشین چینی ها داستان فرق میکنه، انقدر الافی داره صاحب ماشین ترجیح میده ماشینو ببره مکانیکی متفرقه سرویس کنه
کاظمی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی جالبه آقای رئیسی هیچ واکنشی نشون نمیدن . شما که ادعای مبارزه با بی عدالتی رو داشتی الان کجایی چرا حق ما رو نمیگیری از این ایران خودرو…
من
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳یعنی روزی میرسه ک شعور مردم به کمپینگ نخریدن خودرو صفر برسه و این صنعت زالو صفت رو تحریم کنن تا ب التماس بیفتن
پول بنز در کشور همسایه رو باید بدی سوار کوییک بشی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳عکس پست شبیه عکس پروفایل دخترا شده دقت کردید؟ 😂
سید محسن
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط میتونم بگم خدا لعنتشون کنه….
کاش تو این مملکت که اسلام و شیعه در راس کاره این جور کار نمیکردین..
اعتقادات مردم رو از بین بردن…
مح٣ن
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اگر واقعا کشور داشتن این شکلیه، یک کودک بهتر میتونه اداره مملکتو انجام بده.
ممنونم از این همه عدالت گستری و برابری در خاک کشور عزیزم.
دلم برایت میتپه و میدونم چقدر حالت خرابه وطن عزیزم،ایران من.
سعید
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ممنون از پدال بلاخره تو این همه سایت که اخبار خودرو رو پوشش میدن یه جرعه شرافت دیدیم.
Safa
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳۲.۵ درصد سود خیلی جالب بود ..
باز هم هستن دوستانی که برای خرید اینها صف میکشن و به گرونی ها دامن میزنن