بازار خودرو در هفتهای که گذشت جو افزایشی سنگینی را تحمل کرد. خودروهای ایرانی به ویژه محصولات ایران خودرو با افزایش قیمت ۱۵ درصدی رکورددار بودند؛ پس از آن سایپا و در نهایت خودروهای مونتاژی چینی در ردههای بعدی افزایش قیمت قرار گرفتند.
به گزارش پدال، کارشناسان بازار دلایل مختلفی را بر این اتفاق موثر میدانند؛ افزایش نرخ ارز، تنشهای سیاسی و امنیتی در منطقه و خبر واگذاری قیمتگذاری خودرو به وزارت صمت هر یک به سهم خود در این ماجرا موثر بودند.
بخوانید: قیمت روز خودروها
اما در کنار این عوامل کاهش تولید و به تبع آن کاهش ورود خودروهای صفر به بازار را میتوان مهم ترین دلیل برای افزایش قیمتها دانست. از شهریور تا آبان ۱۴۰۲ شاهد بودیم که فراخوان خودروسازان و صدور دعوتنامهها برای تکمیل وجه حوالهها روند صعودی به خود گرفت و زود فاکتور شدن خودروها باعث شد تا حجم عرضه خودروهای صفر کیلومتر به بازار افزایش یابد.
با شروع آذرماه و به دنبال آن فصل زمستان آمار تولید کاهش جدی پیدا کرد و روند تحویلها تا زمان تنظیم این گزارش نسبت به دو-سه ماه قبل همچنان کند است. آمار ۹ ماهه تولید خودروسازان نیز همین مسأله را نشان میدهد و با مرور گزارشات تولید شاهد هستیم در بخش خودروهای ایرانی بر خلاف وعدهها نه تنها تغییر مثبتی نسبت به سال گذشته اتفاق نیوفتاده بلکه مقداری نیز عدد تولید کاهش پیدا کرده است.
در بخش خودروهای مونتاژی این ماجرا برعکس بوده و شرکت مدیران خودرو با رکوردزنی در سال جدید همچنان پیشتاز شرکتهای خصوصی است؛ نا گفته نماند بحث کاهش تولید در فصل سرما متوجه خودروسازان خصوصی نیز شده و مدلهایی همانند تیگو ۷ پرو و فیدلیتی با تأخیر تحویل مشتریان میشوند.
برخی خودروسازان این گرانی بازار را گردن نمیگیرند؛ به طور مثال سایپا در گزارشی با رد کم کاری از جانب خود عنوان کرده که طبق برنامه جلو میرود. در طرف دیگر برخی خودروسازان تا حدی بحث کاهش تولید را تأیید میکنند؛ البته که مقصر این اتفاق را بانک مرکزی میدانند چرا که تأمین ارز را به وقت انجام نمیدهد و با حواله دادن تولیدکنندگان خودرو به صادرکنندگان خرد باعث بی نظمی در جریان تأمین مالی آنها و افزایش قیمت ارز دریافتی شده است.
هر چه هست افزایش قیمت خودروهای ایرانی هشداری است به متولیان بازار که نسبت به کنترل اوضاع اقدام کنند؛ خودروی متوسطی مثل دنا اتوماتیک در کمتر از یک ماه از ۸۰۰ میلیون به یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان رسیده است. چنانچه موج اخیر افزایش قیمت به خصوص در محصولات ایران خودرو خنثی نشود میتواند بازار را بیش از پیش هیجانی کرده و موج گرانی را در وهله اول به سمت خودروهای اقتصادی بازار و سپس به سمت مونتاژیها و وارداتیها بکشاند.
دیجی
۱۵ دی ۱۴۰۲مردم عزیز قیمت ها رشد کرد پس مثل همیشه حمله برای خرید
amir
۱۵ دی ۱۴۰۲ملت ایران نمیدونم چرا برعکسن موقع افزایش قیمت خریدار از ترس ضرر هجوم میاره و فروشنده ها هم همش طمع میکنن که نه بزارگرونتر بشه گرون تر بفروشیم و هی صبر میکنن نمیفروشن موقعی که میتونستن سود کنن و با شروع افت میرن تو ضرر و موقع افت فروشنده ها از ترس ضرر میخوان فقط زودتر بفروشن و خریدارا حالا طمع میکنن که بزار ارزون تر بشه و با شروع گرونی میرن تو ضرر چون تو ارزونی خرید نزدن
این دور باطل ادامه داره در آخرم جفت خریدار و فروشنده های کوچیک ضرر میدن
رضا THP
۱۵ دی ۱۴۰۲یه گروه تلگرام عضوم ، درمورد ماشینم و مسائل فنی مربوط بهش ، که صاحبای ماشین همدیگه رو راهنمایی میکنن و …
امروز دیدم پیام دادن که وامصیبتا دنا و تارا شده یه تومن پس باید ماشین ما فلان قد باشه قیمتش . بیا و ببین چطور تو سر و کله خودشون میزنن که با آگهی فیک و هر راهی که شده قیمت ماشین خودشون رو ببرن بالا .
آخه لامصبا شما ماشین خریدین سوار بشید یا اینکه دلالی کنین .
حالا همینا وقتی بخوان قطعه و یدکی بخرن داد و بیداد راه میندازن که چخبره مگه سر گردنس .
وقتی خوشحالی میکردی ماشین 70 تومنیت شده یه میلیارد فکر اینجاشو هم میکردی .
مگه آدم جرات میکنه چیزی هم بهشون بگه . خراب میشن رو سرت که تو سر مال ما نزن ، ما احنق نیستیم که ضرر کنیم و …
NAVID۰۰۹۸
۱۶ دی ۱۴۰۲آقا رضا
داداشم ، بارها و بارها گفتم مردم بیسوادی در بُعدِ خودرو و اقتصاد داریم و اگر نه وقتی کالایی گرون بشه ، انسانیت ایجاب میکنه اون کالا را نخریم حتی اگر توان خریدش وجود داشته باشه تا قیمتش درست بشه مثل کاری که آلمانیها با گرانی لبنیات کردن ، میدونید چرا ؟!
چون این وسط مردمی هستند فقیر که خودرو را وسیلهی درآمدی برای نان خانواده میبینند نه برای دلالی !
فقر خواسته و ناخواسته با خودش خلاف و جنایت میاره !
تاوان فقر را هم همانهایی میدهند که دلخوش به گرانی میشوند !
تمام.
مهدی قاضی
۱۷ دی ۱۴۰۲عجله نکنیدعزیزان همیشه درصحنه درخریداخرسال میادپایین البته کمی توجه کنیدبهترین ماشین اتومات فقط ال۹۰بعد۲سال ماشین ایرانی داغونه
اصالت یعنی چین
۱۵ دی ۱۴۰۲پدال زود قضاوت کردی مسئولین زحمتکش در عرض چند دقیقه مشکل قیمت دنا و تارا اتوماتیک رو حل کردند
دستور دادند به دیوار که آگهی های دنا و تارا اتوماتیک رو پاک کنه میتونید چک کنید تا متوجه بشید چی میگم
امین
۱۶ دی ۱۴۰۲چشمات ضعیفه؟؟تو دیوار بزن اتومات ببین چند صدتا واست میاره.
PURIYA
۱۵ دی ۱۴۰۲الان این ماشینا رو میبرن تا یک میلیارد خورده ای مردم نمیخرن بعد یه صد تومن میارن پایین مردم حمله میکننن برای خرید
اینه استراتژی گول زننده مافیا ها
رضا THP
۱۵ دی ۱۴۰۲خاک بر سر کسی که بعد از هزارمین بار گول این مافیارو بخوره !
P
۱۵ دی ۱۴۰۲بشتابید به سوی خرید ، خدارووشکر
۱۵ دی ۱۴۰۲نخرید بدبختا نخرید پراید گرون میشه نامردا نخرید بزارید تا عید پرایدمو بخرم بعد میخواید بخرید مردم حمله نکنید
B
۱۶ دی ۱۴۰۲خب خودتم که میخوای بخری بقیه بخرن کار بده ؟
استاتدارد دوگانه چیست؟
۱۶ دی ۱۴۰۲خوب اگه بقیه بخرم من نمیتونم بخرم😐
اونا یه میلیارد دارن حداقل ماهی ۵۰ میلیون میگیرن من صبح تا شب جون بکنم ۲۰ تومن هم نمیگیرم
یه پراید فقط میخوام همین اونا میتونن سوار دنا معمولیشون بشن تا عید تا بتونن دنا پلاس بگیرن
ولی من چی
من فرقونم سوار نمیشم بابا به قرآن من یه ماشین لازم دارم
اونا وقتی خودشون ماشین خوب دارن بی جا میکنن میرن میریزن ماشین میخرن که بتونن پز بدن😐💔
sinasvj
۱۵ دی ۱۴۰۲و عاشق اینم اونایی که گول میخورن و حمله ور میشن برای خرید همیشه ضرر میکنن
بهرام
۱۵ دی ۱۴۰۲جو امنیتی. بمبی ترکید در کرمان، قیمت خودروها کشید بالا؟
ab0lf4zl
۱۵ دی ۱۴۰۲منه بدبخت با هزارجور بدبختی و وام میخواستم یه ماشین بگیرم تا 200_250 دیگه الان فرقون هم نمیتونم بگیرم….
مجتبی .
۱۵ دی ۱۴۰۲ماایرانیها طی این سالها نشون دادیم منافع شخصی روبه منافع جمعی ترجیح میدیم. مسعولین دلسوزهم ازاین اخلاق زشت حداکثر استفاده رو بردن وهر زمان گروهی رو به خاک مینشونن وباقی تماشاگرن.
B
۱۵ دی ۱۴۰۲خب به هر حال حقوق کارگرای ایرانخودرو که از کیا بیشتره باید تامین بشه از یجا توانایی تولید خودرو زیادو که ندارن صادراتم که در حد باد معده مرغه پس حقوقشون مردم شریف ایران باید بدن دیگه و اینگونه با روش کاملا علمی ایجاد شغل میکنیم و همه اقتصاد دانان هم هویجند
البته برای جاهای دیگه هم پول نیاز دارن دوستان
B
۱۶ دی ۱۴۰۲منظورم تعداد کارکنان بیشتره اشتباه نشه
هوشنگ
۱۶ دی ۱۴۰۲کارگر نه مدیرانی ایران خودرو و سایپا
علی جردن
۱۶ دی ۱۴۰۲بخاطر علاقه مردم رانا پلاس از ۲۰۷i گرون تر شده
ازین هفته معملات رانا پلاس سقف فلز از ۲۰۷i سقف فلز بخاطر استقبال خریداران گرونتر حساب می شه
خبر
فرزاد
۱۶ دی ۱۴۰۲سلام علیکم به عنوان بنگاه و نمایشگاه دار حرفتون تایید می کنم این هفته قیمت رانا از 207 سبقت گرفته
فرزاد
۱۶ دی ۱۴۰۲چطور یک خودروی داخلی حدود ده هزار دلاری بدون تعرفه واردات و مالیات و عوارض مربوطه اینطوری قیمتگذاری میشه و هیچ ،،،،، عزیزی ککش نمیگزه و همهی حواس و توان خودشو فقط برای بالا نگهداشتن ارزش دلار تو منطقه صرف میکنه تااااااااااا
ایلیا هَستِم
۱۶ دی ۱۴۰۲حقوق کارگر ۱۵ میلیون=300دلار
دنا تارا= ۱میلیارد تومن=20/000دلارʕಠ_ಠʔ
ایشالا 70ماه کار کنم(۶سال) هیچی نخورم فتوسنتز کنم یک دنا میتونم بخرم
عالی اصلا
محمد
۱۶ دی ۱۴۰۲حالا بعد از ۶ سال قیمت ثابت باشه
ایلیا هَستِم
۱۶ دی ۱۴۰۲همینو بگو🚶
زندگی تو ایران عجیب سخته
احمد مورفی
۱۸ دی ۱۴۰۲جناب عجیب سخته!هنوز کانادا نرفتی بنزین بزنی هر پمپ بنزین یه قیمتی واسه خودش زده،زندگی هم سخته هم راحت باهم و جدا شدنی نیست.
مصطفی
۲۰ دی ۱۴۰۲بیست هزار دلار
مردم برید پول کرولا بدید، خودروی ملی با تکنولوژی فرقون سوار شید. افرین به شما
این خودروها زمانی منطق خرید دارند که قیمتشون همون چهارصد پونصد تومان باشه و قیمت بنزینتون هم هزار و پونصد.