ایستگاه خبر

پاتک به افزایش قیمت خودروها

افزایش یکباره و شبانه شدید قیمت‌های رسمی خودروهای تولید داخل با موافقت کلیه دستگاه‌های مرتبط و ذینفع باعث شد تا مصرف کنندگان و خریداران واقعی خودرو به ناگهان با حمله‌ای غیرمترقبه مواجه شوند. دولت جدید برخلاف وعده‌های انتخاباتی، این بار نه به صورت تدریجی بلکه به شکلی کوبنده و سیل آسا به قیمت خودروها افزود.

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی فعلی هنوز کف مورد تقاضای شرکتهاست و آنها عقیده دارند برای افزایش تولید باید این درصد به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد. این درحالی است که باتوجه به تورم و سرانه درامدی ایرانیان، چنین ارقامی باعث خواهد شد تا دست تعداد زیادی از متقاضیان خودروهای ارزان داخلی از سوئیچ خودرو خالی بماند.

خودروهای داخلی با مشکلات متنوعی ازجمله کیفیت قطعات بسیار پایین، کیفیت مونتاژ پایین، ایمنی غیر قابل قبول، طراحی‌های ازمد افتاده، امکانات رفاهی و ایمنی ناچیز و قیمت بالا رنج می‌برند. حال با توجه به این افزایش ناگهانی و اجباری قیمت‌ها پیشنهادهایی برای حمایت از مصرف کنندگان بازار خودروی ایران داریم.

مدیریت هزینه تمام شده تولید به جای افزایش قیمت

به نظر می‌رسد مدیریت منابع انسانی در صنعت خودروی داخلی نیاز به تحولاتی جدید دارد. تعداد بسیار بالای نیروهای تولیدکنندگان باید به شدت کاهش یابد و تنها نیروهای زبده و آموزش دیده حفظ شوند. استفاده از فناوری به جای نیروی کار انسانی هم از هزینه‌ها می‌کاهد.

افزایش بهره وری در تولید و کاهش هزینه‌های تولید

بهینه سازی فرایند تولید نظیر اتوماسیون خطوط تولید، کاهش ضایعات تولید، مدیریت زنجیره تامین و انتخاب تامین کنندگان کاراتر با هزینه کمتر، مهندسی مجدد تولیدات یا استفاده از تولیدات جدید با طراحی و تکنولوژی ساده‌تر تولید، پلتفرم‌های بهینه، کاهش هزینه‌های سربار مانند هزینه‌های انرژی، نگهداری و تعمیرات صورت می‌گیرد

همگام شدن با تکنولوژی صنعت خودروی جهان

خودروهای امروزی تفاوت‌های زیادی با خودروهای تولید داخل دارند. علاوه بر استفاده وسیع از تکنولوژی‌های ایمنی، طراحی‌های مدرن و جذاب، امکانات وسیع و راحتی مثال زدنی، رویکرد سازندگان جهانی به تولید خودروهایی با حداقل آلایندگی و نهایت رفاه و ایمنی متمرکز شده است. دور افتادن از این رویکرد نه تنها صنعت خودرو را تحلیل برده بلکه عامه مصرف کنندگان را ناراضی کرده است.

افزایش رقابت با واردات آزادانه خودرو و کاهش تعرفه‌ها

آزادسازی واردات خودروهای نو می‌توان فشار مضاعفی به تولیدکنندگان برای همگام سازی با موج جهانی و به روز آوری تولیدات انها وارد نماید. این موضوع می‌تواند در صورت عدم مدیریت صحیح باعث تضعیف خودروسازی داخلی شود و بنابراین باید از مدیران توانمندی در این دوران بهره برد. با این وجود واردات باعث بالانس قیمت خودروها، تنوع بازار و حق انتخاب مشتریان و بهبود استانداردها خواهد شد. واردات خودروهای روز می‌تواند باعث کاهش شدید مصرف سوخت کشور، کاهش آلایندگی و مرگ و میر در تصادفات شود. واردات خودرو علاوه بر درامدزایی برای دولت می‌تواند باعث صرفه جویی در ابعاد کلان اقتصادی کشور شود.

آزادسازی واردات خودروهای کارکرده مدرن

برای طیف گسترده‌تری از خریداران که قادر به خرید خودروهای نوی وارداتی یا تولیدی نیستند، می‌توان گزینه‌های وارداتی کم کارکرده را نیز توصیه کرد. طبیعی است که گرانی و تورم باعث شده‌اند تا قدرت خرید غالب مردم کاهش شدیدی یابند. پس بهتر است به جای اجبار آنها به خرید خودروهای کارکرده منسوخ وارداتی که درواقع باید از رده خارج شوند، خودروهای خارجی ارزان قیمت را به دست انها رساند.

تحریم خرید خودروهای گران و بی کیفیت

در سمت مصرف کنندگان واقعی و خریداران نیز باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که از خرید خودروهای بی کیفیت و گران قیمت پرهیز کنند. چرا که این کار به نوعی تشویق دلالان برای گران فروشی و توهین به شعور مخاطب و خریدار است. پس برای حفظشان خریدار هم که شده باید خرید کالاهای گران و بی ارزش متوقف شود.

نظارت بر بازار از طریق شفاف سازی هزینه‌ها، خصوصی سازی واقعی شرکت‌های دولتی و خصولتی، جلوگیری از بازارسازی شرکت‌ها و دستکاری قیمت‌ها، کنترل بازار برای جلوگیری از دلالی و بالابردن هزینه‌های واسطه گری، آگاهی رسانی به مصرف کننده و خریدار و انتقال خواست مردم به مسئولان نیز از دیگر راهبردهای مقابله با گرانی خودرو در ایران است. به نظر شما راهکارهای عمیق و موثر پاتک به گرانی افسارگسیخته و بی رحم خودرو در ایران چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (980 ديدگاه)

    مردم پول ندارن حلب های آشغالتون بخرن بعد گرون میکنید؟

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Mohsen68

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (107 ديدگاه)

      اتفاقاً هم پول دارن و هم میخرن!
      دلیل گرون شدنش دقیقاً همینه…

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. SS

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (823 ديدگاه)

      با این قیمت ها اگر دلالی تموم بشه ورشکستگی این زباله ساز ها قطعی هست
      مثل دهه 90 و کمپین تحریم مجبور میشن بیان التماس کنن

      موافقم 10
      مخالفم 1
  2. سهیل گل آزاد

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    دیگه واقعا سر شدیم از این مدل خبرا اینقدر که از اوایل سال ۹۷ تا به الان شنیدیم خبر گرونی فلان و بهمان تو این ۶ سال و خورده ای اوایلش برامون تازگی داشت ولی الان واسمون فاقد اهمیته اینقدر تکرار شده ما هم بنابر تجربیاتی که داریم خوب میدونیم هیچ اتفاقی نمیافته اگه کسی فکر کرده مثلا خرید خودرو های صفر کیلومتر کمپانی های مختلف کاهشی میشه هنوز که هنوزه خیلی از غافله عقبه اتفاقا برعکس خیلی افزایشی هم خواهد شد همین خرید خودرو های صفر کیلومتر چیزی که تو این چند ساله دیدیم یکی اواسط سال ۹۷ بهم گفت کی آخه برای ۲۰۷ اتو ۱۰۰ تومن پول میده خرید خودرو های صفر کاهش پیدا میکنه گفتم یه تومنم بشه اونموقع بیشتر میخرن چیزی که الان داریم میبینیم همون ۲۰۷ بیشتر از چند سال پیش تو خیابوناست

  3. extra

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    تا زمانی که خصلت سود جویی، تک خوری، خیانت به بقل دستی، خودم بخورم بقیه هرچی سرشون بیاد به من ربطی نداره، عدم وفای به عهد، دروغ گویی، ریا و تزویر در پوست و گوشت هر ایرانی آریایی با 2500000000000 میلیارد سال تمدن نهادینه باشه فقط و فقط ضرب المثل خلایق هرچه لایق کاملا صدق میکنه. باشد که به خودمان بیاییم…

  4. محسن

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    قیمت رو آزاد کردید، شرف داشته باشید و واردات رو هم آزاد کنید بدون تعرفه، ببینم دنا پلاس ۹۰۰ میلیونی خریدار داره یانه؟

  5. ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4930 ديدگاه)

    خدایا شکرت

  6. مجتبی خانی

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    این افزایش قیمت فقط باعث میشه رانت کمتری توزیع بشه، مصرف کننده واقعی از بازار آزاد می خره، بازار آزاد حدود ۷ درصد بالا رفت،

  7. Taha Ayoobi

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4373 ديدگاه)

    سر جدتون نخرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا