شرکت ایران خودرو توضیحاتی در خصوص حذف هواکش روی کاپوت پژو ۲۰۷ ارائه داد.
به گزارش پدال، هواکش روی کاپوت (هود کاپوت) به عنوان یکی از المانهای جذاب در طراحی خودروهای اسپرت بشمار میرود. جدای از بحث زیبایی این دریچهها عموما به دلیل خنک کاری محفظه موتور خودرو و یا تأمین هوای داخل کابین مورد استفاده قرار میگیرند.
در روزهای گذشته تصاویری از خط تولید محصول ۲۰۷ منتشر شده که نشان میدهد نمونههای جدید تولید شده از این خودرو بدون هواکش روی کاپوت هستند. یکی از جلوههای تمایز خانواده محصول ۲۰۶ و ۲۰۷ نسبت به سایر خودروهای ایرانی استفاده از این دریچه بوده و حس اسپرتی را در نگاه اولیه به خودرو ایجاد میکرد. انتشار این تصاویر بازخوردهای منفی بسیاری ایجاد کرد و این شائبه پیش آمد که ایران خودرو در جهت کاهش هزینههای تولید اقدام به این کار کرده است.
ایران خودرو نیز در جوابیهای نسبت به این اقدام توضیحاتی را ارائه کرده است. در توضیحات ایران خودرو آمده است: جابهجایی هواکش از روی درب موتور محصول پژو ۲۰۷ بر اساس الزامات استاندارد ۸۵ گانه و به منظور اجرای استاندارد حفاظت از عابر پیاده و حذف اجسام سخت و برآمده روی در موتور اعمال شده است.
در محصولات خانواده ۲۰۷، با اعمال استاندارد حفاظت از عابر پیاده، محل عبور هوا مانند محصول رانا به صورت شبکهای بر روی حصیری زیر شیشه جلو در نظر گرفته شده است.
براساس استاندارد حفاظت از عابر پیاده، حذف زائدههای روی سطح درب موتور الزامی است، زیرا فرض بر این است که در برخورد سپر جلو با پای عابر پیاده، عابر باید روی سطح درب موتور پرتاب شود و هر گونه زائده و برجستگی روی در موتور باعث صدمه به ناحیه سر میشود و به همین دلیل دریچه روی درب موتور ۲۰۷ جابهجا شده است.
فرآیند اصلاحات طراحی در سایر محصولات ایران خودرو از جمله اصلاحات سپر خودروهای پارس و دنا نیز در حال پیادهسازی بوده و تا انتهای سال تمامی خودروهای تولیدی میبایست استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت نمایند.
نکته مبهم در چنین استانداردی این است که اگر صرف وجود یک هواکش روی کاپوت باعث کاهش ایمنی خودرو میشود، چرا چنین خودروهایی در دنیا هنوز تولید شده و امتیازات ایمنی خوبی نیز دریافت میکنند. به عنوان مثال سوبارو WRX باوجود هواکش روی کاپوت بالاترین امتیاز ایمنی یعنی Top Safety Pick+ در سال ۲۰۲۲ را از IIHS دریافت کرده است.
911
۲ شهریور ۱۴۰۲با حذف این قطعه،این خودرو قدرت ۱۰۰۰اسبی و آیرودینامیک اف ۱۴ را دارد.
در آینده نیز قرار است کاپوت برداشته شود تا قدرت این خودرو به ۵۰۰۰۰اسب برسد.
