افزایش یکباره و شبانه شدید قیمتهای رسمی خودروهای تولید داخل با موافقت کلیه دستگاههای مرتبط و ذینفع باعث شد تا مصرف کنندگان و خریداران واقعی خودرو به ناگهان با حملهای غیرمترقبه مواجه شوند. دولت جدید برخلاف وعدههای انتخاباتی، این بار نه به صورت تدریجی بلکه به شکلی کوبنده و سیل آسا به قیمت خودروها افزود.
افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی فعلی هنوز کف مورد تقاضای شرکتهاست و آنها عقیده دارند برای افزایش تولید باید این درصد به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد. این درحالی است که باتوجه به تورم و سرانه درامدی ایرانیان، چنین ارقامی باعث خواهد شد تا دست تعداد زیادی از متقاضیان خودروهای ارزان داخلی از سوئیچ خودرو خالی بماند.
خودروهای داخلی با مشکلات متنوعی ازجمله کیفیت قطعات بسیار پایین، کیفیت مونتاژ پایین، ایمنی غیر قابل قبول، طراحیهای ازمد افتاده، امکانات رفاهی و ایمنی ناچیز و قیمت بالا رنج میبرند. حال با توجه به این افزایش ناگهانی و اجباری قیمتها پیشنهادهایی برای حمایت از مصرف کنندگان بازار خودروی ایران داریم.
مدیریت هزینه تمام شده تولید به جای افزایش قیمت
به نظر میرسد مدیریت منابع انسانی در صنعت خودروی داخلی نیاز به تحولاتی جدید دارد. تعداد بسیار بالای نیروهای تولیدکنندگان باید به شدت کاهش یابد و تنها نیروهای زبده و آموزش دیده حفظ شوند. استفاده از فناوری به جای نیروی کار انسانی هم از هزینهها میکاهد.
افزایش بهره وری در تولید و کاهش هزینههای تولید
بهینه سازی فرایند تولید نظیر اتوماسیون خطوط تولید، کاهش ضایعات تولید، مدیریت زنجیره تامین و انتخاب تامین کنندگان کاراتر با هزینه کمتر، مهندسی مجدد تولیدات یا استفاده از تولیدات جدید با طراحی و تکنولوژی سادهتر تولید، پلتفرمهای بهینه، کاهش هزینههای سربار مانند هزینههای انرژی، نگهداری و تعمیرات صورت میگیرد
همگام شدن با تکنولوژی صنعت خودروی جهان
خودروهای امروزی تفاوتهای زیادی با خودروهای تولید داخل دارند. علاوه بر استفاده وسیع از تکنولوژیهای ایمنی، طراحیهای مدرن و جذاب، امکانات وسیع و راحتی مثال زدنی، رویکرد سازندگان جهانی به تولید خودروهایی با حداقل آلایندگی و نهایت رفاه و ایمنی متمرکز شده است. دور افتادن از این رویکرد نه تنها صنعت خودرو را تحلیل برده بلکه عامه مصرف کنندگان را ناراضی کرده است.
افزایش رقابت با واردات آزادانه خودرو و کاهش تعرفهها
آزادسازی واردات خودروهای نو میتوان فشار مضاعفی به تولیدکنندگان برای همگام سازی با موج جهانی و به روز آوری تولیدات انها وارد نماید. این موضوع میتواند در صورت عدم مدیریت صحیح باعث تضعیف خودروسازی داخلی شود و بنابراین باید از مدیران توانمندی در این دوران بهره برد. با این وجود واردات باعث بالانس قیمت خودروها، تنوع بازار و حق انتخاب مشتریان و بهبود استانداردها خواهد شد. واردات خودروهای روز میتواند باعث کاهش شدید مصرف سوخت کشور، کاهش آلایندگی و مرگ و میر در تصادفات شود. واردات خودرو علاوه بر درامدزایی برای دولت میتواند باعث صرفه جویی در ابعاد کلان اقتصادی کشور شود.
آزادسازی واردات خودروهای کارکرده مدرن
برای طیف گستردهتری از خریداران که قادر به خرید خودروهای نوی وارداتی یا تولیدی نیستند، میتوان گزینههای وارداتی کم کارکرده را نیز توصیه کرد. طبیعی است که گرانی و تورم باعث شدهاند تا قدرت خرید غالب مردم کاهش شدیدی یابند. پس بهتر است به جای اجبار آنها به خرید خودروهای کارکرده منسوخ وارداتی که درواقع باید از رده خارج شوند، خودروهای خارجی ارزان قیمت را به دست انها رساند.
تحریم خرید خودروهای گران و بی کیفیت
در سمت مصرف کنندگان واقعی و خریداران نیز باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که از خرید خودروهای بی کیفیت و گران قیمت پرهیز کنند. چرا که این کار به نوعی تشویق دلالان برای گران فروشی و توهین به شعور مخاطب و خریدار است. پس برای حفظشان خریدار هم که شده باید خرید کالاهای گران و بی ارزش متوقف شود.
نظارت بر بازار از طریق شفاف سازی هزینهها، خصوصی سازی واقعی شرکتهای دولتی و خصولتی، جلوگیری از بازارسازی شرکتها و دستکاری قیمتها، کنترل بازار برای جلوگیری از دلالی و بالابردن هزینههای واسطه گری، آگاهی رسانی به مصرف کننده و خریدار و انتقال خواست مردم به مسئولان نیز از دیگر راهبردهای مقابله با گرانی خودرو در ایران است. به نظر شما راهکارهای عمیق و موثر پاتک به گرانی افسارگسیخته و بی رحم خودرو در ایران چیست؟
جرمی کلارکسون
۲۹ آبان ۱۴۰۳مردم پول ندارن حلب های آشغالتون بخرن بعد گرون میکنید؟
Mohsen68
۲۹ آبان ۱۴۰۳اتفاقاً هم پول دارن و هم میخرن!
دلیل گرون شدنش دقیقاً همینه…
SS
۲۹ آبان ۱۴۰۳با این قیمت ها اگر دلالی تموم بشه ورشکستگی این زباله ساز ها قطعی هست
مثل دهه 90 و کمپین تحریم مجبور میشن بیان التماس کنن
JaMsHiD-B
۲۹ آبان ۱۴۰۳الان اینا التماس میکردن که الان اینقدر سود میکنن؟
سهیل گل آزاد
۲۹ آبان ۱۴۰۳دیگه واقعا سر شدیم از این مدل خبرا اینقدر که از اوایل سال ۹۷ تا به الان شنیدیم خبر گرونی فلان و بهمان تو این ۶ سال و خورده ای اوایلش برامون تازگی داشت ولی الان واسمون فاقد اهمیته اینقدر تکرار شده ما هم بنابر تجربیاتی که داریم خوب میدونیم هیچ اتفاقی نمیافته اگه کسی فکر کرده مثلا خرید خودرو های صفر کیلومتر کمپانی های مختلف کاهشی میشه هنوز که هنوزه خیلی از غافله عقبه اتفاقا برعکس خیلی افزایشی هم خواهد شد همین خرید خودرو های صفر کیلومتر چیزی که تو این چند ساله دیدیم یکی اواسط سال ۹۷ بهم گفت کی آخه برای ۲۰۷ اتو ۱۰۰ تومن پول میده خرید خودرو های صفر کاهش پیدا میکنه گفتم یه تومنم بشه اونموقع بیشتر میخرن چیزی که الان داریم میبینیم همون ۲۰۷ بیشتر از چند سال پیش تو خیابوناست
extra
۲۹ آبان ۱۴۰۳تا زمانی که خصلت سود جویی، تک خوری، خیانت به بقل دستی، خودم بخورم بقیه هرچی سرشون بیاد به من ربطی نداره، عدم وفای به عهد، دروغ گویی، ریا و تزویر در پوست و گوشت هر ایرانی آریایی با 2500000000000 میلیارد سال تمدن نهادینه باشه فقط و فقط ضرب المثل خلایق هرچه لایق کاملا صدق میکنه. باشد که به خودمان بیاییم…
مهدی
۲۹ آبان ۱۴۰۳تو یه کشور در شرایط جنگی دنبال چی میگردی یا مکن با فیل بانان دوستی یا بنا کن خانه ای در خور. پیل وقتی قاطی دعوای بزرگان بشی چند تا مشت هم نثارت میکنن وقتی سلاح بفرستی وا نمیستن تماشا کن به قول اون یارو جوری فشارتان میدهیم که ناله تان در اید
مرتضی مقدم
۲۹ آبان ۱۴۰۳محض اطلاع شما بزرگوار.ایران در جنگ جهانی اول اعلام بیطرفی کرد.نتیجه اینکه متفقین ایران رو اشغال کردن و شهر ها و روستاها رو غارت کردن و تا میشد آدم کشتن و با ایجاد قحطی مصنوعی حدود نه ملیون نفر از ایرانی ها روکشتن.در جنگ دوم جهانی ایران اعلام بیطرفی کرد.نتیجه اینکه متفقین ایران اشغال کردن.نیروی دریایی ایران در شمال و جنوب تار و مار کردن.پادگان ها رو نابود کردن.شهر ها رو بمباران کردن و عجبا اینکه دوباره قحطی جان حدود پنج ملیون نفر رو گرفت.اتفاقی نبود این قحطی ها.اگه ی عده امروز میگن نون هم نداشته باشیم باید موشک داشته باشیم بخاطر این نیست ک گشنگی رو دوس دارن یا جنگ طلبن.نه عزیز من بخاطر این که تاریخ خوندن و میدونن با چ هیولایی طرفن.
محسن
۲۹ آبان ۱۴۰۳قیمت رو آزاد کردید، شرف داشته باشید و واردات رو هم آزاد کنید بدون تعرفه، ببینم دنا پلاس ۹۰۰ میلیونی خریدار داره یانه؟
شهروند ایرانی
۲۹ آبان ۱۴۰۳داداش اینا اکه یه جو از،اون داشتن وضعیت این نبود شما بهتر قطع امید هر روز،به خودت تلقین کن شب میخابی صبح یادت نره که با ما دشمنی دارن
Galant.VR4(JDM)
۳۰ آبان ۱۴۰۳محسن جان
اینا واردات رو آزاد کنن بازم ما شاید توانمون به همین دنا و پرشیا برسه اونم تقریبا اگه دستت خیلی باز باشه
مافیا همیشه یه راهی پیدا میکنه که همون ماشین وارداتی رو با قیمت فضایی تحویل ملت بده
بعدشم مگه چقدر درآمد داریم یه ماشین 400میلیونی داخلی مثل کوییک بگیریم؟اونایی هم که تونستن با وام و فروختن طلا و قرض بوده
مشکلی که ریشه داره با واردات حل نمیشه و دزد هایی مثل سایپا ، ایرانخودرو و… نمیان خودشونو با این کارنابود کنن
۲۹ آبان ۱۴۰۳خدایا شکرت
مجتبی خانی
۲۹ آبان ۱۴۰۳این افزایش قیمت فقط باعث میشه رانت کمتری توزیع بشه، مصرف کننده واقعی از بازار آزاد می خره، بازار آزاد حدود ۷ درصد بالا رفت،
مردیم از خوشی
۲۹ آبان ۱۴۰۳یعنی فهمش اینقدر سخته که دلال نسبت به قیمت کارخانه قیمت میزاره یعنی اگه کارخانه گرون کنه بعد مدتی اون ها هم به یه نسبت گرون میکنند دلال که نمیاد ضرر کنه
حسام
۳۰ آبان ۱۴۰۳البته در کامل کردن کامنت شما باید بگم، دوستان دلال بحثش با مافیا خودرو جداست همکار اونها هست ولی از خود مردم عادی هستن که با دلالی سرمایشون رو دوبله سوبله میکنن معمولاً هم از این پله میپرن به اون پله یه وقت ماشین میخرن یه وقت دیگه سکه یا دلار. دلال از خود مردم هستند حتی دلال آینده میتونه کسی باشه که داره این کامنت رو میخونه و حرف من رو هم حتی تایید میکنه، اما کافیه یه سرمایه گیرش بیاد مثلاً 1 میلیارد تومان، اگر درراه نزول خوری سرمایه گذاری نکرد ایرانی نیست.
گاس فرینگ
۲۹ آبان ۱۴۰۳بهترین کار اینه که بدن به خودروسازا، دولت هر کاری میکنه قیمت ها بالا میرن، مثلا زمانی که دلار ۴۲۰۰ میدادن به واردکننده قیمت ها با نوسانات دلار کم و بیش دچار تحول میشد و وقتی که ارز ۴۲۰۰ حذف شد یه دور دیگه گرون شد حتی چیزهایی که ارز ۴۲۰۰ نداشتن
Taha Ayoobi
۲۹ آبان ۱۴۰۳سر جدتون نخرید
Ali.d
۲۹ آبان ۱۴۰۳خودمون سواری میدیم که سوارمون میشن
اینجا چیزی درست بشو نیست فقط باید یجوری فرار کرد رفت
کاش کمپین نه به خودرو صفر ایرانی و چینی جواب میداد
و همه با هم نمیخریدن ولی حیف …
extra
۲۹ آبان ۱۴۰۳از این مردم انتظار داری با هم متحد باشن؟؟؟
Galant.VR4(JDM)
۳۰ آبان ۱۴۰۳دقیقا
ملت متحد نیستن همه به فکر خودشون هستن و این جامعه شاید 100 سال دیگه بهش امیدی باشه
تو آلمان ماست گرون میشه میریزن تو خیابون چه برسه به همچین مسئلهایی
JaMsHiD-B
۳۰ آبان ۱۴۰۳این مردم صد سال دیگه که هیچ
تا ابد با هم متحد نمیشن
مگر اینکه عوامل خارجی بتونه کاری برای ما کنه . البته بعد از اینکه استفاده کامل رو از ایران کردن و شیره مارو کشیدن . چون مطمئنا هیچ کس خیر مارو نمیخواد . منابع مارو میخواد
خودتون خوب فهمیدید🙂
Galant.VR4(JDM)
۱ آذر ۱۴۰۳صددرصد
فقط مردم میتونن ناجی هم باشن
نویدی
۲۹ آبان ۱۴۰۳به تدریج ماشین خریدن هم مثل خرید خونه از دسترس و توان اکثر مردم خارج میشه و این افزایش قیمتا دودش توی چشم خودروساز میره.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۳از بودجه عمومی و خزانه ملت برای جلوگیری از ورشکستگی این سوگلیها خرج میشود، بیش از ۱۵ ساله زیانده هستند اما پرسنل و مدیران سایپا ایران خودرو از همردههاشون در وزارت نیرو یا ادارات دولتی، بیشتر حقوق میگیرن
JaMsHiD-B
۲۹ آبان ۱۴۰۳چیزی که باید اتفاق بیوفته : مردم اعتصاب کنن و نخرن
چیزی که اتفاق میوفته : مردم بیشتر میخرن
amirboss
۲۹ آبان ۱۴۰۳این همه یاسین در گوش کی میخونید؟
اینا بهتر از هرکس میدونن راه حل این بحران چیه و …
علی منصوری
۳۰ آبان ۱۴۰۳دوستان این افزایش قیمت برا همه قشر ک تو صنعت خودرو دارن درآمد کسب میکنن بده، بحث اصلی دلالهای کلان بازار خودروس ، این دولت ک داره این رانت و بازار کثیف خودرو هدایت میکنه، الان اومدن میگن تعرفه واردات ۲۰ %کاهش …برا ماشین نو، چه کمکی ب قشر اکثریت جامعه میکنه این داستان؟؟!! حتی برای دلال خورده پا ک از خرید خوب و داشتن مشتری سود میکنم این داستان بدبختمون داره میکنه، خون ملت تو شیشه کردن این دوتا کمپانی و شده آرزو داشتن حتی این لگنها و تابوتهای متحرکی ک ب اسم خودرو میفروشند ، میخوام ببینم تو مجازی بازم میگن پراید کنسله !!!!؟؟
از مریخ
۳۰ آبان ۱۴۰۳. رکوردهای جدید فقر و نابرابری در آرژانتین
خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین سیاستهای نئولیبرال که این فرد در حال اجراست، در ایران نیز طرفداران فراوانی از هر دو طیف کراواتی و ریشدار دارد و این افراد، در نهادها و دستگاههای متعدد و مهم کشور مشغول به کارند و تصمیمسازی میکنند.
چند ماه قبل خبری منتشر شد که پیرو اجرای سیاستهای نئولیبرال توسط آرژانتین که ابتدا با افزایش نرخ ارز آغاز شد و سپس با افزایش قیمت انرژی و سایر اقلام زندگی تداوم پیدا کرد، نرخ فقر در این کشور به رقم ۵۳ درصد رسیده که بدترین نرخ طی دو دهه اخیر است و ۲۵ میلیون نفر را به کام فقر فرستاده است.
علاوه بر این، ضریب جینی که نشاندهنده میزان نابرابری در جامعه است، به رقم هولناک ۴۷ صدم رسیده است.
نئولیبرالیسم، معیشت میسوزد و نابرابری میسازد.
حیرتانگیز است که ما نه از تجربه خودمان درس میگیریم، نه از تجربه دیگران…