بااینکه فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت یا همان صمت در ابتدای شروع به کار خود بارها وعده افزایش تولید، کاهش قیمت خودروها و حذف قرعهکشی در مدت زمانی کوتاه و قبل از پایان سال ۱۴۰۰ را میداد اما اکنون هیچکدام از این قولها عملی نشده و اوضاع نیز بهمراتب بدتر و پیچیدهتر شده است.
طبق بخشنامهای که وزیر صمت به سازمان حمایت ابلاغ کرده قرعهکشی تا زمان ایجاد توازن در عرصه و تقاضای خودرو فعلاً ادامه خواهد یافت. قرار است عرضه خودرو صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعهکشی صورت گرفته و هرگونه عرضه خودرو خارج از ضوابط مذکور شائبه عنوان عرضه خارج از شبکه محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار میگیرد.
فاطمی امین، در بخشنامه مذکور به سازمان حمایت اعلام کرده است که تا زمان ایجاد توازن در عرصه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعهکشی متمرکز خودرو توسط این سازمان حداکثر تا بیست و پنجم اردیبهشت امسال فراهم شود و همه خودروسازها از هیجدهم اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی سازمان حمایت و صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعهکشی انجام دهند.
بدین ترتیب ازاینپس همه خودروسازان مکلف شدهاند فرایند قرعهکشی خودروها را به سامانه فروش یکپارچه خودرو منتقل کنند. اقدامی که میتواند عدالت و اطمینان بیشتری در قرعهکشیها به همراه آورد اما بهشدت دیرهنگام و ناکافی است. استمرار شیوه لاتاری، التهاب ادامهدار بازار خودرو را دامن میزند. چیزی که نفع آن تنها به خودروسازان خواهد رسید.
متاسفانه نه خودروهایمان در شأن خریداران است و نه روش فروش آنها.
ایران خودرو چندی پیش، حذف قرعه کشی را منوط به افزایش تولید تا بیش از یک میلیون دستگاه کرده بود که به زبانی دیگر، تقاضای حمایت بیشتر، انحصار بیشتر و دریافت تسهیلات و کمکهای دولتی بیشتر در قبال حذف لاتاری است. مهدی عسگری، نماینده مردم کرج و عضو کمیسیون صنایع و معادن میگوید:
لاتاری برای خرید خودروی بیکیفیت حق مردم نیست. بعد از چند دهه حمایت از خودروسازی شبهدولتی حق مردم این نیست با لاتاری شانس خود را برای خرید خودروی بیکیفیت امتحان کنند.
Amard
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱از یک سنگ یا چوب انتظار کار مثبت داشته باشید اما ایشون بالا دستی ایشون نه چرا نمیخایید باور کنید اینها جاشون اون مسند نیست هر ثاینه که در اون جایگاه بمونن بجز ضرر برای ایران نیست حالا من بشینیم انتظار داشته باشیم اینها چیزی درست کنن واقعا انتظار غلطی اینها خودشون عامل بوجود امدن تحریم رانت و انحصار هستند خدا نکنه که گدا معتبر شود
حامد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱پژو پارس tu5 قیمت کارخونه ۱۷۰ تومن
بازار آزاد ۳۷۰ تومن
یعنی ۲۰۰ تومن سود
سودی که از قیمت واقعی خود ماشین بیشتره
یعنی چی اخه؟؟؟؟
افشار
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱آقا پارس tuf و ۲۰۷ دنده دستی با سقف پانوراما چهارصد میلیون تومان را کردن
افشار
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱پارس tu5
hssn
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱لعنت بهتون.
Amin
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱از ماست که بر ماست
یکی از همکارام ۲۰۶تیپ۲ داره
یکسر افزایش قیمت ماشین ش را با ذوق و شوق
اعلام میکنه .
خاااااااک عالم بر سر
Dian
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا یکی از همکارای منم یه رانا خریده بود چقد با ذوق و شور میگفت ماشینش گرون شده
آخرش یه پراید تعلیمی وقتی ماشینش پارک بود بهش زد درش کلا نابود شد رینگشم مچاله شد
aliveman1989
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط اون ساینا ،نوار مشکی جلو چراغاشو از لامبورگینی سیان وام گرفتن، میراث یک اسطوره به اسطوره دیگر
Dian
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین به جای اینکه یه وسیله مصرفی بشه شده یه زمینه ای برای سرمایه گذاری
داوود ع
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱مگه میشه این بازار پرسود بدون رقیب رو بی بیخیال شد
Regra loaded
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱تا خر هست خر سوار هم وجود خواهد داشت
فرزاد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱بهترین روش برای فروش خودرو تا زمانیکه دوتا غول خونخوار صنعت خودروسازی مثلاً داخلی وجود دارند و تنها راه حل این بحران فقط حذف این عتیقههاست
genius
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱مملکتی که وزیرش شکمی و بیحساب حرف بزنه،عملا از بین رفته و نابوده