ایستگاه خبر

رونمایی از شاخص قیمت بازار خودرو توسط «کارنامه» + گزارش تحلیل بازار سال 1401

گزارش جامع تحلیل بازار خودرو برای اولین‌بار در ایران

مراسم انتشار گزارش سالانه «کارنامه» با حضور مدیران این پلتفرم و اهالی رسانه برگزار شد. برای اولین بار در ایران، پلتفرم کارنامه با داده‌‌‌‌کاوی ۴میلیون آگهی فروش خودرو و به اتکای ۵۰‌هزار معامله‌‌‌ای که در سال ۱۴۰۱ در آنها حضور داشته است، شاخص‌های قیمت، عرضه و تقاضای بازار خودرو را محاسبه و منتشر کرده است‌‌‌ که این شاخص‌ها هم معاملات خودروی صفر و هم خودروی کارکرده را پوشش می‌دهند.

به گزارش پدال، برای نخستین‌بار از زمان تأسیس پلتفرم جامع خودرویی کارنامه، طی مراسمی گزارش عملکرد سالانه این سرویس توسط مدیران شرکت ارائه شد. در این رویداد آقایان نیما نامداری مدیرعامل، هژیر مفاخری معاون عملیات و امین آقاجانی به عنوان معاون رشد و توسعه حضور داشته و گزارش جامعی از وضعیت بازار خودرو را ارائه کردند.

مراسم رونمایی گزارش سالانه کارنامه

در بخش نخست این مراسم مدیرعامل کارنامه با مروری بر بازار خودروی سال ۱۴۰۱، گزارشی جامع از روند قیمت‌ها در این سال ارائه داد. نامداری با اشاره به اینکه بازار خودرو بدلیل شرایط اقتصادی به عنوان یک بازار سرمایه‌گذاری شناخته شده، بر لزوم تحلیل جامع بازار و شناخت روندها توسط مخاطبین این بازار تأکید کرد. وی همچنین این وعده را داد که «کارنامه» به عنوان بزرگترین فعال دیجیتال بازار کارشناسی خودرو با در دست داشتن سهم ۱۲ درصدی این بازار، از این پس به صورت منظم گزارش‌های جامع تحلیلی خود را از فضای بازار خودرو به صورت عمومی منتشر خواهد کرد.

شرکت کارنامه از سال ۹۸ شروع به کار کرده و در سه سال ۲۵۰ هزار ماشین را کارشناسی کرده‌است. فقط در سال ۱۴۰۱ مجموع ارزش خودروهایی که کارنامه در معامله آنها حضور داشته معادل ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بوده‌است. گزارشات جامع قیمتی کارنامه با استناد به تاریخچه اطلاعاتی وسیع این شرکت در بخش معاملات خودرو خواهد بود.

نیما نامداری مدیرعامل پلتفرم خودرویی کارنامه

نیما نامداری مدیرعامل سرویس کارشناسی و معاملات خودروی کارنامه با اشاره به اینکه بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۸۳درصد رشد داشته‌است این بازار را پس از بازار طلا و مسکوکات، پربازده ترین بازار برشمرد. این در حالی است که تورم رسمی ۶۳درصد و رشد شاخص بازار سرمایه ۴۱درصد بوده‌است.

در ادامه گزارش کامل تحولات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ را از زبان مدیرعامل کارنامه می‌خوانید:

۸۷ درصد معاملات خودرو در سال ۱۴۰۱ به خودروهای داخلی تعلق داشته‌؛ این آمار نشان‌دهنده این است که برخلاف اخبار پر رنگ خودروهای گران‌قیمت، بازار خودرو در انحصار محصولات وطنی است.

در حالی که شاخص قیمت در سال ۱۴۰۱ رشد ۸۳ درصدی داشته عرضه و تقاضا برای خودرو حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

عرضه در طول سال با توجه به روند منظم تولید خودرو تغییرات کمی داشته و روند پایداری را تجربه کرده، اما تغییرات شرایط سیاسی و اقتصادی نوسان زیادی را در بخش تقاضای بازار بوجود آورده است. مثلا انتشار خبر توافق ایران و آمریکا در مرداد سال گذشته همزمان با اعلام تصمیماتی برای آزادسازی واردات خودرو باعث شد تقاضا در عرض یک ماه ۳۰ درصد کاهش پیدا کند اما بعد از اعتراضات پاییز و از بین رفتن چشم‌انداز توافقات بین‌المللی شاخص تقاضا فقط در فصل پاییز رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه می‌کند.

رشد شدید قیمت در زمستان باعث شد که بخش مهمی از مردم از بازار خارج شوند. ضمن اینکه پیش فروش خودروسازها و راه‌اندازی سامانه جامع فروش خودرو هم بخش مهمی از تقاضا را از بازار خارج کرد. در نتیجه دماسنج شاخص تقاضا در زمستان افت حدودا ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

نمودار کارنامه از شاخص قیمت، تقاضا و عرضه خودرو در سال 1401

در خصوص آمارهای تغییرات قیمتی به تفکیک برند و کشورهای سازنده تحلیل‌های متنوع و جالبی قابل استخراج است.

رشد متوسط قیمت تولیدات سایپا (اعم از صفر و کارکرده) ۵ واحد درصد بیشتر محصولات ایران‌خودرو بوده‌ است. همچنین رشد متوسط قیمت خودروهای چینی (اعم از صفر و کارکرده) ۴ واحد درصد بیشتر محصولات داخلی بوده‌ که احتمالا به دلیل اقبال بیشتر مردم به خودروهای جدید چینی است. حجم گسترده تبلیغات، ممنوعیت واردات و همچنین کیفیت بالاتر خودروهای چینی نسبت به ایرانی ذائقه مشتریان را تغییر داده است.

رشد قیمت خودروهای مختلف پراکندگی بالایی داشته‌است؛ ۲۲ درصد خودروها رشدی بالای ۹۰ درصد داشته‌اند، ۱۴ درصد هم کمتر از ۷۰ درصد رشد کرده‌اند. در ۶۴ درصد مابقی رشدی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد را شاهد بوده‌ایم.

شاخص پراکندگی کارنامه از افزایش قیمت خودرو

پراید با سهم ۲۵ درصدی از کل معاملات، پرتقاضاترین خودرو ایران در سال ۱۴۰۱ بوده‌است. این خودرو که چندسالی از پایان تولید آن می‌گذرد به دلیل قیمت ارزان رشد شدید تقاضا را تجربه کرده و در نتیجه قیمت انواع مختلف آن رشدی بیشتر از رشد شاخص کل داشته‌اند. قیمت پراید سدان بنزینی ۹۵ درصد، سدان دوگانه‌سوز ۹۹ درصد و پراید هاچ‌بک ۱۰۳ درصد در طی ۱۲ ماه افزایش پیدا کرده‌است.

گزارش کارنامه از قیمت خودروی پراید در سال 1401

رشد شدید قیمتها باعث کاهش قدرت خرید مشتریان شده و به همین دلیل معامله خودروهای ارزان‌تر رونق پیدا کرده‌است. مقایسه رده‌بندی ۱۰ خودروی پرمعامله ایران در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ با شش ماهه دوم نشان  می‌دهد ماشینهایی مثل پراید ۱۳۱ و پژو ۴۰۵ که خودروهای ارزان‌تری هستند در این رده‌بندی بالا رفته‌اند اما خودروهایی مثل پژو پارس و پژو ۲۰۶ که نسبتا گران‌تر هستند چند رتبه پایین آمده‌اند.

سهم بازار خودروهای پرمعامله کارنامه

پیکان که در شش ماه اول سال در فهرست ۱۰ خودروی پرمعامله حضور نداشت در شش ماه دوم با رشد تقاضا روبرو بوده و وارد جمع ۱۰ خودروی پرمعامله شده‌است. کاهش قدرت خرید مردم در این اتفاق نقش اصلی را دارد. این اتفاق ناخوشایند نه تنها در جامعه بلکه در سطح کلان مدیریتی کشور نیز مخاطرات جدی را در خصوص آلودگی هوا، نرخ استهلاک عمومی حمل و نقل و افزایش سوانح رانندگی در پی دارد.

20 خودروی پرمعامله بازار از زبان کارنامه

کارنامه این آمادگی را دارد که علاوه‌ بر انتشار عمومی آمار معاملات خودروی کشور، با خودروسازان و نیز دولت در جهت حل موانع این بازار همکاری کند.

برای مشاهده نسخه کامل این گزارش، کتابچه «کارنامه خودرو ۱۴۰۱» را دانلود نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. Blackseries

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    خوشم میاد ملت بیخیالی داریم قیمت ۱۰۰ برابر هم بشه کسی چیزی نمیگه
    طبق معمولم مسئولان عزیز و خیلی پی‌گیر میگن مال تحریم و تورم هست ماشلا خوب کشوری داریم

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا