ایران خودروایستگاه خبرپارس خودروسایپا

زیان انباشته در ایران خودرو سایپا و پارس خودرو: ۲۴۵ هزار میلیارد تومان!

براساس اطلاعاتی که غول‌های خودروسازی ایران به سازمان بورس تحویل داده‌اند، سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، مجموعا ۲۴۵هزار و ۵۰۰میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

خودروسازی ایران

غول‌های جاده‌مخصوص فقط در سال ۱۴۰۲ متحمل زیانی حدودا ۶۲هزار میلیارد تومانی شده‌اند. طبق آخرین گزارشی که خودروسازان (شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) تحت عنوان صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ۱۴۰۲ به سایت کدال بورس ارائه داده‌اند، مجموع زیان انباشته آنها به بالای ۲۴۵هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است. با توجه به اینکه خودروسازان در پایان سال ۱۴۰۱ به زیان انباشته ۱۸۳هزار میلیارد تومانی رسیده بودند، این زیان در انتهای سال گذشته حدود ۳۴درصد بالا رفته است. خودروسازان بزرگ کشور در طول سال گذشته ۶۲ همت زیان کرده‌اند که نسبت به ۱۴۰۱ با رقم حدودا ۵۰هزار و ۷۰۰میلیارد تومان، رشد ۲۲درصد را نشان می‌دهد.

حدود ۱۴ ماه از آخرین تغییر قیمت کارخانه‌ای برای خودروهای داخلی می‌گذرد. ایران خودرو سایپا و پارس خودرو در گزارشی که به سازمان بورس داده‌اند، رقم ۲۴۵/۵ همت را به عنوان زیان انباشته اعلام کرده‌اند. این ارقام هم‌اکنون در کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار) دیده می‌شود.

خودروسازی صنعت خودرو کارخانه

نکته‌ی جالب در آمار منتشر شده، شیب تند در نمودار افزایش زیان‌دهی خودروسازان ایرانی است. به شکلی که هرسال نسبت به گذشته، میزان ضرر و عدم سودآوری، ارقام بزرگ‌تری را نشان می‌دهد که البته یکی از دلایل این شرایط، تورم و کاهش ارزش پول ملی ایران است. همچنین باید توجه داشت که هزینه‌های جاری خودروسازان، شامل حقوق پرسنل، انرژی مصرفی و قیمت مواد خام یا قطعات خریداری شده از شرکت‌های تولیدکننده، مدام افزایش می‌یابد. با شرایط موجود، هزینه‌ی تولید خودرو توسط ایران خودرو سایپا و پارس خودرو، بالاتر می‌رود. به بیان ساده، فاصله قیمت فروش با هزینه واقعی در تولید، هماهنگ نیست.

دنا پلاس توربو 6 دنده

خودروسازان در پاییز ۱۴۰۲ با استفاده از عنوان «محصولات جدید» و تغییرات کم‌اهمیت در محصولات خود، قیمت جند مدل را افزایش داند؛ اما این ترفند یا اصطلاحا دور زدن قانون و قیمت مصوب تاثیر چندانی بر کاهش زیان انباشته نداشته؛ چراکه زیان انباشته ایران‌خودرو در یک سال، ۳۵درصد بالا رفته است. همچنین سایپا در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان زیان داشته که در مقایسه با زیان سال ۱۴۰۱ با رقم ۲۰هزار و ۳۰۰میلیارد تومان، ۱۵درصد رشد در زیان ثبت کرده است.

نام خودروساز زیان انباشته

تا انتهای اسفند ۱۴۰۱

زیان انباشته

تا انتهای اسفند ۱۴۰۲

در صد تغییر زیان ۱۴۰۱ زیان ۱۴۰۲ در صد تغییر
ایران خودرو ۸۹ ۱۲۰/۶ ۳۵/۵ ۲۲/۶ ۲۹/۹ ۳۲
سایپا ۷۷/۸ ۱۰۰/۲ ۲۹ ۲۰/۳ ۲۳/۴ ۱۵
پارس خودرو ۱۶/۱ ۲۴/۷ ۵۳ ۷/۷ ۸/۶ ۱۲
سه خودرو ساز بزرگ ۱۸۲/۹ ۲۴۵/۵ ۳۴ ۵۰/۶ ۶۱/۹ ۲۲

