پس از بازگشت تحریمهای خودروی تولید خودرو به شدت رو به کاهش گذاشت و میزان عرضهی خودروسازان کاهش یافت. از طرف دیگر ممنوعیت واردات خودرو در کنار کاهش تولید توازن بازار خودرو را در بخش عرضه و تقاضا بهم زد و باعث افزایش قسمت ساعتی خودرو شد. سقوط لحظهای قیمت دلار نیز به این افزایش قیمت دامن زد و خودرو را رسما به کالایی سرمایهای تبدیل کرد و بستری مناسب برای دلالی ساخته شد. از آن زمان تاکنون دولت راه حلهای زیادی را برای بهبود بازار خودرو و مهار افزایش قیمت خودرو پیشنهاد داده است. یکی از این راه حلها عرضه ی خودرو در بورس کالا است.
محسن علیزاده عضو ناظر در شورای عالی بورس در فضای مجازی نوشت:
شورایعالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد.
بر اساس این گزارش، عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ ۱۸ خرداد ماه با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود.
در آن زمان مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامهای به شرکتهای کارگزاری اعلام کرده بود که علیرغم آماده سازی زیرساختهای لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق میشود.
در این زمینه، جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی بورس مبنی بر از سر گیری عرضه خودرو در بورس کالا گفت:
این موضوع که طی هفتههای اخیر با چالشهایی روبرو شده بود، بعد از بررسی کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس، عصر دیروز در صحن شورا با حضور وزیران اقتصاد و صنعت و… مطرح و نقطه نظرات وزارت صنعت، تصویب شد. بنابراین با هماهنگی وزارت صنعت، عرضه خودرو در بورس کالا انجام خواهد شد.
جواد جهرمی افزود:
مقرر شده فرآیند عرضه با یک کلاس خودرو آغاز و همه شرکتهای تولیدکننده آن کلاس، اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا کنند. وزارت صنعت صلاحیتهایی در عرضه و الزام به عرضه خودروسازان و اعمال محدودیتهایی در سمت تقاضا دارد که محدودیتها شامل گواهینامه یا پلاک فعال است که هنگام ثبت سفارش بررسی خواهد شد.
بهنام
۲۲ تیر ۱۴۰۱هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرض نمیشه چون خودرو سرمایه ای نیست
بعد تو ایران برای کاهش قیمت خودرو رو میخوان تو بورس عرضه کنن که همین باعث افزایش قیمت بیشتر خودرو میشه
واقعا اگه بدنبال کاهش قیمت خودرو بودن دو کار می کردن
1- عرضه بالا میبردن تا با تقاضای بازار برابر بشه
2 – چون توان پاسخگویی به کل نیاز بازار ندارن واردات با تعرفه پایین آزاد میکردن
اما چون فقط به فکر منافع خودشون و سفره ی که برای خوردن خودشون پهن کردن هستن هیچ وقت کاری به نفع مردم نمیکنن
الانم اگه میگن واردات فقط بخاطر آروم کردن مردمه وگرنه جز خودرو های چینی و روسی چیزی وارد نمیشه اونم با اینا اگه قرار بود اتفاقی بیوفته تا الان می افتاد ( خودروهای چینی داخل کشور مونتاژ میشن که تعرفه پایین تری نسبت به واردات میدن ) و مطمین باشید هیچ زمانی قیمت همین چینی های وارداتی کم تر از مونتاژی ها نمیزارن که ضرر کنن در ضمن واردات به دست همین خودروساز یا مونتاژکار های داخلی قراره انجام بشه
حمید
۲۲ تیر ۱۴۰۱عرضه خودرو در بورس فقط واسه از بین بردن قیمت مصوب و رسوندن قیمت به بازار آزاده
meysam
۲۲ تیر ۱۴۰۱این است دستاورد بیش از 4 دهه ایستادگی در برابر دژمنان و آرمان صدور انقلاب به خارج از مرزها
اولین کشور تاریخ که خودرو را به حالت عادی تولید و عرضه نمیکند
به یه کشور جهان سومی دیگه این موضوع را بگی کلا هنگ میکنه
مجتبی
۲۳ تیر ۱۴۰۱بااین نادوستان ازاینطور عجایب زیاد خواهیم داشت
عارف
۲۳ تیر ۱۴۰۱فقط باید سرمایه گذاری بشه که تولید رو افزایش بدن و گرنه هیچی تغییر نمیکنه. زر خودرو گفته یک میلیون خودرو تولید میکنم البته بنظرم خیلی تخیلیه ولی اگه بتونه نصف همین عددی رو هم که گفته تولید کنه یه تکونی به بازار میده.
Amard
۲۳ تیر ۱۴۰۱فک کنم همتون این خبر دریافت کردید که نماینده امریکا بعد از مذاکرات دوحه گفت هیت ایران برای وقت خریدن مذاکره میکنه بقیه کارها هم به همین منوال مثل در خودرو یه روز میگن واردات یه روز سامانه یکپارچه یه روز قرعه کشی مشخص تصمیمشون این مردم غرق مشکلات بشن که اصلا وقت فکر کردن نداشته باشن و تو همین گیجی ضربات دیگرو بزنن مثلا فیلترینگ اینترنت مثلا یارانه نان باج دادن به روسیه چین و غیره