با تشکر ایران خررو
۳ شهریور ۱۴۰۲ایران خودرو :
ما داریم زحمت میکشیم
تولوخدا بزال گالپاغ هاشم در بیارم 🥺🥺🥺
MehdiTurbo
۳ شهریور ۱۴۰۲کاری به بقیه مسائلش ندارم
ولی به نظرم از لحاظ هزینه بخواین حساب کنید بدون هواکش گرانتر با هواکش درمیاد چون اون قسمت باید با فلز ورق پر شه ولی هواکش پلاستیکی ارزش کمتری داره هر چند ابعادش کمه
ولی ظاهرش زشت میکنه
بیشتر برای اینه که بگند اره ما ایمنی داریم مسایل ایمنی برامون مهم استاندار داریم تو چیزای ظاهری که هزینه بر نیس مانور میدن وگرنه امنیتش فرقی نداره و از لحاظ مادیم فکر نمیکنم به صرفه تر باشه به علتی که گفتم بیشتر نمایش یه سری حرف
heshmat021
۳ شهریور ۱۴۰۲اشتباه نکن
۱- الان کاپوت یکپارچه تو ۱ مرحله تولید میشه
قبلا
۱- کاپوت باید تولید میشد
۲- پرس میشد تا اون سوراخ ها بوجود بیاد
۳- قطعه پلاستیکی تولید میشد
۴- قطعه پلاستیکی رو کاپوت مونتاژ میشد
هر چند اینقد که من نوشتم ساده نیست ولی اون نهایت زیر نیم کیلو فلز خیلی ارزون تر از چندین مرحله تولید تموم میشه
Roham
۷ شهریور ۱۴۰۲اون ورق با برش از جا درمیاد و جز پرتی کار هست یعنی شما موقع تولید ورق رو داری و برش میزنی و هواکش رو روی ورق اجرا میکنی
پس با نبودنش هزینه تولید توی تیراژ، پایین میاد(چون هزینه برشکاری و نصب قطعه پلاستیکی حذف میشه)
ولی دو سوال میمونه
1- علم ایرانخودرو از پژو بیشتره که پژو اینجور طراحی کرده ایرانخودرو اصلاح کرده؟!!!
2- اگه واسه ایمنی خطرناکه پس چرا خودروسازای معتبر جهان اون رو استفاده میکنن و از تست تصادف هم سربلند بیرون میان؟
اگه به سوال دوم توجه کنیم باز به این پرسش میرسیم که: اگه مدیران ما امروز به این نتیجه رسیدن که امنیت جامعه مهمه، نباید نگران بشیم که چرا دیر به این نتیجه رسیدن؟!
از دهه هفتاد میلادی موضوع ایمنی خودروها هر روز داره پر رنگتر و جدی تر میشه چرا ما باید با نیم قرن تاخیر به موضوعات فکر کنیم (تازه اگه واقعا فکر کنیم و سیاه بازی نباشه)
هود 206 تو بیست سال گذشته خطرناک نبود و الان خطرناک شده؟!
اگه خطر داره چرا همچین ماشین خطرناکی رو وارد کردید؟!
اینا رو از مدیران وقت بپرسید میگن این موضوع در دوران مدیریت فلانی بوده و اتفاقا ما هم بهش نقد داریم!
شما غلط میکنید که تصمیمها و برنامه مدیریتیتون مشخص نیست و با علم و آگاهی اجرا نمیشه و سلیقهای با مسائل برخورد میکنید!
مگه من و بقیه ملت عمر از سر راه آوردیم که موش آزمایشگاهی شما مدیرای بیلیاقت و کم هوش و استعداد باشیم؟!
عمرمون رفت، جوونیمون رفت، چی از جونمون میخواید
توانش رو ندارید، گم شید برید که یه اهل فن امور رو مدیریت کنه
دقت کنید…
اهل فن…
نه باجناقتون
Amard
۲ شهریور ۱۴۰۲کلمه وقاحت در مورد این افراد واقعا حق مطلب ادا نمیکنه باید یه فحشم کنارش بدی
دیا
۲ شهریور ۱۴۰۲یعنی ایران خودرو تو فکر سلامت عابر پیادست . ای خدااااااااا.
kam
۳ شهریور ۱۴۰۲با فلز یک تکه گرانتر نیست
با روش جدید کاپوت با یک پرس برای مرحله دوبل و رنگ ارسال می گردد ولی در شرایط قبلی
موقع قالب گیری تکه ورقی که باید جدا شود دوباره پرس خورده و جدا شده و می شود پرت بعد برای اون تکه پلاستیکی به ظاهر ارزان قیمت مراحل قالب سازی و تزریق و پول خود متریال و هزینه های انبارداری و نیروی مونتاژ گر آن مرحله حذف شده و در کل مبلغ کلانی با احتساب تیراژ کل خانواده همان خودرو به جیب خودرو ساز بر می گردد.
هومن
۳ شهریور ۱۴۰۲آفرین منم میخواستم همینو بگم واقعا جوابشون مسخره بود، مگه یه نیزه از کاپوت اومده بوده بیرون که این حرفو میزنن!
فورد
۳ شهریور ۱۴۰۲وی ادامه میدهد برای حفظ جان بیشتر در اینده سپر حذف و به جای ان از متکاا استفاده خواهد شد
امیر
۲ شهریور ۱۴۰۲وقتی خودشون میگن : ما هر سال داریم چند صد میلیارد تومان روی تولید خودرو ضرر میکنیم پس اصلا چه نیازی که ایران خودروسازی داشته باشه !! فلسفه خودروسازی در سراسر دنیا کمک به اقتصاد کشور سازنده و اشتغال زایی است اما تو ایران دقیقا برعکس !! هر سال دارن ضرر میدن و فقط فک و فامیل خودشونو طبق معمول با پارتی بازی و رانت استخدام میکنن ! خودروسازی ایران به معنای واقعی : یک پولشویی بزرگ هست که هر هدفی داره جز ساختن ماشین با کیفیت و ایمن ( قرار نیست همه کشور های جهان صنعت خودرو داشته باشن ! وقتی عرضه ندارن باید برن به درک )
MehdiTurbo
۲ شهریور ۱۴۰۲سادگی مردم
اینا همش یه سری حرف و یه سری نمایش
سود خود خودرو سازی که میلیون ها دلار میشه به کنار
برو قیمت دنا و رانا صادراتی به روسیه را ببین
و ببین چقدر یه خودرو پاشون درمیاد که حاضرن صادر کنن
سود خود خودروسازی به کنار سود واردات و فروش ماشین چینی که چند برابر میفروشن در اثر همان خودرو به کنار همش برای کلی ادمی که بهم وصلن سود داره
این حرفا فقط نمایش
مردم از سادگی باور میکنن مثل خیلی چیزای دیگخ که باور کردن
Hossein
۲ شهریور ۱۴۰۲اصلی ترین مواد ساخت ماشین
فولاد
آلومینیوم
پلاستیک
هر سه برای دولت ( معادن / صنعت / پتروشیمی )
چیزایی که برای خودتون هست رو به خودتون میفروشن با ی فرایند ساده به اسم تولید داخلی
اشکان
۲ شهریور ۱۴۰۲یه خطش ام نخوندم ، چون به نظرم توضیحات ایران خودرو هیچ ارزشی نداره….
رضا
۲ شهریور ۱۴۰۲بعد از حذف زه در فکر نمیکردم مورد عجیبتری ببینم که امروز دیدم!
Enzo Ferrari 2008
۲ شهریور ۱۴۰۲لطفاً داشبورد 206 هم توضیح بدید
Kamy
۲ شهریور ۱۴۰۲تو انبارشون داشبورد ۲۰۶ زیاد دارن
Viper
۲ شهریور ۱۴۰۲بهانه های اضافی….
ali_x76
۲ شهریور ۱۴۰۲استاندارد عابر پیاده در مورد تیغه برف پاک کن و آب پاش نظری نداره؟
تمام خودروهای مدرن، برف پاک کنشون زیر لبهی انتهایی کاپوت پنهان میشه که هم باعث بهبود ایرودینامیک و تامین حفاظت عابر پیاده میشه.
behnam1012
۲ شهریور ۱۴۰۲از خودروساز داخلی دفاع نمیکنم
ولی تیغه برف پاک کن 206 و 207 زیر لبه ی کاپوت طراحی شده دیگه ، درسته
البته این کار ایرانخودرو نیست ، پژو اینطوری طراحی کرد
ali_x76
۳ شهریور ۱۴۰۲توی همین عکس تیتر مقاله که از نمای روبرو گرفته شده، تیغه های برف پاک کن کاملا در معرض دید هستن (زیر لبه نیستن).
اگر دقت کرده باشید، ماشین های چینی جدید و اروپایی (قبل از بسته شدن واردات) امکان بالا اوردن بازوی برف پاک کن وقتی کاپوت بسته ست وجود نداره، و برای بلند کردن بازو، کاپوت باید باز بشه، که علتش هم مخفی شدن تیغه و بازو زیر لبه ی کاپوته.
Roham
۷ شهریور ۱۴۰۲همین بالا عکسش هست
تیغه پشت کاپوت (و نه زیر کاپوت) قرار داره و در صورت تصادف با عابر پیاده احتمال آسیب رسوندن به عابر وجود داره
و آبپاش هم روی کاپوت قرار داره که نسبت به 405 یه قدم رو به عقب برای پژو محسوب میشه به نظرم
علی جردن
۲ شهریور ۱۴۰۲درسته رانا از روی پلتفرم و موتور و شاسی ۲۰۷ & ۲۰۶ ساخته شده اما از محصولات پژو بروز تر و استانداردتره و از همه مهم اینکه چون لوگوی ایرانی پژو روش نصب نیست قیمتش از پژو ۲۰۷&۲۰۶ منطقی تره
محمد
۲ شهریور ۱۴۰۲بله.بله
تفهیم شدیم
احتمالا الان دیگه با لکسوس ال ایکس فرق نداره!
Amir
۲ شهریور ۱۴۰۲واقعا درک نمیکنم
خودروی بیست سال پیش چطوری الان داره استاندارد های روز دنیا رو پاس میکنه
با حذف هواکش استاندارد عابر پیاده اش اوکی میشه ؟
اصن این ماشین بقیه اصول طراحی رو داره مگه که فقط این مونده بود؟
شاهین
۲ شهریور ۱۴۰۲ملت هم دنبال زیر بغل مار هستن، وایستا سرجات صف رو بهم نزن. حالا انگار خیلی تاثیر داره توی خرید یا عدم خرید این
گاریجات. اول و آخرش خریداری دیگه ادای چیزارو درنیار
ترمز دیسکی رو حذف کردن که مهم ترین عامل ایمنی بود بازم خریدار بودید حالا واسه یه هواکش ناز میکنید
علی
۲ شهریور ۱۴۰۲خب علتش دزدی بیشتر از ملته دیگه ، اینکه توضیح نمیخواد
Bagher
۲ شهریور ۱۴۰۲یعنی خوشم میاد مطلبو نخونده از رو … میاین کامنت میزارین
حذفش اجباریه یعنی دست خود ایرانخودرو نیس
بعد اینجا دارن جر میدن خودشونو واسه سود بیشتره(آخه اینا سودم میکنن که بیشترم بشه؟) اصلا مدیر دولتی براش مهمه که شرکت سود کنه؟
مردیم از خوشی
۲ شهریور ۱۴۰۲بزن به سلامتی خودت و هم قشر های محترمت 🧃
Bagher
۲ شهریور ۱۴۰۲جدی با منی؟
باشه من نکتاری ولی یه جوری کامنت بزارین که بشه قبولش کرد
***
آخه با 10 هزار تومن پلاستیک چیزی عاید ایرانخودرو میشه؟
Zakaria
۲ شهریور ۱۴۰۲این همه دیسلایکی که گرفتی جدا نگرانم میکنه. اینا یا از لحن کامنتت خوششون نیومده یا چشم و گوششون رو بستن و خیلی احساسی اظهار نظر میکنن.
قصد طرفداری از ایرانخودرو رو ندارم ولی اینکار هر دلیل خبیثانهای که داشته باشه، سود آوری بیشتر نمیتونه باشه. همین تغییر به ظاهر کوچک نیاز به قالب جدید برای کاپوت داره.
سوبارو توی پروسه طراحیش این موضوع رو لحاظ کرده ولی توی 207 برای حفظ این ورودی هوا، نیاز هست تا بازطراحی بشه. حالا بماند که طراحیش دست خودشون نبوده چه برسه به بازطراحی.
Roham
۷ شهریور ۱۴۰۲اگه سود نداره چرا تعطیلش نمیکنن
نگو نیروی کار بیکار میشه که مرغ پرکنده خندش میگیره
آخه طی نیم قرن اخیر ثابت شده که نیروی کار به هیچ وجه و شکلی برای کارفرمای اقتصاد ما هییییچ گونه ارزشی نداره
حذف هود اجباریه پس ایرانخودرو بهش تن میده ولی پایین آوردن قیمت خودرو گناه کبیرهست واسه همین هیچ وقت این اتفاق نمیافته
،😂😅😂
بزن شادباش خودت 🧃
محمد
۲ شهریور ۱۴۰۲آقا ناراحتید نخرید بذارید در کارخونه رو ببندن ، همه دارن فحش به این دو گاری ساز میدن اما به دقیقه نمیکشه همه محصولاتش رو ثبت نام میکنن
Mershad
۲ شهریور ۱۴۰۲خوب به جای اینکارا روی ترمز اضطراری کار کنید که به عابر پیاده برخورد نکنه
نه اینکه عابر حتما برخورد کنه آسیب ببینه
Ween
۲ شهریور ۱۴۰۲واقعا کارتون زشته . ایرانخودرو
Mehdi
۲ شهریور ۱۴۰۲واقعا با حذف یه قطعه پلاستیکی این ارابه های مرگ استاندارد سازی میشن؟
خدا میدونه واسه همین لجن پراکنی چقدر سرمایه هدر رفته
اسماعیل
۲ شهریور ۱۴۰۲حذف ترمز دیسکی چرخ عقب رانا پلاس هم بعلت پاس کردن 85 گانه بود. من مجبورم خر لنگ بخرم. چون خر سالم وجود نداره
فرامرز
۲ شهریور ۱۴۰۲استاندارد 85 گانه استفاده از ورق حلبی در بدنه خودروچیزی نمیگه،
نویدی
۲ شهریور ۱۴۰۲دیگه از 207 فقط یه اسم مونده…کلا شده یه ماشین تماما چینی درجه 3 و بی ارزش…تصادف های 206 و 207 و راناهای جدید رو ببینید متوجه میشید که پلتفرم و شاسیشون هم تو خالی و حلبیه و هیچ استقامتی در برابر ضربه ندارن…حیف 500-600 میلیون پول بی زبون…فرقشون با پراید فقط توی اسمشونه.
شاهین
۳ شهریور ۱۴۰۲اون چیزی که شما میفرمایین اصلا ۲۰۷ نیست. باقی موارد بماند
CAR BUG
۳ شهریور ۱۴۰۲دقیقا مثل قضیه پژو 406 ایرانخودرو بابتش حاضر نشد خط تولید از فرانسه بخره بخاطر هزینه زیاد یه فیس لیفت از 405 زد به اسم پرشیا😂 بجای 207 فرانسوی هم 206 فیس لیفت میده بهتون جوری که کیفیت بدنه 206 مدل 82 از این حلبی صفر بهتره.
حسین دهمرد
۲ شهریور ۱۴۰۲هرچی ام برای حفاظت از عابر پیاده باشه هیچی مهم تر از ترمز نیس. باید فکر عدم برخورد باشن نه اینکه وقتی برخورد کرد حالا چیکار کنیم
فرزین
۲ شهریور ۱۴۰۲خب وقتی رسوا میشی مجبوری یه چیزایی بگی دیگه… به هر حال ریخت پاش هزینه داره یه جوری باید دزدی کرد…
parhamiof
۲ شهریور ۱۴۰۲دم ایرانخودرو گرم با دو تا صنعت مسابقه میده
صنعت هواپیما سازی و سوپر اسپرت سازی
الان شتابی زیر 1 ثانیه داره و سقف سرعتش به نزدیک 570 کیلومتر رسیده
میتونه با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت پیچ 90 درجه رو بپیچه
همچنین آیرودینامیکش با اف 16 یکی شده
به علاوه این آیرودینامیک باعث مصرف سوخت 3 لیتری شده
همچنین سواری نرمی داره همچنان
مهبد
۳ شهریور ۱۴۰۲وقتی این خبر رو شنیدم اشک تو چشمام جمع شد. ایرانخودرو ازینکه انقدر به فکر مردمی ازت ممنونم 😢🙏
رضا
۳ شهریور ۱۴۰۲یعنی واقعا اینجا کی فکر میکنه شرکت بفکر جون مردمه!!! واقعا یه توجیه خنده داره
کسانی هم که ناراحتن میتونن صف نکشن تا فروشش بیاد پایین درش، گل گرفته بشه وسلام
حمید
۳ شهریور ۱۴۰۲اولین بار که انسان به فضا رفت وقتی خواستن یاداشت برداری کنن دیدن خودکار هاشون بخاطر نبود جاذبه نمینویسه.امریکا چند ده میلیون دلار خرج کرد یه خودکار اختراع کردن که نیاز به جاذبه نداشت،روسیه چی کار کرد مداد داد به فضا نوردهاش.
اینجا هم داستان ما هستش ماهم لنگه روسیه مشکل حل نمیکنیم از بیخ قطع میکنیم.حتی مهندس های این کارخانه ها حاضر نیستن به مغز خودشون فشار بیارن چون مفت خوری عادت شده براشون،خیلی راحت میشد هواکش فنری کرد به محض وارد شدن فشار خیلی کم فرو بره داخل نه اینکه حذفش کنن.مهم این هست کشور ما بجای تقلید از کشور های پیشرو صنعت داره از کشورهای کپی کن صنعت تقلید میکنه.هیچ انگیزه ی برای پیشرفت نیست.چون سیاست اون بالای ها عقب ماندگی هست نه پیشرفت رفاه
محمد
۳ شهریور ۱۴۰۲حاجی روس ها فقط تا اینجا شو تعریف میکنن اما نمیگن به خاطر شرایط بی وزنی گرده و تیکه های مداد وارد چشم مجرای تنفسی و سیستم های حساس فضاپیما میشد و بعدا خودشون هم مشتری اون خودکار ها شدن
فرشید
۳ شهریور ۱۴۰۲رقت انگیز، چندش آور، تهوع آور، جهان سوم، توهین به شعور خریدار و به شدت سطح پایین. از هرچی ماشین ایرانی متنفرم
مهردادکمال
۳ شهریور ۱۴۰۲وقیح
کثیف
حریص
تهوع اور
پر مدعا
دروغگو
….
حسین
۳ شهریور ۱۴۰۲دوستان الکی نگید برای دزدی یا سود بیشتر بوده!
حذف اون هواکش پلاستیکی ساده نیست ، باید قالب ساخت کاپوت کلا عوض بشه که اون قالب بسیار گران هست!!
پس مجبور بودن اینکار را بکنند ، نه برای سود یا دزدی!!
وقتی محصول ۲۰ سال پیش را بدون تغییر و بدون هزینه برای ساخت قالب جدید میتونن براحتی بفروشند ، چرا برای دزدی بیان قالب چند میلیاردی جدید بسازند؟؟
لطفا قبل نظر دادن کمی تفکر کنید و بعد برید در صف خرید همین ۲۰۷!!
Muty
۵ شهریور ۱۴۰۲برا اینکه قالپاق رو هم میتونستن مثل 20 سال پیش بزارن رو ماشین و بفروشن
زه رو هم همینطور
پخش فکسنی رو هم همینطور
و…
تو نمیخوای متوجه بشی که مردم به کل این ساختار دیگه هیـــــچ اعتمادی ندارن! ولو اینکه حرفشون خدایی نکرده راست باشه
هم مسلکانت هم نخواهند فهمید
چون نونشون تو نفهمیدنه
Muty
۵ شهریور ۱۴۰۲چون این ساختار بیشتر از اینکه حرفشون راست باشه ، قلم شان(!) راست است برای مردم