تدوین استانداردهای مرجع خودروها در ایران به دهه ۸۰ برمیگردد. بااینوجود اولین استاندارد اجباری در سال ۸۹ بهعنوان استانداردهای ۵۵ گانه ابلاغ شد. در سال ۹۷ تعداد این استانداردها به ۸۵ مورد افزایش یافت.
در این زمان، ضربالاجلی برای خودروسازان تعیین شد تا محصولات خود را با این استانداردها تولید نمایند. این در حالی بود که شرکتهای خودروسازی که کاملاً از تولید خودروهای روز دنیا عقب مانده و محصولات آنها قدیمی و از رده خارج بودند، این قانون را سختگیرانه و ناممکن میدانستند.
در میان موارد مختلف استانداردهای اجباری، لزوم بهکارگیری سیستمهای پیشرفتهای چون سیستم ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری، کنترل فشار باد تایرها، حفاظت از عابران پیاده، چراغهای روزتاب یا دی لایت، نشانگر تعویض دنده و هشدار انحراف از مسیر نیز که در خودروهای مدرن روز دنیا یافت میشود لحاظ شده بود.
بااینوجود پیش از اینکه این استانداردها روی واقعیت را ببینند، با ابراز مشکلاتی چون تحریمها و نبود قطعه و عدم دسترسی خود سازمان استاندارد به آزمایشگاههایی برای تأیید برخی از این موارد، لزوم و اجبار از تعدادی از بندهای این قوانین برای مدتی بهصورت موقت برداشته شد.
اکنون زمان رفع موانع فرا رسیده و اعلام شده که مجدداً تمامی موارد استاندارد باید برای تولید خودروهای داخلی رعایت شوند.
چه خودروهایی مشمول رعایت استانداردهای اجباری خودرو میشوند؟
باوجودی که بسیاری از خودروهای حال حاضر، تناسبی با این استانداردها ندارند و قادر به پاس کردن آنها نیستند، اما این اجبار تنها خودروهای جدید را شامل خواهد شد. خودروهای فعلی هم تنها با رعایت تنها ۴۷ مورد، شمارهگذاری میشوند. به نظر میرسد این یک اقدام سختگیرانه برای تولید خودروهای جدید و اغماض برای خودروهای قدیمی است.
فهرست استاندارهای ۸۵ گانه اجباری خودروها در ایران
ردیف | عنوان فارسی استاندارد | عنوان انگلیسی استاندارد | استاندارد ملی | استاندارد مرجع | ||||||||||
۱ | تراز صدای مجاز | Sound level | ۴۲۴۳ | Directive 70/157/EEC | ||||||||||
۲ | حفاظ عرضی زیرشاسی عقب خودرو (RUPD) | Rear underrun protective devices (RUPDs) | ۱۹۰۰۴ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 58 | ||||||||||
۳ | موقعیت نصب پلاک عقب خودرو (تجدید نظر اول) | Space for mounting and fixing rear registration plate | ۶۴۹۱ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 1003/2010 | ||||||||||
۴ | تجهیرات فرمان | Steering equipment | ۱۵۸۵۶ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 79 | ||||||||||
۵ | چفت وبستها و اجزاء نگهدارنده در (قفل و لولا) | Door latches and hinges | ۱۵۸۵۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 11 | ||||||||||
۶ | علائم و وسایل هشدار دهنده شنیداری | Audible warning devices | ۱۵۸۵۴ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 28 | ||||||||||
۷ | وسایل دید غیر مستقیم و نصب آنها | Devices for indirect vision | ۱۵۸۵۵ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 46 | ||||||||||
۸ | سازگاری الکترومغناطیسی | Electromagnetic compatibility | ۶۵۰۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 10 | ||||||||||
۹ | اتصالات داخلی | Interior fittings | ۲۲۷۹۵ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 21 | ||||||||||
۱۰ | استحکام صندلیها، تکیه گاهها و پشت سریهای آنها | Strength of seats their anchorages and head restraints | ۲۲۷۹۳ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 17 | ||||||||||
۱۱ | استحکام صندلی و تکیه گاههای آن مربوط به خودروهای مسافری بزرگ | Strength of seats and their anchorages (buses) | ۲۲۷۹۴ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 80 | ||||||||||
۱۲ | برجستگیهای بیرونی (گروه M1) | External projections of passenger cars | ۶۶۲۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 26 | ||||||||||
۱۳ | وسایل سرعت سنچ | Speedometer | ۱۹۰۰۳ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 39 | ||||||||||
۱۴ | پلاک شناسائی | Manufacturers statutory plate and vehicle identification number | ۶۴۸۹ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 19/2011 | ||||||||||
۱۵ | وسایل شبنما (بازتابنده) | Retro reflecting devices | ۲۰۴۳۹ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 3 | ||||||||||
۱۶ | چراغهای موقعیت جلو و عقب، ترمز و منتهی الیه | position,stop and end-outline lamps | INSO-UNECE-R-7 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 7 | ||||||||||
۱۷ | چراغ نشانگر جانبی | Side-marker lamps | ۲۰۱۶۰ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 91 | ||||||||||
۱۸ | چراغ راهنما | Direction indicators | INSO-UNECE-R-6 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 6 | ||||||||||
۱۹ | روشنائی چراغ پلاک عقب | Illumination of rear registration plates | ۲۰۱۶۴ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 4 | ||||||||||
۲۰ | چراغ جلو آب بندی شده هالوژنی (HSB) (منتشر کننده نور پایین و بالای نامتقارن) | Headlamps (halogen sealed beam (HSB)) | ۱۰۴۷۵ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 31 | ||||||||||
۲۱ | لامپهای رشتهای مورد استفاده در چراغهای تائید شده برای وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها | Filament lamps | ۸۵۰۰ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 37 | ||||||||||
۲۲ | چراغهای جلو وسائل نقلیه مجهز به منابع نوری تخلیه گازی | Headlamps with gas- discharge light sources | ۱۰۴۷۴ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 98 | ||||||||||
۲۳ | منابع نوری تخلیه گازی مورد استفاده در لامپهای تائید شده تخلیه گازی مورد استفاده در وسایل نقلیه موتوری | Gas-discharge light sources | ۱۰۴۷۳ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 99 | ||||||||||
۲۴ | چراغهای جلوی وسایل نقلیه موتوری، منتشر کننده نور پایین و بالای نامتقارن مجهز به لامپهای رشتهای و یا LED | Headlamps emitting an asymmetrical passing – beam | ۱۰۴۵۸ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 112 | ||||||||||
۲۵ | چراغ مه شکن جلو | Front fog lamps | ۲۰۱۷۴ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 19 | ||||||||||
۲۶ | قلابهای بکسل | Towing device | ۲۲۸۴۶ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 1005/2010 | ||||||||||
۲۷ | چراغ مه شکن عقب | Rear fog lamps | ۲۰۱۵۵ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 38 | ||||||||||
۲۸ | چراغ دنده عقب و چراغ مانور | Reversing lamps | ۶۴۹۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 23 | ||||||||||
۲۹ | میدان دید جلو | Forward field of vision of drivers | INSO-UNECE-R-125 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 125 | ||||||||||
۳۰ | سیستم برفک زدا و مه زدای شیشه جلو | Windscreen defrosting and demisting systems | ۴۱۵۹ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 672/2010 | ||||||||||
۳۱ | سیستم برف پاک کن و شیشه شوی شیشه جلو | Windscreen wiper and washer systems | INSO-EU-1008 | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 1008/2010 | ||||||||||
۳۲ | حفاظهای چرخ | Wheel guards | ۲۰۱۶۱ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 1009/2010 | ||||||||||
۳۳ | پشت سری | Head restraints (headrests) | INSO-UNECE R 25 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 25 | ||||||||||
۳۴ | حفاظهای جانبی | Lateral protection devices | INSO-UNECE-R-73 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 73 | ||||||||||
۳۵ | سیستمهای ممانعت از پاشش | Spray suppression systems | INSO – EU-109 | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 109/2011 | ||||||||||
۳۶ | جرم و ابعاد | Mass and dimensions | INSO-EU 1230 | – | ||||||||||
۳۷ | محدود کننده سرعت | Speed limitation devices | INSO-UNECE-R-89 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 89 | ||||||||||
۳۸ | خودروهای تجاری در رابطه با برجستگیهای بیرونی رو به جلو از صفحه عقب کابین آنها | External projections of commercial vehicles | ۲۰۲۹۸ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 61 | ||||||||||
۳۹ | قطعات کوپلینگ مکانیکی از خودروهای مرکب | Mechanical coupling | INSO-UNECE-R-55 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 55 | ||||||||||
۴۰ | وسایل کوپلینگ بسته (CCD)، نصب یک نوع تائید شده OCD | Close coupling device (CCD) | ۱۹۰۷۸ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 102 | ||||||||||
۴۱ | حفاظت از سرنشینان در هنگام برخورد روبرو | Frontal collision protection | INSO-UNECE-R94 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 94 | ||||||||||
۴۲ | حفاظت از سرنشینان در هنگام برخورد جانبی | Lateral collision protection | INSO-UNECE-R95 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 95 | ||||||||||
۴۳ | حفاظ عرضی زیر شاسی جلو | Front underrun protective devices | ۷۴۹۹ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 93 | ||||||||||
۴۴ | سیستم هیدروژنی | Hydrogen Systems | ۱۷۴۷۰ | Regulation (EC)No 79/2009 | ||||||||||
۴۵ | خودرو الکتریکی (برقی) | Electric power trained vehicles | ۲۱۴۷۱ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 100 | ||||||||||
۴۶ | توان موتور | Engine power | ۶۴۸۳ | Directive 80/1269/EC | ||||||||||
۴۷ | معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینی، دیزل و دوگانه سوز | — | ۴۲۴۱-۲ | — | ||||||||||
۴۸ | معیار مصرف سوخت موتورهای دیزل | — | ۸۳۶۱ | — | ||||||||||
۴۹ | هدایت پذیری | Handling | ۶۴۸۷ | ISO 7401 ISO 4138 ISO 3888 | ||||||||||
۵۰ | تجهیزات ثبت جادهای (تاخوگراف) | Tachograph | ۶۴۸۵ | Directive 85/3821/EEC | ||||||||||
۵۱ | نصب کپسول آتش نشانی (تجدید نظر اول) | — | ۹۱۹۰-۲ | — | ||||||||||
۵۲ | الزامات نصب مجموعه قطعات گاز سوز خودرو CNG | — | ۷۵۹۸ | ECE Regulation 110:2008 | ||||||||||
۵۳ | جلوگیری از خطرات آتش سوزی (مخازن سوخت مایع) | prevention of fire risks | ۱۰۹۴۱ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 34 | ||||||||||
۵۴ | حفاظت از خودرو در برابر استفاده غیر مجاز | Anti -theft of motor vehicles | ۲۲۸۴۳ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 18 | ||||||||||
۵۵ | حفاظت از راننده در برابر مکانیزم فرمان در تصادفات | Steering mechanism | ۱۵۸۵۳ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 12 | ||||||||||
۵۶ | شناسایی کنترلهای دستی، خبردهندهها و نشانگرها | Identification of controls tell-tales and indicators | ۱۹۰۷۳ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 121 | ||||||||||
۵۷ | شیشههای ایمنی و نصب آنها | Safety glazing | ۷۰۹-۰۱ ۷۰۹-۰۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 43 | ||||||||||
۵۸ | رفتار احتراق و /یا امکان دفع سوخت و یا روانکار از مواد به کار رفته در ساختار گروه خاصی از خودروها | Fire resistance of interior materials | ۲۲۸۴۵ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 118 | ||||||||||
۵۹ | ساختار عمومی اتوبوسها (مسافربری گروه M2 و M3) | General construction of buses and coaches | ۴۱۶۰ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 107 | ||||||||||
۶۰ | استحکام سازه اصلی وسایل نقلیه مسافری بزرگ | Strength of superstructure (buses) | ۷۸۱۵ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 66 | ||||||||||
۶۱ | خودروهای حمل کالای خطرناک | Vehicles for the carriage of dangerous goods | ۶۷۴۱ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 105 | ||||||||||
۶۲ | کمربندهای ایمنی و سیستمهای نگهدارنده، سیستمهای نگهدارنده کودکان و سیستمهای نگهدارنده Isofix کودکان | Safety- belts | ۲۲۸۴۱ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 16 | ||||||||||
۶۳ | حفاظت از خودرو در برابر استفاده غیر مجاز | Anti- theft and alarm systems | ۶۶۲۳ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 116 | ||||||||||
۶۴ | دسترسی به وسیله نقلیه و قدرت مانور | Vehicle access and maneuverability | ۲۱۴۷۳ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 130/2012 | ||||||||||
۶۵ | سیستم ترمز گیری وسایل نقلیه موتوری وتریلرها | Heavy vehicle braking | INSO-UNECE R 13 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 13 | ||||||||||
۶۶ | ترمزگیری (سیستم ترمز گیری خودروهای سواری (سبک)) | Braking of passenger cars | INSO-UNECE R 13 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 13-H | ||||||||||
۶۷ | تکیه گاههای کمربند ایمنی، سیستمهای نگهدارنده و نگهدارنده ها | Sefety- belt anchorages | ۴۰۱۷ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 14 | ||||||||||
۶۸ | نصب وسائل روشنایی و علامت دهندههای نوری | Installation of lighting and light -signaling devices | ۶۴۷۹ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 48 | ||||||||||
۶۹ | چراغهای رانندگی در روز برای وسایل نقلیه موتوری | Daytime running lamps | ۲۰۴۵۷ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 87 | ||||||||||
۷۰ | سیستم سازگار چراغهای جلو (AFS) برای وسایل نقلیه موتوری | Adaptive front-lighting systems (AFS) | INSO – UNECE R123 | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 123 | ||||||||||
۷۱ | چراغ توقف برای وسایل نقلیه موتوری | parking lamps | ۷۰۳۳ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 77 | ||||||||||
۷۲ | سیستمهای گرمایش | Heating system | ۱۹۰۰۵ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 122 | ||||||||||
۷۳ | نصب تایرها | Installation of tyres | INSO-EU – ۴۵۸ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 458/2011 | ||||||||||
۷۴ | تایرهای پنوماتیک وسایل نقلیه و تریلرهای آنها (کلاس C1) | Tyres for passenger cars and their trailers | ۱۰۹۳-۱ ۱۰۹۳-۲ ۲۱۶۹-۱ ۲۱۶۹-۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 30 | ||||||||||
۷۵ | تایرهای پنوماتیک وسایل نقلیه تجاری و تریلرهای آنها (کلاس C2 و C3) | Tyres for commercial vehicles and their trailers | ۱۰۹۳-۱ ۱۰۹۳-۲ ۲۱۶۹-۱ ۲۱۶۹-۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 54 | ||||||||||
۷۶ | آلایندگی صوتی چرخش تایر، چسبندگی در سطح خیس و مقاومت غلتشی (کلاس C2 و C3) | Tyre rolling resistance,rolling noise and wet grip | ۱۰۹۳-۱ ۱۰۹۳-۲ ۲۱۶۹-۱ ۲۱۶۹-۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 117 | ||||||||||
۷۷ | تایر زاپاس برای استفاده موقت، تایرها / سیستم حرکت بر روی سطح صاف و سیستم کنترل فشار باد تایر | Temporary use spare unit, run flat tyres, run flat – system and tyre pressure monitoring system | ۱۰۹۳-۱ ۱۰۹۳-۲ ۲۱۶۹-۱ ۲۱۶۹-۲ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 64 | ||||||||||
