ایستگاه خبر

تصویب عرضه خودرو در بورس کالا

پس از بازگشت تحریم‌های خودروی تولید خودرو به شدت رو به کاهش گذاشت و میزان عرضه‌ی خودروسازان کاهش یافت. از طرف دیگر ممنوعیت واردات خودرو در کنار کاهش تولید توازن بازار خودرو را در بخش عرضه و تقاضا بهم زد و باعث افزایش قسمت ساعتی خودرو شد. سقوط لحظه‌ای قیمت دلار نیز به این افزایش قیمت دامن زد و خودرو را رسما به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد و بستری مناسب برای دلالی ساخته شد. از آن زمان تاکنون دولت راه حل‌های زیادی را برای بهبود بازار خودرو و مهار افزایش قیمت خودرو پیشنهاد داده است. یکی از این راه حل‌ها عرضه ی خودرو در بورس کالا است.
محسن علیزاده عضو ناظر در شورای عالی بورس در فضای مجازی نوشت:

شورایعالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد.

بر اساس این گزارش، عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ ١٨ خرداد ماه با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود.

در آن زمان مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرده بود که علیرغم آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.
در این زمینه، جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی بورس مبنی بر از سر گیری عرضه خودرو در بورس کالا گفت:

این موضوع که طی هفته‌های اخیر با چالش‌هایی روبرو شده بود، بعد از بررسی کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس، عصر دیروز در صحن شورا با حضور وزیران اقتصاد و صنعت و… مطرح و نقطه نظرات وزارت صنعت، تصویب شد. بنابراین با هماهنگی وزارت صنعت، عرضه خودرو در بورس کالا انجام خواهد شد.

جواد جهرمی افزود:

مقرر شده فرآیند عرضه با یک کلاس خودرو آغاز و همه شرکت‌های تولیدکننده آن کلاس، اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا کنند. وزارت صنعت صلاحیت‌هایی در عرضه و الزام به عرضه خودروسازان و اعمال محدودیت‌هایی در سمت تقاضا دارد که محدودیت‌ها شامل گواهینامه یا پلاک فعال است که هنگام ثبت سفارش بررسی خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (992 ديدگاه)

    هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرض نمیشه چون خودرو سرمایه ای نیست
    بعد تو ایران برای کاهش قیمت خودرو رو می‌خوان تو بورس عرضه کنن که همین باعث افزایش قیمت بیشتر خودرو میشه
    واقعا اگه بدنبال کاهش قیمت خودرو بودن دو کار می کردن
    1- عرضه بالا میبردن تا با تقاضای بازار برابر بشه
    2 – چون توان پاسخگویی به کل نیاز بازار ندارن واردات با تعرفه پایین آزاد میکردن
    اما چون فقط به فکر منافع خودشون و سفره ی که برای خوردن خودشون پهن کردن هستن هیچ وقت کاری به نفع مردم نمیکنن
    الانم اگه میگن واردات فقط بخاطر آروم کردن مردمه وگرنه جز خودرو های چینی و روسی چیزی وارد نمیشه اونم با اینا اگه قرار بود اتفاقی بیوفته تا الان می افتاد ( خودروهای چینی داخل کشور مونتاژ میشن که تعرفه پایین تری نسبت به واردات میدن ) و مطمین باشید هیچ زمانی قیمت همین چینی های وارداتی کم تر از مونتاژی ها نمیزارن که ضرر کنن در ضمن واردات به دست همین خودروساز یا مونتاژکار های داخلی قراره انجام بشه

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. حمید

      ۲۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (97 ديدگاه)

      عرضه خودرو در بورس فقط واسه از بین بردن قیمت مصوب و رسوندن قیمت به بازار آزاده

      موافقم 11
      مخالفم 1
  2. meysam

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    این است دستاورد بیش از 4 دهه ایستادگی در برابر دژمنان و آرمان صدور انقلاب به خارج از مرزها
    اولین کشور تاریخ که خودرو را به حالت عادی تولید و عرضه نمیکند
    به یه کشور جهان سومی دیگه این موضوع را بگی کلا هنگ میکنه

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. مجتبی

      ۲۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      بااین نادوستان ازاینطور عجایب زیاد خواهیم داشت

  3. عارف

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (291 ديدگاه)

    فقط باید سرمایه گذاری بشه که تولید رو افزایش بدن و گرنه هیچی تغییر نمیکنه. زر خودرو گفته یک میلیون خودرو تولید میکنم البته بنظرم خیلی تخیلیه ولی اگه بتونه نصف همین عددی رو هم که گفته تولید کنه یه تکونی به بازار میده.

  4. Amard

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (818 ديدگاه)

    فک کنم همتون این خبر دریافت کردید که نماینده امریکا بعد از مذاکرات دوحه گفت هیت ایران برای وقت خریدن مذاکره میکنه بقیه کارها هم به همین منوال مثل در خودرو یه روز میگن واردات یه روز سامانه یکپارچه یه روز قرعه کشی مشخص تصمیمشون این مردم غرق مشکلات بشن که اصلا وقت فکر کردن نداشته باشن و تو همین گیجی ضربات دیگرو بزنن مثلا فیلترینگ اینترنت مثلا یارانه نان باج دادن به روسیه چین و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا