دیوان عدالت اداری، رای شورای رقابت علیه شرکت کروز را باطل اعلام کرد و با این حکم، مجمع عمومی ایران خودرو و انتخابات آن تایید شد.
به گزارش پدال، پس از ماهها کشوقوس حقوقی و رسانهای، دیوان عدالت اداری رأی نهایی خود را در خصوص مجمع عمومی فوقالعاده ایرانخودرو صادر کرد و ضمن رد ادعای شورای رقابت، بر قانونی بودن این مجمع و انتخابات هیأتمدیره مهر تأیید زد. به این ترتیب، مدیریت جدید ایرانخودرو که از بهمنماه ۱۴۰۲ سکان هدایت این خودروساز را در دست گرفته، میتواند بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که شورای رقابت با استناد به برخی گزارشها، اعلام کرد شرکت کروز بهعنوان سهامدار و عضو هیأتمدیره ایرانخودرو در موقعیتی انحصاری قرار گرفته و بنابراین انتخابات هیأتمدیره این شرکت را فاقد وجاهت قانونی دانست. این ادعا بلافاصله با واکنشهای متعددی در فضای اقتصادی و صنعتی کشور مواجه شد و در نهایت موضوع به دیوان عدالت ارجاع داده شد.
اکنون با بررسی دقیق مدارک و مستندات، دیوان عدالت اداری اعلام کرده است که شرکت کروز هیچگونه سهامی در ایرانخودرو ندارد و انتساب نقش تصمیمساز یا سهامدار عمده به این شرکت، فاقد مستندات حقوقی است. بر همین اساس، رأی شورای رقابت مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات لغو و باطل اعلام شد.
این رأی از چند منظر حائز اهمیت است. نخست آنکه، مسیر فعالیت هیأتمدیره جدید ایرانخودرو – که در شرایطی نسبتاً متفاوت و با وعده تغییرات ساختاری روی کار آمد – تثبیت میشود. دوم آنکه، نشان میدهد تفکیک دقیق میان سهامداری و تأمین قطعه هنوز یکی از چالشهای حقوقی و مفهومی در صنعت خودروی ایران است. و در نهایت، بار دیگر این نکته را یادآور میشود که مسائل پیچیده درونشرکتی، نیازمند رسیدگی تخصصی از مراجع قضایی هستند، نه برخوردهای شتابزده یا سیاسی.
حالا و با نهایی شدن این حکم، ایرانخودرو میتواند با تمرکز بیشتری برنامههای توسعهای خود را دنبال کند. هرچند هنوز چالشهایی مانند قیمتگذاری، کیفیت محصولات و رقابت با دیگر خودروسازان پابرجاست، اما دستکم از منظر حقوقی و ساختاری، تکلیف مدیریت این غول خودروسازی مشخص شده است.
علی جردن
۱۹ فروردین ۱۴۰۴قسمت ماکه نشد قسمت برادرم شد مبارکش باشه
۱۹ فروردین ۱۴۰۴انشالله کمپانیش قسمت من بشه یه هایما مفتی میزنم بنامت
علی جردن
۱۹ فروردین ۱۴۰۴دستم ماهی نده ماهیگیری یادم بده
۲۰ فروردین ۱۴۰۴حله میارمت یکی از مقامای بالای ایرانخودرو هر چانگان یا ماشینی که شما دستور بدی برای مردم مونتاژ کنیم
کامیاب
۲۰ فروردین ۱۴۰۴چطور ممکنه یه قطعه ساز که صرفا برا دوتا برند یه سری ادوات اشغال میسازه اونقدری بزرگ شه و سرمایه جمع کنه که بتونه از خودروسازی که براش قطعه تامین میکرده بزرگ تر شه و بتونه بخرتش؟
این کشور واقعاااا دیوونه خونس
Saeedfarshchian
۱۹ فروردین ۱۴۰۴کاش اون لوگو رو واقعا طراحی میکردن
عکس های بسیار شبیهش تو گوگل هست یه سرچ ساده بزنین مشخص میشه
علی جردن
۱۹ فروردین ۱۴۰۴یادته میگفتم ماشین بدون سانروف کنسله؟
ماشین شاسی بلند کنسله؟
ماشین کارکرده کنسله
اینارو خودم اختراع کرده بودم بزارم رو اولین X خودرویی فارسی زبان
میم ماشینی…
هزارتا نقش و نگار دارم رایگان میدم به عکاسای جاسوسی
۱۹ فروردین ۱۴۰۴😐
silent
۱۹ فروردین ۱۴۰۴سگ زرد برادر شغاله.
این ضرب المثل ها رو قدیمیا الکی نزدند ولی امیدوارم که اینطور نباشه.
سهیل
۱۹ فروردین ۱۴۰۴داستان جالب شد :)
“شورای رقابت با استناد به برخی گزارشها، اعلام کرد شرکت کروز بهعنوان سهامدار و عضو هیأتمدیره ایرانخودرو در موقعیتی انحصاری قرار گرفته”
در ادامه :
“دیوان عدالت اداری اعلام کرده است که شرکت کروز هیچگونه سهامی در ایرانخودرو ندارد”
شورای رقابت با این عظمت و جایگاه آیا دسترسی به چندتا منبع و گزارش معتبر نداره؟ اگه منابعش معتبر بود پس چرا ادعاش رد شد؟ اگه منبع و گزارش درست نداره پس این چجور نهادیه که از پس چارتا گزارش معتبر برنمیاد؟
سیرک خودروسازی ایران :)
علی جردن
۱۹ فروردین ۱۴۰۴داستان های جالب همیشه بیاد میمونه اینم بماند به یادگار از 404
گاس فرینگ
۱۹ فروردین ۱۴۰۴کروز حداقل کاری که باید بکنه اینه که ایران خودرو و گروه بهمن رو یه کله کنه
تجهیزات خط سواری بهمن رو انتقال بدن به خط خراسان ایران خودرو
جیم
۱۹ فروردین ۱۴۰۴قطعا سهم ها و رانت ها رو کروز پرداخت کرد ، همه راضی شدن مثل همه مسائل این مملکت
Hamidrez
۱۹ فروردین ۱۴۰۴به زودی همه اموال به صاحبان اصلیش بازگردونده میشه ، پس واسه این چندروز زحمت انتقالش رو نکشید
علی جردن
۱۹ فروردین ۱۴۰۴کروز قرار بود مدل و بلاگر ما باشه حالا شده سهام دارو درصد بگیر موقعیتمو سانت کردم بهت مهدی
Navid A J
۲۰ فروردین ۱۴۰۴تنها کسانی که صاحب و لایق حقیقی ایران خودرو هستن، برادران خیامی هستن. این شرکت کروز هم کم پرونده و شکایت علیهش نیست. یه سرچ ساده بزنین متوجه میشین.
در کل، فاتحه همچین خودروسازی مثل خیلی از صنایع قدیمی ایران خونده س. اینام دست و پا زدن آخر قبل از مرگه.
محمود
۲۰ فروردین ۱۴۰۴شرکت کروز اگه سهامی در ایرانخودرو نداشت پس نمایندههاش چطور در اون جلسه هیئت مدیره شرکت کردند و مدیر عامل جدید تعیین کرد و رسما شرکت کروز رو مالک ایرانخودرو اعلام کرد؟ از سالها پیش توسط مدیران خود این شرکت اعلام شد که کروز سهامدار ایرانخودرو هست و مصاحبهش موجوده و هیچکس هم تکذیب نکرد