۷۸ | حفاظت از افراد پیاده | Pedestrians protection | ۱۴۴۳۸ | Regulation (EC)No 78/2009 | ||||||||||
۷۹ | سیستمهای تهویه مطبوع | Air-conditioning systems | ۱۶۴۴۴ | Directive 2006/40/EC | ||||||||||
۸۰ | ایمنی عمومی | General Safety | ۱۷۴۷۱ | Regulation (EC)No 661/2009 | ||||||||||
۸۱ | نشانگر تعویض دنده | Gear shift indicators | ۱۶۴۴۳ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 65/2012 | ||||||||||
۸۲ | سیستم ترمز اضطراری پیشرفته | Advance emergency braking system | INSO-EU-347 | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 347/2012 | ||||||||||
۸۳ | سیستم هشدار انحراف از مسیر | Lane departure warning system | ۱۷۴۷۹ | Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 351/2012 | ||||||||||
۸۴ | سیستم هشدار خودرو (VAS) | Vehicle Alarm Systems (VAS) | ۲۲۸۴۴ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 97 | ||||||||||
۸۵ | حفاظت از سرنشینان کابین وسیله نقلیه تجاری (استحکام کابین) | Protection of the occupants of the cab of a commercial vehicle | ۷۰۳۴ | Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 29 |
TML BN
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ممنون از پدال به خاطر این مطالب خوب و جالب
من نمیدونم که این تست ها واقعا گرفته میشود و اگر گرفته میشود ای کاش نتایج را در دید همگان بگذارند
فورد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بقول خودشون این همه تست دارن اما یدونه مرکز تست تصادف ندارن
datsun
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱دیگه گوش ما ازاین چرت و پرتها سالها پُرِ استاندارد چی کشک چی.
مازیار
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خودروسازان :
باشه بهش میگم
Hamid
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ای کاش 69 تا بود ولی درست اجرا میشد!
AMG GT R
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱😂😂😂
AMANTE
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی از این استاندرد های 85 گانه که اینجا هست توی دنیا اینقدر عادی شده که جزو همیشگی ماشین هاست، اونوقت توی ایران ( شاید باشه شاید نباشه ایرادی نداره ) است.
اگه همه ی اینارو برای تولید درنظر بگیرن باید کاملا ماشین رو از صفر درست کنن که نمیتونن چون نه توان اش رو دارن و نه میخوان.
new RAMIN
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱وای فقط استاندارد هارو😂😐سرمونو به کدوم دیوار بکوبم…انصافا اینا استاندارد هستن!؟ البته همین استانداردهای پایه رو هم یه سری ماشین ها ندارن… کادیلاک سویل بیوک اسکای لارک شورلت نوا فابریک 1360هم همه این استاندارد هارو به توان 2 پاس میکنن! الان اینا استاندارد های سختگیرانس؟
وای وای…کلی ویدیو هست تو اینیستا آپارات یوتویب بگردید پیدا میشه.بنز میباخ 6 ایرانی… خودروی کلاسیک دست ساز ایرانی… بوگاتی لاوراچیتو ایرانی چندوقت پیش فیلمشو دیدم اسکلتش ساخته شده مشغول بدنه بودن…خودروی bmw کلاسیک که یه فرد 50 ساله خودرانش کرده! کسی که داخل پراید رو عین بوگاتی لوکس کرده و… کلی ویدیو دیگه بگردید پیدا میشه…همهشون هم کارگاه 40 متری همه شون هم سن 20 الی 40 سال همشون بدون امکانات پیشرفته… همه چیزهایی هم که ساختن راه میرن و میشه ازش استفاده کرد…
وای وای…کسی که ماشین خودران با وسایل خراب… کسی که بنز میباخ 6 با کابین چرم چوپ کسی که بوگاتی لاوراچیتو فقط از روی 1 عکس میسازه… اونم تازه تو یه کارگاه…اگه بهش کارخانه کارگر کلی مهندس پول بدیم قطعا و حتما چیزی میسازه که خیلی از برندهای جهانی دربرابر خودروهای این افراد آشغال و گاری محسوب میشن.
.
البته متاسفانه سود مردم و حمایت از این افراد و ساخت خودروهای فوق باکیفیت اصلا برای یه عده به صرفه نیست…هدف یه عده تولید ارابه مرگ و به جیب زدن کلی پول و رفتن به آمریکا و لامبورگینی پورشه سوار شدن هست…همچنین خرید لباس های مارک دار و پز دادن ساعت 100هزار دلاری رولکس ، پتک فیلیپ و…
انصافا هعی روزگار…
البته باید دانست اگر همه چی درست مدریت بشه و واقعا همه چی رو درست کنیم…
یعنی صنعت خودروسازی… صنعت گردشگری… نفت… گاز….معادن ماشاالله خیلی زیاد داریم… دریایی خزر که خاویار توش زیاده… پول الکی چاپ نکردن… نابودی هرچی دلال هست… و هزاران کار دیگه خودتون بهتر میدونید…
قطعا اتفاقی برای ایران رخ میده خودتون باورتون نمیشه… جامعه خواهیم داشت فراتر از ثروت موناکو… و اقتصاد چین آمریکا… تکنولوژی ژاپن… فراتر از همه شون…و همون افراد که دنبال منفعت خودشون هستن اینقدر سود میکنن خودشون اینهمه ثروت سکته میزنن…! شوخی نمیکنم… 100برابر اونچیزی که خوردن میتونن به جیب بزنن اگر واقعا همه کارهای لازم رو بکنن…
البته این کارها تنها افرادی میتونن انجام بدن اکثرا فوق لیسانس دکترا اقتصاد خونده باشن تجربیات خیلی زیادی داشته باشن و متخصص های زیادی تو خیلی از زمینه ها وجود داشته باشه. کسی که سوادش زیر دیپلم باشه طبیعتا نمیتونه کار زیادی بکنه…
پدال منتشر کن🙏
Jdm باز
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی راحت بگید که یه خودروی کاملا جدید، با پلتفرم جدید،موتور جدید و تکنولوژی های جدید بسازن
ویران خودرو و سایپا هیچوقققققتتتتت همچین کاری (نمیتونن)نمیکنن
Clean energy (صیانت!)
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱نخوندم
Lione
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خودروسازا چراغ روز رو آپشن معرفی میکنند این لیست بالارو اگه بخوان پیاده کنن که باید یک تومن پول کوئیک بدیم
ali+a
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱به حال صنعت خودروی این مملکت باید گریست ….
مانی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱مطلب جالب و کاربردی بود.امیدوارم از این تیپ مطالب آموزنده که به اطلاعات عمومی خریداران ماشین اضافه می کنه بیشتر تو پدال منتشر بشه.
ایرج
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱استاندارد۸۵ گانه اجرا میشود، اونوقت خودرو مچاله میشه، اجرا میشه آتش میگیره، اجرا میشه منفجر میشه، اجرا میشه ایربگ باز نمیشه، اجرا میشه ب گاری میخوره اهن قراضه میشه ؟!!!
استاندارد ۸۵؟! گانه یا دو گانه ؟!
دو گانه ازین نطر ک صرفا برا واردات سنگ اندازی کنن
وگرنه عملا کسی از استاندارد خودروهای ایرانی چیزی نمیبینیم.