از دی‌ماه ۱۴۰۲، مسئولیت تعیین قیمت از شورای رقابت گرفته و تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت شده اشت. ظاهرا با هدف جلوگیری از افزایش نرخ تورم که یکی از اهداف مهم دولت در سال ۱۴۰۲ بود، مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده نشد. این موضوع، چالش مهم دولت بعد خواهد بود و از هم‌اکون می‌توان اطمینان داشت تا پاییز ۱۴۰۳ که ساختار جدید وزارت صنعت شکل گیرد، قیمت‌ها ثابت بماند. طی ماه‌های آینده ایران خودرو سایپا و پارس خودرو مجوز افزایش قیمت نخواهند داشت و چند هزار میلیارد تومان به زیان انباشته‌ی خود، اضافه خواهند کرد.

افزایش تولید خودرو توسط شرکت‌های ایرانی، زیان انباشته را بالا می‌برد و کاهش تولید، قیمت خودروها در بازار آزاد را گران‌ می‌کند که در نتیجه، بر تورم کل کشور، تاثیر می‌گذارد. ظاهرا ادامه‌ی فعالیت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، بازی دو سر باخت است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    یه قرن پیش باید ورشکست میشدن
    ماشین سی سال پیشو با قطعات چینی تولید میکنن با هزارتا وامی که نمیدن و هر ماه ۳۰ درصد میکشن روش از دماغ حواله دار بیچاره میکشن بیرون پول بی زبونو بعد زیانم میکنن قضیه جالبیه

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. فورد

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (892 ديدگاه)

      از بس اختلاس و چپاول میکنن چون نیروی کار 200 دلاری و مواد اولیه و فولاد ارزون دارن خرج تحقیق و توسعه هم که ندارن کیفیت هم که هیچی

      موافقم 14
    2. حسن

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      این عدد و ارقامی که میگن کاملا دروغه فقط میخوان به این روش فشار بیارن که اجازه بدن قیمت ببرن بالا سود کلان رو بیشتر کنن یه نگاه به ماشینا و قیمتا بکنید میفهمید اینا درامدشون از فروش هر قوطی حلبی از بنز و پورشه هم بیشتره

      موافقم 11
  2. مردیم از خوشی

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1448 ديدگاه)

    باور کنید هیچ کدوم زیان ده نیستند در حقیقت
    از بس مفت خور و دزد تو این شرکت ها هستند زیان ده معرفی میشند

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. SS

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (818 ديدگاه)

      حقیقت همین هست که گفتید
      این که در یک شرایطی شاید زیان ده نمیبودند حقیقت نیست
      علاوه بر این خودروی 30 سال پیش رو با هزار نوع یارانه انرژی و کارگر مفت به قیمت جهانی تولید کردن و فروختن هنر نیست
      چهار تا آپشن دوزاری هم اضافه میکنن که بگن این (بلانسبت) ماشین خیلی با سی سال قبل متفاوته
      پس ببینید چقدر بی عرضه هستند که در همین شرایط هم زیان میدن

      موافقم 13
  3. گیر کردیما

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروساز ماشین میسازه ، ضرر میکنه ،‌ میفروشه ضرر میکنه ،‌ تحریم میشه ضرر میکنه ، مردم نمیخرن ضرر میکنه ، مردم میخرن ضرر میکنه ، مردم حتی پول هم بدن ماشین هم نخرن بازم ضرر میکنه
    مردم بیچاره میخرن اما ناراضین . نخرن ضرر میکنن چون گرون تر میشه ، یه عده این وسط دلالی میکنن و خودشونم از طرفی کمپین نخرید نخرید راه میندازن
    خودروسازی در ایران تومور سرطانی بدخیمی شده که واقعا علاجش به یه معجزه نیاز داره

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. B

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (865 ديدگاه)

    انقدری که تو سیستم ایران دزده تو کلونی مورچه مورچه نیست

    موافقم 13
  5. JaMsHiD-R1988

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2762 ديدگاه)

    اصلا کاری به بی سوادی اون خدا بیامرز ندارم که به هزار میلیارد تومان می‌گفت همت

    خب تو که همش ضرر داری میدی چرا جمع نمیکنی ؟

    این همه ضرر با این قیمت های کهکشانی ماشیناشون خیلی عجیب غریبه !

