براساس اطلاعاتی که غولهای خودروسازی ایران به سازمان بورس تحویل دادهاند، سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، مجموعا ۲۴۵هزار و ۵۰۰میلیارد تومان زیان انباشته دارند.
غولهای جادهمخصوص فقط در سال ۱۴۰۲ متحمل زیانی حدودا ۶۲هزار میلیارد تومانی شدهاند. طبق آخرین گزارشی که خودروسازان (شامل ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو) تحت عنوان صورتهای مالی تلفیقی سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ۱۴۰۲ به سایت کدال بورس ارائه دادهاند، مجموع زیان انباشته آنها به بالای ۲۴۵هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است. با توجه به اینکه خودروسازان در پایان سال ۱۴۰۱ به زیان انباشته ۱۸۳هزار میلیارد تومانی رسیده بودند، این زیان در انتهای سال گذشته حدود ۳۴درصد بالا رفته است. خودروسازان بزرگ کشور در طول سال گذشته ۶۲ همت زیان کردهاند که نسبت به ۱۴۰۱ با رقم حدودا ۵۰هزار و ۷۰۰میلیارد تومان، رشد ۲۲درصد را نشان میدهد.
حدود ۱۴ ماه از آخرین تغییر قیمت کارخانهای برای خودروهای داخلی میگذرد. ایران خودرو سایپا و پارس خودرو در گزارشی که به سازمان بورس دادهاند، رقم ۲۴۵/۵ همت را به عنوان زیان انباشته اعلام کردهاند. این ارقام هماکنون در کدال (سامانه جامع اطلاعرسانی ناشران اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار) دیده میشود.
نکتهی جالب در آمار منتشر شده، شیب تند در نمودار افزایش زیاندهی خودروسازان ایرانی است. به شکلی که هرسال نسبت به گذشته، میزان ضرر و عدم سودآوری، ارقام بزرگتری را نشان میدهد که البته یکی از دلایل این شرایط، تورم و کاهش ارزش پول ملی ایران است. همچنین باید توجه داشت که هزینههای جاری خودروسازان، شامل حقوق پرسنل، انرژی مصرفی و قیمت مواد خام یا قطعات خریداری شده از شرکتهای تولیدکننده، مدام افزایش مییابد. با شرایط موجود، هزینهی تولید خودرو توسط ایران خودرو سایپا و پارس خودرو، بالاتر میرود. به بیان ساده، فاصله قیمت فروش با هزینه واقعی در تولید، هماهنگ نیست.
خودروسازان در پاییز ۱۴۰۲ با استفاده از عنوان «محصولات جدید» و تغییرات کماهمیت در محصولات خود، قیمت جند مدل را افزایش داند؛ اما این ترفند یا اصطلاحا دور زدن قانون و قیمت مصوب تاثیر چندانی بر کاهش زیان انباشته نداشته؛ چراکه زیان انباشته ایرانخودرو در یک سال، ۳۵درصد بالا رفته است. همچنین سایپا در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان زیان داشته که در مقایسه با زیان سال ۱۴۰۱ با رقم ۲۰هزار و ۳۰۰میلیارد تومان، ۱۵درصد رشد در زیان ثبت کرده است.
نام خودروساز | زیان انباشته تا انتهای اسفند ۱۴۰۱ | زیان انباشته تا انتهای اسفند ۱۴۰۲ | در صد تغییر | زیان ۱۴۰۱ | زیان ۱۴۰۲ | در صد تغییر |
ایران خودرو | ۸۹ | ۱۲۰/۶ | ۳۵/۵ | ۲۲/۶ | ۲۹/۹ | ۳۲ |
سایپا | ۷۷/۸ | ۱۰۰/۲ | ۲۹ | ۲۰/۳ | ۲۳/۴ | ۱۵ |
پارس خودرو | ۱۶/۱ | ۲۴/۷ | ۵۳ | ۷/۷ | ۸/۶ | ۱۲ |
سه خودرو ساز بزرگ | ۱۸۲/۹ | ۲۴۵/۵ | ۳۴ | ۵۰/۶ | ۶۱/۹ | ۲۲ |
از دیماه ۱۴۰۲، مسئولیت تعیین قیمت از شورای رقابت گرفته و تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت شده اشت. ظاهرا با هدف جلوگیری از افزایش نرخ تورم که یکی از اهداف مهم دولت در سال ۱۴۰۲ بود، مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده نشد. این موضوع، چالش مهم دولت بعد خواهد بود و از هماکون میتوان اطمینان داشت تا پاییز ۱۴۰۳ که ساختار جدید وزارت صنعت شکل گیرد، قیمتها ثابت بماند. طی ماههای آینده ایران خودرو سایپا و پارس خودرو مجوز افزایش قیمت نخواهند داشت و چند هزار میلیارد تومان به زیان انباشتهی خود، اضافه خواهند کرد.
افزایش تولید خودرو توسط شرکتهای ایرانی، زیان انباشته را بالا میبرد و کاهش تولید، قیمت خودروها در بازار آزاد را گران میکند که در نتیجه، بر تورم کل کشور، تاثیر میگذارد. ظاهرا ادامهی فعالیت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، بازی دو سر باخت است.
amir
۴ تیر ۱۴۰۳یه قرن پیش باید ورشکست میشدن
ماشین سی سال پیشو با قطعات چینی تولید میکنن با هزارتا وامی که نمیدن و هر ماه ۳۰ درصد میکشن روش از دماغ حواله دار بیچاره میکشن بیرون پول بی زبونو بعد زیانم میکنن قضیه جالبیه
فورد
۴ تیر ۱۴۰۳از بس اختلاس و چپاول میکنن چون نیروی کار 200 دلاری و مواد اولیه و فولاد ارزون دارن خرج تحقیق و توسعه هم که ندارن کیفیت هم که هیچی
حسن
۴ تیر ۱۴۰۳این عدد و ارقامی که میگن کاملا دروغه فقط میخوان به این روش فشار بیارن که اجازه بدن قیمت ببرن بالا سود کلان رو بیشتر کنن یه نگاه به ماشینا و قیمتا بکنید میفهمید اینا درامدشون از فروش هر قوطی حلبی از بنز و پورشه هم بیشتره
مردیم از خوشی
۴ تیر ۱۴۰۳باور کنید هیچ کدوم زیان ده نیستند در حقیقت
از بس مفت خور و دزد تو این شرکت ها هستند زیان ده معرفی میشند
SS
۴ تیر ۱۴۰۳حقیقت همین هست که گفتید
این که در یک شرایطی شاید زیان ده نمیبودند حقیقت نیست
علاوه بر این خودروی 30 سال پیش رو با هزار نوع یارانه انرژی و کارگر مفت به قیمت جهانی تولید کردن و فروختن هنر نیست
چهار تا آپشن دوزاری هم اضافه میکنن که بگن این (بلانسبت) ماشین خیلی با سی سال قبل متفاوته
پس ببینید چقدر بی عرضه هستند که در همین شرایط هم زیان میدن
گیر کردیما
۴ تیر ۱۴۰۳خودروساز ماشین میسازه ، ضرر میکنه ، میفروشه ضرر میکنه ، تحریم میشه ضرر میکنه ، مردم نمیخرن ضرر میکنه ، مردم میخرن ضرر میکنه ، مردم حتی پول هم بدن ماشین هم نخرن بازم ضرر میکنه
مردم بیچاره میخرن اما ناراضین . نخرن ضرر میکنن چون گرون تر میشه ، یه عده این وسط دلالی میکنن و خودشونم از طرفی کمپین نخرید نخرید راه میندازن
خودروسازی در ایران تومور سرطانی بدخیمی شده که واقعا علاجش به یه معجزه نیاز داره
B
۴ تیر ۱۴۰۳انقدری که تو سیستم ایران دزده تو کلونی مورچه مورچه نیست
JaMsHiD-R1988
۴ تیر ۱۴۰۳اصلا کاری به بی سوادی اون خدا بیامرز ندارم که به هزار میلیارد تومان میگفت همت
خب تو که همش ضرر داری میدی چرا جمع نمیکنی ؟
این همه ضرر با این قیمت های کهکشانی ماشیناشون خیلی عجیب غریبه !
Silent
۴ تیر ۱۴۰۳همت:هزار میلیارد تومان
برو سوادتو بیشتر کن.
JaMsHiD-R1988
۴ تیر ۱۴۰۳بابا مدیر و مدبر
رئیس جمهور ده دهه آینده
خودم تو متن نوشتم
یه نگاه دوباره به متن بنداز چون خودم نوشتم
من که هرروز تلاش میکنم به سوادم اضافه کنم ولی شماهم بهتر متن رو بخون
( اصلا کاری به بی سوادی اون خدا بیامرز ندارم که به هزار میلیارد تومان میگفت همت )
کاوه
۵ تیر ۱۴۰۳واضحه چرا جمع نمیکنن.خیلی واضح.ببین این ضرر رو دولت میاد میده به بهانه مسخره حمایت از کالای ایرانی.در واقع عملا این ضرر از جیب و ثروت من و شما ست.اما چرا جمع نمیشه؟چون قیمت کارخانه با قیمت بازار خیلللللی فاصله داره باعث شده یه رانت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومنی درست بشه که یه عده گردن کلفت معلوم الحال دارن سالیانه این ۱۰۰ هزار رو میزنن به جیب.اینقدر هم گردنشون کلفته و توی همه سیستم نفوذ کردن که اصلا به کسی اجازه نمیدن که این سفره ازشون گرفته بشه.نه تنها نمیذارن این سفره ازشون گرفته بشه که اتفاقا باعث شدن سیستم بیاد حتی واردادت رو هم مسدود کنه که براشون چرب تر بشه وگرنه این سبک از تولید و نذاشتن انجام واردات برای کل مملکت عین عین عین خریته.نه فقط توی خودرو که توی کل بخش ها همینه.الان خودرو سازی انحصار داره عین همه بخش های تولید این انحصار هرجا اتفاق بیفته باعث فساد و رانت و دزدی های هزار میلیاردی میشه برای همینه روحانی میگفت کاسب تحریم از برجام ناراحته.چون اگه انحصار شکسته بشه و واردات انجام بشه سفره خیلی از دزد ها که از بدبختی مردم به ثروت فضایی رسیدن جمع میشه کلا از خودرو سازی ایران شاید نهایتا ده پونزده نفر سود میکنن اونم سود فضایی اما کل مملکت به جاش دارن انواع ضرر ها رو میدن.مثل ضرر مالی و جانی و سوار نشدن خودرو روز.
JaMsHiD-R1988
۴ تیر ۱۴۰۳یه نظر سنجی :
ایرانخودرو و سایپا و پارس خودرو تا ده یا یک دهه بعد ورشکسته و نابود میشن👍
این متن دروغه و باید تا عمر داریم یا ماشین ایرانی فرانسوی نما و چینی سطل زباله سوار شیم👎
JaMsHiD-R1988
۴ تیر ۱۴۰۳منظورم از ده ( دو ) بود
اشتباه کیبورد بود
علی
۴ تیر ۱۴۰۳بعضی قیمت های کارخونه نسبت به بازار واقعا مفتن
حالا ایرانی هر چی میخوای بگو ، خود خودت دلالی که جواب میدی
فقط انگلستان
۴ تیر ۱۴۰۳واقعا دیگه خسته شدیم از دست این دوتا آشغال ساز که هر روزم منت میذارن میگن زیان میبینیم
برای یه دنا ۱۵ تا ۲۰هزار دلار میگیرن.نمیدونم چرا برای هر خودرویی ۱۰۰هزار دلار نمیگیرن که براشون بصرفه.
😐
۴ تیر ۱۴۰۳یه سوال ذهن من رو درگیر کرده . همش ۴۰ روزه از درگذشت رییس جمهور قبلی میگذره
چطور این کاندیداها ، تو همین مدت کم این همه پلن و برنامه ( کاغذ پاره ) برای اداره حداقل ۴ سال کشور درست کردند ؟😐
JaMsHiD-R1988
۴ تیر ۱۴۰۳همان طوری که ملت غیور و پرتلاش ما ، طی یک دهه تلاش و پشتکار در دهه ۵۰ ، ویرانی های مغولان رو برای ایران ، باری دیگر ارمغان آوردن
Genius
۴ تیر ۱۴۰۳تو این ۴۰ روز که آبدارچی ن/ظام یعنی رییس جمهور نداشتیم اوضاع آرام تر بود دلار و طلا نوسان وحشتناکی نداشتن من معتقدم کلا نفر اصلی خودش یک تنه کارها رو بچرخونه بیخود برای آبدارچی و تدارکاتچی ها هزینه نتراشه
۴ تیر ۱۴۰۳کاش دیگه آبدارچی نیارن
بنظر من باید این آبدارچی هارو بیرون کرد..
نانو
۴ تیر ۱۴۰۳وقتی یارو مدیره هرچی فک فامیل داره میبره تو کارخانه وطرف هیچ سواد خودرویی نداره میشه هزینه ویا شما هنوز فکرت این باشه پلت فرم 20سال پیشو هنوز استفاده کنی به بهانه تحریم ولی در اصل استعمار وانحصار خریداره نتیجه میشه صادرات صفر
Souls_Master
۴ تیر ۱۴۰۳واقعیت کنونی:
“ظاهرا ادامهی فعالیت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، بازی دو سر باخت است.”
علیرضا
۴ تیر ۱۴۰۳از بس در روند کارخانه اختلاس ، دزدی قطعات میشه شرکت به برشکستگی کشیده میشه دقیقا مثل شرکت لادا در زمان شوروی
Souls_Master
۴ تیر ۱۴۰۳قیمت گذاری دستوری پایه و اساس ایجاد رانت و تورم است.بنظرم قیمت رو برای کارخونه ازاد کنند تا قیمت خودرو بالا بیاد و فاصله قیمت با بازار کاهش پیدا کنه بعد کارخونه ضرر کمتری میکنه و سود دلالی کاهش پیدا میکنه.
T.50
۴ تیر ۱۴۰۳و مردم بیچاره کوییک را ۴۰۰ تا ۵۰۰ و پژو ۲۰۷ را حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ از کارخانه بخرند . بسیار پیشنهاد خوبی دادید . ادامه بدید . مشکل حتما ما مردمیم نه دولت و مدیران
B
۴ تیر ۱۴۰۳هر تغییری مساویه با افزایش قیمت چیزای تساسی تری هستن که اول باید تغییر کنن
ایرانی
۴ تیر ۱۴۰۳برادر من! قیمت کارخانه رو هم ببرن بالا و با قیمت بازار یکی بشه( بیشتر در مورد محصولات ایران خودرو) باز هم زیان ده میشن چون مردم پولشون نمیرسه و مشتریشون کم میشه و رو دستشون میمونه.آزاد سازی قیمت وقتی جواب میده که قدرت خرید مردم بالا رفته باشه. سال ۹۶ کارمندی که حدودا ۴ تومن میگرفت با پول یک سالش میتونست یه ال نود یا پارس تیوفایو با قیمت بازار بخره.الان همون کارمند حقوقش نهایتا شده باشه ۲۰_ ۲۵ تومن و با پول یه سال حقوقش حتی نمیتونه یه کوییک ثبت نامی بخره
javad-bmw
۴ تیر ۱۴۰۳آقای اشتری این لینک رو چک کنید لطفا.
بهنظرتون این قیمت واقعیه؟
https://m.mobile.de/auto-inserat/lamborghini-countach-25th-anniversary-4960-km-2-owner-zonhoven/391639261.html?ref=srp&refId=799133f0-457c-dacb-5ae3-feab595df83a&searchId=799133f0-457c-dacb-5ae3-feab595df83a&type=ad
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ تیر ۱۴۰۳متن آلمانی متوجه نمی شم
Genius
۴ تیر ۱۴۰۳این روند نابودی ۴۵ ساله بدون توقف در جریانه بله البته شتاب اضمحلال در دوران رفسنجانی و خاتمی کاهش داشته اما روند ثابت بوده باز هم ولی ی عده خیال میکنن جمعه خبر خاصیه!!!
leon
۵ تیر ۱۴۰۳بنظر نمیاد هیچ ضرری در کار باشه، صادقانه باید بگم قراره حجم زیادی از خودروهای خارجی توسط مافیای زیرربط واردات بشه و از الان دنبال بهانه چینی هستند براش. که توان داخلی اونقدر نیست که مردم رو راضی نگه داره و لاجرم باید واردات انجام بدیم، نه در حد خودروهای چینی بلکه اروپایی. با اینکار هم یه حالی به اروپا دادیم هم یه پول جدیدی از ملت کندیم هم ادعای توسعه کردیم