    1. Silent

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (22 ديدگاه)

      همت:هزار میلیارد تومان
      برو سوادتو بیشتر کن.

      موافقم 4
      مخالفم 7
      1. JaMsHiD-R1988

        ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2762 ديدگاه)

        بابا مدیر و مدبر
        رئیس جمهور ده دهه آینده
        خودم تو متن نوشتم
        یه نگاه دوباره به متن بنداز چون خودم نوشتم
        من که هرروز تلاش میکنم به سوادم اضافه کنم ولی شماهم بهتر متن رو بخون

        ( اصلا کاری به بی سوادی اون خدا بیامرز ندارم که به هزار میلیارد تومان می‌گفت همت )

        موافقم 6
        مخالفم 2
    2. کاوه

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      واضحه چرا جمع نمیکنن.خیلی واضح.ببین این ضرر رو دولت میاد میده به بهانه مسخره حمایت از کالای ایرانی.در واقع عملا این ضرر از جیب و ثروت من و شما ست.اما چرا جمع نمیشه؟چون قیمت کارخانه با قیمت بازار خیلللللی فاصله داره باعث شده یه رانت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومنی درست بشه که یه عده گردن کلفت معلوم الحال دارن سالیانه این ۱۰۰ هزار رو میزنن به جیب.اینقدر هم گردنشون کلفته و توی همه سیستم نفوذ کردن که اصلا به کسی اجازه نمیدن که این سفره ازشون گرفته بشه.نه تنها نمیذارن این سفره ازشون گرفته بشه که اتفاقا باعث شدن سیستم بیاد حتی واردادت رو هم مسدود کنه که براشون چرب تر بشه وگرنه این سبک از تولید و نذاشتن انجام واردات برای کل مملکت عین عین عین خریته.نه فقط توی خودرو که توی کل بخش ها همینه.الان خودرو سازی انحصار داره عین همه بخش های تولید این انحصار هرجا اتفاق بیفته باعث فساد و رانت و دزدی های هزار میلیاردی میشه برای همینه روحانی میگفت کاسب تحریم از برجام ناراحته.چون اگه انحصار شکسته بشه و واردات انجام بشه سفره خیلی از دزد ها که از بدبختی مردم به ثروت فضایی رسیدن جمع میشه کلا از خودرو سازی ایران شاید نهایتا ده پونزده نفر سود میکنن اونم سود فضایی اما کل مملکت به جاش دارن انواع ضرر ها رو میدن.مثل ضرر مالی و جانی و سوار نشدن خودرو روز.

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. JaMsHiD-R1988

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2762 ديدگاه)

    یه نظر سنجی :

    ایران‌خودرو و سایپا و پارس خودرو تا ده یا یک دهه بعد ورشکسته و نابود میشن👍

    این متن دروغه و باید تا عمر داریم یا ماشین ایرانی فرانسوی نما و چینی سطل زباله سوار شیم👎

    موافقم 2
    مخالفم 10
  7. JaMsHiD-R1988

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2762 ديدگاه)

    منظورم از ده ( دو ) بود
    اشتباه کیبورد بود

  8. علی

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    بعضی قیمت های کارخونه نسبت به بازار واقعا مفتن
    حالا ایرانی هر چی میخوای بگو ، خود خودت دلالی که جواب میدی

    موافقم 1
    مخالفم 6
  9. فقط انگلستان

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    واقعا دیگه خسته شدیم از دست این دوتا آشغال ساز که هر روزم منت میذارن میگن زیان میبینیم
    برای یه دنا ۱۵ تا ۲۰هزار دلار میگیرن.نمیدونم چرا برای هر خودرویی ۱۰۰هزار دلار نمیگیرن که براشون بصرفه.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. 😐

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    یه سوال ذهن من رو درگیر کرده . همش ۴۰ روزه از درگذشت رییس جمهور قبلی میگذره
    چطور این کاندیداها ، تو همین مدت کم این همه پلن و برنامه ( کاغذ پاره ) برای اداره حداقل ۴ سال کشور درست کردند ؟😐

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-R1988

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2762 ديدگاه)

      همان طوری که ملت غیور و پرتلاش ما ، طی یک دهه تلاش و پشتکار در دهه ۵۰ ، ویرانی های مغولان رو برای ایران ، باری دیگر ارمغان آوردن

    2. Genius

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      تو این ۴۰ روز که آبدارچی ن/ظام یعنی رییس جمهور نداشتیم اوضاع آرام تر بود دلار و طلا نوسان وحشتناکی نداشتن من معتقدم کلا نفر اصلی خودش یک تنه کارها رو بچرخونه بیخود برای آبدارچی و تدارکاتچی ها هزینه نتراشه

      1. ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        کاش دیگه آبدارچی نیارن
        بنظر من باید این آبدارچی هارو بیرون کرد..

  11. نانو

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    وقتی یارو مدیره هرچی فک فامیل داره میبره تو کارخانه وطرف هیچ سواد خودرویی نداره میشه هزینه ویا شما هنوز فکرت این باشه پلت فرم 20سال پیشو هنوز استفاده کنی به بهانه تحریم ولی در اصل استعمار وانحصار خریداره نتیجه میشه صادرات صفر

    موافقم 10
  12. Souls_Master

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    واقعیت کنونی:
    “ظاهرا ادامه‌ی فعالیت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، بازی دو سر باخت است.”

  13. علیرضا

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    از بس در روند کارخانه اختلاس ، دزدی قطعات میشه شرکت به برشکستگی کشیده میشه دقیقا مثل شرکت لادا در زمان شوروی

  14. Souls_Master

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    قیمت گذاری دستوری پایه و اساس ایجاد رانت و تورم است.بنظرم قیمت رو برای کارخونه ازاد کنند تا قیمت خودرو بالا بیاد و فاصله قیمت با بازار کاهش پیدا کنه بعد کارخونه ضرر کمتری میکنه و سود دلالی کاهش پیدا میکنه.

    1. T.50

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      و مردم بیچاره کوییک را ۴۰۰ تا ۵۰۰ و پژو ۲۰۷ را حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ از کارخانه بخرند . بسیار پیشنهاد خوبی دادید . ادامه بدید . مشکل حتما ما مردمیم نه دولت و مدیران

    2. B

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (865 ديدگاه)

      هر تغییری مساویه با افزایش قیمت چیزای تساسی تری هستن که اول باید تغییر کنن

  15. ایرانی

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برادر من! قیمت کارخانه رو هم ببرن بالا و با قیمت بازار یکی بشه( بیشتر در مورد محصولات ایران خودرو) باز هم زیان ده میشن چون مردم پولشون نمیرسه و مشتریشون کم میشه و رو دستشون میمونه.آزاد سازی قیمت وقتی جواب میده که قدرت خرید مردم بالا رفته باشه. سال ۹۶ کارمندی که حدودا ۴ تومن می‌گرفت با پول یک سالش میتونست یه ال نود یا پارس تیوفایو با قیمت بازار بخره.الان همون کارمند حقوقش نهایتا شده باشه ۲۰_ ۲۵ تومن و با پول یه سال حقوقش حتی نمیتونه یه کوییک ثبت نامی بخره

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2858 ديدگاه)

      متن آلمانی متوجه نمی شم

  16. Genius

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    این روند نابودی ۴۵ ساله بدون توقف در جریانه بله البته شتاب اضمحلال در دوران رفسنجانی و خاتمی کاهش داشته اما روند ثابت بوده باز هم ولی ی عده خیال میکنن جمعه خبر خاصیه!!!

  17. leon

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر نمیاد هیچ ضرری در کار باشه، صادقانه باید بگم قراره حجم زیادی از خودروهای خارجی توسط مافیای زیرربط واردات بشه و از الان دنبال بهانه چینی هستند براش. که توان داخلی اونقدر نیست که مردم رو راضی نگه داره و لاجرم باید واردات انجام بدیم، نه در حد خودروهای چینی بلکه اروپایی. با اینکار هم یه حالی به اروپا دادیم هم یه پول جدیدی از ملت کندیم هم ادعای توسعه کردیم

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا